Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje: onbegrensd fietsen naar Andalusie? Hoe lang? - Forum Wereldfietser

Spanje: onbegrensd fietsen naar Andalusie? Hoe lang?

Dag allemaal,

Volgend jaar september misschien naar Spanje via de route van Benjaminse. De route is zo'n 1700 km. Nu kan je altijd wel uitrekenen hoeveel dagen dat ongeveer zijn, maar bij ons klopt dat nooit: we gaan uiteindelijk elke dag op de bonnefooi op pad en afgelopen zomer hadden we daardoor iets te weinig tijd om echt te relaxen, bezichtigen etc omdat we onze vlucht moesten halen voor de terugreis.

Daarom de vraag of er mensen zijn die deze route hebben gereden en zich nog kunnen herinneren hoelang zij daarover gedaan hebben. Hoeveel km per dag is reeel? Hoeveel bijzonders is er te zien, hoeveel rustdagen etc?

Alvast bedankt!
Janneke
Ik heb deze nooit gereden, helaas. Ik denk dat als je het in drie weken wilt doen je door moet rijden. Als je het in vier weken doet is het lekker relaxed.
Wim
Ik denk dat hoe lang je over een route doet erg persoonsafhankelijk is. Je schreef dat jullie afgelopen zomer iets te weinig tijd had voor jullie plan. Dit lijkt mij een prima leiddraad voor het maken van een volgend plan. Tel er een paar extra dagen bij zodat je je niet weer hoeft te haasten.

Als ik zelf een planning maak voor een route kijk ik hoe lang deze is, kijk wat ik in mijn laatste reizen aan daggemiddelde (inclusief de rustdagen) gefietst heb en reken dan uit hoe lang ik met dat gemiddelde over de geplande route zou doen. In geval van een vaste einddatum i.v.m. vertek van een veerboot, vliegtuig e.d. doe ik er nog 1-2 dagen bij en klaar.
Voorwaarde is wel dat het terrein en het soort wegen een beetje vergelijkbaar moet zijn, maar zeker op langere tochten middelt dit zich wel uit.
Op korte (deel-)trajecten is het handig om een tocht in vergelijkbare omgeving als uitgangspunt te nemen.

Jan
ik heb die route ook nog niet gereden maar heb wel al het boekje van Benjaminse liggen omdat ik die ooit wel eens wil rijden

qua duur is veel afhankelijk van hetgeen je zelf wilt hé:
- je conditie (voor de één is 50km per dag voldoende, voor de ander is dat een opwarming)
- onderschat het spaanse binnenland niet qua hoogteverschillen en qua temperaturen

wat je met deze route zeker kunt overwegen is om een paar dagen extra te rekenen en indien tijd over dan kan je de zuidelijke lus er nog bij doen, indien tijd te kort dan sla je die lus over of doe je een verkorte versie
Wat Gunter zegt. Voor mezelf reken ik in Europa op 450-500 km per week en nog een paar dagen speling op het totaal. Voor 1700 km zou ik dus ongeveer vier weken uittrekken. En ik zou uitzoeken welke (bij voorkeur minst mooie) trajecten zich lenen voor een stukje met de trein, als je onderweg door pech, onverwachte hitte of relaxedheid te weinig tijd hebt om alles te fietsen.
Hallo Janneke,
Wil je ook naar Spanje fietsen of alleen van Barcelona naar Andalusië?
Ik ben in mei-juni naar via de 'hoge variant' naar Barcelona gefietst en vervolgens door de Pyreneeën naar Pamplona en weer terug naar NL. Gemiddeld fietste ik 115 km per dag en dat was goed te doen. Het oorspronkelijke plan was Sevilla, maar in juni was het voor mij in Spanje al veel te heet (30-34 graden). In september kan het ook nog erg warm zijn: dit jaar was het in het zuiden in die tijd nog regelmatig boven de veertig graden... (in de schaduw!)
Aan bijzonderheden is er veel te zien, afhankelijk van waar je interesses liggen natuurlijk. Ik vond vooral het grootse landschap, de kleurenpracht en alle roofvogels erg fascinerend. Als je voor de architectuur gaat kom je echter ook beslist aan je trekken.
Vrienden van mij hebben een leuke en informatieve site gemaakt over hun tocht: http://firienmike.dlinkddns.com/leidenm ... e.php?p=10
Veel plezier op je tocht en neem vooral voldoende water mee voor onderweg!
Dag Wimmo,

We hebben vorig jaar de groene route gefietst naar de middelandse zee. Dat was dus eens maar nooit meer (teveel, veels te veel, ontelbaar veel andere fietser (lees NL'ders) tegengekomen onderweg)...
De route zelf was verder wel mooi, niet moeilijk en lekker warm in zuid frankrijk!

Ik weet niet hoe geliefd de route van Benjaminse is, maar het idee vanaf Gerona (kan ik eindelijk ook eens Barcelona bezoeken) naar helemaal Andalusie spreekt mij wel erg aan. We gaan dan wel in September, dus dan zijn de temperaturen wel lekker, maar niet te warm.

115 km per dag gaat het niet worden. We zijn beiden lekker sportief en jong, maar houden er over het algemeen na 80 km wel mee op (we picknicken te veel;-) omdat het dan alweer tijd is (oh ja, en we staan altijd te laat op).

Enige uitzondering daarop was Scandinavie, waar ik in mn eentje was, en ruim 100 km per dag reed.

Ik ga de route maar eens kopen en me erin verdiepen :-D
Ha,
ik merk toch echt dat iedereen er andere dagafstanden op na houdt. Bij mezelf merkte ik dus toen ik alleen, lekker op asfalt aan het rijden was ik veel verder ging, dan als je lekker met z'n tweeen bent. Je gaat toch veel vaker kofie drinken, lekker uitgebreid lunchen etc. en je wilt ook lekker op tijd op de camping zijn.

ik denk dat wij gemiddeld zo'n 80 km willen rijden en dan lekker veel rustdagen inplannen. Maar wij werken dus nooit met een 'schema' of een planning, omdat we dat niet fijn vinden. Als we ooit meer geld te besteden hebben zouden we het dus ook erg fijn vinden de terugvlucht niet van tevoren te plannen, maar ergens halverwege ofzo, maar vaak kosten ze dan stukken meer.

Gr Janneke
moest iedereen dezelfde dagafstanden erop aan houden dan zou je beter in een groot peleton naar het zuiden kunnen rijden

zoals je zelf al aangeeft ga je alleen een grotere dagafstand doen en minder stops inlassen dan met twee

je hebt erbij die 12uur per dag op de fiets zitten en je hebt erbij die met de kids na 40km al het maximum bereiken; de ene zijn doel van zijn vakantie is het eindpunt zo snel mogelijk bereiken, de andere zijn doel is veel cultuur meepakken, enz

vorig jaar heb ik persoonlijk ook telkens geopteerd om tegen 16u a 17u ten laatste op de camping toe te komen en zo nog eens met de kids erbij in het zwembad (of meer) te springen; volgend jaar ga ik op mijn eentje en dan ga ik wshl 's morgens veel vroeger vertrekken en 's avonds een paar uurtjes langer blijven bollen

kortom, je moet doen waar je je goed bij voelt!
In mei in 16 dagen gefietst, maar dat was omdat ik niet meer tijd had. Ik denk dat je minimaal 3 weken moet rekenen en dan ben je nog erg veel aan het km 's maken. Ik zoek ook wel een beetje de uitdaging in de km 's en heb de laatste 800 km in 5 dagen gefietst. Dat vond ik toen leuk. Kortom er kan vanalles maar 3 weken lijkt mij voor het leuke het minimum.

Met hartelijke groet,
Dit jaar o.a. naar Alicante.

In voorjaar wil ik Benjaminse of combinatie Bemjaminse/Hispania route doen vanuit Zuid Spanje. Maar wat is de heersende windrichting eigenlijk? op weg naar Alicante niet veel van wind gemerkt.
Rob
Hoi Janeke,

Ik ben wel vaker op fietsvakantie naar spanje gegaan, maar helaas heb ik nooit de route van Benjaminse gefietst. Ik heb wel de route van Via Verde de Ojos Negros gefietst, echt prachtig.

Ik heb even voor u gegoogelt naar een artikel over de route van Benjaminse, maar ik heb daar helaas niets interessants over gevonden. Wel heb ik een leuk artikel gevonden over het fietsen in Spanje. De Benjaminse route wordt daar helaas niet behandeld.

P.S. Ik zou het top vinden als u uw ervaring met me deelt, misschien ga ik er dan ook heen. Gewoon even weer reageren op dit bericht, ik sla deze pagina dan op bij mijn favorieten.

Veel Plezier in Spanje
NickyFietsExpert schreef:Hoi Janeke,

Ik ben wel vaker op fietsvakantie naar spanje gegaan, maar helaas heb ik nooit de route van Benjaminse gefietst. Ik heb wel de route van Via Verde de Ojos Negros gefietst, echt prachtig.

Ik heb even voor u gegoogelt naar een artikel over de route van Benjaminse, maar ik heb daar helaas niets interessants over gevonden. Wel heb ik een leuk artikel gevonden over het fietsen in Spanje. De Benjaminse route wordt daar helaas niet behandeld.

P.S. Ik zou het top vinden als u uw ervaring met me deelt, misschien ga ik er dan ook heen. Gewoon even weer reageren op dit bericht, ik sla deze pagina dan op bij mijn favorieten.

Veel Plezier in Spanje

Idd, prachtige route "Ojos Negros" voormalig spoor van Teruel tot bijna kust ten noorden vcan Valencia. Dit jaar als deel van langere route gedaan.

Bij nader inzien lijkt mij de Hispania route, om te beginnen vanuit zuid-Spanje in vroege voorjaar wel wat.
Rob
@ nicky,

zal ik doen!
Maar nu eerst weer even voorbereiden op de wintervakantie in Marokko! :-D (intussen staan 4,5 week vakantie in Spanje ook in m'n agenda genoteerd :-)
13 april start ik in malaga en 7 mei ben ik weer in sittard.
de een fiets 50 km op een dag de ander rond de 200km per dag.

is persoons gebonden

m.v.g

marcel
Wij plannen als volgt: gemiddeld 60 km per dag en alles wat we meer fietsen nemen we weer op in vrije dagen. Dus wanneer de route 1700 km is 4 weken voldoende. Heb je dus ook eens een dag "vrij"