Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent bewaren - Forum Wereldfietser

Tent bewaren

Ik ben net terug van een vakantie met mijn nieuwe, supermooie rode Hilleberg Staika :D (prima tent: praktisch geen condens, geen drup regen naar binnen tijdens hoosbuien in Noorwegen, genoeg ruimte voor de bagage en (jaja) in 3 minuten op te zetten).
De tent hangt nu buiten om 'em te laten luchten want echt bloemetjesfris ruikt ie niet :wink:. Maar hoe nu op te bergen? Ik kan me niet voorstellen dat iemand lavendel/mottenballen/zeepjes :oops: in de tentzak stopt, iedere twee maanden even uit de zak halen om te laten luchten lijkt me ook niet praktisch...
Heeft iemand een idee om ervoor te zorgen dat de 'kampeerlucht' uit de tent verdwijnt zodat ie de volgende kampeervakantie weer fris en fruitig uit de tentzak komt....

Gewoon je tentje nog niet opbergen, maar van 31 augustus - 2 september je tentje opzetten tijdens het kampeerweekend van de Wereldfietser op kampeerterrein de Harkamperdennen (Veluwe).
Je krijgt daar tal van contacten en ook adviezen hoe anderen het doen in de praktijk. Voor allerlei vragen worden daar wel creatieve en praktische oplossingen bedacht. Verder is het bij de Wereldfietser op de Harskamperdennen ook altijd gezellig.

Oké, daar had ik ook al over nagedacht. Is een goede optie trouwens!!

En het opbergen van de tent daarna.....?? :lol:

Idd mooie tent!

Opbergen kan gewoon in de zak als de tent goed droog is. Tent is volgens mij volledig synthetisch dus zou geen probleem moeten opleveren. Ik heb een 7 jaar oude Lowland (vrijwel zelfde materiaal) en nog geen nadelige gevolgen van het zo opbergen ondervonden. Blijft dan wel ruiken waarschijnlijk.

Mocht je het "wat luchtiger" willen dan is een katoenen bewaarzak voor een donzen slaapzak een optie. Misschien dat dan de lucht verdwijnt. Overigens zelf geen last van luchies ;)

Nelet schreef:Oké, daar had ik ook al over nagedacht. Is een goede optie trouwens!!

En het opbergen van de tent daarna.....?? :lol:
Na het Kampeerweekend kom met een scala aan praktische adviezen thuis! :roll: :roll: :roll: :roll: :idea: :idea: :idea: !!

Ik berg m'n tent altijd losjes opgevouwen op in bv een curverkrat ipv hem het hele jaar stijf gepropt in het hoesje te laten zitten.

Hoi,
Onderweg is mijn tent vaak 24 uur per dag vochtig, een week lang. Als een tent eenmaal per dag in de frisse lucht staat krijgt schimmel echter geen kans.
Ook 's winters zit mijn tent altijd in de Ortliebachtertas gepropt, zij het met de sluiting open.
Waar ik dan wel vrij panisch in ben is het drogen van de tent op het einde van het seizoen. Hij wordt ofwel een hele middag bij stralend zomerweer buiten gehangen ofwel een aantal dagen in mijn gortdroge kelder. Droog, droog en droog is het devies. Ik heb het ook wel eens vergeten met een andere tent. Die heeft nu spikkeltjes - schimmel is dat - maar is verder prima.
Leon
Nelet schreef:Ik ben net terug van een vakantie met mijn nieuwe, supermooie rode Hilleberg Staika :D (prima tent: praktisch geen condens, geen drup regen naar binnen tijdens hoosbuien in Noorwegen, genoeg ruimte voor de bagage en (jaja) in 3 minuten op te zetten).
De tent hangt nu buiten om 'em te laten luchten want echt bloemetjesfris ruikt ie niet :wink:. Maar hoe nu op te bergen? Ik kan me niet voorstellen dat iemand lavendel/mottenballen/zeepjes :oops: in de tentzak stopt, iedere twee maanden even uit de zak halen om te laten luchten lijkt me ook niet praktisch...
Heeft iemand een idee om ervoor te zorgen dat de 'kampeerlucht' uit de tent verdwijnt zodat ie de volgende kampeervakantie weer fris en fruitig uit de tentzak komt....
Als onze tent (een grote combinatietent van Perry Sport uit 1985 voor gezinsgebruik) op de laatste vakantiedag nog vochtig of nat is opgevouwen, ging ik na thuiskomst altijd naar mijn korenmolen om de tent in losse delen door de geopende luiken (waar de zakken graan omhoog gehesen worden) ophangen. En een week later kurkdroog in de foedraalzak stoppen en op zolder thuis bewaren.
Maar alleen tijdens fietstochten slaap ik al 38 jaar altijd in jeugdherbergen. De tent gebruiken wij nu haast niet meer, omdat wij in 2003 een eigen vakantiehuis in Zweden hebben gekocht. :D

En Martin,
Is dat geweldige vakantiehuis toegankelijk voor wereldfietsers? :lol:

Ja, het huis is te huur voor Wereldfietsers. Het ligt 10 km ten oosten van de Klarälvsbanan, maar met een iets pittige 'col' ertussen. Meer info over het huis op: http://www.2ehuis.eu/index.php?option=c ... &Itemid=53
Er is nog plaats van 19 augustus t/m 3 week van september 2007. Daarna komen wij zelf naar toe en sluiten het huis af voor de winter tot juni 2008.
Mijn e-mail adres is tutemo.sunnemo@home.nl

Zo te zien passen er ook wel wat tentjes op het gras rondom... 8)

Hallo Ronald,
Alleen het grasveldje links voor het huis op de bovenste foto is vlak, want het huis staat op een helling. Het gras in de rechter onderhoek loopt hellend af naar een beekje :roll: . Ruim de helft van de tuin bestaat uit heide en wat klein struikgewas. Binnen staan er vier bedden :D !
Groeten van Martin

Eventjes weer on topic:
Tent luchtigjes opgevouwen is het beste. Strak opgerold of -gepropt in de waterdichte tentzak is niet goed voor het materiaal en de luchtjes.