Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kampeermogelijkheden in Portugal/Spanje? - Forum Wereldfietser

Kampeermogelijkheden in Portugal/Spanje?

Beste mensen,
Mijn man en ik zijn van plan om vanaf half april een lange slinger te maken door Spanje en Portugal. Nu zitten wij te dubben of we wel/niet kampeerspullen zullen meesjouwen en daar horen wij graag ervaringen of adviezen over. Ons plan is vanaf Girona via de Andalusiëroute af te zakken naar Sevilla; daarna langs de Portugese kust naar Lissabon en vervolgens te kiezen tussen de kust volgen naar de St Jacobsroute , ofwel via de Routa Iberica ((Lissabon-Madrid-Pau) weer richting noorden. Wij kunnen de tijd nemen die we willen.
Uit andere reisbeschrijvingen heb ik al opgemaakt dat het aantal campings tussen Girona en Sevilla heel gering is en sommige fietsers noemen het zonde van de inspanning om kampeergerei mee te sjouwen op een tocht die toch al heel pittig is. Daarom hoor ik graag ervaringen over campings in Portugal. Zijn die ook zo dun bezaaid? Is het in het algemeen makkelijk omB&B’s, hotelletjes e.d. te vinden buiten de bekende toeristische hotspots? En wat is er bekend over de Routa Iberica? Nog andere overwegingen en adviezen om mee te nemen?
Alvast veel dank! Floor
Mijn ervaring met deze route door Spanje is idd dat de campings dun bezaaid zijn.
Wild kamperen zou kunnen. Mag geloof ik niet, maar er is ruimte genoeg.
Maar hotelletjes zijn over het algemeen goed te vinden, en niet duur.
Ik gebruikte daar dagelijks Booking.com voor; een uurtje of wat voordat ik dacht te willen stoppen ging ik eens kijken op die app en eventueel de route aanpassen aan een leuke aanbieding. Volgens mij zitten daar de meeste ondernemers op Booking; de keuze is groot.
Fijne is dat je dan weet dat je de tocht zonder verdere zoekstress afsluit met een kamer en douche. Lekker! Oké, héél soms gaat dat een keer fout... :D
Leuke plannen!

'k Heb best wat weken in Spanje en Portugal gekampeerd met de fiets, maar nooit op een camping. Nooit naar gezocht ook eigenlijk. Wel wildkamperend 1 of 2x in de week afgewisseld met een hostel of een kamer ergens.

De flexibiliteit van een tent mee vind ik wel wat waard. Je hoeft 'm niet elke nacht te gebruiken, maar kunt op zoveel plekken slapen. Ook als het hele land ineens een nationale feestdag blijkt te hebben en bijna alles heeft volgeboekt, als een lokaal evenement vol gezelligheid ook betekent dat al die gezellige mensen ook ergens moeten slapen, als de moraal even weg is om nóg verder te fietsen die dag, als er al eerder toch meer bui naar beneden blijkt te komen dan de weersverwachting zei, etc etc...

Als je nu kampeert in een luxevariant met bijvoorbeeld tafel, stoeltjes, veel binnenruimte en/of zelfs stahoogte is het wellicht een optie om slechts een compact lichtgewicht tentje mee te nemen met twee lichtgewicht slaapmatjes en twee lichte slaapzakken en de rest thuis te laten?

En als je verwachte route het toelaat zou je ook nog kunnen overwegen om niet de kampeerspullen maar de kookspullen thuis te laten.
Ik heb zowel de Andalusië-route (Malaga-Girona) als de Iberica-route (Burgos (aanlooproute)-Sevilla)) gefietst. Inderdaad weinig campings, maar zoals eerder gezegd neem ik toch altijd mijn kampeerspullen mee. Hotelletjes zijn er doorgaans voldoende, tegen vaak schappelijke prijzen, en tevens kun je er vaak goed eten. Houd er rekening mee dat in de weekenden en op feestdagen de Spaanse campingbezoekers zeer luidruchtig kunnen zijn en tot diep in de nacht feestjes bouwen. Zeker niet altijd, maar houd er rekening mee. Blijkbaar vinden ze dit heel gewoon. Om 6 uur in slaap vallen en op 7 uur moeten opstaan doet wel iets met je energie voor de komende dag……
harriewbd schreef:
wo 01 feb, 2023 13:22
Houd er rekening mee dat in de weekenden en op feestdagen de Spaanse campingbezoekers zeer luidruchtig kunnen zijn en tot diep in de nacht feestjes bouwen.
Vanaf half april in Teruel en Cuenca? Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Half juli was daar zelfs soms nog niemand op de campings te bekennen behalve nog een paar (dwz 3) verdwaalde Nederlanders. Ook rekening houden met nachtvorst dan en daar.
Leon schreef:
wo 01 feb, 2023 14:02
harriewbd schreef:
wo 01 feb, 2023 13:22
Houd er rekening mee dat in de weekenden en op feestdagen de Spaanse campingbezoekers zeer luidruchtig kunnen zijn en tot diep in de nacht feestjes bouwen.
Vanaf half april in Teruel en Cuenca? Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Half juli was daar zelfs soms nog niemand op de campings te bekennen behalve nog een paar (dwz 3) verdwaalde Nederlanders. Ook rekening houden met nachtvorst dan en daar.
Teruel en Cuenca heb ik niet genoemd. Er liggen meer campings aan de Andalusië- en Iberica-route. Ik spreek uit ervaring. Vooral tijdens Hemelvaart en Pinksteren zijn de campings gewild bij Spaanse jongeren.
Ik neem aan dat jullie de route van Banjaminse naar Andalusia gaan doen. Op het stuk naar Malage zijn er regelmatig geen campings. Je kunt natuurlijk alternatieven zoeken bij hotels en pensions.
Houdt er wel rekening mee dat je behoorlojk hoog fietst met in april heel lage temperaturen en misschien zelfs sneeuw. Ik zou de voorkeur geven aan start begin mei.
harriewbd schreef:
wo 01 feb, 2023 15:54
Teruel en Cuenca heb ik niet genoemd. Er liggen meer campings aan de Andalusië- en Iberica-route. Ik spreek uit ervaring. Vooral tijdens Hemelvaart en Pinksteren zijn de campings gewild bij Spaanse jongeren.
Helemaal waar. En in de weekends ook dé plek voor uitgebreide familiebijeenkomsten. Op vrijdagmiddag al is de intocht, de stokdove abuelo en abuelita moeten ook mee en worden voortdurend toegeschreeuwd op megafoonniveau, en dan natuurlijk alle kleinkinderen, die tot twee of drie uur in de nacht opblijven en lawaai maken als een hysterische kleuterklas. Ik verzin dit niet. Mijn advies is Spaanse campings in het weekend te mijden, en eigenlijk is het zo dat het niet loont om een tent mee te nemen naar Spanje, tenzij je gaat wildkamperen. Spaanse dorpen en steden zijn reuze gezellig en onderdak is er zat, en campings liggen vaak op de gekste plekken in de middle of nowhere.
De gekste camping van dit drukke type was ergens in het oosten van Portugal richting Spaanse grens. Een erg uitgestrekt, arm, weids en leeg gebied. Prachtig. Maar de campinggrond was kennelijk gekocht per vierkante centimeter en moest ook zo worden terugverdiend. Op elke plaats paste een auto, een caravan en een voortent maar niet veel meer. Aan de voorkant moest je vanaf het straatje op je plaats komen want opzij en achteren waren andere plaatsen. Een gekkenhuis. De zes nachten daarna hebben we wildgekampeerd. Het was mijn mooiste kampeerweek ooit.

Aanvulling: opgezocht. Het was Camping Idanha-a-Nova.
Als die leeg is is er niks mis mee. Ik was er in augustus. Stom natuurlijk. Wegens de warmte ook niet meer te doen denk ik.
In het voorseizoen denk ik wel een aanrader. Het ligt op stevige afstand van alles.
Afbeelding
Ik ga ook de Analusie route en Ruta Iberica doen, vanaf mei ongeveer. Als er geen camping te bekennen is, ben ik van plan om in dorpjes naar een plek te vragen waar ik mijn tentje kan opzetten, bijv bij iemand in de tuin ofzo. Heb vernomen van andere reizigers dat dat prima werkt! En misschien, als ik tegen die tijd wat moed heb verzameld, waag ik me ook aan wildkamperen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik persoonlijk het kamperen een van de leukste dingen vind aan het fietsreizen, dus zou zelf ook nooit ervoor kiezen om de tent thuis te laten!
Ken je da app al van "Archies", daar staan alle camping op door heel de wereld. Eellicht kan je dan wel een camping vinden.

Succes.
Ik heb het zuidelijke rondje van de Andalusie-route in mei gefietst, toen waren de campings gelukkig nog erg rustig. Niet goedkoop trouwens, als solofietser. Bij de grote steden pakte ik een hostel, die waren bijna dezelfde prijs en bieden een veilige plek voor fiets en bagage. Die waren wel wat drukker met jongelui, dat is niet voor iedereen prettig.
Er waren stukken waar ik prima had kunnen wildkamperen tussen de olijfbomen, maar ook grote stukken waar het verbazingwekkend lastig zou zijn geweest, omdat alle boeren hun land goed afbakenen en er weinig bossen zijn. Ik heb twee keer booking.com gebruikt, dat is veel voor mijn doen.
Vorig jaar rondje Andalusië gedaan (Benjaminse) en ongeveer een derde van de nachten wild gekampeerd (tussen olijfbomen of midden op een berg!), een derde op campings (vaak met wat extra rustdagen) en een derde in hotelletjes (vooral in steden). De vrijheid van het kunnen (wild)kamperen is voor mij altijd de moeite waard. Ik had van te voren een paar campings uitgezocht die me volgens de beschrijving aanspraken (rust, natuur etc) en daar soms de route op aangepast. Een enkele keer ook spontaan een mini camping tegengekomen. Wild kamperen lukte eigenlijk altijd wel. De meeste campings zijn idd niet zo leuk voor fietsers die van rust houden. Zijn ook veelal ingericht voor campers/ caravans.
Veel dank voor alle reacties, beste fieters!
Wij vertrekken in april geladen mèt kampeerspullen en veel zin vanaf Girona.
(En pakken op de a.s. fietsbeurs een lezing mee over fietsen in Spanje…)
Fietsfloor schreef:
di 21 feb, 2023 11:09
Veel dank voor alle reacties, beste fieters!
Wij vertrekken in april geladen mèt kampeerspullen en veel zin vanaf Girona.
(En pakken op de a.s. fietsbeurs een lezing mee over fietsen in Spanje…)
Fijne vakantie en goede reis toegewenst. Spanje is werkelijk een fantastisch fietsland. Ik zie dat niemand heeft gereageerd op je voornemen om eventueel langs de kust in Portugal te fietsen. Ik heb daar minder enthousiaste verhalen over gehoord, onder andere van Paul Benjaminse die ik daarover sprak, namelijk druk en gevaarlijk verkeer. Maar ik heb daar zelf niet gereden. Wel van zuid naar noord in Spanje de Iberica-route met veel plezier gefietst. Wellicht zijn er andere forumleden die meer weten over de kustweg in Portugal.
harriewbd schreef:
di 21 feb, 2023 21:52
Ik zie dat niemand heeft gereageerd op je voornemen om eventueel langs de kust in Portugal te fietsen. Ik heb daar minder enthousiaste verhalen over gehoord, onder andere van Paul Benjaminse die ik daarover sprak, namelijk druk en gevaarlijk verkeer. Maar ik heb daar zelf niet gereden. Wel van zuid naar noord in Spanje de Iberica-route met veel plezier gefietst. Wellicht zijn er andere forumleden die meer weten over de kustweg in Portugal.
Ik wel, viel mij reuze mee.

De hele zuid- en het onderste deel van de westkust gehad van de Spaanse grens tot Lissabon als rustig uitfietsen na stukken van de Transandalus mountainbike trail in Spanje. Wekenlang in Spanje geen strand gezien en toen in Portugal bijna elke dag wel even de zee in gedoken.

Ik vond het Portugese deel prima te fietsen. Was wel oktober destijds, dus de grootste groep toeristen was alweer het land uit. Vooral vanaf Cabo de Sao Vicente naar boven was destijds heerlijk rustig. Vanuit Spanje met het pontje op het meest zuidoostelijke puntje Portugal in en vanuit de richting Setubal met het pontje Lissabon in, helemaal prima.

Aan de Portugese zuidkust ligt een bewegwijzerde fietsroute waar ik af en toe wat bordjes van tegen kwam, maar ik heb 'm niet zozeer specifiek gevolgd. Ecovia de Litoral heet'ie:

https://www.visitportugal.com/nl/conten ... de-litoral
Het kaartje hieronder geeft wel een bijdrage denk ik. Ik vond het kustgebied ten noorden van Lissabon in augustus 2003 erg druk,
Afbeelding
Er is veel over fietsen in Spanje en Portugal op de Fiets en Wandelbeurs, dit weekeinde in de Jaarbeurs Utrecht. Met ook actuele informatie. Ook onze eigen vereniging de Wereldfietser is daar met een groot paviljoen vol informanten met alles over hun recente fietsreizen:

https://www.fietsenwandelbeurs.nl/
Kom net terug van Valencia. Mijn nicht heeft in het binnen land een B&B, in Macastre.

Zijn woont daar omringt tussen mooie bergen.

Ik heb veel in de bergen gefietst en gewandeld.
Fietste ook op de snelweg. Auto's moeten bij wet 2 meter om je heen rijden. Veel klimmen, maar met hoge snelheid dalen.