Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekking fiets en meer rechtop zitten - Forum Wereldfietser

Trekking fiets en meer rechtop zitten

Dag, waar moet je op letten bij aanschaf idworx of santos wanneer je meer rechtop fietsen prefereert.
Ik hoorde dat santos meer mogelijkheden heeft wat stuurpen betreft. Is dit juist! Komen een meer krom stuur of slope frame meer in aanmerking?
De frames van Santos hebben een grotere "slope" en dus een relatief hoger balhoofd dan Idworx of bijv. de Koga WTS (niet het nieuwste model ;)). Dat kan al schelen.

Verdere mogelijkheden (bij elke fiets): stuurpenverlenger. hogere stuurpen, verstelbare stuurpen en een stuur met "rise". Een dropbar is nooit een optie als je rechterop wilt zitten.
Waar je op zou kunnen letten is om je niet tot twee merken te beperken. Want wat maakt dat alleen die twee merken voor jou over blijven? Wie weet is de beste fiets voor jou wel een Avaghon, Cube, Koga of heel iets anders?

Wat je ook eens zou kunnen doen is dit artikel lezen:

https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/

Ben je tevreden met de zithouding op de fiets waarop je nu rijdt, en is dit een fiets voor hetzelfde doel? Als je daarop voor jou de juiste zithouding hebt gevonden dan kun je kijken of die is over te nemen op een eventuele nieuwe fiets. Maar misschien lukt dat wel niet of alleen met rare kunstgrepen?
PeterB schreef:
di 10 jan, 2023 14:05
Dag, waar moet je op letten bij aanschaf idworx of santos wanneer je meer rechtop fietsen prefereert.
Dat ie past. 'Meer rechtop' is een ruim begrip. Je ziet om de haverklap toerfietsen waarbij het stuur op de meest onmogelijk wijzen is verhoogd en dat zal nooit goed gaan rijden, is dan eenvoudig niet de juiste fiets voor wat je wilt. Vergeet dan die fiets.

Trouwens. Vaak denken mensen dat je voor 'meer rechtop' een hoger stuur nodig hebt. Fout. Vaak zou je baat hebben bij een kortere zit.
PeterB schreef:
di 10 jan, 2023 14:05
Ik hoorde dat santos meer mogelijkheden heeft wat stuurpen betreft. Is dit juist!
Nee.
PeterB schreef:
di 10 jan, 2023 14:05
Komen een meer krom stuur of slope frame meer in aanmerking?
Stuur wel, om de zit korter te maken.

Slope frame niet: zadel laten zakken tov het stuur (of stuur laten stijgen tov zadel), maar dan heb je dus een grotere framemaat nodig en die is langer ipv korter.
Online is het lastig advies geven over welk stuur of welk frame het beste past.
Daarvoor kun je toch het beste langsgaan bij een gespecialiseerde fietsenzaak waar fietsen nauwkerig aangemeten worden, zoals bijvoorbeeld Bike4travel in Rotterdam of De Vakantiefietser in Amsterdam, beide dealer van zowel Idworx als Santos
Ik heb nog een vraag: waarom zou je meer rechtop willen zitten? Velen denken dat rechtop zitten comfortabeler is of beter voor je rug, maar daar ben ik niet van overtuigd. Ik heb een (niet al te laag) racestuur en op mijn oude dag en met een probleemrug vind ik niets comfortabeler. Het voordeel is dat je geen klappen van onderaf tegen je rug krijgt maar in je heupen kunt scharnieren.
Op mijn stadsfiets zit ik iets meer rechtop met een gebogen vlak stuur, en dat is duidelijk minder comfortabel, maar ik kan wel makkelijker omkijken - en dat is de reden dat ik dat stuur heb. Kortom, wat is de reden voor je voorkeur?
Wim schreef:
di 10 jan, 2023 15:20
Ik heb nog een vraag: waarom zou je meer rechtop willen zitten? ..
Kan niet voor TS spreken, wel voor mezelf: problemen met de nek.
Klinkt als een vervelend maar goed argument.
alma schreef:
di 10 jan, 2023 14:59
Daarvoor kun je toch het beste langsgaan bij een gespecialiseerde fietsenzaak waar fietsen nauwkerig aangemeten worden,
Kortom: laat je niet effe snel een fiets verkopen bij iemand die je lengte vraagt en datn de framemaat al weet. Naar mijn waarneming worden er tamelijk veel te grote en/of te lange fietsen verkocht. Dat resulteert dan vaak in de vreemdste aanpassingen en afstellingen. Dat kan je ook overkomen bij de duurste merken. Een fiets is net kleding: je kunt een maatkostuum van 3000 euro kopen dat prachtig is, maar als het niet past zit het toch nergens naar.
Ik heb uren en uren en uren gelezen en gekeken op internet, maar uiteindelijk paar merken fietsen en in die merken enkele modellen geprobeerd…zo wist ik zeker na het lezen dat het een idworx zou worden maar na meerdere uitvoerige proefritten op allerlei merken bij koga WTS uitgekomen…

Dus je kan lezen wat je wilt ( geeft zeker wel een basis aan kennis en onderdelen voor-nadelen ) maar ga echt uitproberen, fietsen fietsen fietsen dan kom je er vaak beter en sneller achter!

Succes.

Gr ej
Wim schreef:
di 10 jan, 2023 15:20
Ik heb nog een vraag: waarom zou je meer rechtop willen zitten? Velen denken dat rechtop zitten comfortabeler is of beter voor je rug, maar daar ben ik niet van overtuigd. Ik heb een (niet al te laag) racestuur en op mijn oude dag en met een probleemrug vind ik niets comfortabeler. Het voordeel is dat je geen klappen van onderaf tegen je rug krijgt maar in je heupen kunt scharnieren.
Op mijn stadsfiets zit ik iets meer rechtop met een gebogen vlak stuur, en dat is duidelijk minder comfortabel, maar ik kan wel makkelijker omkijken - en dat is de reden dat ik dat stuur heb. Kortom, wat is de reden voor je voorkeur?
Minder druk op je handen bij artrose.
Je kan ook kijken naar het soort balhoofd.
Bij een "ouderwets" balhoofd is de hoogte verstelling van je stuur meestal wat flexibeler en gemakkelijker te veranderen dan bij een a-head balhoofdstel waar je met ringen moet gaan werken.
is een opzetstuur een optie? dan kun je (in situaties waar je niet vlot hoeft te sturen) je onderarmen op het opzetstuur laten rusten.
bij een stuur wat vrij hoog staat hoef je dan niet op een diepe (ver voorovergebogen) zit uit te komen.
opzetstuur.jpg
Dank voor de reacties. Ik noemde idworx of santos omdat ik had gehoord wat ik ook lees in het artikel op de website van sintchristophorus “bij fietsen met een kort balhoofd mag de stuurpen niet meer dan 5 centimeter boven het bovenste balhoofdlager gemonteerd worden en bij fietsen met een bovengemiddeld lang balhoofd, zoals de eerder getoonde Santos, geldt maximaal 7 centimeter aan spacers.”.
En anders - als je het echt nodig hebt - heb je altijd nog dergelijke stuurpennen:

Afbeelding

Ben ik meer een voorstanders van dan een losse stuurpenverlenger (zoals onderstaande) met een reguliere stuurpen:

Afbeelding
Als het aantal spacers gelimiteerd is, dan is een stuurbuisverlenger cq een steile stuurpen natuurlijk ook geen goede oplossing. De druk op de onderste kogellagers blijft hetzelfde.
PeterB schreef:
wo 11 jan, 2023 10:12
... wat ik ook lees in het artikel op de website van sintchristophorus “bij fietsen met een kort balhoofd mag de stuurpen niet meer dan 5 centimeter boven het bovenste balhoofdlager gemonteerd worden en bij fietsen met een bovengemiddeld lang balhoofd, zoals de eerder getoonde Santos, geldt maximaal 7 centimeter aan spacers.”.
Wat is ´kort´? Zijn er nog wel fietsen op de markt met een kort balhoofd? Wat is jouw lengte en kom je daarmee überhaupt wel uit bij een fiets met een kort balhoofd of ben je niet klein en speelt dat sowieso niet? Je wilde rechtop zitten. Dat pleit bij voorbaat al cvoor fietsen met een lang balhoofd.
Het is alsof je ver vooruitloopt op dingen die misschien niet eens spelen.

Samengevat to nu toe: sommige fietsen lenen zich meer voor een rechtopzit dan andere. Dat zijn fietsen met een relatief kort frame en fietsen met een relatief hoog balhoofd (merk op dat hoog en laag iets anders betekent dan kort en lang). Sommige merken hebben in zijn algemeenheid wat langere en lagere fietsen dan andere merken, maar dat kan ook per model verschillen.
Nádat je een fiets hebt gekozen in de juiste maat kun je de zit nog aanpassen met een andere voorbouw en/of een andere type stuur. Je moet dus proberen te vermijden dat je een voor jou verkeerd frame koopt en dat probeert aan te passen met een draconische afstelling. Die fietsen zien we helaas vaak op Marktplaats. Dwz helaas voor de verkoper maar fijn voor de koper.

Voorbeeld kort balhoofd:
Afbeelding
Ik zou zeker naar een gespecialiseerde winkel gaan, of anders een maatframe overwegen. Dat laatste hoeft niet duurder te zijn dan Santos of Idworx.
PeterB schreef:
di 10 jan, 2023 14:05
Dag, waar moet je op letten bij aanschaf idworx of santos wanneer je meer rechtop fietsen prefereert.
Ik hoorde dat santos meer mogelijkheden heeft wat stuurpen betreft. Is dit juist! Komen een meer krom stuur of slope frame meer in aanmerking?
Een beetje off-topic, waarvoor mijn excuses.
Er bestaan allerlei redenen om meer rechtop te willen zitten, die wat mij betreft allemaal even goed zijn.
Maar als het te maken heeft met lichamelijk ongemak, dan zou ik persoonlijk ook kijken naar de zithouding in het algemeen.
Als er bijvoorbeeld iets fout lijkt te gaan met de rug, dan is de oplossing - in mijn ervaring - niet altijd meer rechtop gaan zitten. Dat kan er ook iets fout zijn aan de stand van het zadel en dergelijke.
Zoals hier al gesuggereerd: probeer eerst te achterhalen wat de juiste houding is, en kies dan een frame, stuurpen, spacers etc.
Het omgekeerde - een frame kiezen en dan met allerlei dingen een juiste houding zoeken - is voor mij niet de juiste benadering. Maar dat ben ik maar.
Bert van Sprang schreef:
wo 11 jan, 2023 11:09
Als het aantal spacers gelimiteerd is, dan is een stuurbuisverlenger cq een steile stuurpen natuurlijk ook geen goede oplossing. De druk op de onderste kogellagers blijft hetzelfde.
Toch zie je ze wel heel veel (ook de onderste) gemonteerd worden.

Heeft het ook niet te maken met de maximale lengte van de vorkbuis boven het balhoofd? Voor aluminium wordt vaak 5cm of zo gerekend (carbon een stuk minder).