Additionally, paste this code immediately after the opening tag: auteursrecht schending "Eerste Keer op Fietsvakantie" - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

auteursrecht schending "Eerste Keer op Fietsvakantie"

Wim, Blokdoorn, ik denk dat je de twee situaties (internet, wetenschappelijke publicaties) gewoon niet kunt vergelijken. De toegang tot het internet is nauwelijks beschermd tegen plagiaat, zeker niet als het gaat om individuen die iets plaatsen. Het andere, de toegang tot wetenschappelijke publicaties, is doorgaans strikt beschermd. Betalen of niet zien.
Er valt wat voor te zeggen dat beide situaties niet gezond zijn. Het is geen toeval dat er iets als arXiv gekomen is in sommige wetenschappelijke disciplines.
Er valt ook wat voor te zeggen dat iemand die iets op het internet plaatst een beetje naïef is als hij denkt dat hij kan rekenen op bescherming tegen plagiaat. Zo werkt het internet niet :( Het is het Wilde Westen. Iedereen kan er zijn ding op kwijt maar met alle risico's van dien.
Polariteit schreef:
za 11 mar, 2023 21:42
willem.m schreef:
za 11 mar, 2023 17:55
Ik neem aan dat je dan een professionele fotograaf of ontwerper bent, en dat je dus inkomsten misloopt door ongeoorloofd gebruik van jouw beeldmateriaal. Klopt dat?

Kun je dan niet beter een watermerk of andere tool gebruiken om je materiaal te beschermen?
Het maakt niet uit of je foto's/teksten/plaatjes/kunst/muziek/etcetera maakt als prof of amateur, het is niet zomaar vanzelfsprekend dat iemand dit dan zomaar van het internet mag plukken en hergebruiken zonder toestemming. De rechten horen gewoon gespecteerd te worden.

Jij betaalt toch ook voor je brood bij de bakker? Of je haalt toch ook niet zonder toestemming die verse biefstuk van de BBQ van je buren 😝
Ik ben het met je eens dat het ongepast is om te stelen. Het punt dat ik wil maken is: als je daar een probleem mee hebt, dan kan je er toch zelf iets aan doen?

Nu zul je waarschijnlijk zeggen: ho es even, dat is de omgekeerde wereld! Natuurlijk heb je dan gelijk.

Maar als je die redenering consequent doorvoert, gebruik je ook geen slot op je voordeur en op je fiets. En dat doe je waarschijnlijk wel, anders gaan anderen er met je spullen vandoor. Waarom gebruik je dan geen slotje op je digitale content?
Omdat dat lastig is, lang niet overal kan en gemakkelijk te omzeilen is.
Kijk maar naar de afbeeldingen op dit forum. Een flink deel is rücksichtslos van internet geplukt.
willem.m schreef:
za 11 mar, 2023 22:26

Maar als je die redenering consequent doorvoert, gebruik je ook geen slot op je voordeur en op je fiets.
Dat is een goede vergelijking. Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik je ga plagiëren en die vergelijking gebruiken :shock:
Leon schreef:
za 11 mar, 2023 22:35
Omdat dat lastig is, lang niet overal kan en gemakkelijk te omzeilen is....
Jammer... Wat zou dan jouw advies zijn aan polariteit? Bijvoorbeeld gebaseerd op hoe jij zelf met jouw fotomateriaal omgaat? (Ik vraag dit omdat jij hiermee veel ervaring hebt vanuit je professie.)
derdekeer schreef:
za 11 mar, 2023 22:46
willem.m schreef:
za 11 mar, 2023 22:26

Maar als je die redenering consequent doorvoert, gebruik je ook geen slot op je voordeur en op je fiets.
Dat is een goede vergelijking. Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik je ga plagiëren en die vergelijking gebruiken :shock:
😱😱😱
Het lijkt mij nogal naïef om te veronderstellen dat internet een medium is waar je van alles kwijt kan, en dat dan mensen respecteren dat het iemands 'eigendom' is. Je zet je woning ook niet met deuren en ramen wijd open met mededeling je mag ernaar kijken, maar neemt verder niets mee, kopieert niets, maakt geen schermafdruk etc.
De gehele wereld komt bij je langs.

Je zult zelf beter je eigendom moeten beschermen als je gebruik wilt maken van iets dat schijnbaar aan niemand toebehoort; internet is niet meer dan een doorgeefluik. Internet is een marktkraam waar geen beheerder aanwezig is.
Lokaal kan je soms je producten in zo'n kraam neer leggen waar mensen netjes ervoor betalen.
Internet echter is anoniem.


Het is vervelend voor je, dat staat buiten kijf.

Ik realiseer mij ten volle dat het internet een snoepwinkel vol lekkernijen is dat werkt als een magneet van hebberigheid.
willem.m schreef:
za 11 mar, 2023 23:06
Jammer... Wat zou dan jouw advies zijn aan polariteit? Bijvoorbeeld gebaseerd op hoe jij zelf met jouw fotomateriaal omgaat?
De voornaamste manier van mij om met mijn materiaal om te gaan is het overgrote deel niet laten zien en de rest vaak in lage resolutie tenzij de minst persoonlijke of bijzondere foto's. Dat is vreselijk jammer maar ik weet er ook geen oplossing voor.
Docplayer heeft de documenten verwijderd. Het is nu nog even wachten op een Google update. Ik ben blij, niet zozeer voor mezelf want dit is geen inkomstenbron voor me, maar voor gebruikers die nu niet meer een verouderde versie te zien krijgen.
De welvaartsgroei van de afgelopen twee eeuwen heeft vooral gerust op twee belangrijke pijlers: de inzet van fossiele brandstoffen, en technische ontwikkeling. Bescherming van patenten en ontwerp en auteursrechten was daarvan een belangrijk onderdeel. Schending daarvan is niet voor niets illegaal. De inbreker die zich verdedigt door te zeggen dat het keukenraampje open stond maakt ook weinig kans bij de rechter. Ik zal nog een sterkere waarschuwing toevoegen. Maar nu eerst maar eens werken aan de update, want er is best veel veranderd, en helaas vooral aan de prijzen van fietsen en buitensport artikelen. Helaas is veel ook nog steeds niet leverbaar, bij dure merken, maar ook bij bijvoorbeeld Decathlon.
Mooi dat verwijderen gelukt is.

Ander belangrijke peiler van die welvaartsgroei is een veel bredere verspreiding van kennis en gemakkelijker toegankelijk worden hiervan, boekdrukkunst, informatietechnologie,etc. Zo kan mijn zoon b.v. dankzij bronnen die via internet makkelijk toegankelijk zijn heel geavanceerde algoritmes combineren en implementeren op een manier die 30 jaar geleden alleen mogelijk was na 5 jaar universitaire studie. Meer in het algemeen denk ik dat elke samenleving zowel een rechtssysteem als een stukje anarchie nodig heeft om de gevestigde belangen, die vaak niet meer bijdragen aan verdere ontwikkeling, maar deze eerder in de weg staan, te doorbreken.