Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van Nederland langs de kust naar Normandie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen van Nederland langs de kust naar Normandie

Er is een fietsstrook te zien:
Port de Normandie fietsstrook.jpg
http://cbandiera.free.fr/parcours/seine/pont-normandie/

Er zijn echter mogelijkheid om langs de Normandische brug te rijden , kaart-toegang-brug-normandië-fiets - fietsmaar dat is niet eenvoudig; toegang is ingewikkeld om te vinden, en rijden daar is stressvol of zelfs gevaarlijk, niet aanbevolen, behalve voor zeer ervaren fietsers en backpackers, die weten hoe ze het stuur moeten vasthouden, hoewel er een zogenaamde fietspad en een voetpad is (bij voorkeur)

Er is een loopvlak voor fietsen (!) En een voetgangersstrip (1 m, beter beveiligd, en de voorkeur van fietsers: befietsbaar (of bijna))

(Vertaling via google)
Die brug is gratis voor fietsers.
norm.jpg
Haha dit is mogelijk. Ik ben in 2017 over de brug gereden met de fiets van Le Havre richting Honfleur. Maar vergis je niet het is steil en gevaarlijk.
Het is gratis voor fietsers. Je kunt als fietser beter op het voetgangers deel fietsen dan op het fietspad waar de auto's met 100 voorbij flitsen.
Mijn traject verliep vanuit Nederland / Vlissingen langs de kust naar Cherbourg. Kanaal overgestoken en via de kust van Engeland terug naar Dover. Terug naar Duinkerken. Van het hele traject GPS track beschikbaar.

Bijlagen

bert sitters schreef:
zo 12 jul, 2020 02:33
In Frankrijk is langs de kust de Vélomaritime in ontwikkeling. 1500 km van Duinkerken naar Roscoff in Bretagne. 90% van deze route zou inmiddels klaar zijn. https://www.lavelomaritime.nl/ In Roscoff sluit deze route aan op de Vélodyssée naar de Spaanse grens.
Afgelopen week zag ik in Normandië inderdaad overal bordjes van de Vélomaritime. Dat wil nog niet zeggen dat deze route overal klaar is. Nog best vaak gaat de route over doorgaande wegen zonder fietspad, waar het vroeg in de middag (de Franse lunch) wel rustig is, maar op andere tijdstippen niet fijn om te fietsen. Of over fietspaden langs drukke wegen, die dan wel veiliger zijn, maar waar je toch de hele tijd het snelverkeer voorbij hoort razen. Ook laat de Vélomaritime regelmatig mooie stukjes kust links liggen (o.a. bij Yport, St-Valery-en-Caux en Ault), vermoedelijk om wat (korte) klimmetjes te omzeilen. Tussen Mont-St-Michel en Cherbourg krijg je sowieso niks te zien van de prachtige westkust van Cotentin. Daar maakt de Vélomaritime vooral gebruik van voies vertes in het binnenland. En over de Pont de Normandie zeggen ze het volgende: ‘Om de brug van Normandië in alle veiligheid over te steken, raden wij je aan de bus te nemen (zie de dienstregeling van lijn 39 Le Havre > Honfleur en Honfleur > Le Havre). Het bedrijf Les Trouvillaises kan het transport van je fiets en bagage verzorgen à 80 € voor 2 fietsen (25 € per extra fiets)’. 

Bij het uitstippelen van de route ‘Fietsen rond het Kanaal’ heb ik regelmatig dankbaar gebruik gemaakt van autovrije delen van de Vélomaritime/Eurovelo 4, maar ook vaak andere keuzes gemaakt. Zoals een traject via een pont over de Seine om de Pont de Normandie te omzeilen (die ik wel als alternatief heb opgenomen). Ook gaat mijn route langs rustige polderweggetjes via Sint Winoksbergen in plaats van door drukke en rommelige buitenwijken van Duinkerke.

In de volgende editie van mijn gids zal ik de Vélomaritime ook opnemen, maar zonder mijn eigen keuzes te schrappen indien ik die mooier, stiller of interessanter vind.
@Keesswart Misschien nog vermeldenswaardig dat het asfaltalternatief van de route bij Calais de talloze vluchtelingen rondom Sangatte vermijdt. De groene route gaat langs een grindpad waar je je misschien minder plezierig voelt.
ericplan schreef:
ma 26 jul, 2021 20:48
@Keesswart Misschien nog vermeldenswaardig dat het asfaltalternatief van de route bij Calais de talloze vluchtelingen rondom Sangatte vermijdt. De groene route gaat langs een grindpad waar je je misschien minder plezierig voelt.
Ik fietste er net enkele dagen geleden. Was een eye-opener die weg door het bos op weg naar Calais. Ik vond het een belevenis. Heb er ook een praatje gehad met enkele vluchtelingen die daar al negen maanden verblijven in plastiek tenten.
Heb ook getwijfeld tussen de route die Duinkerke omzeilt en de route door de stad. Uiteindelijk voor de laatste gekozen omdat ik Duinkerke wou zien. Zoals in een ander draadje aangegeven staan er langs de Eurovélo in de parken van Duinkerke barrières die niet alleen de gemotoriseerde tweewielers maar ook fietsen met fietstassen tegenhouden. Ik ga er de stad over aanschrijven.
Dat moet dan bij een van de paarse pijlen op het kaartje hieronder zijn geweest.

Afbeelding

In september 2015 fietste ik hier in de avondschemering op een grindpad (de roze lijn bij de pijlen). Op het pad tussen de twee paarse pijlen maakte ik de foto die hieronder staat. Er was hier toen geen kip te bekennen. Een uur eerder was ik via het asfaltalternatief (de blauwe lijn) naar het strand gefietst, waar ik foto's van de kliffen had gemaakt (waaronder de coverfoto van de gids).

Afbeelding

De meeste vluchtelingen bivakkeerden toen nog in de duinen naast de veerhaven van Calais. In mei 2015 was ik daar beland tijdens het zoeken van een rustige route langs de kust, zoals beschreven in dit draadje. Uiteindelijk heb ik besloten om mijn route daar wat meer door de bewoonde wereld te laten lopen.
Later is het tentenkamp bij de haven ontruimd. Een deel van de bewoners is naar plekken elders in Frankrijk gebracht, maar velen zijn in en rond Calais blijven hangen, zoekend naar een manier om in Engeland te komen. Soms lukt dat. Bijna dagelijks worden verstekelingen aangetroffen in koelwagens en containers. Ook worden steeds vaker vluchtelingen in kleine bootjes op Het Kanaal aangetroffen.

De Vélomaritime/Eurovelo 4 gaat hier, om de drukke D940 te omzeilen, 'tijdelijk' via grindpaden door dit gebied, maar anders dan de route die ik destijds heb gekozen. (Blijkbaar vinden de makers van de Vélomaritime/Eurovelo 4 mijn asfaltalternatief geen goede optie zolang er geen fietspad naast ligt).

Afbeelding

Ik zal het in ieder geval vermelden op de website van de Kanaalroute, zodat fietsers een eigen afweging kunnen maken.
keesswart schreef:
di 27 jul, 2021 12:06
Dat moet dan bij een van de paarse pijlen op het kaartje hieronder zijn geweest.
Het pad dat jij toont is een van de mooiste stukjes van de kustroute, en ook het eerste stukje dat ik tegenkwam vanaf Boulogne sur Mer dat geen asfalt is. (zie foto). Daar kwam ik enkele mountainbikers tegen, een een Nederlander op een vakantiefiets die me verwittigde dat de weg 'très mauvaus' was :-).

De regio waar de vluchtelingen kamperen is een stuk brakke grond/bos net voor het binnenrijden van Calais, dat is een lange gravelweg evenwijdig aan een stroompje daar en die uitkomt op een grote weg met bedrijven en grote winkels (als ik me goed herinner de D940 tussen Sangatte en Calais)


DSCF6160.jpg
Wil een plaatje posten, maar helaas. De bijlagenlimiet van het forum is bereikt.

In ons geval ging het om het grindpad ten westen en oosten van de Hypermarché Auchan Calais. De vluchtelingen bivakkeerden in de bosjes, maar sommigen lagen middenop het pad met hun slaapzak enz.
Hier zo (zie rode pijlen)
Schermafbeelding 2021-07-27 om 13.40.47.jpeg
PS: png bestanden uploaden lukt niet nu, jpeg wel.
Prima, dat is duidelijk.
Ja, die brug mag je over met de fiets maar of je het wilt??? , kijk maar eens op streetview
Capture.JPG