Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tracking GPS zonder sim, welke ? - Forum Wereldfietser

Tracking GPS zonder sim, welke ?

Ik ben op zoek naar advies voor een Gps-tracker incl. app voor onze e-bikes welke verder geen kosten heeft dan de aankoop. Waar ik nu naar hang is bv de onntrack.nl

Ik verzand in een oerwoud van websites waarvan de reviews over dezelfde artikelen op de ene site positief zijn en de andere negatief op hetzelfde onderdeel.

Ik hoop dat hier mensen zijn die meer kennis hebben, er zelf een hebben gekocht en tips kunnen geven.

Voorwaarden:

- Niet te duur
- Liefst lange batterijduur of makkelijke inbouw.
- Stabiele Gps-chip
- Alleen aankoop kosten.
- Dekking EU
- Android OS compatibel
Wij hebben een Onntrack (de versie voor auto's) in onze camper en zijn daar best wel tevreden mee. Ik gebruik de tracker, naast een positieaanduiding van de locatie van de tracker, ook om achteraf de afgelegde route te kunnen bekijken.
Onntrack werkt met het 2G gsm netwerk.
Volgens Onntrack blijft dit netwerk nog lange tijd in gebruik.
Volgens Google wordt het op dit moment van schrijven stapsgewijs afgebouwd.

In Nederland is het bereik van 2G gemiddeld 90%
Naar mijn indruk heb je in de grensstreken helemaal geen bereik.
https://secure2go.nl/kennisbank/techniek/gsm-netwerken/

Let wel. Met wat zilverfolie over je fiets is het erg eenvoudig om de tracker af te dekken, en jou in het ongewisse te laten over de whereabouts van je fiets.
Bij een e-bike kan je het beste de accu apart opbergen.
Zonder accu is een e-bike veel moeilijker te verkopen.
De opbrengst is dan voor menig heler niet meer interessant.
Op die pagina staat geen datum én het is niet van een onafhankelijke partij maar van een verkoper.

Het is m.i. niet meer handig om een apparaat te kopen dat afhankelijk is van 2G of 3G.
eldijomo schreef:
za 23 jul, 2022 10:31
Ik ben op zoek naar advies voor een Gps-tracker incl. app voor onze e-bikes welke verder geen kosten heeft dan de aankoop. Waar ik nu naar hang is bv de onntrack.nl
Wat wil je precies.
- De fietsen terugvinden als ze gestolen zijn?

Koop een apparaatje met een SIM kaartje er in. Ik heb dat in de auto. Het stuurt de positie naar je telefoon als je deze opvraagt.
Werkt met een KPN SIM kaart van een tientje wereldwijd. Je moet het 1x per jaar het saldo met 5 Euro aanvullen om te zorgen dat KPN het niet afsluit omdat je het nagenoeg niet gebruikt.

- Later teruglezen welke route je hebt gevolgd?

Wil je simpel offline je afgelegde route opslaan dan is Mapy.cz ideaal.
Het is een landkaart app met alle fiets- en wandelroutes er op die je offline kunt gebruiken. (wel eerst downloaden natuurlijk)
In de app kan je je route laten volgen en later opslaan. (ook als je WiFi en mobiel internet hebt uitgeschakeld.
Ik gebruik Mapy.cz als navigatie app in de camper.
Leon schreef:
ma 25 jul, 2022 16:41
Het is m.i. niet meer handig om een apparaat te kopen dat afhankelijk is van 2G of 3G.
Toevallig staat hier net een artikel over op Tweakers: https://tweakers.net/reviews/10242/2/ho ... en-5g.html (betaald)

Samenvatting: KPN en Vodafone hebben 3G al uitgeschakeld, T-Mobile 2G. KPN houdt 2G tot december 2025 in de lucht, Vodafone in ieder geval tot eind 2024. T-Mobile houdt 3G 'de komende jaren' in de lucht. Alle providers willen het liefst van 2G/3G af, maar zowel 112 als het eCall-systeem, dat verplicht in alle nieuwe auto's zit, zijn (nog steeds) afhankelijk van 2G/3G. Een van de mogelijke oplossingen is dat per land één provider nog een jaar of tien gesubsidieerd 2G of 3G aanbiedt.
Niet geschikt voor Android, maar ik vind Apple Airtags ideaal hiervoor. De Airtags maken connectie met ieder Apple device dat in de buurt is waardoor je eigenlijk geen GPS (met abonnement) meer nodig hebt om je spullen op te sporen. Er zijn inmiddels ook allerlei producten op de markt om je Airtag goed te verstoppen (zoals de Airbell https://airbell.bike).
Mee eens.
Ik heb laatst nog het hele -nogal ingewikkelde- vervoerstraject door derden van mijn fiets kunnen traceren, inclusief waar het initieel mis ging en ik pro-actief kon ingrijpen, en zag 'm aankomen op afgesproken plaats voordat ik daar officieel bericht van kreeg. Erg leuk om te zien, maar vooral ook erg handig.
En het kost geen drol (eenmalig een paar tientjes).

Maar ja, de eis is Android, hè?!
Flix schreef:
wo 27 jul, 2022 07:59
Maar ja, de eis is Android, hè?!
Dat klopt, maar het wellicht handig voor TS of andere lezers van dit draadje om te weten dat het een eenvoudige optie is die weinig kost (als je IOS hebt) en geen SIM, GPS of abonnement nodig heeft. Ik kom vaak mensen tegen die niet bekend zijn met de manier waarop Airtags werken waardoor het als optie niet wordt herkend.

Ik heb voorheen ook gekeken naar GPS trackers, maar bij elke oplossing was er onder de streep voldoende reden om het niet te doen (kleine bedrijfjes, onduidelijke continuïteit van diensten, geen verborgen inbouwmogelijkheden met behoud van goede ontvangst, duur, etc.). De BikeTrax inbouw oplossing in de link van de Fietsersbond ziet er wel mooi uit voor e-bikes, maar dan ben je met twee fietsen 400 euro kwijt plus maandelijks 7 euro aan abonnement. De eenvoudigere kastjes zijn mooier geprijsd, maar ook zo opvallend dat ik er niet voor zou kiezen (wel goed als dummy om de echte tracker te beschermen :lol: ).
Is er al een gebruiksdoel bekend gemaakt door de topicstarter?

Qua oplossing is er nogal een verschil tussen diefstalvoorziening en tracking in gebieden zonder netwerkdekking.
HenkS schreef:
wo 27 jul, 2022 09:43
Is er al een gebruiksdoel bekend gemaakt door de topicstarter?
Helaas zien we regelmatig dat een topic starter ergens mee komt en daarna niets meer van zich laat horen.
De bezoekers gaan met het topic aan de haal en geven op zich heel bruikbare informatie.
(ik heb geleerd dat ik mogelijk zo'n iDing, zo'n AirTag ga kopen)
Het zou fijn zijn als TS terugkomt en zijn/haar verhaal verder toelicht.
Poppink schreef:
wo 27 jul, 2022 10:05
HenkS schreef:
wo 27 jul, 2022 09:43
Is er al een gebruiksdoel bekend gemaakt door de topicstarter?
Helaas zien we regelmatig dat een topic starter ergens mee komt en daarna niets meer van zich laat horen.
De bezoekers gaan met het topic aan de haal en geven op zich heel bruikbare informatie.
(ik heb geleerd dat ik mogelijk zo'n iDing, zo'n AirTag ga kopen)
Het zou fijn zijn als TS terugkomt en zijn/haar verhaal verder toelicht.
Hit en run.
Er is een eenvoudig middeltje voor ontwikkeld om dat te voorkomen (deels). Eerst wedervragen of verdiepingsvragen stellen en de vragensteller aan het werk zetten. De meest voor de hand liggende daarvan is vragen naar gebruiksdoel. Als het daarna stil blijft hoef je verder niet te reageren en mag je direct overschakelen op het elkaar in de haren zitten van andere forumleden of beginnen met haarkloverij :wink:
(let op de knipoog, die staat er niet voor niets).
HenkS schreef:
wo 27 jul, 2022 11:54
Er is een eenvoudig middeltje voor ontwikkeld om dat te voorkomen (deels). Eerst wedervragen of verdiepingsvragen stellen ...
Helemaal mee eens. Ik denk dat reageren op draadjes waar geen reacties op tegenvragen komen vaak zelfs zinloos is.
De vragensteller hier deed op Tweakers wel mee aan dezelfde vraag:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2138756
Ik denk niet dat hij hier überhaupt nog gelezen heeft, anders ben je toch wel zo aardig dat je iets zegt?
Tweakers gelezen!
Wat een tiep zeg. Als je zo met de inzet van goedbedoelende antwoordgevers omgaat mag je mij ophoepelen.