Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoek van Holland-Harwich - Forum Wereldfietser

Hoek van Holland-Harwich

Wie heeft ervaring met het meenemen van fietsen aan boord van Stena Line op Hoek van Holland-Harwich? Ik ben van plan om in het late voorjaar een paar dagen in Engeland te fietsen.
Probleemloos. Je doet gewoon alsof je auto bent, zogezegd. Je mag er normaal met de andere fietsers en soms ook motorfietsers als eerste op zodat je niet ondersteboven wordt gereden. Ter plekke zijn er touwen etc om je fiets vast te zetten. Anders dan bij sommige andere ferries weten ze echt hoe het moet. Als je nog een stuk in Engeland met de trein wilt is het wel lastig de weg van het autogedeelte te vinden terug naar het station, en omgekeerd. Ga je gelijk fietsen, dan is het eerste stukje van de weg richting Colchester heel naar. Het is gelukkig maar kort, en daarna kun je rechtsaf langs de riviermonding (zie je niet) richting Manningtree over een veel rustiger weg.
Wim
ik ben wel eens met fiets en trein naar london geweest
ideale verbinding Hoek v. holland-Harwich
Ik gebruikte toen een combi kaartje en kon vanuit elk Ns-station in Nederland vertrekken.
London is echt een leuke stad om te fietsen :D
jahwalla schreef:ik ben wel eens met fiets en trein naar london geweest
ideale verbinding Hoek v. holland-Harwich
Ik gebruikte toen een combi kaartje en kon vanuit elk Ns-station in Nederland vertrekken.
London is echt een leuke stad om te fietsen :D
Ik ga niet naar London, daar heb ik al zo vaak gefietst. Eenmaal van boord ga ik gelijk fietsen in "the beautiful English country". Er is een gravelweg, genaamd Ray Lane langs de raffinaderijen ten westen van de aanlegplaats van Stena Line. De weg sluit aan op de B1352 (Wrabness Rd) naar Manningtree. Rechtsaf is er een jeugdherberg bij Brantham. Wat is Google Maps met Street View in Engeland fantastisch! Helaas kan men nergens de zeearm oversteken van Harwich richting Ipswich....
Van die gravelweg wist ik niet. Dat is goed nieuws, omdat je aan dat stuk drukke weg ontkomt. Wel is er weleens een pontje geweest naar de noordoever. Of het er nog is weet ik niet. Het stond vermeld op de Sustrans route van Harwich naar het noorden. Maar wat je nu hebt gevonden klinkt als een heel mooie route. Ik ben best wel een beetje jalours.
Wim
Meestal race je met een noodgang door Harwich. Maar tot mijn verbazing is Harwich zelf een heel aardig stadje. Tweedehands boekhandels (met briefje op de deur uit welke kroeg je de eigenaar moet trekken). refugees van Londen en een aparte sfeer omdat de wereld achter Harwich ophoudt.
Harwich is inderdaad een leuk stadje. Er gaat overigens een bootje naar Felixstowe aan de overkant van de zee-arm, dat vertrekt vanaf "the quay", dat is naar het oosten vanaf de aankomst met de ferry, in het noordelijke puntje van de pier.
groetjes ben
Dat bootje vertrekt in Harwich, daar waar staat in googlemaps "Harwich Harbour Ferry Landing". Je wordt afgezet op het strand aan de overkant, bij View Point Road, daar waar staat "Felixstowe for Harwich Ferry Landing". Niet bepaald een roll-on roll-off boot maar wel een echt pontje met vaste vaartijden.
Frank
yep, inderdaad ooit ook dit veerpontje genomen op mijn weg vanuit het het noorden via de north sea cycle route
meer info via http://www.harwichharbourferry.com/
jahwalla schreef:yep, inderdaad ooit ook dit veerpontje genomen op mijn weg vanuit het het noorden via de north sea cycle route
meer info via http://www.harwichharbourferry.com/
Klopt, ik heb dezelfde vraag gesteld via het Engeland-prikbord en dezelfde website ontvangen. De timetable is trouwens van 2010. Maar daar heb ik eigenlijk niets aan, de Stena Line arriveert om 20.00 uur, dan vaart het pontje naar Shotley niet meer (17.15 uur). Dat wordt dus toch omfietsen via Manningtree.
Ik heb op Streetview gekeken dat er bij het gravelweggetje langs de raffinaderij een verboden toegang-bord staat. Jammer. Ik heb ViaMichelin geraadpleegd (klik op fiets) en zal op de rotonde in de A120 oversteken. Op Streetview is daar een fietspad aanwezig. Dan via Clarke's Road naar de B1352 doorfietsen tot Manningtree. Afstand naar de jeugdherberg in Brantham = 23 km. Dat moet in anderhalf uur kunnen. Wat een uitvinding, die Streetview! :D Ik heb zelfs de ingang van de jeugdherberg gezien met een YHA-bord ervoor.
Volgens een WF'er zou het eind mei-begin juni na 20.00 uur al donker worden. Mijn laatste keer dat ik in Engeland heb gefietst was in 1984. Ik heb behalve goede fietsverlichting een geel hesje met ingebouwde rode led-lampjes, die knipperen :idea:.
Martin E. van Doornik schreef: Volgens een WF'er zou het eind mei-begin juni na 20.00 uur al donker worden. Mijn laatste keer dat ik in Engeland heb gefietst was in 1984. Ik heb behalve goede fietsverlichting een geel hesje met ingebouwde rode led-lampjes, die knipperen :idea:.
Geel hesje met ingebouwde rode red-lampjes. Waar te koop? Dit is natuurlijk een beetje off topic. :lol:
Martin E. van Doornik schreef:Volgens een WF'er zou het eind mei-begin juni na 20.00 uur al donker worden.
Zonsondergang is in Londen op 1 juni 2011 om 21.08 uur plaatselijke tijd.
Het pontje dat eerder genoemd iss, vaart als het een beetje waait niet. Het is een soort landingsvaartuig dat bij een beetje golfslag water maakt. Op de route Hull naar Harwich hebben we een keer een tijd in het Fort gewacht om er achter te komen dat de boot niet ging. Dat werd dus dan toch om fietsen. Overigens hoor je in Chatham niets over Michiel de ruijter; das te meer in het fort, Een bezoek waard als je onze geschiedenis door de Engelse bril wil zien.
Verder is de Stenaline goes voor fietsers.
Rutger schreef:Geel hesje met ingebouwde rode red-lampjes. Waar te koop? Dit is natuurlijk een beetje off topic. :lol:
Geen idee, het was een cadeau van mijn vrouw, al meer dan een jaar geleden. De rode led-lampjes kunnen middels een knopje constant branden of knipperen naar je keuze en zijn met een klitband ook nog afneembaar.
De bewegwijzerde route vanaf de pont Harwich-Hoek van Holland is bewegwijzerd als NCN 51 en NSCR (North Sea cycle route).
Je volgt deze bordjes en bij een rotonde ga je eerst rechts, dan na een paar 100m links en meteen en vrijwel meteen links een fietspad langs een treinspoor op.
Bij het station sla je rechtsaf en kom je na een paar 100 meter aan zee; daar rechtsaf voor London en Colchester of linksaf naar het pontje.
Zie op onderstaande link naar SUSTRANS kaart.

http://www.sustrans.org.uk/map#625200,232270,4

In Colchester komt de NCN 1 er bij. Naar het oosten voor de NSCR en naar het westen voor London.
De NCN 1 loopt nog niet helemaal door tot London (in ontwikkeling).
Het nieuwe gidsje Hart van Engeland, van Harwich naar Land's End (feb. 2011, uitg Pirola), volgt deze route ook maar gaat vanaf Maldon rechtstreekser op London af.
Wouter Bazen