Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inspraaktopic - Forum Wereldfietser

Inspraaktopic

Als moderator(s) wil ik graag de mening van de forumbezoekers vragen over het volgende:

We hebben nu de regel dat er niet gediscussieerd mag worden over de prijs of kwaliteit van een aangeboden product.

Opmerkingen en/of uitspraken over de aanbieder, de kwaliteit en/of prijs zijn niet toegestaan. Bij overtreding van deze regel, dan wordt je post zonder bericht (PB) verwijderd en krijg je een waarschuwing. Na meerdere waarschuwingen volgt een ‘ban’.

Maar hoe wenselijk is dit?

Van de ene kant zou je kunnen zeggen dat we mensen willen beschermen tegen verkeerde of te dure aankopen. Maar van de andere kant kun je ook zeggen dat mensen maar slim/volwassen genoeg moeten zijn om te kijken of een prijs of de uitspraak over kwaliteit reëel is.

Wat vinden we hiervan? Regel aanhouden? Of aanpassen met iets in de vorm van

De vraagprijs bepaal je zelf. Maar wees je er wel van bewust dat als je een niet reeële prijs vraagt, hier reactie op kunnen komen. Idemdito over de kwaliteit. Reken erop dat uitspraken als 'de beste, mooiste, etc.' ge-challenged zullen worden.

Roept u maar...
Ik vind het dubbel. Natuurlijk moeten potentiële kopers hun gezond verstand gebruiken, en verwachten we van verkopers eerlijkheid. Ik zou geen probleem hebben met een mogelijkheid om inhoudelijk op de verkooptekst te reageren, maar ben dan bang voor oeverloze discussies...
Op alle onderwerpen mag commentaar worden gegeven en ik zie niet in waarom voor het Te koop/Te ruil gedeelte een uitzondering gemaakt zou moeten worden. Niet zozeer vanuit de wens om een naïeve potentiële koper te beschermen, maar vooral omdat ik geen reden zie de tere ziel van de aanbieder te beschermen door te censureren. Dus ja graag, op advertenties waarin spullen veel te duur worden aangeboden lees ik graag waar ik het goedkoper kan aanschaffen. Discussies over "de beste lamp", "de beste slaapmat" en "de beste reisfiets" worden overal gevoerd, behalve als iemand iets wil verkopen?

Wereldfietser is niet het eerste forum wat ik bezoek en het valt me op dat hier beslist geen blad voor de mond wordt genomen als het gaat om materialen, artikelen en prijzen. En dat is wat mij betreft ook de kracht van het forum: het heerlijk met elkaar oneens kunnen zijn op basis van (meestal) overtuigende argumenten. Dat maakt het dan ook een geweldige bron van informatie in plaats van alleen een breiclubje voor fietsers.

Wereldfietser.nl biedt *als service* en *geheel belangeloos* en ook *geheel kostenloos* de mogelijkheid om wereldfietsers spullen aan te laten bieden. Daar mag tegenover staan dat je als aanbieder het forum niet vervuilt met spullen die je aan de goed geïnformeerde koper niet kwijtraakt. Bevalt dat niet? Dan staat het een aanbieder vrij zicht te wenden to commerciële alternatieven zoals Marktplaats, eBay, Speurders en dergelijke. Wat je dus ook vaak al ziet, want er wordt regelmatig verwezen naar Marktplaats advertenties.

Just my two cents. En die krijg je nergens goedkoper :-)
We hebben in de loop van de tijd toch wel een aantal ongeschikte, onbruikbare of zelfs malafide aanbiedingen langs zien komen. Ik vond en vind het gewenst als daarop kritiek kan komen. De kritiek was zelden onterecht.
Ik sluit mij bij SanderNL & Wim aan.
+ 1
Peter
Allereerst, goed dat de Moderators dit onderwerp oppakken!
(maar tegelijkertijd jammer dat de al dan niet bewust de regels overtredende personen nooit het initiatief genomen hebben een dergelijk discussie-topic te openen)

Ik heb al wat langer met dit onderwerp zitten worstelen en ben er (nog) niet uit. Hoop dan ook dat er nog een hoop input volgt zodat ik mijn mening kan bijschaven. Vooralsnog kan ik mij echter niet vinden in de eerste drie reacties. Ik zal trachten toe te lichten waarom niet.

Naar mijn mening zou het WEL zinnig zijn om te mogen vermelden voor welke prijs en waar je een dergelijk product zou kunnen kopen. Dit betreft redelijk objectieve info. En daar hebben ALLE eventueel geïnteresseerden iets aan, versus die ene verkoper die zich (misschien) gedwongen voelt een lagere prijs te moeten vragen. Ook als naslagwerk (denk aan de zoekfunctie) kan deze prijs-info, in ieder geval de eerste periode, van grote waarde zijn.
Maar wel alleen de prijs van nieuwe producten vermelden. Indien je ook toestaat de prijs van alternatieve tweedehandsproducten te noemen komen er teveel variabelen om de hoek kijken (kwaliteit, ouderdom, maatvoering, garantie, in Lutjebroek, beschikbaarheid, kleur, betrouwbaarheid verkoper etc etc.).
Dus nieuwe banden wel vergelijken met huidige prijs, in het geval van een tweedehands fiets hoogstens vermelden wat hij nieuw kost of heeft gekost.

Minder, of eigenlijk geen heil verwacht ik van het toestaan van inhoudelijke opmerkingen aangaande het product en/of kwaliteit. Waarom niet? Als het een donshoudend product betreft gaan de tegenstanders van dons zich roeren, als het een metalen frame betreft dan gaan de aluminium-aanhangers zich laten horen en vice versa. Zo ook lederen zadel/Brooks/GB, wel of geen merino, lichtgewicht versus (te) zwaar, goedkoop versus duurkoop, nieuw versus tweedehands, buitenboordlagers versus ouderwetse, Ortlieb versus Vaude, ga alle langdurende en/of heftig verlopende discussies maar na.
Want in het geval van een 'Te koop' verzandt dit wat mij betreft vaak in een topic-kaping, TS' zijn onderwerp was namelijk: iets te koop aanbieden. Hoe interessant, leerzaam en vermakelijk die opmerkingen (en de daarop vaak volgende discussies) soms ook zijn. Meestal komt bij mij de vraag op "waarom neem je niet de moeite om zelf als TS te fungeren met iets dat jij kennelijk belangrijk vindt, maar verstoor je in plaats daarvan een verkoopproces?"

De aangehaalde voorbeelden van "de beste, mooiste", ""de beste lamp", "de beste slaapmat"" om reacties wel te rechtvaardigen komen mij als grens niet erg realistisch voor. Want als namelijk alleen dit soort extreme typeringen een reactie rechtvaardigen, dan vervangt verkoper dat gewoon in "zeer goede" of zelfs "goede". Of zou je daar ook weer op mogen reageren, indien je je niet kan vinden in zo'n beschrijving? Maar ja, dan komt het er in praktijk op neer dat je op alles mag reageren.
Ook ik zie soms advertenties waar m'n tenen van krommen. Toch komt het mij veel eerlijker en logischer voor dat wanneer er bijvoorbeeld een shitproduct wordt aangeboden, in ieder geval in de ogen van potentiële reageerder, deze dan maar de moeite moet nemen een nieuw topic over het aangeboden product te starten. Net als dat voor een eventuele koper openstaat die nog niet zeker van zijn zaak is. Dus als er stoeltje XX aangeboden wordt, dan staat het zowel de wouldbe reageerder als de potentiele koper open een Topic over dit producten starten. In dit voorbeeld de eerste waarschijnlijk met titel "Waardeloze XX", de tweede met als titel "Ervaringen gezocht mbt XX".

Overigens vind ik dat wanneer een Topic in 'commercieel' geplaatst wordt, opmerkingen wel meer gerechtvaardigd worden. Al is het maar over de eventuele verkoper waar mensen slechte ervaringen mee hebben. Dit i.t.t. de rubriek 'te koop', die slechts open staat voor particulieren (mits dat natuurlijk geen als particulier vermomde 'handelaartjes' betreft, zoals ik af en toe meen te zien!)
Wim schreef:We hebben in de loop van de tijd toch wel een aantal ongeschikte, onbruikbare of zelfs malafide aanbiedingen langs zien komen. Ik vond en vind het gewenst als daarop kritiek kan komen. De kritiek was zelden onterecht.
Dat ben ik zeker met je eens, maar als je een nieuwe band onder de goedkoopste internet prijs verkoopt, lijkt mij dat een redelijke prijs. Het is een vraagprijs. Kopers moeten zichzelf informeren over het aangeboden product. Het is ook goed, potentiele kopers te informeren over het aangeboden product. Het blijft immers altijd een mening met en vaak zonder feitelijke of onjuiste onderbouwing en moet die bij de advertentie geplaatst worden?

Bij een "laagste prijs garantie" betaal je zeker niet de laagste prijs, dat weet toch iedereen?

Oja, ongewenste advertenties verwijderen en discussies via pb's. Meer fora hanteren de slotje erop na plaatsing strategie bij advertenties en daar zit best wat in. Nadeel dat nieuwe forum leden eerst nog geen pb kunnen sturen. Het afzeiken van eengeboden goederen is voor mij een ongewenst gedrag en niet stimulerend voor het positief forum gebruik.
SanderNL schreef:Op alle onderwerpen mag commentaar worden gegeven en ik zie niet in waarom voor het Te koop/Te ruil gedeelte een uitzondering gemaakt zou moeten worden. Niet zozeer .... etc etc.
+1

(En die band kan al jaren oud zijn geweest en zelfs van een eerdere serie waar klachten over waren.)
Ik vind dat de keuze hierin bij de verkoper zou mogen liggen. Lang niet altijd heb je als verkoper op een online platform namelijk baat bij open discussie.

Indien je slechts beperkt online kunt zijn, dan riskeer je dat je gehele topic vervuild is op het moment dat je terugkeert. Iets dat potentiele kopers al snel afschrikt, vaak onterecht.

Potentiele kopers kunnen met eventuele vragen namelijk ook gemakkelijk in een ander topic terecht, indien niet direct aan de verkoper gericht. Daar hoeft geen discussie voor gevoerd te worden in een verkoop topic zelf.
Dit is een discussieforum, geen advertentiesite.
We willen op dit forum wat te graag overal een plasje over doen. Waarom is altijd dat goed bedoelde betweter toontje nodig? Laat het gewoon over aan de aanbieder en de potentiele verkoper. Maakt het voor mij in iedergeval aantrekkelijker om iets aan te bieden. En ik zeg dit niet omdat ik rotzooi te koop heb maar moe wordt van het geneuzel van mensen die verder niet geinteresseerd zijn in het aanbod.
typisch Nederlands om overal een regel voor te maken. Zolang je niemand beledigt is voor mij elke reactie mogelijk. Als iemand op een forum iets te koop aanbiedt weet degene dat iedereen hierop kan reageren. Als je dit niet wilt moet je het te koop zetten op marktplaats, daar kan niemand schriftelijk reageren.
ik ben niet echt voor discussies op de verkoop berichten
voor je het weet gaat het meer over de discussie dan over het aangebodene
iedereen heeft een mening en ik weet niet of dit bij een verkoop topic wel gewenst is
[moderator]off-topic bericht verwijderd[\moderator]
Ik sluit me ook bij Sander en Wim aan.
Ik vind dat inhoudelijke discussies over artikelen zeker op dit forum thuishoren, maar ik vraag me af of het handig is dat in het forumdeel verkoop moet. Waarom niet in de juiste subfora over de betreffende artikelen?
[moderator]Off-topic bericht verwijderd[\moderator]
De discussie volgend bedenk ik dat ik ook voor regulering ben. Maar op de eerste plaats dan wel het forum beschermen tegen al te 'dolle' verkopers. En dan geen reacties in de 'te koop' post, wel de mogelijkheid in een aparte draad om ervaringen met andere gebruikers van het forum te delen. Zie forum van fiets.nl hieronder de regels;

Groet, BertV


Te koop reglement:

In dit forum mogen particuliere forumleden fietsgerelateerde goederen aanbieden. Handelaren worden dus geweerd, het forum is alleen bedoeld voor forumleden die sporadisch eigen materiaal verkopen.
Omdat het aantal te koop topics van handelaren en mensen die hier alleen even hun spullen komen verkopen de spuigaten uit begint te lopen stellen we een minimum van 25 posts in voordat je een verkooptopic mag openen, daarnaast moet je minimaal een maand lid zijn.

Voorwaarden:

- maximaal 1 actief verkooptopic per persoon

- geef een duidelijke omschrijving van de aangeboden goederen. Kleur, staat van onderhoud, leeftijd etc.

- zet indien van toepassing de maat erbij (framemaat, kledingmaat etc.).

- geef een vraagprijs.

- vermeld ook je mailadres, als dit in je profiel nog niet staat ingevuld.

- een foto bij je advertentie is handig en het verkoopt makkelijker. Graag niet breder dan 640 pixels.

Je plaatst een foto als volgt: Klik op afbeelding en kopieer de link vanaf de website waar je foto staat, direct vanaf je computer linken werkt niet! Een andere optie is om een foto te uploaden op de website, dat kan met de regel die je onder het berichtvak vind als je een nieuw bericht post.

- alleen topic-gerelateerd antwoorden. Onzinnige reacties, meningen over aangeboden goederen, over de vraagprijs of onvolledige te koop topics worden verwijderd.

- Omhoog "kicken" van topics niet vaker dan eens per 48 uur.

- Edit je post als het artikel verkocht is, dan kunnen de mods het topic vervolgens sluiten.

- Reageer niet in een topic die niet aan het reglement voldoet, de moderators spreken degene in kwestie zelf wel aan.

- Imitatie artikelen mogen niet worden aangeboden.