Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensloopregeling: Erg afhankelijk van je werkgever????? - Forum Wereldfietser

Levensloopregeling: Erg afhankelijk van je werkgever?????

Hi,

Ik wil via de levensloopregeling sparen voor een tijdje weg in de toekomst.
Maar ik heb niet het idee dat m'n werkgever er om zit te springen! Al met al spaar je in de loop van de tijd wel een flink bedrag bij elkaar waar je alleen maar bij kunt met medewerking van je werkgever. Dat houdt me nog een beetje tegen. Recessie, werkgever is overgenomen, etc zorgen er voor dat ik het idee heb dat 3 maanden vrij er de komende paar jaar niet in gaat zitten. Ik kan natuurlijk wel zelf gaan sparen maar dat kost me dan m'n baan als ik 3 mnd weg wil,en daar zit ik ook niet op te wachten. Hoe zijn jullie ervaringen op dit gebied?
Bij de ING is de max sowieso 3 maanden met die levensloop. Nou heb ik het idee dat het eea ook sterk afhangt van je directe leidinggevende.

Ik ga het in ieder geval binnenkort meemaken... ;)
fietsjunks schreef:Bij de ING is de max sowieso 3 maanden met die levensloop. Nou heb ik het idee dat het eea ook sterk afhangt van je directe leidinggevende.

Ik ga het in ieder geval binnenkort meemaken... ;)

Waar gaan de fietsjunks naar toe en wordt dat een prachtige reportage?
En waar wil Marianne naar toe? Als jij je baas voorstelt dat je iets combineert met een bezoek aan de SAB in Zuid-Afrika, dat het bedrijf waar je werkt heeft overgenomen?

Je bent inderdaad volkomen afhankelijk van je werkgever, maar ook van personen in de organisatie die met je mee willen denken. Toen ik nog in loondienst was bij een welzijnsorganisatie, heb ik een half jaar kunnen regelen. Er zijn toen ook nog wat creatieve zaken bedacht rond mijn pensioenfonds en het ziekenfonds ( bestond toen nog). Grote meevaller kwam achteraf van de belasting. Omdat ik in dat jaar maar zes maanden inkomen had, viel ik in een veel lagere catagorie dan de bedragen die op mijn loon waren ingehouden en kreeg ik een leuk bedragje terug.
Verder kon ik behalve dat halve jaartje ook in andere jaren extra weg. Ik stond voor 32 uur op de loonlijst (later zelfs 24), maar was in drukke tijden, tijdens de start van projecten, voor meer uren beschikbaar. Deze uren kon ik verzameld opnemen in daltijden. Het is vaak een kwestie van geven en nemen.
fietsjunks schreef:Bij de ING is de max sowieso 3 maanden met die levensloop.
Ja die 3 maanden is een wettelijke regeling.
Drie maanden is een wettelijke regeling??? Dat snap ik niet. Bedoel je daarmee dat je met levensloop maximaal 3 maanden weg mag? Zo ja, dan hebben we de wet ovetreden :lol:

Bert schrijft het heel treffend: het is een kwestie van geven en nemen.
Wij hebben verscheidene malen verlof opgenomen met levensloopregelingen of andere methodes, tot ontslag nemen met de belofte dat we weer terug konden komen. Tot op heden heeft dat altijd erg goed uit gepakt.
De eerste keuze die je moet maken is je werkgever. Oftewel: probeer een werkgever te vinden die jou manier van leven begrijpt. En echt, die zijn er wel. De tweede stap is dat je waneer je werkt, je net ietsjes harder werkt dan je collega's. Kortom: laat zien dat je wilt en dat je voor je werkgever een belangrijke factor bent. De derde stap is dat je goed uitlegt waarom je 3 maanden (of langer) weg wilt gaan. In mijn geval heb ik dat soort onderbrekingen in mijn leven nodig om daarna extra gemotiveerd te zijn op mijn werk waardoor ik beter kan presteren dan mijn collega's.
En de vierde stap is dat je meedenkt met je werkgever, oplossingen aanbiedt, er een gezamenlijk probleem van maakt waar je beiden aan werkt. Kortom: open en eerlijk naar je werkgever communiceren.

En dan is er nog een vijfde stap die geldt wanneer bovenstaande niet werkt: andere baan zoeken die beter bij jou manier van leven past.
Alle voorgaande reacties bevatten veel waarheden.
In Belgie hadden we het geluk 5 jaar "tijdskrediet" te kunnen nemen, waarbij je gedurende die vijf jaar elke maand nog 500 euro van de staat kreeg, en je werkgever je terug in dienst moest nemen.
Inmiddels is dit terug gebracht tot 1 jaar :( .

Ik ben 1 maal een jaar en drie maanden weg geweest.
Men werkgever stond er eerst niet erg positief tegenover, maar als je zoals Marco reeds gezegd heeft, in de jaren ervoor hebt laten blijken dat je wel een meerwaarde bent voor de firma, kan je mits wat aandringen wel wat bereiken.
Daarna ben ik nogmaals 2,5 jaar weg geweest.
Toen wilde ik geen 'verplichtingen' meer hebben, en heb ik zelf ontslag genomen.

In november 2008 moest ik zodoende in volle "recessie" op zoek naar een andere job. En ook dat leek weer vrij vlot te lukken.

Het is dus maar wat je zelf wil.
Vooreerst, durf te praten met je werkgever.
Misschien is er meer mogelijk dan je denkt.

Indien je dan toch ontslag moet nemen om je dromen te verwezenlijken (wat je m.i. toch steeds in de mate van het mogelijke, en verantwoorde dient te doen), dan zou ik misschien toch even verder sparen zodat je voor een langere periode weg kan; minstens een jaartje.
Dan loont het ook de moeite om je woning op te zeggen (indien je huurt), en komen er opnieuw extra budgetten vrij.

Uiteindelijk moet je beseffen dat wij het in Belgie en Nederland best makkelijk hebben om deze stappen te nemen, en dit soort fantastische dromen uit te laten komen. Veel mensen ontmoedigen je, vertellen je dat het niet het beste is wat je voor je "carierre" kunt doen, je nooit nog zo een leuke baant zult vinden, enz, enz ...
Uiteindelijk blijkt dit allemaal reuze mee te vallen.

Ga dus voor die droom.
In een volgend leven kan je op een ander continent geboren worden, en ja, dan is het echt moeilijk je dromen na te jagen.

Misschien moet je er maar een poll aan vast knopen, en vragen welke wereldfietser er achteraf spijt van gehad heeft dat ie de stap gezet heeft. Het zullen er niet veel zijn denk ik.

Ik zit alvast opnieuw boordevol plannen, en hoop ze relatief snel uit te kunnen voeren.
Volgens mij zijn die drie maanden het wettelijk minimum.

Op de Levensloopwijzer kan je de lengte van je levensloop berekenen.
Hier is de maximale lengte waarvoor je kan kiezen 48 maanden.

http://www.spaarvooruwverlof.nl/invulscherm_verlof.php
ah....minimum.....minder dan 3 maanden heb ik inderdaad nooit naar gekeken 8)

Ik denk overigens wel dat als je met je werkgever over details moet gaan discusseren je al een heel lastige sfeer hebt waar het moeilijk zaken doen is.
Tja ik doe inmiddels ook mee aan de levensloopregeling. In december heb ik al een maand gespaard! 8) De regeling lijkt een goede deal als je wat ouder bent en het wel zo fijn vind dat je terugkeergarantie in je oude baan krijgt.
Maar eerlijk gezegd blijft het een rare regeling. Je mag ergens aan meedoen, je mag veel geld inleggen. Maar waar je uiteindelijk recht op hebt, blijft vaag. En is afhankelijk van je onderhandelingspositie met je direct leidinggevende. Vind het vreemd dat de heren/dames beleidsmakers niet ook stap twee vastgelegd hebben. Daarmee sturen ze de deelnemers het bos in. Personeelsbeleid desnoods per verschillend per sector lijkt me wel op zijn plaats.
Sorry beste mensen, maar sinds wanneer gaan we het op dit forum hebben over financiele produkten.
Volgens mij zijn er inmiddels al genoeg adviseurs.
Alles wij ik tot nu toe over dit topic heb gelezen brengt de vraagsteller geen stap verder.
Dus ga eens te raden bij een onafhankelijk adviesbureau in uw buurt.

mvg
Jan Schoutsen
Zoals voor elk forum geldt....haak aan als je geïnteresseerd bent, vind je het niet interessant...haak dan af, Jan.

De levensloopregeling is een van de mogelijkheden om naast je baan als wereldfietser een tijd op pad te gaan. En daarom is het een geschikt topic in dit forum. En aangezien het een vrij nieuw product is, is het interessant om te horen hoe het anderen vergaat in hun zoektocht naar -door hen zelf betaalde vrije tijd-. (Ik vind de antwoorden wel interessant, maar das mijn mening :wink: )
Marianne schreef:Recessie, werkgever is overgenomen, etc zorgen er voor dat ik het idee heb dat 3 maanden vrij er de komende paar jaar niet in gaat zitten.
Hoi Marianne,
ik begrijp je redenering niet dat een recessie het lastiger zou maken om vrij te nemen. Dan zou het voor je werkgever toch juist makkelijker moeten zijn om je vrij te geven? Tijdens een recessie is er meestal niet veel te doen dus kun je je personeel wel een tijdje missen.
Overigens heb ik vandaag zo'n mooie motivatiedag gehad waarin werd gezegd dat je "ja, maar" mag vervangen door "ja, en (dat gaan we zo oplossen)". Misschien dat je daar iets aan hebt :) .
Nog eens:
Met de levensloopregeling hebben we het toch over financieel en fiscaal complexe producten die afgestemd behoren te worden op de persoonlijke situatie, omstandigheden en wensen van de vraagsteller.
Daar kunnen leken-leden hem niet bij helpen.
Daarvoor heeft hij/zij deskundig advies bij nodig en daarvoor zie ik dit voor bepaald niet geschikt.
mvg
Jan Schoutsen
janenliseth schreef:Nog eens:
Daarvoor heeft hij/zij deskundig advies bij nodig en daarvoor zie ik dit voor bepaald niet geschikt.
mvg
Jan Schoutsen
Sorry Jan, Ik ben de vragensteller en ik ben in deze vraag niet geinteresseerd in de precieze financiële invulling die ik bij een financieel deskundige zou halen, maar in de rest er om heen. En ben blij met de antwoorden!
Dus bij deze, je punt is duidelijk, maar nu weer terug naar de vraag!
Hoi Marianne,
Ben je er nog uit gekomen met je werkgever?
Ik ga gewoon beginnen met sparen en probeer m'n plannen niet te veel van m'n werkgever af te laten hangen. Misschien dat ik op dat punt nog wel eens ga switchen.....
Goed idee Marianne!

Aangezien je een jaar moet sparen voor een maand verlof, is de kans groot dat je niet eens meer bij dezelfde werkgever werkt. De houding van je huidige werkgever bepalend laten zijn voor wel of niet meedoen is daarom geen goed idee.

Nog bedankt voor je telefoontje en ja het was heeeeeeeeeeerlijk in de sauna! :wink:
Hallo Marianne

Het is mooi om vast te stellen dat je een echte Wereldfietser bent.
Gewoon gaan en maar zien waar je uit komt.
Gewoon je eigen plan, je eigen weg.
Ik ben er van overtuigd dat je er je voordeel mee zult doen.
Zo niet, dan ben je in ieder geval een ervaring rijker.
mvg
Jan Schoutsen