Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zakmes - Forum Wereldfietser

zakmes

ik heb een vraagje,

en dat is... ik ben iemand die dagelijks een victorinox zakmes opzak heeft. maar ook vind ik wat grotere messen wat mooi en wil ik wel een wat groter mes dan zo'n klein zakmesje kopen. ik heb het over een mes met een bladlengte van ongeveer 8 tot 12 cm, is dit toegestaan in Nederland en zo nee, wat zijn dan de algemene regels hiervoor

alvast bedankt

groeten Rob
Wat de exacte regels vandaag zijn weet ik ook niet, maar met een gewoon zakmes met een bladlengte van een centimeter of tien zit je wel goed.

Zelf gebruik ik, als liefhebber van klassieke kwaliteit, uiteraard ook klassieke zakmessen. :)

Beide ontwerpen stammen uit de 19e eeuw, en zijn verrassend genoeg niet alleen nog steeds heel fijn, maar ook heel betaalbaar. Rond een geeltje per stuk.

De bovenste is een Japanse Higonokami, de onderste een Duitse Mercator K55K:

Afbeelding
In het algemeen geldt: gebruik uw verstand :wink:

Als dat mes diep in de tassen zit bij uw kookservies, en er alleen uitkomt tijdens de kooksessie bvb, op een plaats waar je - min of meer - alleen bent, het enkel gebruikt waarvoor je het gekocht hebt, bvb koken of specifieke kampeeractiviteiten, dan zal er geen haan naar kraaien.
Gebruik dit niet op plaatsen waar veel kinderen of curieuzeneuzen rondlopen, doe geen "Rambo-alikes", hang het mes niet aan uw riem of steek het niet zichtbaar in uw kousen, ... en niemand zal zelfs maar merken dat je zo'n mes bij je hebt, laat staan er vragen bij stellen.
Welkom op dit forum!

Ga je het mes op fietstochten gebruiken? Dat blijkt namelijk niet uit je openingspost.
Zelf heb ik, weliswaar opgeborgen in de fietstas, een Victoria's Camping (30 jaar oud) bij en een Opinel nr 8 (lemmetlengte: 8cm). Komen er alleen uit waarvoor ze dienen. Bij voedselverwerking.
Hier ook een Opinel nummer 8:
16815734639346348688909294451502.jpg
1681573344328229361220807138198.jpg
alma schreef:
zo 16 apr, 2023 09:52
Hier ook een Opinel nummer 8
Check!
In mijn stuurtasje altijd een Opinel No.8 plus een eierlepeltje voor de yoghurtjes.
TS vraagt alleen het volgende advies:
"...een mes met een bladlengte van ongeveer 8 tot 12 cm, is dit toegestaan in Nederland en zo nee, wat zijn dan de algemene regels hiervoor"?

TS geeft niet aan of hij/zij het mes op (fiets)vakantie wil gebruiken.

Verder is er over geschikte (zak)messen al een mooi topic: viewtopic.php?f=21&t=33037&start=60
Bedankt voor de nuttige tips en links !

Ik had niet zo ' n grote reactie van je verwacht, ik ben erg blij! Ik zal proberen om mezelf vertrouwd te maken met uw opties zo snel mogelijk
Molossus schreef:Bedankt voor de nuttige tips en links !
Een mol?
Een trol?
ChatGTP? Of hoe dat heten mag?
We zijn in het mes ge..fietst :roll: :evil:
Dirk