Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van Zwolle naar Istanbul - Forum Wereldfietser

Fietsen van Zwolle naar Istanbul

Omdat ik nog (steeds) geen concrete plannen heb, Azië op deze korte termijn niet meer te realiseren is, kwam ik opeens op het idee om naar Istanbul te fietsen. Maar hoe begin je zoiets te plannen? Dat heb ik nl. nog nooit gedaan. Ik heb wel naar/in Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië gefietst, maar dat zijn makkelijke landen. Ik nam dan een overzichtskaart (meestal gewoon de autokaart), bepaalde de globale route en fietste daarna op de bekende gele Michelinkaarten. Kleiner hoeft voor mij niet. Ik wil redelijk makkelijk kunnen fietsen, hoef niet perse de kleinste/mooiste weggetjes, en fiets het liefst op de borden.

Dus, hoe plan je zoiets? En is het überhaupt mogelijk in 5-6 weken? Waar moet je in de tussenliggende landen rekening mee houden? Hoe is de route als je in Italië begint en via Griekenland gaat? Zijn er gemarkeerde routes die je voor een deel van de route kunt volgen?

Graag hoor ik jullie ervaringen en tips. Graag gewoon voluit geschreven, van al die insiderstips en -afkortingen die ik tegenkom op het forum, begrijp ik vaak niets.

Oh ja, ik fiets met MTB en BOB, wil het liefst kamperen, en fiets zo rond de 100 km per dag (op fietsdagen), meer kan ook als het lekker gaat of nodig is een overnachtingsplaats te vinden.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
Ha Iris,

2500 km hemelsbreed met 100 km per dag geeft je in 5 weken ook nog twee dagen per week die je anders in kan richten. M.i. goede planning dus.
Met je gekozen manier (gele wegen) kan je in elk geval makkelijk tot en met Hongarije rijden. Er bestaan van Duitsland, Tsjechie, Oostenrijk en Hongarije prima kaarten.

Ik zou een corridorroute bepalen, met bijvoorbeeld www.map24.com waarbij je snelwegen vermijden in de opties uitzet en de kortste route laat berekenen. Dan heb je een groot aantal "hoofdplaatsen" of je kan op je kaarten met een gele marker de ideale lijn met een marge van 30 km aan weerszijde tekenen. Daarmee weet je dat je op de goede weg bent, maar hoef je niet vooraf de gehele route uit te zoeken.

Met die corridor kan je op zoek gaan naar campings die je wel bevallen (kleine campinggids van de ANWB bijv.) Die teken je ook met een symbool in en verder hoef je alleen een vertrekdatum en uiterste retourdatum te plannen.
Kijk eens bij De Slegte voor reisboeken.

Overigens kan je - mocht je dat willen - in Duitsland, Tsjechie, Oostenrijk en Hongarije best makkelijk een stuk per trein doen. In Servië, Bulgarije en Turkije heb ik daar geen ervaring mee.

Gr Hans
Als ik een rechte lijn trek tussen Zwolle en Istanbul, kom je globaal langs Praag, Wenen, Budapest, Belgrado en Sofia.

- Is dit ook de te adviseren route? Ik zag dat andere fietsers meer zuidelijk waren gegaan, ook door Zwitserland.
- Is er in vm Joegoslavië goed te fietsen? En hoe zit dat evt. met Roemenië?
- Zijn er gemarkeerde (gewoon lekker de bordjes volgen :wink: ) routes tussen bovengenoemde plaatsen? En zo ja, waar kan ik die vinden?
- Tegen 3000 km fietsen in 6 weken zie ik niet op, dus een trein zal ik alleen nemen in geval van nood.

En, uh, in mijn oproepje bij "Reisgenoten" zoek ik nog medefietsers.

:lol:
Ik geloof dat ik mijn eigen vragen aan het beantwoorden ben :oops: (te snel gevraagd?).

Heb de Limesroute gevonden, van Katwijk tot Constanta, 2500 km en dan nog zelf tot Istanbul zo'n 500 km. Is dat laatste stuk goed te doen? En wie heeft de Limesroute zelf gefietst? Is zo'n routeboekje inderdaad handiger dan via een kaart zelf je weg zoeken? De schaal van de kaartjes in zo'n boekje is zo klein, dan blijf je bladeren :oops: :wink: . Hoe doen jullie dat? Ik ben al op de leesbrilleeftijd :cry: (ook dat nog).
Met routes in boekjes kom je in een andere manier van fietsen terecht. Namelijk de manier :" de route in het boekje volgen" Vooraf zo'n boekje lezen doe ik graag, maar fietsend laat ik mij liever verrassen.

Gr Hans
EDIT
Iris-in-Zwolle schreef:Heb de Limesroute gevonden, van Katwijk tot Constanta, 2500 km en dan nog zelf tot Istanbul zo'n 500 km.

Ik ben al op de leesbrilleeftijd :cry: (ook dat nog).
Stap je gewoon in Boedapest over op de EuroVelo route 6 - langs de Donau naar de Zwarte Zee. Die is gemarkeerd en redelijk vlak :wink:

In de omgeving van Boekarest sla je richting Istanbul, zo'n 400 km !!
Zie nr 2 op deze kaart Afbeelding
dag Iris,

Ben in 1984 samen met een vriend van Amsterdam naar Istanboel gereden uiteraard op de fiets. Via Frankrijk, Monaco, Italie, Griekenland ik heb de route nog wel op papier als je belangstelling hebt. De route is 4200 km we hebben er toen 26 dagen over gedaan. Er is wel een bootreis bij van Brindisi naar Patras.

Een tip als je echt iets moois wilt rijden doe dan een keer de 100 cols in Frankrijk kijk op www.100cols.org
In 2006 fietsten wij van Nederland naar Istanbul.
We hadden ruim de tijd (9 weken) en fietsten dus op het gemak 3700 km.
Eerst met Reitsma's route naar Venetië en dan zelf verder door Italië naar Ancona, overvaren naar Griekenland en daar zelf een route gemaakt.
Voordeel van als je door Griekenland Turkije binnengaat, is dat je gemakkelijk over het mooie Gallipoli schiereiland kunt fietsen. Als je vervolgens naar Bandirma (aan het zuiden van de zee van Marmaris) fietst, kun je de boot nemen naar Istanbul. Dan hoef je niet over de drukke snelweg Istanbul in te fietsen vanuit het westen én kom je op een supermanier in de stad aan.

Kijk anders eens op onze website voor foto's, afstanden en een reisverslag.

Succes!
Leuk, al die (route)tips, dankjulliewel. Ben me er al aan het in verdiepen.

Blijf nog wel zitten met een belangrijke vraag, aangezien ik nog steeds geen reisgenoot heb: hoe is het fietsen voor een vrouw alleen in de landen van Oost-Europa? Zijn er vrouwen die daar ervaring mee hebben? Ik ben op zich niet bang uitgevallen maar houd er ook niet van teveel (door mannen) belaagd te worden. En als fietser alleen met je tentje, ben je toch redelijk kwetsbaar. Zie er op zich niet tegenop, heb dit ook regelmatig gedaan in Frankrijk, Spanje en Portugal. Maar dat zijn landen die ik qua 'vrouw-attitude' redelijk kan begrijpen en inschatten. En Roemenië is op zich misschien al een niet ongevaarlijk land.....
hoi,

Ik ben enkele jaren geleden van Nederland naar Zuid-Turkije gefietst, o.a. door Istanbul.
Omdat wij nogal van bergen houden hebben we veel tussenliggende gebergtes aan elkaar geregen.
De route ging als volgt: Nederland - Duitsland (Sauerland/Thüringer Wald/Erzgebirge)- Tsjechië (Reuzengebergte) - Slowakijke (kleine Karpaten) - hoekje Polen (Hoge Tatra) - Slowakije (Tatra) - Hongarije (Bükk) - Roemenië (Karpaten) - Bulgarije (kustgebied) - Turkije (Istanbul - Ankara - Adana - Antalya)
Schitterende tocht, 3 weken naar Istanbul en daarna nog 3 weken in Turkije rondgereden.
Ik kan je eventueel de route in detail mailen.
Het betreft geen bestaande route, maar een zelf bedachte (vind ik zelf veel leuker)
Van de hele route zijn prima kaarten verkrijgbaar.

vr groet, Franck
In het Europese deel van Turkye is de D100 die parallel loopt met de E80 is te mijden, je wordt echt van de weg af gereden.
Ik heb ongeveer hetzelfde plan en dezelfde vragen als Iris, dus sluit hier even bij aan.

Iris:
ik ben een keer naar het Ballaton-meer gefietst. Dat heb ik bijna allemaal langs rivieren gefietst. Die routes staan in het boekje van Bikeline ISBN 3-85000-098-2. Van kruispunt tot kruispunt heb ik die routes aan elkaar geregen. Op de bonnevooi van Amsterdam naar Bonn, en toen achtereenvolgens langs de Rijn, Main, Tauber, Altmuhl en Donau. Dat is me erg goed bevallen, vooral de Tauber en Altmuhl vond ik erg mooi.
Op deze manier was Amsterdam-Ballaton 2300km.

Je kunt helemaal langs de Donau fietsen totdat hij uitmond in de Zwarte Zee.

Franck:
Bedoel je echt dat je in 3 weken in Istanbul was? Alles gefietst?
Vincent,

Bedankt voor de info. Ik heb inmiddels a.d.h.v. alle input wel een globale route vastgesteld (inderdaad langs de Donau), maar het is te kort dag om het plan deze zomer nog uit te voeren. Maar wat in het vat zit, verzuurt niet. Volgend jaar, dus. Als ik dan weer zo lang vakantie heb. :wink:
:lol:
Is de weg langs de donau relaxed fietsen??? M.i. mis je daarmee een hoop van het karakterestieke van de landen die je doorkruist, en zie je vooral veel auto's. (Het doel heiligt de middelen?) Bovendien is Hongarije een stuk ééntoniger dan ex-Joegoslavië, al is Budapest natuurlijk een highlight.
De Balkan landen zijn prachtig! Ik zou er voor omfietsen. Mannen zijn er een stuk terughoudender dan in Spanje of Italië. Als vrouw kun je daar gerust alleen reizen.
Is Istanbul het doel, of is een mooie tocht het streven?
De weg langs de Donau is vrij saai, ik zou hier niet al te lang langs fietsen. Je komt wel snel vooruit, want het is vlak en recht in veel gevallen.

Ik hoop dat het nog van toepassing is...
Dag Iris,

Een paar jaar geleden van Nederland naar Istanbul gefietst en ook weer terug, heen Via Polen Slowakije en zo naar de Zwarte zee en het zuiden. Vanaf grens Bulgarije-Turkije door het binnenland naar Istanbul prima te fietsen deels onverhard. Terug via de Balkan maar de route van Istanbul naar Edirne is razend druk met veel vracht verkeer kan ik je afraden. Indertijd heb ik de trein genomen van Istanbul naar Edirne. Probeer op je route grote wegen te vermijden vooral de autoput van Nis naar Sofia.
Alternatief is via Budapest-Debrecen naar de grens met Roemenie over de Karpaten naar
Burgas aan de Zwarte zee en dan naar het zuiden.

In elk geval succes met de verder voorbereidingen.
Iris-in-Zwolle schreef:Bedankt voor de info. Ik heb inmiddels a.d.h.v. alle input wel een globale route vastgesteld (inderdaad langs de Donau), maar het is te kort dag om het plan deze zomer nog uit te voeren. Maar wat in het vat zit, verzuurt niet. Volgend jaar, dus. Als ik dan weer zo lang vakantie heb. :wink:
:lol:
Ik weet niet of er in 2010 wat van fietsen komt, op deze manier. Ben op het moment aan het revalideren en mag nog niet fietsen :( . Ga de informatie wel bewaren want ik ben nog lang geen 'wereldfietser-af' maar op dit moment mag van mij dit forum wel worden gesloten.
Iris,

Heel veel sterkte met je revalidatie, maar eeh, het forum mag toch wel open blijven hè!!
Hallo,

Misschien is het inderdaad dit jaar niet van toepassing, maar je weet maar nooit in de toekomst.
Wij zijn dit jaar naar Istanbul gefietst. We vonden het fantastisch. Het was ook onze eerste fietsreis.
Je vindt heel wat info op mijn site : de gevolgde route, de gebruikte kaarten, en wat reisimpressies: http://www.dromenvanreizen.be.

Ik wens je een goeie revalidatie en voor meer uitleg mag je mij altijd contacteren.