Additionally, paste this code immediately after the opening tag: campinggas Noorwegen - Forum Wereldfietser

campinggas Noorwegen

We gaan over een paar weken een tochtje maken in Zuid Noorwegen.
We vliegen naar Torp en trekken dan noordwaards over de kleinere wegen.
Graag zouden we koken op campinggas (206 cartouche of zelfde maat), maar dat kunnen we niet meenemen met de vlucht.
Weet iemand of dit makkelijk te krijgen is (in de buurt van het vliegveld, of op de route noordwaards) ?
Alternatief is natuurlijk benzine, maar gas heeft de voorkeur.
Als het prikblikjes zijn: dat is bijna overal verkrijgbaar, desnoods in hobbyzaken.
Ah, ik zie net dat het prikblikjes zijn inderdaad. Andere merken hebben die ook (bijv. Coleman, de eigenaar van CG).
Vroeger was er op de website van Campingaz een uitgebreide lijst met verdelers. Nu is die blijkbaar niet zo compleet meer.
http://www.campingaz.com/Benelux/t-retailerlocator.aspx
Je kan ze wel contacteren, want Noorwegen geeft maar 1 resultaat :?
Chris schreef:Vroeger was er op de website van Campingaz een uitgebreide lijst met verdelers. Nu is die blijkbaar niet zo compleet meer.
http://www.campingaz.com/Benelux/t-retailerlocator.aspx
Je kan ze wel contacteren, want Noorwegen geeft maar 1 resultaat :?

Is ook niet zo belangrijk. Passende priktankjes zijn overal te te koop: van allerelei merken. Tijdens mijn tochten hangen aan mijn brander wisselend blauwe, groene, witte, oranje en paarse blikjes.
In deze tijd van het jaar is het ook in Noorwegen koud. Dan kun je beter op iets anders dan gas koken, of in elk geval op een gasbrander met liquid feed (cartouche omgekeerd, alsmede een voorverwarmingsbuis in de brander). Ik kan me niet voorstellen dat er prikblikjes branders zijn met zulke voorzieningen.
Wim
is er meer actuele info over beschikbaarheid van camping gaz of vergelijkbaar , de blikjes met draaidop in Noorwegen, zomer naar Noordkaap.
Liever gaz brander dan benzine (stinkt zo), op camping gaz site is Noorwegen en Zweden geheel leeg...
alvast dank
eveline
Je bedoelt schroefblik? Die zijn op veel plekken te koop, bijv. van MSR, Kovea, Primus, ... Ik zou zeggen: google zelf gewoon even op outdoorshop ofzo.
evelineb schreef:
wo 06 apr, 2022 19:44

Liever gaz brander dan benzine (stinkt zo), op camping gaz site is Noorwegen en Zweden geheel leeg...
Of spiritus?
Als je veel op campings staat dan heb je niet eens een brander nodig, de camping keukens hebben voor zover ik tegen ben gekomen allemaal een prima keuken, enige nadeel is misschien dat je even moet wachten.
Als je de brandstoffles onder de fiets monteert met bijv een bike-buddy heb je ook nauwelijks last van eventuele stank.
En zoals altijd de tip: koop een gasbrander die ook gas gebruikt dat je in de bouwmarkt kan kopen. Dan is verkrijgbaarheid veel minder problematisch. Er zijn ook adapters verkrijgbaar om van de ene naar het andere type te kunnen.
evelineb schreef:
wo 06 apr, 2022 19:44
camping gaz of vergelijkbaar , de blikjes met draaidop
Let op! Er zijn 2 systemen waarbij het blikje een ventiel heeft: het Lindall-ventiel (mét schroefdraad op het blikje) en het Camping Gaz-ventiel (zónder schroefdraad op het blikje). De blikjes zelf hebben geen draaidop...
CG-ventielblikjes zijn heel goed verkrijgbaar in Frankrijk, maar niet zo goed daarbuiten. Lindall-ventielblikjes zijn vrijwel overal in Europa goed verkrijgbaar, maar een stuk minder goed in Frankrijk. Ga je buiten Frankrijk fietsen, dan zou ik dus een andere brander aanraden. Bijvoorbeeld de betaalbare, goed verkrijgbare en goede allroundbrander MSR PocketRocket. Maar iedere andere niet-CG kan natuurlijk ook.
Het Lindall-ventiel wordt door alle andere merken dan CG gebruikt. Ook het moederbedrijf Coleman maakt daarvan gebruik. Dus alle ventielblikjes van Coleman, MSR, Edelrid, Primus, Optimus, enzovoorts maken er gebruik van en al hun gasbranders. (Zelfs bepaalde 'alles'branders hebben deze aansluiting op het slangetje zitten zodat je zowel met benzine als met gas kunt branden.)

Er is ook een adapter geweest om blikjes van CG ook voor gewone gasbranders (met Lindall-aansluiting) te gebruiken. Ik weet niet of andersom ook bestaat. Dat zou je nog kunnen uitzoeken. Maar dan heb je weer wat extra bij wat kapot kan gaan of kwijt kan raken. Ik zou het gewoon houden bij een nieuwe, betaalbare gewone gasbrander i.p.v. die bijzondere CG-aansluiting.
evelineb schreef:
wo 06 apr, 2022 19:44
is er meer actuele info over beschikbaarheid van camping gaz of vergelijkbaar , de blikjes met draaidop in Noorwegen, zomer naar Noordkaap.
Liever gaz brander dan benzine (stinkt zo), op camping gaz site is Noorwegen en Zweden geheel leeg...
alvast dank
eveline
De laatste keer dat ik in Noorwegen was, in 2020, was schroefventiel daar verreweg het meest verkrijgbaar. Branders die alleen met campingaz klinkventiel werken zou ik niet meenemen naar Scandinavië.
Er zijn grofweg drie systemen:
1) de prikblikjes.
2) de bajonetsluiting van Campingaz. Deze zijn in Frankrijk goed verkrijgbaar en in Nederland redelijk, maar in Noorwegen onvoldoende. Daar heb je dus niet aan in Noorwegen.
3) de gasbranders die je op een tankje schroeft.. Noorwegen is een outdoorland. Ook in kleinere steden al Bodo en Narvik zul je buitrensportzaken met schroeftankjes tegenkomen.
Verder hebben veel campings een keuken met kooktoestellen.
3 (schroeftankjes) vond ik in 2020 in Noorwegen ook bij tankstations, bouwmarkten, etc, zelfs beter dan prikblikjes.