Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Land's End to John o' Groats - Forum Wereldfietser

Land's End to John o' Groats

Wie heeft recent de zgn LeJog route gefietst?
Ik ben bezig me te oriënteren op die route en vraag me af of die niet te vaak over relatief drukke routes gaat.
En of die daarmee bepaalde heel mooie delen overslaat? ( bijvoorbeeld The Penine Mountains)

Alvast dank voor je reactie
Ben
Prachtig plan!


Which direction - LEJOG or JOGLE?

The first - and biggest - decision to make is which direction are you going to head in? Do you want to cycle north from Lands End to John o'Groats (LEJOG), or south from John o'Groats to Lands End (JOGLE)?

Some factors that may influence your decision could be:

The prevailing wind - Supposedly the wind in general blows south to north more than it does north to south. Based on my experiences though I'm not convinced of this!! It might influence your choice but I wouldn't personally rate it as important.
Direction of the sun - During the summer the sun is always behind you if you're heading north; this can be useful as it means you're never having to squint to see.

To squint.
LEJOG zijn voorzover ik weet verschillende varianten van.

Ik heb een stuk van deze variant gefietst:

https://bikepacking.com/routes/great-north-trail-uk/

Daar zaten niet veel drukke stukken tussen. In de door jou genoemde Pennines grote stukken Pennine Bridleway, erg mooi. Niet geschikt voor elke fiets en niet voor elke hoeveelheid bepakking, maar zeker wel een aanrader.
Screenshot_20221002-215443_Gallery.jpg
Pennine Bridleway
Screenshot_20221002-215807_Gallery.jpg
Kielder Lake
Bedankt voor de reacties.
De grootste opdracht is nu: hoe kom ik in Lands End?
Er zijn treinen, maar als ik het goed lees zou ik vanaf Harwich via Londen naar Penzance moeten rijden en een keer 4-5 moeten overstappen. En de reis gaat dan via Londen en er is de onzekerheid of er wel plek is voor de fiets.
Er gaan volgens mij geen bussen (flix bus of zoiets)

Vliegen is ook niet echt aan te raden.

Dus hoe nu?
Weet iemand een goede oplossing?
Extra week vakantie nemen en vanaf de oostkust naar Land's End gaan fietsen?

(Lijkt een flauwe reactie, ik weet het. Maar stel dat het mogelijk is, dan is er vast een mooi route te bedenken. De kortste route is ca. 600 km, en een mooiere misschien 700 km. Of je doet een stuk met de trein en een stuk fietsend, dat kan ook. En weer een andere optie is om af te wijken van die LEJOG route, bijvoorbeeld door van Harwich naar Wales te fietsen en vanaf naar naar het noorden. Zo'n door anderen bedachte route is uiteindelijk ook maar gewoon 'een' route, en zou niet beperkend moeten zijn voor je eigen keuzes.)
Heb die route nog niet gefietst (wel ooit van plan) en zag toen ook de veerverbinding tussen Roscoff (Bretagne) en Plymouth. Dan zit je al behoorlijk westelijk in Engeland. Dan moet je natuurlijk nog in Roscoff komen, maar je fietst dan ook een stuk buiten Engeland wat mij persoonlijk dan wel aantrekkelijk lijkt.
Even terzijde. Is het een idee om de titel te veranderen in Land's End to John o' Groats?
De onderwerpstarter kan dat gedurende een aantal dagen. Daarna kan alleen de moderator dat.
Ben.philipsen schreef:
vr 21 okt, 2022 09:22
De grootste opdracht is nu: hoe kom ik in Lands End?
Er zijn treinen, maar als ik het goed lees zou ik vanaf Harwich via Londen naar Penzance moeten rijden en een keer 4-5 moeten overstappen. En de reis gaat dan via Londen en er is de onzekerheid of er wel plek is voor de fiets.
Trein vanuit Harwich naar London met de fiets gaat prima. Ik heb toen dwars door London gefietst en aan de andere kant van de stad weer een trein gepakt. Goed te fietsen door de stad. En als je het leuk vindt maak je tijd voor een stedentripje erbij.

Ook wel eens op Southampton gevlogen, dat gaat ook prima. Misschien kun je nog wel westelijker vliegen ook?
Hi mede fietsers,
heb dit plan om deze zomer uit te voeren,
wil per boot en Trin naar t startpunt, als t even kan
geen
vliegtuig
wie heeft ervaring hiermee??
Groeten Yvonne
trein = trein
neem aan dat dit duidelijk was.....
Hoi Yvonne. Je kunt een geplaatst bericht ook bewerken om typfouten te corrigeren.
Ik heb geen praktijkervaring met die route, maar had wel de logistiek ervan laatst een beetje uitgezocht. Hoe ik het zou doen:
Stena Line veerboot Hoek van Holland vertrek 22u - Harwich aankomst 6:30 uur.
Prijs rond de €120 met fiets en budget eenpersoonshut.
Dan ongeveer een uur fietsen van Harwich haven naar treinstation Manningtree.
IC trein Manningtree tot eindpunt Londen Liverpool Street, ongeveer een uur reistijd. Maatschappij is Greater Anglia en er zijn zes fietsplaatsen per trein.
How can I reserve a bike space on Greater Anglia trains? [...] Call our customer relations team on 0345 600 7245 and select option 8. Please provide 24 hours’ notice. Spaces are allocated on a first come first served basis.
Dan een half uur fietsen van station Liverpool Street naar station Paddington.
Dan de trein van maatschappij GWR van station Paddington naar eindpunt Penzance. Reistijd is 5:14u en een plek voor je fiets boek je samen met het kopen van je ticket. Dit alles moet geloof ik in een etmaal te doen zijn. Van Penzance fietsend naar Land's End.
In 1995 fietsen we van Land's End tot Bath.
Hier de foto's en het verhaal : https://photos.app.goo.gl/h2DD3nZ4hfUZwgqD7

Voor info en advies over Land’s End to John o’ Groats
Link : https://www.cyclinguk.org/article/cycli ... hn-ogroats
Voorheen CTC en daar hebben wij veel steun aan gehad.
R!k schreef:
za 18 feb, 2023 22:46
Dan ongeveer een uur fietsen van Harwich haven naar treinstation Manningtree.
Vanaf de bootterminal in Harwich rijden ook stoptreinen naar Manningtree. Kort na aankomst van de boot rijdt er bovendien een rechtstreekse trein van de bootterminal (Harwich International) naar Londen Liverpool Street, met niet-reserveerbare fietsplaatsen.
R!k schreef:
za 18 feb, 2023 22:46
IC trein Manningtree tot eindpunt Londen Liverpool Street, ongeveer een uur reistijd. Maatschappij is Greater Anglia en er zijn zes fietsplaatsen per trein.
How can I reserve a bike space on Greater Anglia trains? [...] Call our customer relations team on 0345 600 7245 and select option 8. Please provide 24 hours’ notice. Spaces are allocated on a first come first served basis.
Dan een half uur fietsen van station Liverpool Street naar station Paddington.
Van Liverpool Street naar Paddington is 9 km. In het Londense stadsverkeer red je dat niet in een half uur. Zelf deed ik er meestal een uur over. Bovendien lopen treinen op weg naar Londen soms vertraging op. Daarom is het verstandig om 1:30 à 2 uur uit te trekken voor de rit door Londen.
R!k schreef:
za 18 feb, 2023 22:46
Dan de trein van maatschappij GWR van station Paddington naar eindpunt Penzance. Reistijd is 5:14u en een plek voor je fiets boek je samen met het kopen van je ticket. Dit alles moet geloof ik in een etmaal te doen zijn. Van Penzance fietsend naar Land's End.
Treinticket, zitplaats en fietsplek zijn allemaal online te boeken. Het lijkt ingewikkeld, maar met een beetje oefening word je er handiger in en kun je ook flink wat geld besparen. Uitgebreide info, weblinks en voorbeelden zijn hier te lezen op de website van de Kanaalroute.
Ben.philipsen schreef:
zo 02 okt, 2022 21:05
Wie heeft recent de zgn LeJog route gefietst?
Ik ben bezig me te oriënteren op die route en vraag me af of die niet te vaak over relatief drukke routes gaat.
En of die daarmee bepaalde heel mooie delen overslaat? ( bijvoorbeeld The Penine Mountains)

Alvast dank voor je reactie
Ben
Er is een variant hierop en die heet de GB divide. Die is een stuk ruiger.
R!k schreef:
za 18 feb, 2023 22:46
Hoi Yvonne. Je kunt een geplaatst bericht ook bewerken om typfouten te corrigeren.
Ik heb geen praktijkervaring met die route, maar had wel de logistiek ervan laatst een beetje uitgezocht. Hoe ik het zou doen:
Stena Line veerboot Hoek van Holland vertrek 22u - Harwich aankomst 6:30 uur.
Prijs rond de €120 met fiets en budget eenpersoonshut.
Dan ongeveer een uur fietsen van Harwich haven naar treinstation Manningtree.
IC trein Manningtree tot eindpunt Londen Liverpool Street, ongeveer een uur reistijd. Maatschappij is Greater Anglia en er zijn zes fietsplaatsen per trein.
How can I reserve a bike space on Greater Anglia trains? [...] Call our customer relations team on 0345 600 7245 and select option 8. Please provide 24 hours’ notice. Spaces are allocated on a first come first served basis.
Dan een half uur fietsen van station Liverpool Street naar station Paddington.
Dan de trein van maatschappij GWR van station Paddington naar eindpunt Penzance. Reistijd is 5:14u en een plek voor je fiets boek je samen met het kopen van je ticket. Dit alles moet geloof ik in een etmaal te doen zijn. Van Penzance fietsend naar Land's End.
yvonnezumpolle schreef:
za 18 feb, 2023 20:06
trein = trein
neem aan dat dit duidelijk was.....
VEEL DANK RIK, HEB INMIDDELS DE BOOT GEBOEKT, NU DE REST!!!
Leuk, goede reis alvast!
Zie zeker ook de bovenstaande waardevolle toevoegingen uit de praktijk van Kees Swart op mijn bericht (dat alleen op de routeplanners gebaseerd was).