Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gezocht: vakantiefiets voor kind van 5.5 jaar - Forum Wereldfietser

gezocht: vakantiefiets voor kind van 5.5 jaar

beste lezers,

Mocht je in of tegen Drenthe aan wonen en je hebt een klein model vakantiefiets die je wilt verkopen dan kun je mij een persoonlijk berichtje sturen.

Idem voor een follow-me in goede staat.

Wij zitten nog in het oriëntatieproces dus weten nog niet exact wat we zoeken dus ik kan niet zeggen dat er direct een koop ontstaat. Toch laat ik het bij deze even weten. Je weet maar nooit.



bedankt en groeten
beste luchtfietser,
welke maat fiets (frame, wielen) zoek je?
groet, hoogframe
luchtfietser schreef:
za 20 feb, 2021 07:29
Wij zitten nog in het oriëntatieproces dus weten nog niet exact wat we zoeken
Dan toch even de overweging die wij maakten: bleek dat het aanbod van goede gebruikte kinderfietsen erg klein was. En de vraagprijzen best hoog.

We hebben toen (kind van 6) gekozen voor een nieuwe lichte 24" mtb met vaste vork, 1x8 versnellingen en nokjes voor spatborden/drager. Serieus goede fiets! Rond de €450 met wat opties, best serieus geld, maar voor het gebodene vond ik het niet duur en mocht ik hem nu verkopen (nope) is de afschrijving bijzonder laag.

Hier staat ie (rijdertje intussen 7,5) viewtopic.php?f=23&t=26905&p=374209&hil ... je#p373216

De afweging met 5,5 is eigenlijk: hoe lang kom je nog uit met 20", en op welk moment pas je 24" en kun je weer een paar jaar verder.
Ons zoontje is klein van stuk en wordt in september 6. Ik had een tijdje terug gekeken en toen bleek hij eigenlijk nog net wat te klein voor de kleinste fietsjes, ik geloof 20 inch. Maar ja, hij moet wel versnellingen hebben anders komen we nergens. Op zijn 14 inch fietsje fietst hij met gemak een uurtje rond en trapt hij flink door, dus daar zit het probleem niet.

En inderdaad, wij vonden ze 2e hands ook erg aan de prijs nog, zodanig dat ik sneller een nieuwe koop en dan over een paar jaar zelf maar weer verkoop.
Wij gebruiken een aanhangfiets voor onze zoon van 5 als we een fietstocht gaan maken.
Micky schreef:
za 20 feb, 2021 13:17
Wij gebruiken een aanhangfiets voor onze zoon van 5 als we een fietstocht gaan maken.
Tot 6 jaar gebruiken we hier een burley aanhangfiefs. Dan kom je nog eens ergens. Daarnaast een Frog 55 fiets met 20 inch wielen voor mijn zoon van zeven. Hij gaat nu over naar een Frog 69 met 26 inch wielen. We slaan de 62 dus over.
Zet een kind niet op een te grote fiets, de lol is er dan snel van af. Te ver fietsen is ook een mood killer. We maken nu tochtjes van max 35 kilometer. De oudste van zeven fietst zelf, die van vijf zit op de aanhangfiets.
Cube Kid Street 200 of 240 al bekeken?
Mijn oudste van 6 rijdt daar op, hij is groot voor z'n leeftijd en ik denk dat dit het laatste jaar wordt dat ie erop rijdt, maar erg fijn fietsje, ik heb de originele trappers vervangen door iets beter en de banden door gewone Schwalbe Marathon Greenguards, zaten Kenda mtb banden op geloof ik. Hij rijd er prima op, naafdynamo, led lampen allebei op dynamo, prima ding.
Nadeel; een ringslot kun je vergeten.

Kijk eens bij de kleine spaak :wink:
Ik krijg het idee dat het net te vroeg is om deze zomer al een derailleur fietsje te gebruiken. Die komen vanaf 20 inch en daar is hij net te klein voor.

Hij kan binnenkort op het 18 inch fietsje dat hier al een jaar in de schuur staat. Die heeft echter geen versnellingen

Die aanhangfietsen waar jullie over spreken, dat is hetzelfde idee als de follow-me toch? Alleen zou die dan ook nog zelfstandig kunnen fietsen. Ik denk dat dit de opzet dit jaar gaat worden, als we al gaan fietsen. ik hoop het wel.

maar wel een vraagje alvast. hoeveel speed is voor een kind van 6/7 een must als je ook moet klimmen? Ik zie variaties van 6 tot 8 speed. Ik denk dan direct zo veel als mogelijk.
luchtfietser schreef:
ma 22 feb, 2021 16:20
Die komen vanaf 20 inch en daar is hij net te klein voor.

Hij kan binnenkort op het 18 inch fietsje dat hier al een jaar in de schuur staat

maar wel een vraagje alvast. hoeveel speed is voor een kind van 6/7 een must als je ook moet klimmen? Ik zie variaties van 6 tot 8 speed. Ik denk dan direct zo veel als mogelijk.
-best een kans dat een goed 20" fietsje voor een kleiner mensje geschikt is dan het 18" fietsje dat je hebt. Kwestie van meten :)

-aantal versnellingen maakt niet uit. het gaat om je lichtste (of: de lichtste die je monteren kan).

-mijn ervaring met een solofietsend kind van 5/6 (maar dat mag voor een ander verschillen): vermijd klimmen steiler dan een procentje of 3 en langer dan een kilometer. Precies de Brienenoord.
je noemt de follow me en vergelijkt die met een aankoppelfiets/aanhangfiets. dit zijn twee verschillende dingen.
de aankoppelfiets is een soort achterste helft van een kinderfiets met een stang ervoor en die koppelt aan de fiets er voor (van papsie of mamsie). de versies van mindere kwaliteit geven een steeds scheefhangende aankoppelfiets. ik heb goede ervaringen met de Add Bike. die koppelt in de bijbehorende achterdrager. er hangt niks scheef en de fiets volgt goed. tussen paatjes of een hek door gaat prima. nadeel: voor meerdere fietsen moet je meerdere bagagedragers van net dit type er bij kopen. (ik zou er geen kopen van een b-merk, die dan scheef aan je zadelpen gekoppeld hangt.)
de follow-me is een beugel die op de achteras klemt en waarvan de achterste helft uitklapt tot een soort U-vork, waar je het voorwiel van een kinderfiets in rijdt en koppelt (en er moeten eenmalig bijbehorende moeren op 2 x 2 assen). de voorband van de kinderfiets komt dan vrij van de grond. voordeel is dat je kind zijn/haar eigen fiets heeft en zelfstandig kan fiets en je met weinig moeite van je kind+fiets met jouw papsie- of mamsie-fiets een soort van 'tandem' maakt, waarbij het kind kan meetrappen. en je hebt een hoop bekijks :D nadeel is het dode gewicht van de beugel aan en achter je achterwiel als je geen kinderfiets ingekoppeld hebt. ik heb de follow-me jarenlang gebruikt om onze bij school of bso op te halen en dat beviel heel goed.
bij ons kwam de Follow-Me na een jaartje of twee met de Add-Bike.
sorry voor het ontbreken van plaatjes: even goegelen en en dan zie je wat ik bedoel met bovenstaand 'proza' :D
Grandonneur schreef:
za 20 feb, 2021 10:30
Dan toch even de overweging die wij maakten: bleek dat het aanbod van goede gebruikte kinderfietsen erg klein was. En de vraagprijzen best hoog.
Hier in België is er compleet geen markt voor tweedehands kinderfietsen. Mijn zoon is begonnen met een 20 inch Decathlon fiets die ik voor 20€ gekocht heb. Nu rijdt hij met een 24 inch Stevens die ik voor 160€ gekocht heb. De Decatlhlon fiets staat al een tijd in de weg maar ik denk niet dat ik er geld voor ga krijgen.
bdr schreef:
ma 22 feb, 2021 20:43

Hier in België is er compleet geen markt voor tweedehands kinderfietsen. Mijn zoon is begonnen met een 20 inch Decathlon fiets die ik voor 20€ gekocht heb. Nu rijdt hij met een 24 inch Stevens die ik voor 160€ gekocht heb. De Decatlhlon fiets staat al een tijd in de weg maar ik denk niet dat ik er geld voor ga krijgen.
Ik ben ook belg en vond het aanbod Kokua toch nog aanvaardbaar.
Als je op tijd begint te zoeken vind je zeker je gading in het aanbod.
Wij hebben bijvoorbeeld voor 150€ een 20" Kokua in goede staat kunnen kopen. Te groot, maar te leuk om niet direct te beginnen gebruiken vond m'n zoon :)
Wij gebruiken die ook met een followme en zijn heel tevreden van die combinatie.(ondertussen een tweede bijgekocht voor junior)

Ik heb er ook vertrouwen in dat die followme en Kokua met weinig verlies weer te verkopen zijn.
Een alternatief in mijn regio: https://www.opwielekes.be/
bdr schreef:
ma 22 feb, 2021 20:43
Hier in België is er compleet geen markt voor tweedehands kinderfietsen.
Mij lijkt dat wel meevallen:

2ehands.be (De Belgische versie van Marktplaats.nl)
Fietsen | Kinderfietsjes(3985)
Fietsen | Jongens(384)
Fietsen | Meisjes(368)

Marktplaats:
Fietsen | Kinderfietsjes(8913)
Fietsen | Meisjes(1183)
Fietsen | Jongens(1056)

Het zijn er in Nederland meer, maar in Nederland wonen meer mensen en er wordt ook per persoon meer gefietst.
Ik bedoelde dat je tweedehands kinderfietsen niet goed verkocht krijgt omdat er teveel zijn. Een vriend van mij had een business-plan gemaakt om kwalitatieve kinderfietsen te leasen (met onderhoud en doorlopende upgrade naar grotere modellen) maar dit was niet hard te maken wegens de absolute bodemprijzen waarvoor tweedehands kinderfietsen hier verkocht worden. Dat was toch zo een paar jaar geleden, ondertussen is er op die markt blijkbaar ook schaarste want Decathlon biedt nu zelf tweedehandsfietsen aan!
Ken je de Facebook groep fietsvakantie met kinderen? Daar komen veel tips voorbij en ook bieden daar mensen hun fietsen of follow-me aan.
Marianne
bdr schreef:
di 23 feb, 2021 19:36
Ik bedoelde dat je tweedehands kinderfietsen niet goed verkocht krijgt omdat er teveel zijn. Een vriend van mij had een business-plan gemaakt om kwalitatieve kinderfietsen te leasen (met onderhoud en doorlopende upgrade naar grotere modellen) maar dit was niet hard te maken wegens de absolute bodemprijzen waarvoor tweedehands kinderfietsen hier verkocht worden. Dat was toch zo een paar jaar geleden, ondertussen is er op die markt blijkbaar ook schaarste want Decathlon biedt nu zelf tweedehandsfietsen aan!
dus anders verwoord: er is geen rendabele markt voor kwaliteitskinderfietsen.

klopt, zeker wat ik hier in mijn deel van Belgie zie rijden de meeste kinderen héél weinig op hun fiets en de ouders zelf ook niet (op hun eigen fiets dan).
Aangezien ze er maar zo weinig mee rijden en direct toe zijn aan een nieuwe zijn de 5-de hands barrels goed genoeg.
Uitzondering zijn de ouders die zelf graag fietsen (niet zo gek veel) en zelfs die kiezen soms dure én zware kinderfietsen.

Eens de 'plechtige communie' aangebroken wordt het dan tijd voor een (meestal veel te grote) fiets waar ze de rest van hun schooltijd mee verder moeten kunnen.