Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van Nederland langs de kust naar Normandie - Forum Wereldfietser

Fietsen van Nederland langs de kust naar Normandie

Hallo fietsvrienden

Heeft er iemand een gps route van Nederland langs de kust naar Normandie

alvast bedankt Anny
Gewoon de kust volgen.
Kan niet missen...
Yep. Zolang je aan je rechterhand water ziet zit je goed.
Ik zou zeggen, volg de bordjes van de LF1. Maar dat was de vraag niet en ik denk ook niet dat er veel zijn met een gps-route omdat dat niet loont, omdat het een simpele en bekende bordjesroute is.
De Internationale LF1 route eindigt bij Boulogne sur Mer. Het is op zich een prima fietsroute, maar na een paar dagen in het binnenland (Belgie) en Noord-Frankrijk begin je misschien toch naar zee te verlangen. Ik ben zelf meerdere keren naar Normandie (en verder gefietst). De kustwegen kunnen vaak druk zijn, maar laat dat je niet tegen houden, want het is er veel mooier en spectaculairder dan het binnenland.

Ik noem hier slechts een paar interessante plaatsen

Le Touquet
De Baai van de Somme (er is een fietspad rond de baai)
Dieppe (echte vissersplaats)
Mers-les-Bains (bijzondere architectuur)
Etretat
Na Le Havre heb je een probleem. Ik heb gebruik gemaakt van de Pont de Brottone (een heel stuk ten oosten van Le Havre). Er is daar ook een apart voetgangersgedeelte) en de veerdienst van Jumieges, circa 9 km verder stroomopwaarts. Ik zou niet meer weten of die veerdienst nog bestaat.

Daarna hangt het er natuurlijk vanaf waar je wil eindigen.

Groeten,

Rutger
www.rutgersreizen.nl
Bedankt voor je advies

Groetjes Anny
Rutger noemt al een paar plekken die de moeite waard zijn. Zelf heb ik het stuk tussen Yvetot en Etretat erg mooi gevonden.

Je kan ook over de Pont de Normandie. Hiervoor rijd je eerst dwars door de haven van Le Havre. Sommige stukken zijn van prima fietspaden voorzien maar deze stoppen af en toe net zo plotseling als dat ze beginnen. Met name bij rotondes weten de Fransen niet zo goed wat ze nu met een fietspad aanmoeten is mijn ervaring.
In het havengebied is het erg druk met vrachtwagen maar mijn ervaring is dat ze liever vijf minuten achter je blijven hangen dan een gevaarlijke inhaalactie uithalen op een punt waar het niet kan. Professionals dus. Ik vond het een indrukwekkend gebied om per fiets te doorkruisen.
Vanaf dit punt kan je de Pont de Normandie op. Met de auto ligt er voor de Pont de Normandie nog een brug, deze kan je niet met de fiets nemen omdat dit een snelweg is, vandaar de havenroute.
Na de Pont de Normandie sta je in Honfleur, een leuk kustplaaatsje met een mooie houten kerk in het centrum.
Je zou vanaf dit punt ook de stroom van de Somme kunnen volgen. Een erg mooi gebied wat je brengt naar mooie plekken zoals de tuinen van Monet en de stad Rouen.
Ik wou nog even toevoegen dat je de tocht m.i. misschien beter in omgekeerde richting kunt maken vanwege de windrichting, die is namelijk overwegend westenwind (vanuit de oceaan) en dus overwegend tegen.
Peter Rodenburg schreef:Ik wou nog even toevoegen dat je de tocht m.i. misschien beter in omgekeerde richting kunt maken vanwege de windrichting, die is namelijk overwegend westenwind (vanuit de oceaan) en dus overwegend tegen.
Wat is wijsheid? Ik ben een paar weken geleden vanuit Vlissingen nog naar Calais gefietst (met oversteek naar Dover en tocht naar Hastings). Ik had de eerste twee dagen tot aan Westende (aan de Belgische kust) heerlijke meewind. Daarna tegen en dus zwoegen. Op de terugweg vanaf Calais tot aan Vlissingen opnieuw de wind in mijn rug.

Ik ga zelf liever ergens naar toe dan dat ik terug naar huis fiets.

Rutger
Daarna tegen en dus zwoegen.


Overweeg eens een ligfiets,

je kan dan rustig om je heen kijken (door de liggende positie kijk je vanzalf al makkellijker in't rond) en je hebt véééééééél minder last van de tegenwind

Véél plezier!

Victor.
Wie weet hoe lang (km) het stuk van de LF1 in België en Frankrijk is? Dus van Sluis tot Boulogne sur Mer? Ik kan dit nergens vinden, de beschrijving van de LF1 gaat steeds tot Sluis. En Google Earth, of een andere routeplanner geeft niet exact de route weer. Ik wil het een beetje plannen omdat ik onderweg een paar 'afspraken' heb.
:lol:
Iris-in-Zwolle schreef:Wie weet hoe lang (km) het stuk van de LF1 in België en Frankrijk is? Dus van Sluis tot Boulogne sur Mer? Ik kan dit nergens vinden, de beschrijving van de LF1 gaat steeds tot Sluis. En Google Earth, of een andere routeplanner geeft niet exact de route weer. Ik wil het een beetje plannen omdat ik onderweg een paar 'afspraken' heb.
:lol:
Sluis - Boulogne-sur-Mer = 195 km
Rutger schreef:Na Le Havre heb je een probleem. Ik heb gebruik gemaakt van de Pont de Brottone (een heel stuk ten oosten van Le Havre). Er is daar ook een apart voetgangersgedeelte) en de veerdienst van Jumieges, circa 9 km verder stroomopwaarts. Ik zou niet meer weten of die veerdienst nog bestaat.
Pont de Brotonne zal je bedoelen 8)
Ik ken hem, mooie oversteek over de Seine daar :wink:
Hallo,

Wij willen met een groep fietser fietsen van Normandie naar Nederland. Is het mogelijk om bij Le Havre die grote brug ( Port of Normandie ) te nemen met de fiets? Bij Honfleur kun je er dan op? Zijn daar ook tol kosten voor bij de fiets?

Gr Jan
Volgens dit filmpje kan dat en was het in 2015 gratis https://www.youtube.com/watch?v=k-38pgfXcWA
Alleen even uitzoeken hoe je er precies op komt.
En anders even goegelen: pont de normandie velo https://www.google.com/search?q=pont+de ... e&ie=UTF-8
De LF1 heet in Nederland nu "Kustroute". Is nu samen met de Waddenkustroute één route. Er zijn nieuwe bordjes geplaatst. Zie: https://www.lfkustroute.nl/
In Frankrijk is langs de kust de Vélomaritime in ontwikkeling. 1500 km van Duinkerken naar Roscoff in Bretagne. 90% van deze route zou inmiddels klaar zijn. https://www.lavelomaritime.nl/ In Roscoff sluit deze route aan op de Vélodyssée naar de Spaanse grens.
Even off topic: Dit was een van mijn eerste fietsvakanties ooit :lol: als kind van ongeveer 7 jaar oud, samen met mijn ouders en broertje. Zal rond 1998 zijne geweest. Hier is het fietsvakantie virus begonnen...

Over de route, tot Sluis kun je sowieso de goed gemarkeerde Kustroute volgen. Die wordt daarna vervolgd, begrijp ik.

Ik denk dat je geen GPS track nodig hebt, sterker nog het kan alleen maar afleiden

Waar zou je die track wel voor nodig hebben?
vanerp17 schreef:
za 13 jun, 2009 19:43
Hallo fietsvrienden

Heeft er iemand een gps route van Nederland langs de kust naar Normandie

alvast bedankt Anny
Mogelijk heb je hier iets aan. De gps route hoort bij een boekje over de Noordzeeroute.
Download https://www.gpstracks.nl/fietsroutes-lf.php?id=257

De LF1 Noordzeeroute bestaat uit 13 etappes. De eerste etappe start in Den Helder. De laatste etappe eindigt in Frankrijk in de plaats
Boulogne sur Mer.
Natuurlijk zijn alle etappes ook afzonderlijk te rijden.
De volledige route beschrijving van de Noordzeeroute samen met de Waddenzeeroute, is beschreven in het boekje

"LF1/LF10 Noordzee-/Waddenzeeroute"

Dit boekje is te bestellen via de site van het Landelijk Fietsplatform De volledige route omvat de volgende etappes.
Den Helder - Camperduin
Camperduin - Noordzeekanaal
Noordzeekanaal - Katwijk
Katwijk - Hoek van Holland
Hoek van Holland - Brouwersdam
Brouwersdam - Middelburg
Middelburg - Sluis
Sluis - Oudenburg
Oudenburg - Diksmuide
Diksmuide - Oost/Cappel
Oost-Cappel - Watten
Watten - Licques
Licques - Boulogne sur Mer

Het is dan nog wel een eindje verder fietsen naar de Normandië stranden, de invasiestranden in de buurt van Sainte-Mère-Église.
Om je verder op weg te helpen met gps track zou je deze routeplanner kunnen gebruiken;
https://brouter.de/brouter-web/#map=10/ ... 5/standard
Na 11 jaar wachten eindelijk antwoord 😀

Capture+_2020-07-12-09-17-01.png
Jan Schoonhoven schreef:
za 11 jul, 2020 18:28
Hallo,

Wij willen met een groep fietser fietsen van Normandie naar Nederland. Is het mogelijk om bij Le Havre die grote brug ( Port of Normandie ) te nemen met de fiets? Bij Honfleur kun je er dan op? Zijn daar ook tol kosten voor bij de fiets?

Gr Jan
Ja dat is mogelijk volgens dit kaartje
https://www.routeyou.com/fr-fr/route/vi ... -la-nature