Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bosnie-Herzegovina - Forum Wereldfietser

Bosnie-Herzegovina

Heeft er iemand fietservaring in Bosnie-Herzegovina?

We zouden het land binnenrijden via Bihac of Novi Grad.
Dan via Sanski Most naar Banja Luka en Sarajevo fietsen. Liefst langs de kleinere wegen. Ik heb hier de kaart van Freytag voor me liggen en vraag me af of de gele baantjes te doen zijn. Zijn er nog tips voor dit traject?

Van Sarajevo via de grensovergang in Hum naar Dormitor National Park in Montenegro. Heeft iemand over dit traject tips? Ook liefst niet over de grote weg.

Vriendelijke groeten,
Sabien
Jawel Sabien. Jan Willem en Gudrun waren er vorige zomer. Ze maakten een video en plaatsten die in
de Wereldfietsgroep op Vimeo. Bij hun video vind je hun websites met contactadres. Succes met de voorbereidingen!
Bosnië is een waanzinnig heerlijk fietsland. Er zijn een paar dikke rode wegen waar je veel verkeersdruk hebt.

De witte weggetjes zijn vaak goed te doen. Als je incalculeert dat je af en toe om moet keren, dan heb je een goede, unieke tijd in Bosnië.
Sabien, zelf net weer terug van 6 weken in voornamelijk Bosnië & Herzegovina en het fietsen is daar itt Nederland nog steeds een verademing zelfs het fietsen over de autoweg bij Sarajevo is geen probleem. (Op de hele Balkan wonen ongeveer 30 Miljoen mensen) Ik zou via Bihac naar Novi Grad fietsen (prachtige kloof) Banja Luka is eigenlijk alleen maar een grote stad met weinig bezienswaardigheden. (De weg naar het zuiden langs de Vrbas is dan weer wel erg mooi) Sanski Most (5 bruggen) Mrkonjic Grad, Jajce, Travnik, Sarajevo en van daar uit kun je weer alle kanten op, is in ieder geval wat landschap en steden ook een aanrader. Richting Montenegro via Foca gewoon de grote weg nemen en eventueel eerst nog even naar Sutjeska NP (langs de andere kant van de Drina). Gele wegen op de kaart zijn over het algemeen goed al zal je soms ook op macadam stuiten. Wil je echt alleen witte wegen rijden reken dan op veel onverhard en het dubbele aantal kilometers zowel van A naar B als omhoog en omlaag. Er zitten in de kaart die hebt jammer genoeg wel een paar foutjes, waar je pas achter komt als het al te laat is (kan ze zo even niet voor de geest halen).
Vrachtwagenchauffeurs toeteren nogal eens zodat je weet dat ze er aan komen maar houden in het algemeen net als de rest goed rekening met fietsers, voor wat er dicht achter de vrachtwagen hangt (de klever) moet je wel uitkijken. Bussen houden in het algemeen wat minder rekening met je. (Spiegeltje?)
Wil je meer weten, laat het maar horen.
Ik ben recent in Montenegro geweest en ga daar in augustus weer terug naar toe. Durmitor Nationaal Park is echt schitterend om te fietsen. Ik zal even moeten kijken welke weg je daar het beste kan fietsen en welke kaart je daarvoor het beste kan gebruiken.

Wanneer ga je er naar toe? Wellicht fiets ik ook vanaf Sarajevo aan. Ik kan je overigens ook helpen aan adressen in Montenegro die je bij kunnen staan ter plaatse of goedkope overnachtingsadressen. Laat maar even weten.

O ja. Die vrachtwagenchauffeurs toeteren meestal niet omdat ze vinden dat je op moet krassen, maar meer als groet. Montenegro is een groot dorp. Iedereen toetert naar elkaar als groet.

Groeten,

Rutger
Wij zijn hebben aantal jaren geleden tijdens onze Balkan trip vanaf Sarajevo via Pale en Gorazde (onverharde pas) richting Monte Negro gereden. We hebben de overgang bij Plevelja genomen. Een prachtige pas. Toen (2003) waren alle wegen eigenlijk goed te doen. Alles kleiner dan geel was onverhard, en we hebben zelfs een rode weg gehad die onverhard was. Het Durmitor Nationaal Park is mooi en de Tara kloof is ook prachtig om te fietsen....

Het was een exponent van de George du Verdon...

Het vinden van campings is niet altijd even eenvoudig. Bij boeren camperen of 'zimmer frei' ging over het algemeen wel goed.

Veel plezier daar!

Groet
Eric
Hallo,

ondertussen ben ik al vertrokken en ben nu in Verona in Italie. Morgen fietsen we naar Venetie.
Daarna gaat het naar de Balkan. Ik zit hier in een internetcafe en print jullie reacties af. Ik ga die dan straks voor de tent even lezen.
Ik denk dat we rond 10 augustus in montenegro zullen zijn, maar ik heb het voorlopig tijdschema niet bij.
Alvast hartelijk bedankt voor de reacites,
sabien
:D
Leuk! Vanaf Venetië gaat er een draagvleugelboot naar Piran. Die nemen als je ze aardig aankijkt ook fietsen mee. Zo zijn wij toen toen richting Balkan gegaan, Trieste en omgeving trok ons niet zo...
De afgelopen twee weken ben ik van Zagreb naar Albanie gefietst. Door Bosnie fietste ik een route die ik van een fietser uit Banja Luka gekregen heb. Dat is een schitterende route, met vrijwel geen drukke wegen.

Hoe vaker ik in de Balkan kom, hoe aantrekkelijker het wordt. Soms te aantrekkelijk.
Banja Luka is eigenlijk alleen maar een grote stad met weinig bezienswaardigheden.
De meisjes in Banja Luka zijn zo mooi dat ik die stad deze keer gemeden heb. Het laatste is flauwekul, het eerste zeker niet.
hallo,
ondertussen aangekome in Sarajevo. we fietsten na het stadje Vitez op de oranje baan naar Sarajevo en dat was een tegenvaller. non'stop drukte
nu gaan we waarschijnlijk opnieuw via de grote baan naar Montenegro in de hoop dat we daar de mooie landschappen zullen aantreffen in Durmitor.
=sabien schreef:hallo,
ondertussen aangekome in Sarajevo. we fietsten na het stadje Vitez op de oranje baan naar Sarajevo en dat was een tegenvaller. non'stop drukte
nu gaan we waarschijnlijk opnieuw via de grote baan naar Montenegro in de hoop dat we daar de mooie landschappen zullen aantreffen in Durmitor.
Sabien,

Veel plezier en succes! Vogens mij komen jullie uit Vlaanderen.

Groetjes,

Bert
Jullie hadden misschien beter niet via Kakanj en Visoko maar via Busovaca en Kiseljak gereden, dan had je alleen het laatste stuk erg veel verkeer gehad. De weg naar Foca vanuit Sarajevo is alleen in het begin druk (En wat is druk in vergelijking met Nederland of België?) Op Everytrail.com staat de route naar Foca ongeveer vanaf de camping bij Sarajevo (http://www.everytrail.com/view_trip.php ... 8e476accba) De klim naar 1100m lijkt erger dan dat hij is.

Veel plezier
Peter,
Is daar in Foča een camping? Ik heb op http://www.bhtourism.ba/download/eng/camps_in_bih.pdf
wel een aantal gevonden maar die liggen meer richting de grens met Montenegro (vnl raft camps langs de Tara)
Minko, campings bij Foca zijn nogal lastig te vinden en inderdaad van de wilde waterjongens, er is er ten noorden van Foca één aan de hoofdweg langs de Drina, daarnaast is er in NP Sutjeska in Tjentiste bij het hotel ook één al was die een beetje vervallen, net als een aantal kamers in dat hotel ook. Ik had toevallig een opgeknapte kamer met een waaaanzinnig uitzicht op de bergen (ook voor weinig). Vanuit Foca gat het nog wel even flink omhoog (en naar beneden) richting Tjentiste, dus of je daar zin in hebt nadat je uit Sarajevo bent gekomen? In het centrum van Foca is een hotel al is dat ook een beetje vervallen (uit de Tito-tijd).

Mocht je besluiten ook nog een stuk langs de Drina te gaan fietsen in een aantal tunnels is geen licht en dan is donker ook echt donker en heb je echt goede verlichting nodig.
Pman schreef:Minko, campings bij Foca zijn nogal lastig te vinden en inderdaad van de wilde waterjongens, er is er ten noorden van Foca één aan de hoofdweg langs de Drina, daarnaast is er in NP Sutjeska in Tjentiste bij het hotel ook één al was die een beetje vervallen, net als een aantal kamers in dat hotel ook. Ik had toevallig een opgeknapte kamer met een waaaanzinnig uitzicht op de bergen (ook voor weinig). Vanuit Foca gat het nog wel even flink omhoog (en naar beneden) richting Tjentiste, dus of je daar zin in hebt nadat je uit Sarajevo bent gekomen? In het centrum van Foca is een hotel al is dat ook een beetje vervallen (uit de Tito-tijd).

Mocht je besluiten ook nog een stuk langs de Drina te gaan fietsen in een aantal tunnels is geen licht en dan is donker ook echt donker en heb je echt goede verlichting nodig.
Mijn planning is net de andere kant op, van Zabljak naar Foca (en vandaaruit naar Sarajevo) over de Durmitor Sedlo pas, dus Tjentiste (bij het gele ballonnetje) ligt een beetje van de route af:

Afbeelding
http://ridewithgps.com/routes/146141
Link met bed en bikes in Montenegro:

http://www.montenegro.travel/xxl/en/102 ... index.html

Er was ook onderweg nog in Durmitor National park )misschien in Trza, een adresje wat ook bed en bike is en waar je ook kunt kamperen. Bier ligt daar gekoeld met ijsblokken. Leuke stop op weg naar Zbjaljak.

Wildkamperen mogelijk, maar pas op voor beren! Vraag het liever aan een boer.

Groeten,

Rutger