Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe een gitaar mee te nemen tijdens een fietsvakantie? - Forum Wereldfietser

Hoe een gitaar mee te nemen tijdens een fietsvakantie?

Hallo!

Ik zal me even kort voorstellen als kersverse gebruiker van dit forum. Ik woon in Zweden en heb hier een leuk lief en avontuurlijk meisje ontmoet met wie ik in Zuid Amerika wil gaan fietsen. Het plan is om een tijd rond te trekken, misschien hier en daar wat te werken (ik spreek Spaans en zij wil een cursus doen daar) en verder lekker veel mooie dingen zien. We hebben zoveel tijd als we maar willen, en we gaan veel kamperen, zelf koken etc. om zo de kosten zoveel mogelijk te drukken.

Er is echter 1 maar.. en dat is dat ik niet zo lang zonder gitaar op pad kan. Op mijn motorfiets kon ik em makkelijk vastbinden, maar nu op een fiets... hoe ga ik dat doen? Ik ben trouwens van plan om een Koga worldtraveler 2005 te kopen (diende als showroom exemplaar). Ik heb die fietskar van Koga de 'Chela' gezien en dat lijkt mij wel iets... Hij is iig plat, zodat daar wel iets op te binden valt. Of zou je een constructie kunnen maken op je bagagedrager... en em daar op kunnen leggen?

Het is zeker niet het meest handige ding om mee te nemen..(ik denk er zelfs over na om mn kleine gitaarversterker + accu mee te nemen:-) maar goed, het idee is om er een leuke sportieve maar ook culturele reis van te maken. Of we nu 100 of 50km per dag fietsen, dat maakt voor ons niks uit.

Hebben jullie ideeen, tips of tricks? Alvast hartelijk dank voor het meedenken en reageren!

/Mifietsje

gitaar en versterker zou ik niet doen, je grootste vijand is en blijft gewicht.
buiten en kar zie ik niet veel andere mogelijkheden, of je moest een goede kindergitaar kopen ofzo.
Mn broer is ook een fervent gitaarspeler, dus ik begrijp je wel, het is iets leuk om bij te hebben, hoewel ik niet weet hoevaak je er ook gaat op spelen.

succes met de zoektocht,


Thomas

Kan een gitaar goed tegen vocht?

Een collega fietser had destijds in Alaska een opvouwbaar backpacker gitaartje bij zich, misschien is dat een idee.
Afbeelding
Of die gitaar nou opvouwbaar was weet ik niet meer precies maar hij vervoerde 'm gewoon achterop de drager:
Afbeelding
Op marktplaats staan een paar te koop (zoek op backpacker gitaar)
Mifietsje schreef:Hallo!

Er is echter 1 maar.. en dat is dat ik niet zo lang zonder gitaar op pad kan.
populair onderwerp kennelijk:
touring list

Er zijn vouwgitaren. Ik heb wel eens met een wereldfietser (Johan) erom gewed dat ze bestaan. Ik heb toen een heerlijke doos negerzoenen gewonnen. :oops:

Google maar eens op folding guitar. Hij is er ook electrisch. Dan neem je je Marshall-stack mee, een kar vol met accu's en een oplader via je SON naafdynamo :lol:

Overigens, is een ukelele misschien ook een optie?

Ik zou je aanraden om naar een ander instrument uit te kijken. Een mandoline is b.v. vrij eenvoudig aan te leren voor een gitarist en een stuk handzamer. Probleem blijft overigens dat je 'm waterdicht moet inpakken. Denk ook eens over een mondharmonica.

Als je echt zo nodig moet kun je een gitaar op je rug vervoeren maar, hoewel een akoestische gitaar niet erg zwaar is, lijkt het me me niet echt lekker op de lange duur.
En als je ook nog electrisch moet raad ik je de Hohner G3T en een Pignose aan.

willem.megens schreef:Kan een gitaar goed tegen vocht?
ik vrees er voor 8) ...
een akoestisch (snaar)instrument kan trouwens niet alleen niet tegen vocht, maar ook niet tegen de grote temperatuurverschillen en de vlakke zon die je op de fiets tegemoet gaat.

Een mondharmonica of een kazoo of zo... dat gaat al beter gaan.

Of misschien een schalmei... ?
Op 1 van mijn Indiareizen zag ik in een tempel een duo priesters nadaswaram (zie en hoor: nadaswaram) spelen, dat is een houten schalmei, met een timber dat aan een barokhobo doet denken (maar véééél krachtiger :) ). Het priesterschap is in India perfect combineerbaar met commerciële activiteiten, en halverwege de religieuze ceremonie kwam 1 van hen naar mij toe met de vraag of ik geen zin had om zijn instrument over te kopen. Wat ik na wat negotiëren ook gedaan heb... toen de ceremonie afgelopen was. Dat instrument heeft vervolgens nog een paar honderden km achter op m'n fiets gehangen. Maar nadaswaram = schalmei = instrument dat door historisch gezien in herdersmilieus is ontstaan, en dus voor outdoor activiteiten geschikt is (ook al omdat het zo'n krachtige klank heeft).
nee

Een van m'n clubgenoten schuift zijn gitaar onder het zitje van z'n ligfiets (rechterfiets).

Afbeelding

Dit probleem ga ik ook krijgen. Een backpackers gitaar lijkt mij een goede oplossing. Je hebt dan toch nog de mogelijkheid om met je vingers lekker aan de snaren te plukken. Met kanokamperen (kajak) is het probleem nog groter. Dan gaat de mondharmonica mee. Die past in m'n borstzak.
Succes met de levende vakantiemuziek.

Hola! Bedankt voor jullie reacties! Ik ga es kijken naar zo'n backpacker gitaar. Fietsend door de Andes zal ik wel es denken.. why? Maar het heeft ook wel weer zo zn charmes wanneer je op straat muziek kunt maken, of in barretjes kunt spelen. Met muziek kun je taalbarrières overkomen en veel plezier beleven met wie dan ook. De gitaar gaat dus mee, en misschien ook wel een bluesharpje ;-). Wanneer ik mn 6,9kilo wegende versterker mee kan nemen, doe ik dat denk ik wel, maar ik zal eerst es flink gaan oefenen met een fietskar en uitproberen wat haalbaar is en niet.

Ik laat het nog wel even weten hier.
Hartelijke groeten uit Zweden,

Mifietsje

Vergeet niet om wat flatpicking bluegrass guitar music mee te nemen.
Met 3 akkoorden en het bluegrass ritme ben je wereld muzikant.

we gaan veel kamperen, zelf koken etc. om zo de kosten zoveel mogelijk te drukken.
Dat zal wel moeten, want je zult niet altijd op tijd een plaats kunnen bereiken. Kosten drukken..................het kost daar al 3 keer nix, overigens is dat voedsel daar niet altijd betrouwbaar of onze westerse magen niet aan gewend.
Koga worldtraveler 2005 te kopen
Goed plan hebben erg veel plezier van gehad in de Andes. Overigens Shimano kennen ze daar ook dus neem niet te veel reserve spul mee.
Ik heb die fietskar van Koga de 'Chela' gezien en dat lijkt mij wel iets
.

Ten eerste hebben wij nog nooit met een fietskar gefietst, maar lijkt me geen goed plan. Wij kregen pas in de gaten, na 3 jaar sites met foto's bekeken te hebben, waar we aan het fietsen waren toen we er middenin stonden. De Andes is BIG ofwel MAS GRANDE en de wegen niet te vergelijken met die in Europa. Er zijn momenten dat de weg zo slecht in combinatie met steil, is dat je zult moeten duwen, dan ben je blij dat het gewicht compact op de fiets zit.
Wel heb ik ervaring met aanhangwagens achter voertuigen. Wat denk je dat zo'n karretje gaat opduwen/slingeren als je aan het afdalen bent en je komt een 'overstekende beek' tegen. Overigens is dat een leuk karretje die Chela maar zelf zie ik dat niet zitten in de Andes. Soms zit je in komplete wildernis, dat is leuk maar ik denk dat het karretje dan een last gaat worden. Zoals gezegd heb wel ervaring in Ecuador en Perú maar dan zonder karretje.. Bekijk de foto's eens op onze site of andere sites en trek je plan wanneer je sommige wegen ziet.

Bijkomstig: met luxe en dat is een WT en Chela € 500 tot € 700, loop je in een etalage Dat doe je overigens als gringo toch al en dan op de fiets, ze verklaren je voor 'loco'. Ook daar zijn er mensen die willen hebben wat jij ook hebt!!! Er werden ons altijd 3 vragen gesteld waar kom je vandaan, waar ga je naar toe en wat is die fiets waard.
100 of 50km per dag fietsen
Denk eerder in de buurt van 50 dan 100 :wink:

kijk hier eens naar:

Afbeelding
bijna een dag lang remmend afdalen met 6 á 8 km per uur vanwege onderstaand wegdek 8) en het valt op de foto niet op maar toch tussen de 10 en 20 procent.

Afbeelding

Overigens geweldiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig en we gaan ook weer terug!

Oja gitaar, hebben ze daar ook even vragen of je er één mag lenen en zodoende dicht bij de bevolking een optreden geven :wink:

Ga je ook een site/weblog bijhouden?????

[quote jeroen Kuijt]Ik ben stront jaloers 8) vooral die laaste regel... zucht......

Ik denk dat je niet de enige bent :wink:

Hoi Mifietsje,

Ik heb in Nepal en India met een Duitser gefietst en die had sinds Kathmandu een gewone gitaar bij zich en dat ging prima. Hij heeft een gitaarhoes gekocht en deze van binnen met schuim laten bekleden. De gitaarhoes zat gewoon met spanbanden op de fiets. Of het ook op pistes werkt weet ik niet maar op de goede wegen ging het in ieder geval prima

Hier een plaatje: http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2664

Die sleurhut van Koga zou ik maar lekker in de showroom laten staan. Leuk voor korte ritjes maar een ramp op zware pistes. Kijk hier maar eens :-D http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ight=chela

Mocht je een aanhanger overwegen, zoek dan even op `Bob`.

Fiets de wereld,
Whisky

Hallo Mifietsje,

Een gitaarspelende vriendin van me dacht dat een amplug misschien een goed idee zou zijn, met ipod speakertjes. Is in ieder geval klein en tamelijk lichtgewicht:

http://www.thomann.de/gb/search_dir.htm ... =0&gk=&bn=

Of misschien is een Smokey Mini Amp iets?

http://www.musiciansfriend.com/product/ ... sku=483005

Veel plezier op reis!

Carl
Hej Mifietsje,

Var bor du i Sverige? Jag har ett hus i Värmland :wink: .

Hälsningar från Martin.

De tovenaar schreef: Op marktplaats staan een paar te koop (zoek op backpacker gitaar)
Dan heet de marktplaats in Zweden waar Mifietsje woont: www.blocket.se

of doe zoals een Italiaanse collega die ik vorig jaar in Spanje tegen kwam:

Afbeelding

Hij vertelde dat ie zo al heel Europa had doorgefietst, en dat ie het erg jammer vond dat ie z'n drumstel niet mee kon nemen....

(ben zelf overigens nog op zoek naar tips om de piano mee te nemen :-) )

Don-S schreef: (ben zelf overigens nog op zoek naar tips om de piano mee te nemen :-) )
Afbeelding

melodica ?