Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Blog ijsland - Forum Wereldfietser

Blog ijsland

Momenteel ben ik op reis in ijsland. Voor wie het leuk vind mij te volgen, is dit mijn blog https://audreytracks.reislogger.nl/ijsl ... and.390949
Net je blogs gelezen.

Ik ging vorige maand naar Ijsland, een week geleden teruggekeerd. Toen één test bij aankomst. Tijdens mijn verblijf is er een klein tweede coronagolfje ontstaan (nu alweer op zijn retour als je de data op covid.is bekijkt, maar het gevaar nog niet verdwenen). Vóór 31 juli was het als vanouds relaxed op de bonnefooi reizen in Ijsland. Sinds 31 juli zijn de regels strenger geworden en is dit veranderd.

Waar jij zeker mee te maken kan krijgen is de huidige regel dat er zich maximaal 100 personen op een camping mogen bevinden. Reserveren als je in de buurt van drukke toeristische trekpleisters bent, of als het mooi weer is (Ijslandse kampeerders), is in die gevallen sterk aan te bevelen dit jaar. Ik moest wel even met mijn ogen knipperen wat je schreef over die camping in Sandgerdi. De houding van de Ijslanders wat betreft Corona lijkt sterk op in Nederland. Een boel mensen houdt zich niet aan de regels, de meeste mensen een beetje en een aantal heel erg streng. Ik heb dit jaar veel politie zien rondrijden, in zeer nadrukkelijk contrast met andere jaren. De honderdklantenregel wordt blijkbaar streng gehandhaafd. Zelf tweemaal geweigerd begin deze maand.

Helaas, je hebt de pech dat het er nu niet heel relaxed meer aan toe gaat. Ik heb wat dat betreft nog wel een heel goed begin gehad van mijn vakantie vorige maand. Ik heb toen één test moeten doen. Dat dat sinds 31 juli twee testen zijn heb ik ook gehoord. Dit heeft er mee te maken dat zeer recente besmettingen vaak nog niet uit de test blijken. Ook de Ijslanders die het land weer binnenkomen moeten die twee testen doen. De tweede test kan gelukkig op veel plekken in Ijsland, echt lang niet alleen in Reykjavik. Op covid.is is een lijst van die plekken (alle grotere dorpen in het hele land) te vinden.

Ik ga je blog volgen. Zeer benieuwd waar je uitkomt. Mijn ervaring, specifiek in Ijsland, is dat je er plannen kan maken wat je wil, maar dat er vaak omstandigheden zijn (bijvoorbeeld wind en weer) waardoor eea anders uitpakt.

Laat je niet ontmoedigen, het land ligt er net zo mooi (en rustiger) bij als in ander zomers. Veel fietsplezier.

Hans
Bedankt voor de info Hans
Het is idd even waardeloos omdat ik mijn tocht moet aanpassen. Selfoss is de enige plaats op mijn route waar ik de 2de test kan doen. Ik fiets dus al 4 dagen tussen Keflavik en Selfoss voordat ik het binnenland kan ingaan. Tot nu toe kan ik overal terecht op de camping. Je wordt geattendeerd op 2 meter afstand maar ik moet zeggen dat de mensen daar wel relaxed in zijn. Mondkappen zie ik af en toe en op de fiets heb ik natuurlijk niks te maken met de maatregelen. Ik las dat toeristen die na 19 augustus ijsland binnen komen, tussen de twee testen 5 dagen in quarantaine moeten. Ik heb nog een soort van mazzel. Morgen heb ik de 2de test en dan kan ik mijn tocht vervolgen. :D
Interessant om te lezen. Succes en veel plezier!
Als je zoals (b)lijkt uit je blog van plan bent om de Kjölur (weg 35) door het binnenland te fietsen, raad ik je sterk aan om de afsteker naar Kerlingarfjöll niet over te slaan.

Zo'n 30 km voor het bekende Hveravellir (dat ligt vrijwel aan de weg 35, daar geraak je in ieder geval), is er een afslag naar rechts. Dan is het nog zo'n 8 of 10 km fietsen naar Kerlingarfjöll. Een paar km voorbij de camping/berghut is een vallei vol met natuurlijke bronnen: schitterend en uniek. Volgens mij (en ik denk de meesten die er ook geweest zijn) het absolute hoogtepunt van dit deel van Ijsland.

Eigenlijk heeft mijn bezoek aan Kerlingarfjöll er toen voor gezorgd dat ik de hele fietsrit over de verder niet zo afwisselende Kjölur achteraf de moeite waard heb gevonden. Toen ik er was was het stukken minder toeristisch dan tegenwoordig, maar misschien is het daar dit jaar prima. Ik zou voor de zekerheid de camping daar reserveren, en zeker die van het veel drukkere Hveravellir als je daar ook gaat overnachten.

Hans
javb2812 schreef:
do 20 aug, 2020 00:52
Als je zoals (b)lijkt uit je blog van plan bent om de Kjölur (weg 35) door het binnenland te fietsen, raad ik je sterk aan om de afsteker naar Kerlingarfjöll niet over te slaan.
...
Mee eens. En reserveer een wandeldag daar, anders krijg je er nog steeds weinig van mee.
Auk schreef:
wo 19 aug, 2020 20:45
Ik las dat toeristen die na 19 augustus ijsland binnen komen, tussen de twee testen 5 dagen in quarantaine moeten. Ik heb nog een soort van mazzel. Morgen heb ik de 2de test en dan kan ik mijn tocht vervolgen. :D
Je hebt inderdaad mazzel. Vanwege die quarantaineverplichting heeft IJsland inmiddels code oranje gekregen. Net als Noorwegen, Finland, de Britse Eilanden en de Baltische Staten. In Noord-Europa hebben alleen Denemarken en sinds kort Zweden (m.u.v. Göteburg) nu nog code geel. Na terugkeer uit IJsland hoef je niet in quarantaine, omdat het besmettingsgevaar in IJsland niet groter is dan bij ons.
Tijdens de rest van je tocht zal het nu waarschijnlijk steeds rustiger worden. Geen 'terreinwagenspitsuur' op de F208, geen hutjemutje in Landmannalaugar en bij Myvatn, hopelijk ook geen files meer op de Ringweg en geen stoelendans meer voor de beperkte ruimte voor fietsen in bussen.

Afbeelding
hutjemutje in Landmannalaugar

Afbeelding
spitsuur bij het waden op de F208

Ik hoop dat het gestunt met goedkope vliegtickets na deze crisis niet meer terug zal keren en dat IJslanders zich niet meer zo blind zullen staren op de 'zegeningen' van het massatoerisme.
keesswart schreef:
do 20 aug, 2020 15:10
Je hebt inderdaad mazzel. Vanwege die quarantaineverplichting heeft IJsland inmiddels code oranje gekregen. (...) Na terugkeer uit IJsland hoef je niet in quarantaine, omdat het besmettingsgevaar in IJsland niet groter is dan bij ons.
Dus IJsland is veilig maar krijgt wel code oranje waardoor veel reisverzekeringen niet meer dekken?!? Welke bureaucraat verzint die onzin.
Ze verklaren hier waarom ze van 'geel' naar 'oranje' zijn gegaan: Reisadvies IJsland | Ministerie van Buitenlandse Zaken
Dat verzekeringen hier weer op koersen, gaat buiten de scoop van BZ, dat begrijp ik wel.
Maar dat het een potentieel probleem oplevert voor IJsland-reizigers, is evident.
Dit betekenen de kleurcodes
Oranje: alleen noodzakelijke reizen
Door ernstige veiligheidsrisico's in dit land of gebied kunnen voor reizigers gevaarlijke situaties ontstaan.
Daar is in IJsland totaal geen sprake van. Mijn bezwaar is vooral dat als de overheid gaat lopen rommelen met de betekenis van kleurcodes, niemand straks die codes serieus neemt. Op verzekeraars na, en dan natuurlijk niet in het voordeel van de reiziger..

.. Maarrrr om het topic niet te kapen: Audrey heeft eergisteren weer een nieuwe blog geplaatst:
https://audreytracks.reislogger.nl/ijsl ... kou.391607
Morgen d'r tweede test en dan trekt ze de natuur in
Hé, ik zie toevallig je berichtje hier, ik ben de Nederlander die je tegen kwam op de F35 (met de fiets op de kop).

Ga later eens je blogs allemaal lezen.

Ik heb inmiddels een verslag van mijn reis op Polarsteps:
https://www.polarsteps.com/RalphLammert ... sland-2020
RalphL schreef:
zo 06 sep, 2020 12:37
Hé, ik zie toevallig je berichtje hier, ik ben de Nederlander die je tegen kwam op de F35 (met de fiets op de kop).

Ga later eens je blogs allemaal lezen.

Ik heb inmiddels een verslag van mijn reis op Polarsteps:
https://www.polarsteps.com/RalphLammert ... sland-2020
Hoi Ralph, wat grappig dat je me hier ook tegenkomt. Heb je het probleem met je rem nog kunnen oplossen?
Ik ben inmiddels in Reykjavik aangekomen. Volgens mij ben ik de laatste tourist in IJsland want de camping is zo goed als leeg.
Het was een mooie reis. Vanwege het weer heb ik ook vaak af moeten zien, maar dat hoort erbij. IJsland is een bijzonder mooi land.
Nee, de rem bleef een beetje aanlopen, had ik gelijk een beetje extra training ;)

Je hebt volgens mij nog wel heel wat kilometers gemaakt als ik het zo las op je blog, wel erg gaaf!

Nog do's en dont's voor het oosten van Ijsland? Icm de F26 wordt dat mijn volgende Ijsland doel.
Inmiddels ben ik ruim 6 weken geleden terug gekomen uit IJsland. Een mooie ervaring in een bijzonder land. Afgelopen weekend heb ik een video gemaakt van dit avontuur. De video duurt 20 minuten. Dus wie het leuk vind om een indruk te krijgen van mijn reis...hierbij de link https://youtu.be/o7wptefRtF0
Leuk filmpje.

Jan
Mooie tocht, Auk. Deels herkenbaar, maar heel wat stiller dan toen wij er waren. Je hebt enorm gemazzeld dat je op er het juiste moment hebt kunnen rondfietsen. Een goede reden om er nooit meer heen te willen gaan, want dan gaat het geheid tegenvallen.

<knip>
Draadje opgeschoond, dit draadje gaat over IJsland en niet over vliegreis of deze wel zo goed voor het milieu zijn.

Moderator
Auk schreef:
di 27 okt, 2020 21:02
Inmiddels ben ik ruim 6 weken geleden terug gekomen uit IJsland. Een mooie ervaring in een bijzonder land. Afgelopen weekend heb ik een video gemaakt van dit avontuur. De video duurt 20 minuten. Dus wie het leuk vind om een indruk te krijgen van mijn reis...hierbij de link https://youtu.be/o7wptefRtF0
Mooi film, bedankt voor het delen.
Ik was er in 2018, de slechtste zomer in 100 jaar, en jouw film bracht veel mooie herinneringen terug. Kan wel zien dat het er dit jaar veel rustiger is.
Wat me opviel was dat in jouw film het gletsjermeer Jökulsárlón er zo leeg uit ziet t.o.v. 2018, de ijsblokken zien er ook veel kleiner uit.
JanH schreef:
vr 30 okt, 2020 21:17
Auk schreef:
di 27 okt, 2020 21:02
Ik was er in 2018, de slechtste zomer in 100 jaar, en jouw film bracht veel mooie herinneringen terug. Kan wel zien dat het er dit jaar veel rustiger is.
Wat me opviel was dat in jouw film het gletsjermeer Jökulsárlón er zo leeg uit ziet t.o.v. 2018, de ijsblokken zien er ook veel kleiner uit.
Dat kan zijn ja. In mei 2012 was ik er ook en toen was het indrukwekkender dan nu. Het was nu begin september, misschien dat dat de rede is. Later in het seizoen.