Additionally, paste this code immediately after the opening tag: te koop op... verzameltopic - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

te koop op... verzameltopic

1002 berichten
Grandonneur schreef:
do 26 nov, 2020 09:33
en, vooruit dan maar, een heel fraaie Koga Randonneur Extra (in mijn maat).

ergens twijfel ik nog... :roll:
Preisvorschlag senden! En dan een mail vol Duitse beledigingen terugkrijgen :lol:
Jurr schreef:
vr 27 nov, 2020 08:54
als die bovenbuis daadwerkelijk zo kort is
Haha, daarom staat het stuur zeker ook zo enorm rechtop? :lol:
Leon schreef:
vr 27 nov, 2020 09:47
Haha, daarom staat het stuur zeker ook zo enorm rechtop? :lol:
Daar is met weinig moeite veel verschil te maken ja ;)
Leuke MTB voor erbij of als bikepackezel,

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

een echte idworx met firmtech, SRAM XO, Ronin, XTR, blackspire, WCS, flite, etc voor onder de €500.
Nog op marktplaats:
Schermafbeelding 2020-12-01 om 16.49.03.png
Maar deze Team Pro uit '75 is jammer genoeg naar het buitenland verkast :lol: :
broooks2.jpg

Onbereden en kei- kei-hard, dat inrijden zal wel weer een heel gevecht worden. Voor zoiets zou je eigenlijk een zitbot-dubbelganger moeten hebben.
CarlW schreef:
wo 02 dec, 2020 18:03
(...)
Onbereden en kei- kei-hard, dat inrijden zal wel weer een heel gevecht worden. Voor zoiets zou je eigenlijk een zitbot-dubbelganger moeten hebben.
Ik heb me in het verleden meermalen laten verleiden tot de aanschaf van zo'n "versteend" NOS leren zadel, maar na de eerste schrik vallen ze eigenlijk wel mee. De afstelling luistert nog wel wat nauwer dan bij een ingereden zadel doordat ze zo vlak zijn, maar vooral op langere afstanden bevallen ze mij best goed.

Ik heb in september nog twee weken getoerd op deze, van een onbekend merk:

Afbeelding

En nu rijd ik al weer een paar weken rond op deze Brooks uit 1981:

Afbeelding

De traploos verstelbare zadelpennen zijn geen toeval.
Iemand nog op zoek naar een leuk winterproject?

https://www.justpedal.nl/nl/touring-fra ... urple.html
De Troll modellen gaan eruit bij Surly, toch?
Prima prijsje lijkt mij.
jwkeij schreef:
vr 04 dec, 2020 09:30
De Troll modellen gaan eruit bij Surly, toch?
Klopt inderdaad. Net als de Pack Rat, Pugsley en de Long Haul Trucker.

https://bikepacking.com/news/elegy-troll-pugsley-lht/
Jurr schreef:
vr 04 dec, 2020 09:32
Net als de Pack Rat, Pugsley en de Long Haul Trucker.
https://bikepacking.com/news/elegy-troll-pugsley-lht/
Gratuite foto waarop de 2 geschrapte klassiekers nog eens samen te zien zijn:
surlupro.jpg
De 'klassieke' Brooks Team Pro heeft wel roots in de 19° eeuw (en dateert zelf uit de jaren '50 misschien?), de 'klassieke' LHT stamt uit de nineties. Let op de semantische versnelling.

non-fixie schreef:
wo 02 dec, 2020 23:15
na de eerste schrik vallen ze eigenlijk wel mee.

Da's waar, maar die Team Pro (NOS 1984) op de foto, hoewel hard, wasemde nog vet uit toen ik het pakje opende, dat geeft wel een kick. Overigens ben ik er altijd van uitgegaan dat de moderne Team Pro's een mindere kwaliteit (of dunner) leren dek hebben, gebaseerd op slechte ervaring met een nieuwe B17. Maar ik weet niet of dat klopt. Een tijd geleden heeft iemand op bikeforums een uittreksel gepost uit een oud tijdschrift (begin jaren 70 misschien) waarin de auteur zijn beklag deed over het feit dat de kwaliteit van het leer van de 'nieuwe' brooks zadels veel minder was dan een decennium vroeger!
CarlW schreef:
vr 04 dec, 2020 12:52
Overigens ben ik er altijd van uitgegaan dat de moderne Team Pro's een mindere kwaliteit (of dunner) leren dek hebben, gebaseerd op slechte ervaring met een nieuwe B17. Maar ik weet niet of dat klopt. Een tijd geleden heeft iemand op bikeforums een uittreksel gepost uit een oud tijdschrift (begin jaren 70 misschien) waarin de auteur zijn beklag deed over het feit dat de kwaliteit van het leer van de 'nieuwe' brooks zadels veel minder was dan een decennium vroeger!
Dat is op dit forum ook vaak aan de orde geweest. Op een gegeven moment is Brooks leer gaan gebruiken dat soepeler is, met als argument dat je het sneller in kunt rijden. Dat klopt, heb ik meermalen vastgesteld. Je bent echter ook sneller uitgereden.
Dat neemt niet weg dat zadels onderling nog steeds verschillen. Op mijn stadsfiets heb ik er nu een die er toch best wel lang over gedaan heeft om zich een beetje aan te passen aan mij. Een aantal duizenden km.
Leon schreef:
vr 04 dec, 2020 13:48
Op een gegeven moment is Brooks leer gaan gebruiken dat soepeler is,
En wanneer was dat ongeveer?
Jurr schreef:
vr 04 dec, 2020 09:32
jwkeij schreef:
vr 04 dec, 2020 09:30
De Troll modellen gaan eruit bij Surly, toch?
Klopt inderdaad. Net als de Pack Rat, Pugsley en de Long Haul Trucker.

https://bikepacking.com/news/elegy-troll-pugsley-lht/
Wtf? Zeker de Troll had ik nog wel een rondje mee zien gaan na een update, maar blijkbaar zijn ze bij Surly ook besmet met het Shimano virus: 'net zolang verbeteren tot het verkloot is'
CarlW schreef:
vr 04 dec, 2020 13:53
Leon schreef:
vr 04 dec, 2020 13:48
Op een gegeven moment is Brooks leer gaan gebruiken dat soepeler is,
En wanneer was dat ongeveer?
Ergens in de jaren 90 geloof ik. Maar het leer varieerde ook flink in soepelheid.
Shadow schreef:
zo 06 dec, 2020 19:41

Wtf? Zeker de Troll had ik nog wel een rondje mee zien gaan na een update, maar blijkbaar zijn ze bij Surly ook besmet met het Shimano virus: 'net zolang verbeteren tot het verkloot is'
Tsja, van alleen mensen die het een leuk frame vinden zoals jij en ik scoor je geen verkoopstatistieken... Helaas.

Vind het ook jammer.
Leon schreef:
vr 04 dec, 2020 13:48
CarlW schreef:
vr 04 dec, 2020 12:52
Overigens ben ik er altijd van uitgegaan dat de moderne Team Pro's een mindere kwaliteit (of dunner) leren dek hebben, gebaseerd op slechte ervaring met een nieuwe B17. Maar ik weet niet of dat klopt. Een tijd geleden heeft iemand op bikeforums een uittreksel gepost uit een oud tijdschrift (begin jaren 70 misschien) waarin de auteur zijn beklag deed over het feit dat de kwaliteit van het leer van de 'nieuwe' brooks zadels veel minder was dan een decennium vroeger!
Dat is op dit forum ook vaak aan de orde geweest. Op een gegeven moment is Brooks leer gaan gebruiken dat soepeler is, met als argument dat je het sneller in kunt rijden. Dat klopt, heb ik meermalen vastgesteld. Je bent echter ook sneller uitgereden.
Dat neemt niet weg dat zadels onderling nog steeds verschillen. Op mijn stadsfiets heb ik er nu een die er toch best wel lang over gedaan heeft om zich een beetje aan te passen aan mij. Een aantal duizenden km.
Brooks had daar niet veel keus in, na de mad-cow disease mogen koeien nog maar iets van 7 jaar oud worden in de UK waardoor de huid ook niet meer zo dik wordt heb ik mij laten vertellen.
Jurr schreef:
zo 06 dec, 2020 21:02
Shadow schreef:
zo 06 dec, 2020 19:41

Wtf? Zeker de Troll had ik nog wel een rondje mee zien gaan na een update, maar blijkbaar zijn ze bij Surly ook besmet met het Shimano virus: 'net zolang verbeteren tot het verkloot is'
Tsja, van alleen mensen die het een leuk frame vinden zoals jij en ik scoor je geen verkoopstatistieken... Helaas.

Vind het ook jammer.
Daar heb je een punt, maar vroeger waren ze bij Surly lekker eigenwijs, het ging al een beetje fout toen ze een tussenvorm tussen al die boost spacings gingen maken. Wat dat betreft heeft Salsa met die dropout platen een mooier systeem.
Shadow schreef:
zo 06 dec, 2020 21:53

Daar heb je een punt, maar vroeger waren ze bij Surly lekker eigenwijs, het ging al een beetje fout toen ze een tussenvorm tussen al die boost spacings gingen maken. Wat dat betreft heeft Salsa met die dropout platen een mooier systeem.
Met mijn Rohloff ook nooit fan geweest van de achterkant van de Surly frames. Vind dat Salsa het voor dat doel beter voor elkaar heeft, en bij mijn Kona heb ik ook de Boost sliding dropouts gewoon kunnen wisselen voor 135mm QR.

Maar ach, 'k snap wel dat Surly ook wel wat wil met al die verschillende as breedtes. Die losse frames beginnen zeker in de USA vaak als 'parts bin special'. Fijn als je daar dan wat flexibiliteit in hebt.

Aan deze kant van de oceaan is zo'n Surly frame toch vaak met wat andere onderdelen afgemonteerd heb ik het idee.
Mr. Z schreef:
zo 06 dec, 2020 21:47
Brooks had daar niet veel keus in, na de mad-cow disease mogen koeien nog maar iets van 7 jaar oud worden in de UK waardoor de huid ook niet meer zo dik wordt heb ik mij laten vertellen.
Dat vind ik nu net zo vreemd, dat er wat het Brooksleer betreft veel ruimte is voor mythologie, broodje aap enz. Ik gok (als niet-bioloog) dat dit verhaal in deze laatste categorie valt: huid blijft toch niet doorgroeien (zoals haar), volwassen is volwassen.
CarlW schreef:
ma 07 dec, 2020 09:29
Mr. Z schreef:
zo 06 dec, 2020 21:47
Brooks had daar niet veel keus in, na de mad-cow disease mogen koeien nog maar iets van 7 jaar oud worden in de UK waardoor de huid ook niet meer zo dik wordt heb ik mij laten vertellen.
Dat vind ik nu net zo vreemd, dat er wat het Brooksleer betreft veel ruimte is voor mythologie, broodje aap enz. Ik gok (als niet-bioloog) dat dit verhaal in deze laatste categorie valt: huid blijft toch niet doorgroeien (zoals haar), volwassen is volwassen.
Mij is ooit verteld dat het kwam doordat Brooks op een gegeven moment als op sterven na dood bedrijf door een stel Italianen is overgenomen die de boel weer op stoom gemarket hebben. Het maken van dingen die een leven lang meegaan is daarbij niet bevorderlijk voor de omzet, dus dat werd geen prioriteit. Van de naam dat Brooks dingen maakte die wel lang meegingen hebben ze wel gebruik gemaakt. De combi Engels craftsmanship uit de 19e eeuw samen met Italiaanse marketing geeft kennelijk een prima omzet.