Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje door Nederland in mei van 10 á 12 dagen - Forum Wereldfietser

Rondje door Nederland in mei van 10 á 12 dagen

Ik heb vanaf half mei 12 dagen tot mijn beschikking om te gaan fietsen. Ik ben nu bezig om een aantal routes samen te stellen die ik vanuit huis in de Alblasserwaard kan gaan fietsen, en dan lekker onderweg lekker kamperen

1 van de opties die mij erg aanspreekt is:
1 - Eerst strak naar het Westen, naar Hoek van Holland
2 - Via de kustroute helemaal naar Bad Nieuweschans in Groningen 8)
3 - In Bad Nieuweschans de LF9 (NAP-route) pakken richting het zuiden
4 - Na het passeren van de Lek op een gegeven moment in de Alblasserwaard weer rechtsaf om zo snel mogelijk naar huis te fietsen, want dan ruik ik de stal :twisted:

Een snelle rekensom leert dat ik op +- 900km kom, lijkt me prima te doen :)

Bij de kustroute heb ik op zich wel een beeld van wat ik kan verwachten, maar met de LF9 heb ik dat helaas wat minder. ZIjn er mensen hier die deze LF-route (voor een deel) gefietst hebben?
*Is de route een beetje afwisselend? Ik hoef niet 300 kilometer door verkavelde polders te fietsen :oops:
*Ik zie dat de route onder andere door Groningen, Zwolle, Utrecht en Amersfoort gaat. Is dit een beetje te fietsen qua drukte of ga je dwars door winkelstraten in de binnenstad? Zo weet ik dat ik in Groningen vorig jaar helemaal gek werd van de drukte, maar het is al minder erg als je gewoon een mooi strak fietspad kan volgen :lol:

Als iemand een andere toffe suggestie heeft, aarzel niet om het te noemen. Voorwaarde is wel dat ik vanuit huis (regio rotterdam/dordrecht) ga vertrekken :)
De LF-9 hebben wij in 2006 (oeps, alweer 15 jaar geleden) grotendeels gefietst. Van onze toenmalige woonplaats (Breda) naar de stad waar we daarvoor hadden gewoond (Groningen). We hadden geweldig weer (zo'n 25 graden) en de wind veelal in de rug, dus dat kan de herinneringen wat rozer kleuren dan het feitelijk was :) . We vonden de route mooi en afwisselend. Juist doordat je globaal de NAP-lijn volgt, wissel je polders en bosgebieden af. Aan de passages van de steden heb ik geen specifieke herinneringen - dus ik vermoed dat dat wel ok was. De route of anders het wegdek zal in de steden ook wel wat zijn aangepast. We hadden nog geen GPS en fietsten uitsluitend op de bordjes, dus we kwamen er pas later achter dat er ook een Flevo-variant is.
Zoals Bart al schreef is het best een afwisselende route. Je hoeft overigens niet door Amersfoort. Op de LF-9 pagina staat er geen variant meer, maar op OpenFietsmap staat nog een variant die vanuit Utrecht omhoog gaat via Oude Vuursche naar de Randmeren.
Over het doorkruisen van Utrecht kan ik weinig zeggen want ik deed dat tussen 6 en 7 in de ochtend. En dan is het nog rustig. Maar ik kan me voorstellen dat het midden op de dag lastig is.Groningen was voor mij ook geen probleem omdat ik de stad goed genoeg ken om mijn eigen route door een deel van de stad te maken. Maar je jebt ook veel fietspaden op de route, dus echt een probleem is het niet.
Voor de variant langs Hoge Vuursche moet je van deze pagina even de gegevens downloaden. Daar zit ook de NAP-route in. Wel heb ik daar gevarieerd door niet door de Flevopolder te gaan. Een route langs de 0-lijn van Nederland hoort niet door de polder te gaan.
Polariteit schreef:
do 22 apr, 2021 08:57

*Ik zie dat de route onder andere door Groningen, Zwolle, Utrecht en Amersfoort gaat. Is dit een beetje te fietsen qua drukte of ga je dwars door winkelstraten in de binnenstad? Zo weet ik dat ik in Groningen vorig jaar helemaal gek werd van de drukte, maar het is al minder erg als je gewoon een mooi strak fietspad kan volgen :lol:
Als Stadjer vind ik het heerlijk uitdagend om op zaterdagmiddag door de drukke winkelgebieden als Vismarkt en Folkingestraat te fietsen. :) Een neef van mij organiseert fietstochten voor Amerikanen en doet deze winkelgebieden echter alleen op zondagochtend aan, ze weten niet wat ze missen!
Route van LF9 mijden echter deze plekken. Zie het plaatje:
KnipselG.jpg
Alleen de brug bij het Groningermuseum voor het Hoofdstation kan een uitdaging zijn, maar aangezien Groningen gewend is aan kruispunten waarbij de stoplichten voor fietsers tegelijk op groen staan, is men in Groningen gewend om op elkaar te letten en elkaar de ruimte te geven.
Groningen en Zwolle vind ik goed te doen, maar misschien komt dat doordat ik deze steden beter ken. Utrecht rijdt ik bijvoorkeur met een grote boog omheen. Alleen vanaf het centraal station richting Montfoort is wel een heel prettige route.
Zo’n grote stad ben je binnen een uurtje doorheen en is een mooie afwisseling, vind ik.
In de zomer maanden fiets ik elke week wel een keer dwars door Utrecht. Ik geniet van zo’n stukje langs singels en grachten waar alle jeugd buiten sport, eet en leeft.
Utrecht is maar een kort stukje en alles is fietspad. Voordat je het weet ben je alweer onder het station door en fiets je langs het Amsterdams Rijnkanaal. Dan moet je nog door Nieuwegein, maar dat is ook allemaal fietspad. Je bent van Groenekan tot aan de Lek een uurtje uit het groen. Leuke afwisseling!
Dank voor de reacties allemaal, leuk om te lezen dat de NAP route ook best voor wat afwisseling gaat zorgen, ik krijg er steeds meer zin in. Nu alleen nog het meewerkende weer :lol:

Nog even ter verduidelijking: ter afwisseling vind ik het fietsen door steden geen probleem hoor; ik heb alleen een hekel aan de bijbehorende randzaken zoals: moeten fietsen op een drukke weg, 10 miljoen fietsen, stoplichten, uitlaatgassen etc 8)
Polariteit schreef:
za 24 apr, 2021 10:51
... ik heb alleen een hekel aan de bijbehorende randzaken zoals: moeten fietsen op een drukke weg, 10 miljoen fietsen, stoplichten, uitlaatgassen etc 8)
Pas maar op. Een zgn. 'mooi' rondje door het buitengebied loopt al snel uit op urenlang langs gore, stinkende sloten en beken rijden. Dat 'mooie' groen in NL is namelijk voor een groot gedeelte vervuild mestuitrijgebied. (4 miljoen 🐄🐄🐄) Sorry, ik kon het niet laten...
willem.m schreef:
za 24 apr, 2021 11:09
Polariteit schreef:
za 24 apr, 2021 10:51
... ik heb alleen een hekel aan de bijbehorende randzaken zoals: moeten fietsen op een drukke weg, 10 miljoen fietsen, stoplichten, uitlaatgassen etc 8)
Pas maar op. Een zgn. 'mooi' rondje door het buitengebied loopt al snel uit op urenlang langs gore, stinkende sloten en beken rijden. Dat 'mooie' groen in NL is namelijk voor een groot gedeelte vervuild mestuitrijgebied. 🐄🐄🐄 Sorry, ik kon het niet laten...
Je ziet mij ook nergens het tegendeel beweren toch? :shock:

Sorry, ik kon het niet laten :D
Ik haak even aan: mijn rondje Nederland van 14 dagen ging naar Noord en naar Zuid. Vanuit Tiel naar Schiermonnikoog, vanuit Lauwersoog naar Nieuw Statenzijl en zo door naar Vaals en weer naar huis. Een dwarsdoorsnede van ons land.

Van de bossen op de Veluwe naar de duinen van Schiermonnikoog. Van de uitgestrekte weidse polders in Noord Oost Groningen tot het glooiende Zuid Limburg. Helemaal super!
Schermafbeelding 2021-05-18 om 18.44.13.png
Schermafbeelding 2021-05-18 om 19.19.57.png
Schermafbeelding 2021-05-18 om 19.18.36.png
Schermafbeelding 2021-05-18 om 18.45.38.png
Mooi rondje, veel onverhard?
Zeker. Ongeveer de helft was onverhard.
jwkeij schreef:
wo 19 mei, 2021 16:54
Schermafbeelding 2021-05-18 om 18.45.38.png
Die rechte lijn in Noord-Limburg; heb je toen door de berm van de A73 gefietst?
Haha, nee. Geen gps signaal. :?
Als ik het goed heb leidt de voorgestelde route van Polariteit over de Afsluitdijk. Denk er dan even aan dat die voorlopig nog afgesloten is voor fietsers. Je moet dan met de fietsbus of een variant maken met de veerboot van Enkhuizen naar Stavoren, of eilandhoppen via de Waddeneilanden.
De fietsbus is gratis en vertrekt elk uur. Tussen Den oever busstation en Kornwerderzand wadden centrum
gr Jan
jwkeij schreef:
wo 19 mei, 2021 16:54
Ik haak even aan: mijn rondje Nederland van 14 dagen ging naar Noord en naar Zuid. Vanuit Tiel naar Schiermonnikoog, vanuit Lauwersoog naar Nieuw Statenzijl en zo door naar Vaals en weer naar huis. Een dwarsdoorsnede van ons land.

Van de bossen op de Veluwe naar de duinen van Schiermonnikoog. Van de uitgestrekte weidse polders in Noord Oost Groningen tot het glooiende Zuid Limburg. Helemaal super!
Schermafbeelding 2021-05-18 om 18.44.13.png
Schermafbeelding 2021-05-18 om 19.19.57.png
Schermafbeelding 2021-05-18 om 19.18.36.png
Schermafbeelding 2021-05-18 om 18.45.38.png

Nice, ziet er uit als een mooie route, en vult prima 'mijn' gefietste route aan :)

Ik ben inmiiddels alweer anderhalve week terug van 11 dagen over de LF-kustroute en de LF9 fietsen; en ook ik heb een geweldige tijd gehad. In totaal 965km gefietst, met dagafstanden afwisselend van 69 tot 105km.

Vooral de kustroute is me erg goed bevallen, geweldig afwisselend. Datgene waar ik een beetje bang voor was, namelijk dat je continue vlak langs zee fietst, gebeurde gelukkig niet. In tegendeel: de keren dat ik de zee gezien heb omdat ik er vlakbij was zijn letterlijk op 1 hand te tellen. Hij is dusdanig bevallen, dat ik al plannen zit te maken om te gaan kijken of hij in Duitsland, Denemarken, Zeeland, Belgie en Frankrijk ook zo tof is 8)

De LF9 was wat wisselvalliger: Hier zaten een paar hele toffe dagen tussen, zoals de dag dat ik de hele dag door de Drentse bossen fietste, en de dag over de Utrechtse Heuvelrug; maar er zaten ook dagen tussen waarvan ik dacht 'meh, dit hoeft van mij niet meer': Flevoland en utrecht ---> meerkerk.

Qua weer heb ik redelijk geluk gehad: in het noorden af en toe korte stortbuien, en eigenlijk alleen de laatste dag teveel regen naar mijn smaak. De een-na-laatste dag, in Flevoland, heb ik vanaf Elburg tot Amersfoort bijna non-stop windkracht 6 tegen gehad. Dat ging toen best op de automatische piloot :twisted:

Hoogtepunten: Noordgroningen, noordhollandse duinen, drente
Dieptemunten: Flevoland, Overijssel over de LF9

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Huib2 schreef:
do 20 mei, 2021 17:18
Als ik het goed heb leidt de voorgestelde route van Polariteit over de Afsluitdijk. Denk er dan even aan dat die voorlopig nog afgesloten is voor fietsers. Je moet dan met de fietsbus of een variant maken met de veerboot van Enkhuizen naar Stavoren, of eilandhoppen via de Waddeneilanden.
Klopt, daar was ik van op de hoogte. Had mijn dagindeling voor het stuk noord-holland hier ook enigszins op afgestemd, zodat ik 's morgens al zo vroeg mogelijk de bus kon nemen.