Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route door Italie of Slovenië? - Forum Wereldfietser

Route door Italie of Slovenië?

Dag allemaal,
Zijn er mensen met ervaringen met de route Bled, Pontebba, naar beneden via Venzone, Udine naar Triest?
Of juist alleen noord-Slovenië andersom en dan richting Lubjana en misschien verder?

We hebben zeven dagen inclusief reisdagen en komen er niet helemaal uit. De ene route gaat merendeels door Italië, terwijl gevoelsmatig mij het leuker lijkt Slovenië te ontdekken, en zal wat lichter zijn en meer via rustiger wegen wellicht? Slovenie meer via autowegen en meer klimmen?

We gaan met de auto die we ergens neer zetten en dan met ov weer terug.

Wie heeft ervaring en tips? Super bedankt!
Udine Triëst is vanaf Palmanova niet echt leuk fietsen.
Triest zelf is wel leuk, vind ik.
Ik zou door Slovenië gaan. (zelf niet gefietst)
Door Slovenië is leuker. Veel afwisselender, wel bergachtig met een paar beklimmingen. Er zijn daar wel fietspaden althans fietsroutes, Slovenië profileert zich als fietsbestemming. In Italië rijd je na Venzone al snel door de vlakte; Aquileia is daar overigens wel de moeite waard vanwege de beroemde mozaïeken. Zie mijn reisverslagen van Triëst naar Tarvisio door Slovenië en van Oostenrijk naar Aquileia door Slovenië.
Een rondje Pontebba-Udine-Triëst-Postojna-Kranj-Bled-Tarvisio--Pontebba is misschien ook een optie, al is de tijd misschien wat krap.
We hebben afgelopen jaar een tocht gedaan van Krakau in Polen naar Villach. Onderdeel van die tocht was het traject van Bad Radkersburg in de zuidoosthoek van Oostenrijk, via Maribor, Ljubljana, Bled, en Tarvisio naar Villach. Dat traject van 420 km hebben we in 8 dagen gedaan, maar kan ook best in 7 dagen. Je kunt dan de trein nemen van Villach naar Bad Radkersburg.
Op dit traject zijn we wel wat heuvels tegengekomen, maar geen hele hoge beklimmingen. Als je die zoekt, dan kun je beter zuidwestelijk van Ljubljana een route uitstippelen.

Slovenië heeft ons in ieder geval positief verrast qua landschappen en voorzieningen. Het allermooiste traject in Slovenië vonden we het traject na Bled, via het Radovna-dal.

Pieter
Van Villach naar Tarvisio (Alpe Adria route (met een paar flinke klimmen) en bij Tarvisio over een oude spoorweg naar Ljubljana Bij Mojstrana het NP Triglav in om daar langs de Radovna naar Bled te fietsen (Dat is wel een heel mooi stuk) Koffie en taart (of wat fris) bij de boerderij halverwege. Van Bled uit de route langs de Sava volgen en dan kom je langzaam maar zeker in Ljubljana.

Als je zoekt op de site van het nationaal verkeersbureau zul je daar ook de nodige routes vinden.
Poppink schreef:
do 23 mar, 2023 17:32
Udine Triëst is vanaf Palmanova niet echt leuk fietsen.
Triest zelf is wel leuk, vind ik.
Ik zou door Slovenië gaan. (zelf niet gefietst)
Ik ben zelf het traject Triëst - Monfalcone - Grado - Aquileia gereden.
Triëst is zeker de moeite waard:
triest klein.jpg
Het stuk tussen Triëst en Monfalcone is weinig inspirerend. Rijd je het op een zondagmorgen dan oogst je met een volbepakte fiets wel bewonderende blikken van de lokale wielertoeristen.
Het natuurgebied bij Grado en Aquileia maken daarna het saaie verbindingsstuk weer goed. Zeker Aquileia waar veel Romeinse restanten zijn opgegraven.
Ontzettend bedankt voor jullie reacties, heeft echt geholpen! Inmiddels ook het routeboekje van Benjaminse gekocht en we gaan een noordelijk rondje doen! Heel veel zin in!