Additionally, paste this code immediately after the opening tag: belgie nederland luxemburg - Forum Wereldfietser

belgie nederland luxemburg

Ik heb in de planning staan om de gehele maand september door de belgie en luxemburg te toeren, stukje frankrijk erbij want ben dan toch in de buurt
maar waar halen jullie de kaarten vandaan ?
wil voornamelijk door de Ardennen toeren, en om nou google maps uit te printen is ook niet handig
wiegertje schreef:Ik heb in de planning staan om de gehele maand september door de belgie en luxemburg te toeren, stukje frankrijk erbij want ben dan toch in de buurt
maar waar halen jullie de kaarten vandaan ?
wil voornamelijk door de Ardennen toeren, en om nou google maps uit te printen is ook niet handig
Wat is er mis met ouderwetse duidelijke landkaarten? Te koop bij de ANWB. De kaart van België en Luxemburg uit 1970 gebruik ik nog steeds.
En het spaart je dure printercartridges ook uit. :wink:
ja wat doe ik ook moeilijk.. gewoon de bordjes volgen...
iemand nog tips voor de ardennen en luxemburg wat ik moet zien... ?
wiegertje schreef:ja wat doe ik ook moeilijk.. gewoon de bordjes volgen...
iemand nog tips voor de ardennen en luxemburg wat ik moet zien... ?

Een maand? Alles. :-)
Voor informatieve links kijk eens op:

http://www.fietsvakantielinks.nl/

en klik op de landenpagina's


Harry
wiegertje schreef:ja wat doe ik ook moeilijk.. gewoon de bordjes volgen...
Nou zo is het niet helemaal meer in de Ardennen. Bordjes zijn voor auto's en die leiden graag langs gewestwegen* en daar wil je niet fietsen. Je volgt best de kleinste weggetjes die op de gedetailleerdste michelinkaarten staan of nog kleinere wegen die je vindt op de IGN-kaarten 1:50.000, maar dat wordt prijzig voor eenmalig gebruik. (ign.be heeft een webshop) Andere jaarten zijn bij mij altijd afgevallen omdat er dingen opstaan die er niet zijn en/of dat er voor de hand liggende verbindingen niet opstaan.
In de Duitstalige regio heb je knooppunten net als bij ons, maar met rare lastige bordjes. Verder heb je ook Ravel-routes (ravel.wallonie.be) waar bordjes vaak ontbreken.
Kortom Wallonië is een land vol avontuur!
wiegertje schreef:iemand nog tips voor de ardennen en luxemburg wat ik moet zien... ?
Tsja, wat wil je zien? Ze zijn er goed in bos, heuvels, buitenhuizen, buizenhuizen, veengebeiden, beekjes, auto's, bos, wat weiland en buitenhuizen tussen de beboste heuvels. Er zijn ook wat toeristische dingen, maar ik werd daar nooit zo vrolijk van. De buitenhuizen houden op de Franse grens op, het bos voor een flink deel ook en de heuvels worden minder, dus je kunt kiezen.
Leon

* Gewestwegen zijn soms vier rijstroken (2 heen 2 terug), 120 km/u, geen vluchtstroken en gelijkvloerse kruisingen. Het worden er steeds minder maar ze zijn er nog.
Voorbeeld: http://lh3.ggpht.com/_5hyF1em0ZBw/TGfy6 ... 0_0364.JPG
Martin E. van Doornik schreef:Wat is er mis met ouderwetse duidelijke landkaarten? De kaart van België en Luxemburg uit 1970 gebruik ik nog steeds.
Wees er zuinig op:
http://www.leonpoels.nl/fietsen/michelin.html
Leon
Bedenk dat België (tot nader order 8) ) groter is dan de Ardennen en Luxemburg, ook al begrijp ik dat de Ardennen een onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben. Op weg daarheen kan ik een stop in Mechelen aanbevelen. De stad heeft (en blijft) de laatste jaren een serieuze transformatie ondergaan, en is nog niet overweldigd door toeristen zoals Brugge of Leuven. De toren van Sint-Rombouts (met glazen skywalk sedert vorig jaar) is een must voor wie terzelfdertijd het Atomium (Brussel) en de kathedraal van Antwerpen wil zien.

Vanuit Mechelen rij je op een makkelijke en mooie manier naar Leuven via het kanaal Leuven-Mechelen. Vandaar via het Meerdaalwoud naar Meldert en Hoegaarden, alwaar je op de Ravel (http://www.opt.be/informations/wandelin ... 36920.html tot diep in Wallonië kan surfen. Je kan ook tevoren aftakken naar Huy toe (muur van Huy, jaja, maar ook heel mooi gerestaureerde collegiale kerk aldaar). De Ravel routes bieden ongetwijfeld nog andere inspiratie, als je je erop focust. Best mogelijk dat je nooit in Luxemburg geraakt :lol:
wiegertje schreef:ja wat doe ik ook moeilijk.. gewoon de bordjes volgen...
iemand nog tips voor de ardennen en luxemburg wat ik moet zien... ?
Wij hebben ooit de route van Bert Sitters gevolgd door de Ardennen en Luxemburg en die was erg mooi. Zijn route staat in een boekje maar ik weet de titel niet meer.



Bron
Kijk eens naar www.fietskaart.be, dat zijn gedetailleerde, overzichtelijke kaarten. In Wallonië, is onze ervaring, klopt niet alles. Zo hebben we vorig jaar meer dan een uur gezocht naar een fietspad op een voormalige spoorwegbedding zonder het ooit te vinden. Dat was de enige minder goede ervaring met die kaarten, verder gebruik ik ze heel graag.
Als je beschikt over een GPS dan kan ik je een hele verzameling routes per email toezenden.

mvg
Jan Schoutsen
Of de groene valleien fietsroute (uitg.Pirola) van Sluis, naar Boulogne , en dan door Noord Frankrijk en de Franse en Belgische Ardennen naar Luxemburg en dan terug door de Ardennen naar Maastricht of door de Eifel vanaf Trier naar Roermond.
De trajecten van Sluis naar Boulogne en vanaf Luxemburg naar Roermond zijn bewegwijzerd.

Wouter Bazen
janenliseth schreef:Als je beschikt over een GPS dan kan ik je een hele verzameling routes per email toezenden.

mvg
Jan Schoutsen
Ik stuur je zo een PB, ik ben benieuwd :lol:
@wiegertje,
Misschien moet je wat meer specifiek zijn over hetgeen je zoekt, ik denk bijvoorbeeld aan:
- natuur of cultuur?
- vlakke wegen of de gekende klimmen van Luik-Bastogne-Luik?
- ...

Wil je door Vlaanderen rijden dan kan ik je volgende aanbevelen:
- www.fietsnet.be: daarop staan alle bewegwijzerde knooppunten, provinciale fietsroutes, LF-routes enz in, gps-track kan je downloaden maar met de bordjes kon je er ook wel, onderscheid tussen verhard/onverhard/kassei is ook zeer nuttig
- mooie fietsstreken zijn: Limburg, Hageland, Meetjesland, Vlaamse Ardennen, Heuvelland
- "Vlaanderen fietsroute": LF-route van 800km

Aanraders in Wallonië:
- Belgisch Lotharingen (=Gaume-streek): het pittoreske dorpje Torgny (aan de grens met Frankrijk) is er eentje uit de boekjes
- Bastogne met zijn oorloggeschiedenis en de zeer mooie Sure-vallei die erachter ligt (met mooi fietspad richting Luxemburg)
- Bouillon met het Godefroid museum en de fronkelende Semois-vallei
- Durbuy voor wie zoekt naar het meest toeristische en de meeste commerciële
- Namen en zijn befaamde citadel, ook daar kan je uren langs de Maas rijden (mooiste stuk is vanaf Dinant naar beneden met de Leffe abdij, de Freyr rotswand, de kayakafvaart van de Lesse, enz)
- de gekende Luik-Bastogne-Luik hellingen rond Stavelot (Francorchamps F1 circuit), Coo, Stoumont, Vielsalm, Trois-Ponts, Aywaille, ... ik denk dan aan de La Redoute, Stockeu, Wannes, ...
- Les Hautes Fagnes (de Hoge Venen): het grootste natuurveengebied van België en tevens hoogste punt (Signal de Botrange 694m), maar ook zeker de plaatsen errond (meer van Butgenbach, meer van Robertville, kasteel Reinhardstein, Warche vallei, ...); daar is er ook een volledig knooppuntennetwerk die gekoppeld is aan de Eifelstreek in Duitsland

ik kan zo nog een uurtje door hoor ;-)
Net zoals je hier LF routes hebt, heb je die ook in België en Luxemburg.

Mooi vond ik ook de "Groene weg naar de Middelandse zee". Van Maastricht tot Luxemburg stad, waren er 2 verschillende routes door België en Luxemburg en kan je daar dus een rondje van maken, ging o.a. door park De Hoge Venen. Of je kan in Frankrijk doorrijden tot bijv Ecolonie en daar een paar dagen blijven, een Ecologische Nederlandse camping met o.a. een bieb, je krijgt korting als je deze route fietst(of die hele route uitrijden ik vond hem mooi). Ik vond dat zo leuk dat ik dat nog een keer ga doen.
Een maand is best lang voor alleen de Ardennen en Luxemburg.

Van de Vlaanderen fietsroute herinner ik mij dat de campings soms een probleem waren. Ik had een kaart waar ze opstonden, maar één keer bestond hij niet meer (mocht ik in een tuin bij iemand staan), en een keer mochten er alleen stacaravans op staan (met wat aandringen mocht ik er toch staan)en er waren al niet veel campings. En op een hele vervallen troosteloze camping stikte het van de naaktslakken, die avond al en de volgende ochtend tientallen slakken van de tent geplukt en hele tent vol slijm. Maar die route was ook leuk en zo lekker om bordjes te volgen, kan je meer om je heen kijken.

Ik krijg nu ineens zo'n zin om te fietsen.
De nieuwste druk van de Groene Weg fietsroute heeft nu slechts één route door de Ardennen (de oostelijke) en een alternatieve route door de Eifel.
De groene valleien route beschrijft de westelijke route door de Ardennen naar Maastricht en ook de route door de Eifel.

Samen met de LF Vlaanderen fietsroute kan je met de groene valleien fietsroutes gemakkelijk een maand in België, Noord-Frankrijk en de Eifel rondfietsen!

zie: http://europafietsers.nl/routes/g-valle ... routes.gif

Het is ivm campings en andere voorzieningen wel handiger om met routegidsjes te fietsen zodat je weet waar te overnachten.
Wouter Bazen
Gunter schreef:@wiegertje,
Misschien moet je wat meer specifiek zijn over hetgeen je zoekt, ik denk bijvoorbeeld aan:
- natuur of cultuur?
- vlakke wegen of de gekende klimmen van Luik-Bastogne-Luik?
- ...

Wil je door Vlaanderen rijden dan kan ik je volgende aanbevelen:
- http://www.fietsnet.be: daarop staan alle bewegwijzerde knooppunten, provinciale fietsroutes, LF-routes enz in, gps-track kan je downloaden maar met de bordjes kon je er ook wel, onderscheid tussen verhard/onverhard/kassei is ook zeer nuttig
- mooie fietsstreken zijn: Limburg, Hageland, Meetjesland, Vlaamse Ardennen, Heuvelland
- "Vlaanderen fietsroute": LF-route van 800km

Aanraders in Wallonië:
- Belgisch Lotharingen (=Gaume-streek): het pittoreske dorpje Torgny (aan de grens met Frankrijk) is er eentje uit de boekjes
- Bastogne met zijn oorloggeschiedenis en de zeer mooie Sure-vallei die erachter ligt (met mooi fietspad richting Luxemburg)
- Bouillon met het Godefroid museum en de fronkelende Semois-vallei
- Durbuy voor wie zoekt naar het meest toeristische en de meeste commerciële
- Namen en zijn befaamde citadel, ook daar kan je uren langs de Maas rijden (mooiste stuk is vanaf Dinant naar beneden met de Leffe abdij, de Freyr rotswand, de kayakafvaart van de Lesse, enz)
- de gekende Luik-Bastogne-Luik hellingen rond Stavelot (Francorchamps F1 circuit), Coo, Stoumont, Vielsalm, Trois-Ponts, Aywaille, ... ik denk dan aan de La Redoute, Stockeu, Wannes, ...
- Les Hautes Fagnes (de Hoge Venen): het grootste natuurveengebied van België en tevens hoogste punt (Signal de Botrange 694m), maar ook zeker de plaatsen errond (meer van Butgenbach, meer van Robertville, kasteel Reinhardstein, Warche vallei, ...); daar is er ook een volledig knooppuntennetwerk die gekoppeld is aan de Eifelstreek in Duitsland

ik kan zo nog een uurtje door hoor ;-)
Klinkt als eigen ervaring! Mag dit zo in de landeninfo worden gezet? Of staat het er al in?
Groet,
Leon
@ gunter.. en de rest ook
wat ik wil zien in belgie/ardennen ?
natuur natuurlijk maar ook cultuur.
Fiets vanuit leeuwarden in 4 dagen eerst na maastricht daarna wilik bastogne, dinant, solwaster, en la roche de ardenne sowiezo aandoen geen idee waarom,
Maar iedereen geeft nu wel mooie plekjes aan :)
zit nu al met de landkaart voor mijn neus


maar indd een maand is best lang om alleen deze 3 landen aan te doen,
maar noordfrankrijk zie ik niet echt mooie gebieden. of heb ik ongelijk ?
Leon schreef: Klinkt als eigen ervaring! Mag dit zo in de landeninfo worden gezet? Of staat het er al in?
Groet,
Leon
heb ik ondertussen gekopieerd naar de wiki
en als Belg moet dit natuurlijk eigen ervaring zijn hé ;-)
jansenius schreef:Huy, jaja, maar ook heel mooi gerestaureerde collegiale kerk aldaar.
Is die kerk van Notre Dame dan al klaar? Op de meest recente foto's ontbreken de pinakels nog (sierspitsen op de hoeken van de beide achterste torens). Op internet heb ik me blauw gegoogled, maar niets gevonden. In de jaren '70 verbleef ik daar vaak in de prachtige jeugdherberg (inmiddels opgeheven). Ik denk er nog vaak aan. Hieronder een foto uit 1971 van de kerk van Huy met de citadel op de achtergrond (door Hollanders gebouwd). De hoge torenspits is bij een blikseminslag in 1803 verloren gegaan.

Afbeelding