Additionally, paste this code immediately after the opening tag: te koop op... verzameltopic - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

te koop op... verzameltopic

999 berichten
Ja, Selle Royal, maar dat was al in de 21° eeuw. Hier is een mooi verslag van een faBrooksbezoek te vinden.
Coole sub €100 reisfiets in een normale maat ook nog 8). En ik denk niet dat ie veel gereden heeft.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Als hij 200km dichterbij stond nam ik hem.
Da's een leuk ding!

Mocht iemand nog een wereldfiets zoeken in de letterlijke vorm....:

https://link.marktplaats.nl/m1637164389
Kenniknie. Wat is er zo speciaal aan?
Ik ook niet. Maar is toch een paar klassen mooier afgewerkt frame dan de Surly's en Salsa's en Kona's die zelfs 2°hands nog eens duurder zijn ook. Voor die prijs ga je niet vlug of eigenlijk bijna nooit een custom made frame vinden dat zo licht gebruikt lijkt.
Ik vind die verhoogde balhoofdbuis echt lelijk...
bdr schreef:
wo 09 dec, 2020 22:26
Ik vind die verhoogde balhoofdbuis echt lelijk...
Die balhoofdbuis lijkt me normaal, een van die lengte heb ik ook. De horizontale buis is lijkt er op de verkeerde plek aangezet. En ik weet niet waarom.
frame gaat zo naar de €900 als ik goed begrijp, imho niet echt een koopje.

Het is een kleine maat. De vorkbuis is hoger vanwege stabiliteit in de vork (lagerschalen verder van elkaar) en vanwege de mogelijkheid om een hoger stuur te monteren zonder enorme spacertoren.
Als de bovenbuis hoger aangezet zou worden heb je een sloping frame gemaakt. Dat is dus inderdaad niet een aflopende buis zoals vaak begrepen, maar een oplopende buis. Een groot nadeel daarvan, juist bij kleine frames, is de hogere standover height (overstaphoogte).
Grandonneur schreef:
do 10 dec, 2020 09:36
Het is een kleine maat. De vorkbuis is hoger vanwege stabiliteit in de vork (lagerschalen verder van elkaar) en vanwege de mogelijkheid om een hoger stuur te monteren zonder enorme spacertoren.
Als de bovenbuis hoger aangezet zou worden heb je een sloping frame gemaakt. Dat is dus inderdaad niet een aflopende buis zoals vaak begrepen, maar een oplopende buis. Een groot nadeel daarvan, juist bij kleine frames, is de hogere standover height (overstaphoogte).
Als je ziet welke schokken een mountainbike-balhoofd te verwerken krijgt bij over het algemeen kortere balhoofdbuizen (grootteorde 110mm) dan twijfel ik aan de noodzaak van deze verhoging. En een sloping frame leidt niet automatisch tot een hogere standover height want de bovenbuis zakt aan de zadelkant.
Wat wel een punt is, is dat wanneer de schuine en de bovenbuis bij de balhoofdbuis heel dicht bij elkaar uitkomen, de remkrachten een groter koppel veroorzaken op de buizen. Dat dat relevant is weet ik, want ik heb meerdere frames gehad die er niet goed tegen konden ondanks dat de balhoofdbuis heel te kort was.

Het is niet voor niets dat lage-instapfietsen met maar één framebuis vaak dikke verstevigingen hebben bij het balhoofd.
Deed Vittorio ook. Mijn vrouw heeft ook zo'n verhoogde balhoofdbuis. Was inderdaad om het stuur wat hoger te krijgen voor haar. Mooi is anders... :roll:
Paar weken terug was 'ie trouwens $350 goedkoper,

https://www.ebay.com/itm/Ted-Wojcik-Cus ... 3766801627

Prima investering zo'n frame :lol:
Corona-inflatie? :wink:
$_86.jpeg
mooie fiets te koop bij kwaliteit fietsenwinkel op Internet, unieke verkorte naloop voor beter stuurgedrag!
De zithouding van "Easy Rider" gecombineerd met het stuurgedrag van een volbloed racer. Succes verzekerd ;)
Ouch, dat men dat nog wil verkopen zo...
Inderdaad: wat een suffe fiets. Maar was dit topic niet opgestart om interessante aanbiedingen te delen?
Ronaldi schreef:
vr 11 dec, 2020 17:17
$_86.jpeg
mooie fiets te koop bij kwaliteit fietsenwinkel op Internet, unieke verkorte naloop voor beter stuurgedrag!
Die fiets heeft volgens mij een verbogen voorvork, waarschijnlijk door een ongeluk.