Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx riem aandrijving - Forum Wereldfietser

Idworx riem aandrijving

Sinds wanneer levert idworx vanaf fabriek fietsen met riem aandrijving? Zijn in de loop der jaren deze verbeterd?
Ik heb even op hun website gekeken maar ik kan er niet snel uithalen om je op dit moment een riem-Idworx kunt kopen.
Wel interessant is dat je onder in beeld een linkje krijgt naar "Speak to Gerrit". Of Gerrit hun chatbot is of de grote baas weet ik niet zeker maar je kunt het daar wel vragen.
Zijn er ervaringen van ombouw van ketting naar riem bij de idworx?
PeterB schreef:
vr 06 jan, 2023 10:39
Sinds wanneer levert idworx vanaf fabriek fietsen met riem aandrijving?
2015.
Zie hier: https://www.idworx-bikes.de/nl/riemaand ... 01-09-2014

Grandonneur was me net voor.

Maar waarom wil je dat weten? Heb je misschien wat achtergrond?
En ook wat betreft je tweede vraag. Waren de riemen eerst dan slecht?
PeterB schreef:
vr 06 jan, 2023 10:39
Zijn in de loop der jaren deze verbeterd?
Veranderd wel.

Van CDC Mudport naar CDX, en CDN bij de goedkopere modellen.

Ook heeft Continental nog een ronde meegedaan met riemaandrijving met minder succes, met minder succes dan Gates. Te zien aan onder andere de terugroepactie van de Ikea fietsen die daarmee uitgerust werden.

En qua kettingandrijving bij niet-derailleurfietsen heeft idworx de Heggemann tandwielen, die erg slijtvast zijn. Nieuw best prijzig, maar omdat idworx een tijdje de riemaandrijving niet af-fabriek aanbood en de ombouw van kettingaandrijving naar riemaandrijving door idworx-dealers liet doen bleven er best wat van die Heggemann tandwielen over. Ik doe zelf m'n best er eentje te verslijten op mijn niet-idworx, met tot nu toe nog geen succes (-:
Ik vroeg mij af of een idworx van 2015 met rohloff adapter omgebouwd naar gates eenzelfde kwaliteit heeft als vanuit fabriek omgebouwd?
PeterB schreef:
vr 06 jan, 2023 12:28
Ik vroeg mij af of een idworx van 2015 met rohloff adapter omgebouwd naar gates eenzelfde kwaliteit heeft als vanuit fabriek omgebouwd?
Ja, er worden precies dezelfde onderdelen gebruikt. De Rohloff naaf zelf verschilt ook niet, slechts de onderdelen die erop gemonteerd worden om ketting danwel riemandrijving mogelijk te maken.

Bij een goede ombouw van ketting- naar riemaandrijving wordt dit alleen bij het juiste frame gedaan en wordt er ook op de uitlijning gelet. Dan zou ik me verder niet meer zorgen maken dan bij een fiets die daar af-fabriek al mee geleverd is.