Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen Rhodos/Karpathos/Kreta/Kos - Forum Wereldfietser

Fietsen Rhodos/Karpathos/Kreta/Kos

In oktober willen we 3 weken gaan fietsen ergens op een Grieks eiland met onze zoon van 3 in de kar.
Na wat gezoek leek me Rhodos wel leuk en dan eventueel wat andere eilandjes in de buurt bezoeken.
Nu keek ik eens op de kaart en dacht ik dat het misschien wel mogelijk zou zijn om in ieder geval via Karpathos en misschien nog wel wat meer (kleinere) eilanden naar Kreta te fietsen/varen en dan vanaf daar terug te vliegen.
Of de andere kant op en op Kos eindigen.

Iemand in die contreien gefietst en ideeen over de haalbaarheid? Een beetje steil moet wel lukken (ik heb een sterke vent die dan de kar neemt) maar idioot steil lijkt met toch niet zo'n goed plan. Verder zullen de dagafstanden beperkt zijn omdat we zoon niet de hele dag in de kar willen hebben en we ook de tijd willen hebben voor wat zee en spelen. Dus is accommodatie (gewoon een simpele kamer) overal te vinden?
En het is oktober, is er dan al (te) veel dicht?
Beste Els,
Hoewel ik zelf niet op een van de genoemde eilanden echt heb gefietst, kan ik toch wel het een ander over zeggen. Wij -mijn vrouw en ik- brengen al vele jaren onze vakanties in Griekenland door m.n. op de genoemde eilanden. De wegen zijn over het algemeen niet overdreven steil, maar eerder heuvelachtig. Uiteraard zijn er af en toe steile stukken bij, maar kort. Houd wel rekening mee dat bij sommige gedeelten van de weg men wel eens als gekken rijden en denk in het bijzonder op Kreta.
October is de laatste maand dat de hotels nog open zijn, behalve indien er geen boekingen zijn voor die periode, want dan sluit men al eerder. Of het met de eenvoudige onderkomens ook zo is durf ik niets over te zeggen. Wel is het zo dat hoe dichter men in een grotere plaats verkeert je een grotere kans heb om een eenvoudiger onderkomen te vinden die ook nog redelijk in prijs zijn. Bedenk ook dat gedurende de herftsvakantie de prijzen ook weer stijgen.
Wim
Dag Wim
Klinkt goed, dat het niet te steil is. Ik heb net op een site gevonden dat er in ieder geval nog regelmatig boten varen.
Voor de hotels (mag echt eenvoudig zijn) zal ik eens kijken of we misschien toch wat gaan reserveren van te voren...
We zijn 2 jaar geleden wel in die periode op het vaste land van Griekenland en de Peloponesos geweest (met de auto) maar toen was behalve in de echte massatoeristenplekken overal nog wel een kamer te vinden, we waren vaak wel de enige gasten.
Kreta had ik al wat twijfels over qua drukte en grootte, ik denk dat via wat tussenliggende eilandjes van Rhodos naar Kos wat rustiger is (Kreta, Rhodos en Kos zijn de aanvliegmogelijkheden).
Dank voor de info!
Hallo Els

mogelijk dat op onze zoeksite nog relevante info voor jou te vinden is:

http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... enland.htm

Harry
hoi Harry,
Ik zit al weer druk te klikken en kom interessante dingen tegen, Dank voor de link!
Twee jaar terug op Samos geweest. Wat mij betreft één van de mooiste (groenste!) Griekse eilanden en ik heb er vanaf 1985 heel wat gezien. Grieken verklaren je sowieso voor gek, maar op Samos is het grandioos fietsen.....als je van klimmen houdt. Logeren langs de kust houdt bijna altijd in dat je direct vanaf vertrek eerst omhoog moet. Fiets niet in de schemering!!!!! Grieken zijn wegpiraten en verwachten geen fietsers op de doorgaande wegen. Claxonneren is meestal bedoeld is waarschuwing maar soms als aanmoediging
Mooi traject: Dag 1: Vliegveld (Pythagorio), Marothokambos, Votsalakia. Dag 2, optie 1: Votsalakia - Drakei - Ormos Isodorou. Informeer of er iemand met een boot naar Karlovassi gaat en of je mee mag (tegen vergoeding). Dag 2, optie 2: Votsalakia - Karlovassi (zware rit, mooie vergezichten) Dag 3 Karlovassi - Kokkari (prachtige rit over de redelijke rustige kustweg, redelijk vlak). Dag 4: Kokkari - Psilli Amos (Idylle!) Dag 5: Psilli Amos - Pythagorio (juist. van Pythagoras). Dag 6: Pythagorio - Iraio - Pythagorio. Even voorbij Iraio is mijn (tot dusver) meest favoriete Griekse strand(je): Pappa Beach. Google maar eens.

Ger
Ger, voor Samos niet genoeg tijd denk ik, maar ik hou het in mijn gedachten voor een andere keer, als dit bevalt.

We hebben de tickets geboekt, in drie weken in oktober van Rhodos naar Kos via tilos en nissiros en misschien nog wel een eilandje.
Veel accomodatie is inderdaad tot oktober open, dus ik ga maar wat rondmailen wat er dan open is op mooie plekjes. In de havenplaatsjes moet het sowieso wel lukken.
Verder zijn we ons aan het verdiepen in de hoogteprofielen van wegen daar, zodat we de allersteilste stukken kunnen vermijden.


Tips over deze 4 eilanden (en alles in de buurt) blijven erg welkom.
Gister terug gekomen van 3 weken heerlijk Griekenland. Mooie eilanden. Rhodos vond ik fijn fietsen, behalve aan de westkust richting Rhodos stad. Het binnenland hebben we niet zo intensief befietst vanwege de bergen. Kust aan de oostkant en het zuiden was erg mooi. Tilos en nyssiros vond ik erg leuk, relaxte kleine eilanden, maar eigenlijk op beide eilanden maar 1 dagtocht gefietst (verder gewandeld en gewoon geluierd)
Kos hebben we praktisch niks van gezien omdat we nog maar een paar dagen over hadden en voor zon en zwembad hebben gekozen.
Wel fijn dat ik een sterke vent heb, ik was die heuvels niet opgekomen met fietskar.
Accomodatie was eigenlijk overal nog wel open, alleen de laatste week was al wat dicht (derde week oktober).
Kortom, heerlijke zonnige (totaal 1 dag regen en wat buien gehad) bestemming voor oktober! Lekker eten, aardige mensen, mooie omgeving.
Voor foto's en een reisverslag: http://www.elsarjan.nl 2010 eilandhoppen

groetjes

Els