Additionally, paste this code immediately after the opening tag: European Divide Trail - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

European Divide Trail

Ik kan beamen dat het onderhoud van een off-road route in NL lastig is. Afgelopen weken heb ik de zuidlus van de DD opnieuw gefietst en er zitten flink wat stukken in die ik moet herzien. MTB routes die iets zijn verlegd kan ik veelal nog wel via MTB-routes achterhalen, maar tijdelijk of definitief afgesloten paden en wegen is lastiger. Omrijden maakt dan veelal dat er een leuk stuk uit de route wordt vervangen door een saai alternatief. En dan moet je echt moeite doen om weer een leuk alternatief te vinden

Een actieve community zou wellicht iets kunnen betekenen, maar ik zie meer toekomst in apps als Komoot en Strava. Door via dat soort applicaties feitelijk rijdersgedrag te analyseren kun je denk ik een redelijk beeld krijgen van wat wel/niet toegankelijk is. En inderdaad een weg waar je kunt rijden is niet altijd opengesteld. Maar ik verwacht dat veel fietsers inmiddels bekend zijn met de gravelcode en steeds beter de regels naleven.

En de volgende fase is wellicht dat je met apps als Komoot over een tijdje je eigen EDT kan maken op basis van je voorkeuren t.a.v. hoogtemeters, afstand, voorzieningen, etc.
Strava heat maps was ook mijn eerste ingeving als simpel en doeltreffend middel om een lange route redelijk up-to-date te houden. De heat maps tonen een 2 jaars "moving average" dus er zit dan wel enige vertraging in.
Het effect lijkt me dan wel dat iedereen in dezelfde kuil rijdt.

Je krijgt dan hetzelfde als vroeger met papieren kaarten waarbij je niet precies andere kaarten mocht overtekenen en uitgevers dus andermans kaarten deels overtekenden. Na een aantal iteratierondes resulteerden er dan regelmatig kaarten waar echt geen sodeju meer van klopte.
Verreweg het grootste deel van de gebruikers op Stava heat maps, zijn mensen die in de buurt wonen en de omgeving kennen en die zullen niet snel drie keer in dezelfde kuil rijden.
Misschien bedoel ik die kuil niet letterlijk. De meeste mensen fietsen namelijk dezelfde rondjes. Ik ben niet anders. Het vinden van een alternatief voor een route kost vaak moeite. Het binnenland van Spanje, waar het hier zo'n beetje over gaat, een beetje kennende is het daar zeker ook lastig en veel locals heb je daar niet, dus het zal om erg weinig stravarijders gaan.
Screenshot_20220525-115518_Strava.jpg
Bovenstaand een screenshot van Stava Heat maps met links onder in het beeld de stuwdam in Spanje waar forumlid bdr voor een dicht hek kwam te staan terwijl hij de EDT volgde. Uit het beeld kun je vrij goed opmaken dat het niet mogelijk is de dam over te steken, anders had er wel net zo'n dikke blauwe streep overheen gelopen als over de wegen ernaartoe.
Wat ik er uit opmaak is dat er nog niemand is geweest die het met gebruikmaking van de software waardoor het lijntje op deze app terechtkomt heeft gedaan. Dat betekent in Spanje niet zo veel. Je komt in het binnenland zelfs op het asfalt niet elke dag een fietser tegen. Ik denk dat er paden zijn waar zelfs niet elk jaar een fietser komt, laat staan een fietser die toevallig een smartphone gebruikt met etc. etc.
Op streetview staat het poortje trouwens gewoon open: https://www.google.com/maps/@41.9795705 ... 312!8i6656
Maar daarmee wil ik alleen zeggen dat het poortje open stond op het moment dat de streetviewauto de opname maakte, niet dat je er door kunt.
De blauwe lijnen die je hier ziet zijn afkomstig van heel veel verschillende tracks, ik schat vele honderden, zoniet duizenden. Juist daarom is het zo veelzeggend dat er over de stuwdam niet een net zo'n dikke blauwe lijn gaat.
Als je goed kijkt zie je er wel een heel vaag dun blauw lijntje overheen lopen, waarschijnlijk van 1 of enkele gebruikers. Er is dus weleens iemand overheen gefietst... Maar op basis van de veel dikkere blauwe lijnen op de toegangswegen zou ik toch de conclusie trekken dat de dam normaalgesproken niet over te steken is
Marc Dirkx schreef:
ma 23 mei, 2022 20:43
Ik kan beamen dat het onderhoud van een off-road route in NL lastig is. Afgelopen weken heb ik de zuidlus van de DD opnieuw gefietst en er zitten flink wat stukken in die ik moet herzien. MTB routes die iets zijn verlegd kan ik veelal nog wel via MTB-routes achterhalen, maar tijdelijk of definitief afgesloten paden en wegen is lastiger. Omrijden maakt dan veelal dat er een leuk stuk uit de route wordt vervangen door een saai alternatief. En dan moet je echt moeite doen om weer een leuk alternatief te vinden
Misschien moet je hier ook nog wat mee.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b01108cb/
RIH schreef:
wo 25 mei, 2022 20:45

Misschien moet je hier ook nog wat mee.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b01108cb/
Kunnen we die zielige beestjes geen geel hesje en een zwaailicht geven...? Of misschien heeft die noodlijdende dierentuin in Emmen nog wel een plekje voor ze...?
Kunnen we die zielige beestjes geen geel hesje en een zwaailicht geven...? Of misschien heeft die noodlijdende dierentuin in Emmen nog wel een plekje voor ze...?
Ik hoop dat je dit met een grote knipoog zegt .Ik vraag me dan alleen af of de wegen die door het gebied lopen ook afgesloten worden?
alma schreef:
wo 25 mei, 2022 12:03
Screenshot_20220525-115518_Strava.jpg

Bovenstaand een screenshot van Stava Heat maps met links onder in het beeld de stuwdam in Spanje waar forumlid bdr voor een dicht hek kwam te staan terwijl hij de EDT volgde. Uit het beeld kun je vrij goed opmaken dat het niet mogelijk is de dam over te steken, anders had er wel net zo'n dikke blauwe streep overheen gelopen als over de wegen ernaartoe.
Afgelopen voorjaar langs gekomen. Is echt afgesloten hoor.
Afbeelding

Kijk voor het hele verhaal op https://www.polarsteps.com/HenriOpCamin ... ivide-tour dag 23