Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mag je een volwassen persoon vervoeren in een bakfiets? - Forum Wereldfietser

Mag je een volwassen persoon vervoeren in een bakfiets?

Ik probeer het al enige tijd uit te klaren. Ook al enkele agenten asngesproken maar die konden mij geen duidend antwoord geven.

Wij hebben zelf een driewielige bakfiets die een laadvermogen van 100kg in de bak aan kan. Mijn vriendin met de twee kinderen gaat makkelijk.
Soms zit ik of mijn collega in de bak als we hem gebruiken tijdens het filmen.


Maar de wetgevingen (in belgie) zegt hier niet specifiek iets over. Het gaat enkel over kinderen.
Volgens de wet mag je een 'persoon' vervoeren als daarvoor een zitplaats is voorzien. Onze bakfiets heeft 4 zitplaatsen. Maar wel voor kinderen. Als je naar de riempjes kijkt tenminste.

Ondanks dat er al heel veel bakfietsen rondrijden is de wetgeving toch niet altijd even goed mee.
Heeft de Belgische Fietsersbond jouw vraag al eens uitgezocht? www.fietsersbond.be
bert sitters schreef:
za 06 aug, 2022 00:50
Heeft de Belgische Fietsersbond jouw vraag al eens uitgezocht? www.fietsersbond.be
Ook daar vindt ik daar niets specifiek over terug.
De tip is dan ook om het te vragen.

Je kunt het ook zoeken bij mensen of verenigingen die meer weten van gehandicaptenvervoer is riksja's en dergelijke.
Misschien is er een equivalent voor de ANWB die wij in Nederland hebben ook in België?
De ANWB meld dat er steeds meer bakfietsen in het verkeer voorkomen. Of er bijzondere regels gelden? "Gebruik als richtlijn voor veilig vervoer de eisen die gelden voor een fiets.
Bakfiets: in de wet zijn geen regels opgenomen over het vervoer in een bakfiets. Gebruik als richtlijn voor veilig vervoer de eisen die gelden voor een gewone fiets.

Vervoer kinderen op fiets
kinderen onder de acht jaar mogen alleen op de fiets vervoerd worden als ze zitten op een doelmatige en veilige zitplaats met voldoende steun voor rug, handen en voeten.

Aantal kinderen in bakfiets
Het aantal kinderen dat per bakfiets vervoerd mag worden, hangt af van de specificaties van de bakfiets en/of het aantal aanwezige zitplaatsen in de bak. Merendeel van de bakfietsen zijn uitgerust met bankjes, steunen en veiligheidsriemen.

Bellen tijdens het fietsen
Bellen tijdens het fietsen is niet verboden. Vanzelfsprekend moet men in het verkeer blijven opletten. Op grond van art 5 Wegenverkeerswet (zogenaamde 'kapstok artikel') mag u daarbij, voor het overige verkeer, geen hinder of gevaarzetting veroorzaken. Doet u dit wél, dan riskeert u een boete".

In Nederland is er dan nog de minister van infrastructuur en waterstaat die over de verkeersveiligheid gaat. Heel veel tekst; https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 8-886.html
Als de huidige wetgeving, zoals je afgeeft, er niet duidelijk over is denk ik dat er in de deze tijd geen instantie zal zijn die volmondig zal zeggen dat het wél mag.

Hoelang wil je verder zoeken met het vinden van een antwoord?
Shorttrack schreef: Ik probeer het al enige tijd uit te klaren. Ook al enkele agenten asngesproken maar die konden mij geen duidend antwoord geven.
Soms zit ik of mijn collega in de bak als we hem gebruiken tijdens het filmen.
Dat vind ik interessant. Sinds ik digitaal film is het een streven geweest om meer beweging te krijgen met wat je wil laten zien.
Een tandem gekocht omdat te bereiken. Tijdens het trappen krijg je, vind ik, nog te veel beweging. Komen er mensen aan te pas wordt je haast verplicht om het in scene te zetten, zodat je wat kan uitbollen, maar dan voelen mensen zich niet meer op hun gemak.
Een bakfiets dus. Klinkt veel belovend.
Met de camera in de hand. Met de huidige camera's en de software zou dit er qua stabilisatie veel beter uit gezien hebben.
Jeetje wat is Nieuw Beijerland verandert.
Ook leuk voor zoek plaatje wat zie je nu?
Bronsky schreef:
za 06 aug, 2022 10:54
Als de huidige wetgeving, zoals je afgeeft, er niet duidelijk over is denk ik dat er in de deze tijd geen instantie zal zijn die volmondig zal zeggen dat het wél mag.
Of belangrijker, die zegt dat het niet mag en daarop gaat handhaven...
Van Raam adverteert met cargobikes voor volwassen mensen.
Ik lees niets over regelgeving.
Terwijl van Raam dat wel zou doen als er regelgeving zou zijn geweest..

Er worden door veel leveranciers vele bakfietsen voor de kinderopvang aangeboden.
En niet voor volwassenen.
Ik denk dat dat meer met marketing en draagvermogen heeft te maken dan met regelgeving.

Als ik al die aanbieders bekijk, vraag ik me af waar de oude Stint nu precies op was afgekeurd.

https://www.vanraam.com/nl-nl/advies-in ... n-personen
Of er niet moeilijk over doen en het gewoon doen?

Alleen dan moet je ook niet moeilijk gaan doen als het verkeerd afloopt, we zijn immers geen sneeuwvlokjes🤣
Polariteit schreef:
za 06 aug, 2022 12:33
Of er niet moeilijk over doen en het gewoon doen?

Alleen dan moet je ook niet moeilijk gaan doen als het verkeerd afloopt, we zijn immers geen sneeuwvlokjes🤣
We doen het ook al. Maar zou graag weten wat de wet zegt hierover.
WimB schreef:
za 06 aug, 2022 11:49
Shorttrack schreef: Ik probeer het al enige tijd uit te klaren. Ook al enkele agenten asngesproken maar die konden mij geen duidend antwoord geven.
Soms zit ik of mijn collega in de bak als we hem gebruiken tijdens het filmen.
Dat vind ik interessant. Sinds ik digitaal film is het een streven geweest om meer beweging te krijgen met wat je wil laten zien.
Een tandem gekocht omdat te bereiken. Tijdens het trappen krijg je, vind ik, nog te veel beweging. Komen er mensen aan te pas wordt je haast verplicht om het in scene te zetten, zodat je wat kan uitbollen, maar dan voelen mensen zich niet meer op hun gemak.
Een bakfiets dus. Klinkt veel belovend.
Met de camera in de hand. Met de huidige camera's en de software zou dit er qua stabilisatie veel beter uit gezien hebben.
Jeetje wat is Nieuw Beijerland verandert.
Ook leuk voor zoek plaatje wat zie je nu?
Een 3 wielige bakfiets is hier ideaal voor. Wij gebruiken ook een gimbal voor stabilisatie. Zag laatst dat ze op tv een tweewielige bakfiets gebruikte. Maar bij lagere snelheid zie je dat dat nog teveel wiebelt. Ook kun je beter een rechte lijn aanhouden met een 3 wielige bakfiets.

Nog een voordeel met een bakfiets is dat je bijna 360 graden zicht hebt. En de cameraman kan gaan zitten hoe hij maar wil. Als je op een tandem zit is dat beperkt natuurlijk. En je zit ook altijd vrij hoog op een tandem.

Als je wil kan ik via een persoonlijk bericht een filmpje sturen waarbij we de bakfiets heel veel gebruikt hebben.
Shorttrack schreef: Als je wil kan ik via een persoonlijk bericht een filmpje sturen waarbij we de bakfiets heel veel gebruikt hebben.
Vind ik prima. Nooit te oud om te leren.
Hetzelfde geldt voor fotograferen of filmen tijdens het fietsen.
Leon schreef:
za 06 aug, 2022 22:51
Hetzelfde geldt voor fotograferen of filmen tijdens het fietsen.
Inderdaad. Dus vandaar mijn vraag wat de wetgeving zegt. Ik ondertussen ook al enkele trouws gefilmd in eigen stad. Dan verplaatsen wij ons ook met de bakfiets om onderweg te kunnen filmen. Niet zo handig als we dan worden tegengehouden.
Het levert erg mooie beelden op. Dus zou zonde zijn als het wettelijk niet mag.
Zolang er geen gekke dingen gebeuren zal het wel meevallen. Een bakfiets zal voldoende remvermogen moeten hebben om het totale gewicht tot stilstand te krijgen, ook bij heuvel af.
Anders moeten er een Europese wet en boord komen verboden voor bakfietsen, zodat de ambtenaar in die regio kan bepalen of dat boord, wel of niet boven op de heuvel moet worden geplaats.
Een mens kan namelijk niet zelf verzinnen dat het wel eens gevaarlijk zou kunnen worden. En die wet hoeveel voeten dat in de aarde heeft wil ik niet weten.
WimB schreef:
zo 07 aug, 2022 11:27
Zolang er geen gekke dingen gebeuren zal het wel meevallen. Een bakfiets zal voldoende remvermogen moeten hebben om het totale gewicht tot stilstand te krijgen, ook bij heuvel af.
Anders moeten er een Europese wet en boord komen verboden voor bakfietsen, zodat de ambtenaar in die regio kan bepalen of dat boord, wel of niet boven op de heuvel moet worden geplaats.
Een mens kan namelijk niet zelf verzinnen dat het wel eens gevaarlijk zou kunnen worden. En die wet hoeveel voeten dat in de aarde heeft wil ik niet weten.
Voor de bakfiets is geen enkel probleem. Wat overigens ook een verschil is met Nederland en belgië is dat je in belgie niemand achterop de fiets mag mee nemen. Enkel kinderen wanneer er een stoeltje is voorzien. Dus daarom dat deze vraag voor belgen relevanter is dan Nederlanders.

Nu fiets ik wat ligtjes zenuwachtig rond omdat ik niet weet of ik aangehouden zal worden. Heb geen trek in een boete.
Nederland en België kennen veel meer verschillen in de regels.
Ik zou dan ook jouw vraag op Belgische fora stellen of Belgische organisaties contacteren, zoals de Fietsersbond.
Zelfs tussen Wallonië en Vlaanderen zijn verschillen. Zo mag een bromfiets An (in Nederland snorfiets) in Vlaanderen op veel fietspaden, maar in Wallonië zijn deze absoluut verboden op een RAVeL.
Shorttrack schreef:
vr 05 aug, 2022 21:28
Ik probeer het al enige tijd uit te klaren. Ook al enkele agenten asngesproken maar die konden mij geen duidend antwoord geven.

Wij hebben zelf een driewielige bakfiets die een laadvermogen van 100kg in de bak aan kan. Mijn vriendin met de twee kinderen gaat makkelijk.
Soms zit ik of mijn collega in de bak als we hem gebruiken tijdens het filmen.


Maar de wetgevingen (in belgie) zegt hier niet specifiek iets over. Het gaat enkel over kinderen.
Volgens de wet mag je een 'persoon' vervoeren als daarvoor een zitplaats is voorzien. Onze bakfiets heeft 4 zitplaatsen. Maar wel voor kinderen. Als je naar de riempjes kijkt tenminste.

Ondanks dat er al heel veel bakfietsen rondrijden is de wetgeving toch niet altijd even goed mee.
Je woont in een vrij land. De vraag is formeel volgens mij net andersom. "Is het verboden om een persoon in een bakfiets te vervoeren?"
Alles wat niet verboden is, is toegestaan. Of om het anders te omschrijven: er moet een specifiek verbod zijn dat handhaafbaar is. Is dat verbod er niet, dan is het toegestaan. (Zoals bijvoorbeeld lozen op de Schelde van PFAS)
HenkS schreef:
zo 07 aug, 2022 15:53

Je woont in een vrij land. De vraag is formeel volgens mij net andersom. "Is het verboden om een persoon in een bakfiets te vervoeren?"
Alles wat niet verboden is, is toegestaan. Of om het anders te omschrijven: er moet een specifiek verbod zijn dat handhaafbaar is. Is dat verbod er niet, dan is het toegestaan. (Zoals bijvoorbeeld lozen op de Schelde van PFAS)
Je woont in een democratische rechtstaat.
'Vrijheid betekent dat je mag denken, zeggen en doen wat je zelf wilt. In Nederland hebben we veel vrijheid. Iedereen in Nederland heeft dezelfde vrijheden. Dat betekent dat ook andere mensen mogen denken, zeggen en doen wat zij willen,' zo stelt de Nederlandse overheid in een boekje over de kernwaarden van Nederland".

Voor PFAS gelden wettelijke normen.
Illegaal dumpen of lozen is bij wet niet toegestaan.

De vraag of je een volwassen persoon in een bakfiets mag vervoeren zou de verkoper van dat vervoermiddel je kunnen zeggen. Wat staat erover in de handleiding? Als je gaat verzekeren wat zegt de verzekeraar erover? Bij een ongeval met de bakfiets met daarin een volwassen persoon wie is aansprakelijk?