Additionally, paste this code immediately after the opening tag: te koop op... verzameltopic - Pagina 24 - Forum Wereldfietser

te koop op... verzameltopic

1014 berichten
_Peter_ schreef:
za 26 feb, 2022 23:52
Arbeid en de speciale lak en dan schiet het al aardig op. Als de fiets gestript moet worden en er achteraf nog weer andere onderdelen toegevoegd worden loopt de teller snel op.
Tel daarbij op een losse Idworx wielset met Son en Onyx naven, titanium voordrager en de rest van de onderdelen, dan telt het vanzelf op. Custom opbouwen is fijn maar doorgaans ook een stuk duur(der).
Hij heeft hem zelf opgebouwd dus arbeidskosten zullen verder niet heel hoog zijn. De speciale lak is door Koga zelf aangebracht als ik het goed heb begrepen. €5500.- aan losse onderdelen en voor het frame lijkt mij aan de hoge kant.
scorpio schreef:
za 26 feb, 2022 23:33
Wie weet welke onderdelen deze fiets zo verschrikkelijk duur maken?
De verkoper weet dat wel. Als je het hem vraagt en zegt dat de specificaties hier dan op het forum komen te staan dan deelt hij het misschien wel met je? (-:

scorpio schreef:
zo 27 feb, 2022 01:05
€5500.- aan losse onderdelen en voor het frame lijkt mij aan de hoge kant.
Mij niet, als je per onderdeel een fiets als bike nerd gaat benaderen tot in de nerdy details dan is 5500 euro aan Europese consumentennieuwprijzen halen niet zo lastig.

Aan zichtbare opbouwdelen waarvan ik zo snel even de prijzen kon vinden kom ik al boven de 3000 euro, en dan heb ik nog niets voor frame en vork gerekend omdat Koga die niet los verkoopt. Net als nog niets voor stuurpen, balhoofd, trapaslagers, achterlicht en nog veel meer kleinere onderdelen waarvan ik de precieze keuze niet kon zien. En dan nog de onderdelen die je altijd vergeet in zo'n simpele optelsom... ;)

Maar je kunt natuurlijk ook prima met een Koga Randonneur van 250 euro op vakantie (-:
Toen ik mijn eerste reactie had geschreven had ik het artikel nog niet gelezen op de vakantie fietser. Na het lezen van dat artikel begin ik de prijs beter te begrijpen. In eerste instantie dacht ik, hoe is het mogelijk dat deze fiets zo duur is als je bv een Surly Ogre met 1x11 kan kopen voor 1500.- dollar.

Dus echt een fiets voor de liefhebber. Ik kan dat wel waarderen, maar ik ben zelf niet fietsnerd genoeg om een dergelijke fiets te kopen.
De verhouding fietsmateriaal (bling bling) vs fietsbeleving (nagenoeg nul gefietst) is wat mij betreft volledig zoek.
Maar is de ‘nieuwprijs’ ook echt de prijs die verkoper betaald heeft? Of is het een berekende prijs op basis van wanneer alle onderdelen nieuw worden aangeschaft? Gezien het feit dat verkoper bij een dealer werkt kan ik me voorstellen dat voor een en ander niet de nieuwprijs is betaald. En hier en daar een tweedehands doch goed uitziend onderdeeltje erop misschien?
Ik vind het een behoorlijk redelijke vraagprijs voor een behoorlijk speciale fiets en heb zowel begrip voor mensen die hem niet zouden willen kopen als die ene die hem wel wil kopen :wink:
Velotraumer schreef:
zo 27 feb, 2022 10:10
Maar is de ‘nieuwprijs’ ook echt de prijs die verkoper betaald heeft? Of is het een berekende prijs op basis van wanneer alle onderdelen nieuw worden aangeschaft?
Als de verkoper de fiets gekregen zou hebben dan mag 'ie 'm alleen maar doneren aan een goed doel? En wat als 'ie 'm gewonnen zou hebben bij de cryptogram in de krant? ;)

Zolang 'ie niet gestolen is, waar ik me hier geen zorgen om maak, vind ik dat niet zo relevant. Maar ik denk dat het een optelsom van Europese consumentennieuwprijzen is.

Overigens heb ik zelf geen belang bij de verkoop. Ik weet slechts van wie de fiets is en heb wel eens met 'm staan praten in de genoemde Amsterdamse fietsenwinkel.

Velotraumer schreef:
zo 27 feb, 2022 10:10
En hier en daar een tweedehands doch goed uitziend onderdeeltje erop misschien?
Dat is na de eerste kilometers precies wat de hele fiets nu is ;)
willem.m schreef:
zo 27 feb, 2022 10:03
De verhouding fietsmateriaal (bling bling) vs fietsbeleving (nagenoeg nul gefietst) is wat mij betreft volledig zoek.
Maar doorrijden op een fiets die niet bevalt omdat je hem nu eenmaal hebt gekocht is ook niet de fietsbeleving die je zoekt :wink:
Is al in prijs gedaald. Grappighoe mensen veel tijd en geld stoppen in een fiets die na 100km niet bevalt. Zo iemand zou eens advies moeten vragen op een goed forum of zich in moeten lezen…

Gaat nu om heel dure tweedehands onderdelen en dat had niet gehoeven, vraag bv advies bij een goede fietsenmaker.
ronaldi schreef:
zo 27 feb, 2022 12:22
vraag bv advies bij een goede fietsenmaker.
Dat heeft hij gedaan, kijk de links maar eens na. Alle collega's zeiden dat hij een Rohloffnaaf moest nemen...
Maar hij had natuurlijk beter op dit forum kunnen vragen en de vragenlijst invullen. :wink:
Opmerkelijk vind ik de kleur. Hij had kunnen weten dat hij deze fiets ooit ging verkopen. Dan is zo'n kleur misschien toch wel lastig en dan gaat het nog een keer geld kosten.
@rolandi

Deze man werkt bij een bekende fietsenzaak :wink:

Ik heb het ook wel eens gehad; je bouwt weloverwogen een fiets op die op papier invulling geeft aan je wensen en voorkeuren, maar in de praktijk kun je om een of andere reden je draai niet helemaal vinden. Dat is vervelend maar kan gebeuren. Ervaring werkt twee kanten op; je kunt beter inschatten wat voor jou werkt, maar je wordt je ook bewuster als dat niet het geval blijkt. Er zijn hordes die op fietsen rijden die eigenlijk helemaal niet zo goed passen, maar zich daar niet zo bewust van zijn omdat ze weinig referentiekader hebben (of dat erg is laat in maar even in het midden).
De kleur lijkt me het probleem niet 🤩
Fiets met zonnepaneel. Dat zie je niet elke dag.
https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-br ... onnepaneel
Leon schreef:
ma 28 feb, 2022 11:41
Fiets met zonnepaneel. Dat zie je niet elke dag.
https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-br ... onnepaneel
Alleen te gebruiken bij windkracht 2 of minder :wink:
Heeft 1 reis gemaakt naar Oostenrijk... Het gemak waarmee mensen een dure fiets aanschaffen of samenstellen om er vervolgens al snel de brui aan te geven is hilarisch.

(N.B. Mensen die om medische redenen moeten stoppen begrijp ik uiteraard wel.)
zwerfkat schreef:
za 26 feb, 2022 21:50
Nu ken ik de persoon in kwestie niet, maar op basis van het verhaal in het vakantiefietser artikel vind ik de keuze voor de Koga ook wel een aparte. Misschien was hij beter af geweest met een (echte) offroad fiets als uitgangspunt in plaats van andersom. In ieder geval een prijzig verhaal, maar een mooie kans voor een ander. Bedragen per kilometer kun je bij een prijzige fiets maar beter niet uitrekenen, dat kan het eerste decennium alleen maar tegenvallen :wink:
Denk ik ook, wil op "ezelpaadjes" rijden met een vaste voorvork.....

Misschien ben ik te voorzichtig maar op "moeilijke" paadjes zit ik constant te remmen omdat ik denk dat ik mijn vaste voorvork in de vernieling ga rijden....

Er zal wel een reden zijn dat iedereen die ik op zo'n paden tegenkom met een ander soort fiets rijdt.....
PhilipBe schreef:
ma 28 feb, 2022 11:59
Denk ik ook, wil op "ezelpaadjes" rijden met een vaste voorvork.....
Dat gaat op zich prima mits je je rijstijl aanpast en je genoegen neemt met wat minder comfort. Sterkte van de vork zou ik me niet druk over maken, mountainbiken doe ik ook al jaren met een vaste vork (op trails waar de meeste fietsers met flinke veerweg rondrijden). Waar ik op doelde is dat je met een geschikte vakantiefiets prima (en ook serieus) offroad kunt rijden, maar je je wel bewust moet zijn van de beperkingen die het heeft in vergelijking met een fiets die op een specifiek doel is toegesneden. Een 'do-it-all' fiets is geen fiets die overal in uitblinkt maar een fiets die compromissen bevat waardoor je afhankelijk van de daarbij gemaakte keuzes bijna overal behoorlijk tot goed uit de voeten kunt. Dat kan een bewuste keuze zijn, maar ik heb ik mijn omgeving ook een aantal keren gezien dat iemand zich toch gaat storen aan bepaalde trade-offs, omdat ze een fiets in de praktijk toch vooral voor een enkel doel gebruiken.
Wil iemand nog een Giant Coldrock opknappen voor een tientje?
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... alen-frame
Goed, voor een oude smoezelige fiets is ze ongeveer een factor 5 te duur, maar dan heb je tenminste wél een 'comfortabele zit'.


https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... damesfiets