Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te koop Avaghon S28 56 cm - Forum Wereldfietser

Te koop Avaghon S28 56 cm

Te koop omdat ik er te weinig op rij en om ruimte te maken in de schuur.

Ik heb deze Avaghon S28 in 2019 laten poedercoaten (resedagroen) door Bikepaint en daarna opnieuw opgebouwd. Sindsdien heb ik er ongeveer 3500 km op gereden. De fiets is in gebruikte nette staat.

Afmontage:
3x11 XT met SLX shifters. Cassette, ketting, achterderailleur en shifters zijn recent vervangen.
Handgebouwde wielen op basis van DT Swiss velgen en Novatec naven, Allmotion banden.
TRP Spyre SLC mechanische schijfremmen met Avid Dial remgrepen.
Tubus RVS dragers voor en achter.
Verder nog een On One Og v2 stuur, Ergon handvatten, Topeak pomp en Exustar platformpedalen met enkelzijdig kliksysteem (kan er eventueel af).

Het frame heeft schuifpatten, dus er kan een Rohloff naaf gemonteerd worden (maar geen riem). Ook zijn nokken voor velgremmen aanwezig en een voorvork voor velgremmen is inbegrepen.

De fiets kan bekeken en getest worden in Haarlem.
Vraagprijs 1599 euro.

De fiets staat ook op Marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1742886049
IMG_20210824_163324.jpg
nils schreef:
do 23 sep, 2021 10:04
Ik heb deze Avaghon S28 in 2019 laten poedercoaten (resedagroen) door Bikepaint en daarna opnieuw opgebouwd. Sindsdien heb ik er ongeveer 3500 km op gereden.
... en daarvoor? Waarom is hij overgecoat?
Leon schreef:
do 23 sep, 2021 16:51
... en daarvoor? Waarom is hij overgecoat?
Daarvoor zat 'ie slecht in de zwarte lak. Ik kocht 'm als frameset bij Bike4Travel, alwaar een klant van frame gewisseld had vanwege een voorkeur voor riemaandrijving en een nieuw kleurtje. Alles werd overgezet op een riem geschikt frame in een andere kleur en dit frameset bleef liggen tot ik 'm overnam.

Nadat ik het frameset opgebouwd heb ben ik er onder andere mee naar Barcelona geweest, en later heb ik 'm verkocht aan TopicStarter met erbij al een nieuw setje stickers, zodat hij zelf de nieuwe kleur kon kiezen.
Jurr schreef:
do 23 sep, 2021 16:57
Leon schreef:
do 23 sep, 2021 16:51
... en daarvoor? Waarom is hij overgecoat?
Daarvoor zat 'ie slecht in de zwarte lak. Ik kocht 'm als frameset bij Bike4Travel, alwaar een klant van frame gewisseld had vanwege een voorkeur voor riemaandrijving en een nieuw kleurtje. Alles werd overgezet op een riem geschikt frame in een andere kleur en dit frameset bleef liggen tot ik 'm overnam.

Nadat ik het frameset opgebouwd heb ben ik er onder andere mee naar Barcelona geweest, en later heb ik 'm verkocht aan TopicStarter met erbij al een nieuw setje stickers, zodat hij zelf de nieuwe kleur kon kiezen.
Dat dus. En ik vind zwart zo... zwart :wink:
Screenshot_20210923-183814_Gallery.jpg
't Was even graven in m'n foto archief, maar dit was de fiets voor de metamorfose toen ik 'm verkocht. De lak was vooral slecht bij de schuifpadden, en onder bij de trapas. En de velgremvork had wat schuursporen van de remkabel. Maar ook die vork is nu groen begreep ik uit de Marktplaats advertentie.

En met de skyline van Barcelona, met HS33 en Rohloff:

Screenshot_20210923-185039_Gallery.jpg
Zoals al gezegd, een veelzijdig frame ;)
Dank je Jurr. Ik heb er zelf ook nog een paar reizen mee gemaakt, onder andere met volle kampeeruitrusting en Croozer plus kind. Een viaduct doet dan aan als een Alpen col, maar de fiets zelf geeft geen krimp.

De velgremvork is inderdaad in dezelfde kleur gecoat en ligt ongebruikt en ingepakt opgeslagen.
Oké maar nu is nog niet duidelijk van welk jaar het frame origineel is en hoeveel km's er verhard en onverhard mee zijn gereden in totaal...

En sinds ik weet dat er ook mensen zijn die vanaf de Frans-Spaanse grens langs de oceaankust dagenlang noordwaarts rijden over het strand, vind ik dat ook een welgestelde vraag of dat dat eventueel ook het geval is met deze fiets?
Bouwjaar weet ik niet, maar van voor 2012 heb ik inmiddels begrepen, vanwege het ontbreken van een opening voor een riem. Ik heb er zelf zo'n 300 kilometer onverhard mee gereden, op land- en boswegen in Nederland, België en Duitsland. Op een van de foto's op Marktplaats is te zien dat ik er afgelopen winter een duin ben opgefietst, en daarna is de fiets afgespoten en gewassen. Maar ik ben er zelf in ieder geval nooit mee op het strand geweest. Of de fiets een strandvakantie heeft genoten aan de Franse westkust weet ik niet. Lijkt me niet, want dan zou de lak van de achtervorken ter hoogte van de band ook slecht geweest moeten zijn, dat was niet het geval.

Voor de duidelijkheid: de fiets is niet van een oud vrouwtje geweest. De roest die er was, was oppervlakkig, iets wat ikzelf heb vastgesteld en ook bij Bikepaint is vastgesteld.
Maar een stalen frame kan heel lang mee als het goed onderhouden wordt. Ik denk dat het vernieuwen van slechte coating goed onderhoud is. (Uiteraard) is ook de binnenkant antiroest behandeld en zijn de scherpe hoeken tussen de buizen (zoals bij de standaard plaat achter het bracket) met Tectyl ingespoten.

Ik zou niet al deze moeite doen als ik denk dat deze fiets niet goed is. Wellicht dat er meer vragen zijn, ik beantwoord ze graag. En wie wil, is uiteraard welkom om te komen kijken en een stukje proef te rijden.
nils schreef:
zo 26 sep, 2021 15:55
Maar ik ben er zelf in ieder geval nooit meer op het strand geweest. Of de fiets een strandvakantie heeft genoten aan de Franse westkust weet ik niet. .
En ook niet bij mij in ieder geval. Geen strandkilometers en geen offroad, daar had ik andere fietsen voor. De fiets stond als ik er niet mee fietste verwarmd binnen, wat voor mij mede maakte dat ik met het bij aankoop al slechte lakwerk weinig problemen had.

Ik kocht het frame in maart 2015 bij Bike4Travel en verkocht 'm 4 jaar later aan TopicStarter. De Avaghon schijfrem voorvork kocht ik er nieuw in 2014, destijds om bij mij dienst te doen in een 26 inch frame wat voor een verende voorvork gemaakt was.

Een bouwjaar van het frame weet ik niet en heeft me nooit uitgemaakt, net als het aantal kilometers. Hoeveel kilometers de fiets bij mij gemaakt heeft weet ik niet, geen kilometerteller erop is bij mij deel van de vakantie. ;)