Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te koop Giant Expedition met Rohloff naaf - Forum Wereldfietser

Te koop Giant Expedition met Rohloff naaf

Ik ga mijn schuur opruimen en naast een Avaghon, Santos en Mountainbike staat mijn oude Giant Expedition (zo'n 25 jaar oud) te verstoffen.
Dit was mijn eerste echte wereldfiets en hij heeft me naar prachtige oorden in Europa gebracht.
Vier jaar geleden heb ik er een nieuw ingespaakt Rohlofwiel in gezet. (Rohlof nr 108123, tweede hands gekocht)
NB: deze naaf lekt. Ik spoel hem jaarlijks en hij schakelt als een mes door de boter, maar wil je hem helemaal top, dan moet hij gereserviced bij Rohloff. De oude drager is vervangen door een Gazelle drager. Ik heb ook nog een tubus liggen. Als die past, kan deze er ook bij.
Ik heb de ketting gespannen met een derailleur en voor zit ook nog een triple kettingblad.
Zoals je op de foto's ziet ben ik meer van het fietsen dan van het poetsen.
Ik ben 1.80 m (met, vind ik zelf , redelijk normale beenlengte) en eigenlijk is het frame net een slagje te groot. Daarom heb ik er een vlinderstuur op.
Gewenste lengte is dus vanaf minimaal 1.80 m
Hij rijdt verder nog uitstekend en volgens mij is het frame ook nog helemaal OK. (En mocht er toch iets mee zijn, terugbrengen en geld terug, ik wil geen gedoe).
Is €500 redelijk, gezien de Rohloffnaaf, of is het een Sywert van Lienden aanbod?

Geïnteresseerde reacties graag via PM, nostalgische Giant herinneringen heel graag op het forum :D

Erik

Bijlagen

Poets de fiets een keer
Zet nieuwe derailleurwieltjes in de derailleur.
En zet hem op marktplaats voor 750
Dan moet je wel ergens op de 500/650 uitkomen
Misschien terugbouwen naar derailleurschakeling en dan voor € 500 te koop zetten en Rohloffwiel ook voor € 500?
Ha, ha M276, fiets poetsen?
Ik ben een gelukkige fietser, ondanks of juist dankzij :D niet poetsen. Mijn avaghon heeft een beltdrive, noch meer reden om niet te poetsen en gelukkiger te worden.
Waar blijven de nostalgische expedition verhalen?
Ieder boven de 50 heeft in de jaren 90 toch likkebaardend naar de expeditions in de etalage gekeken?

Erik
Sorry, stomme spelfout. Noch=nog
erikveenstra schreef:
zo 06 jun, 2021 19:11
....
Ieder boven de 50 heeft in de jaren 90 toch likkebaardend naar de expeditions in de etalage gekeken?
....
Ik niet, ik keek naar Koga-Miyata's.
Ooit een Giant Expedition gehad. Rond 1977. Van Enschede naar de Ardèche gefietst en nog wat andere tochten. Ik ben er nooit blij mee geweest. Vanaf 28 km/u begon de voorvork te trillen, hoe ik de bagage ook verdeelde. Speciaal een unster gekocht om te zorgen dat het gewicht goed verdeeld werd. De hoge Karrimortasjes vervangen door lage, maar het trillen bleef. Daardoor werd elke afdaling een crime en harder dan 35-40 durfde ik niet. Dat was mijn laatste Giant.
Leuke fiets! Heb er ook nog zo eentje gehad. Al had de mijne niet de luxe van een Rohloff, die kwam later pas. In de huidige configuratie is'ie wat exotisch, maar met wat tijd en moeite kun je hier echt wel wat leuks van maken.

Bert van Sprang schreef:
zo 06 jun, 2021 18:16
Misschien terugbouwen naar derailleurschakeling en dan voor € 500 te koop zetten en Rohloffwiel ook voor € 500?
Zou ik ook doen ja.

Als je het originele achterwiel, shifters en voorderailleur nog hebt is dat niet zo spannend. Beetje afhankelijk van de staat van de onderdelen hoe dicht je bij die 500 euro komt voor de fiets met derailleurs zonder Rohloff.

Achterwiel met Rohloff even terug naar Elan buiten het drukke seizoen, ze kunnen daar het onderhoud bijna met hun ogen dicht. Dan verkoopt ie echt wat beter. En natuurlijk is dat bij een tweedehands naaf niet kostenloos meer, maar echt niet zo gek qua prijs dat je het zou moeten laten.
erikveenstra schreef:
zo 06 jun, 2021 19:11
Ha, ha M276, fiets poetsen?
Soms moet je je principes overboord zetten...bijvoorbeeld wanneer je iets wil verkopen :|
Mee eens. Wij techies zien natuurlijk liever deze totaal vettige fiets die daardoor misschien wel helemaal roestvrij is, maar de leek ziet op de foto's een ouwe fiets.
Leon schreef:
zo 06 jun, 2021 21:39
maar de leek ziet op de foto's een ouwe fiets.
Is het ook. waarom moeilijk doen. Die fiets zonder R-naaf (moet je hem eerst nog ombouwen); €80-€120 max.

De R-naaf, vooruit, €400.

Dit zijn nou precies heerlijke fietsen om iemand met een beperkt budget erg blij mee te maken. Kan geen €100 meer of minder opbrengst tegenop toch. Nog los van het gedoe.
Ook wij zijn ooit met 2 Giant Expeditions begonnen, waren maar in één kleur te krijgen, beetje paarsachtig inclusief zo'n schattig aluminium voordragertje . Héérlijke stalen fiets die ons na aankoop direct de volgende dag richting Zweden deed brengen.
Hebben we ook nog jaren naast de nieuwe Koga's gebruikt als woon/werkverkeer fietsen!
Grandonneur schreef:
zo 06 jun, 2021 21:54

Dit zijn nou precies heerlijke fietsen om iemand met een beperkt budget erg blij mee te maken.
Dat zal hier op het forum toch wel lukken? =) Tubus dragertje erbij zag ik al staan in de startpost. Kun je prima mee op vakantie. Na de vakantie buiten de drukte eens een keer Elan bellen voor een afspraak, en er dan lekker mee door hobbelen zonder incontinentie.

Op termijn iets van een tweedehands Avaghon s28 ofzo scoren met derailleurs en schuifpadden en de fietsen naast elkaar zetten. Giant weer weg met derailleurs en je hebt met een overzichtelijk opstapje een leuke upgrade. Voor sommigen dan, anderen blijven liever met derailleurs rijden ;)
Jurr schreef:
ma 07 jun, 2021 07:12
Grandonneur schreef:
zo 06 jun, 2021 21:54

Dit zijn nou precies heerlijke fietsen om iemand met een beperkt budget erg blij mee te maken.
Dat zal hier op het forum toch wel lukken? =)

Op termijn iets van een tweedehands Avaghon s28 ofzo scoren met derailleurs en schuifpadden en de fietsen naast elkaar zetten.
Precies! Stel ik had nu een ouwe Avaghon oid 'over' dan had ik het gelijk gedaan. Hartstikke leuk.

Maar dat is aan de nieuwe eigenaar en niet aan erik, die moet eerst iemand blij maken met deze leuke fiets.