Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietskar voor boodschappen - Forum Wereldfietser

fietskar voor boodschappen

Mijn vrouw stelde voor een fietskar te kopen voor de boodschappen en daar niet langer de auto voor te gebruiken. Dat wilde ze eigenlijk al langer vanwege het milieu, maar het is nu wat actueler. Ik vroeg me af of mensen praktische ervaringen hebben over typen karren. Zelf hebben we nog een oudere door Challenge voor Bever gemaakte voorloper van de Radical Cyclone, en als bagagekar voor fietsvakanties is die nog steeds heel handig, al blijft hij nu de kinderen niet meer meegaan thuis. Voor boodschappen is hij echter niet goed in te zetten omdat er geen bak op zit, maar alleen een soort brancard waarop je een grote Ortlieb Rackpack kunt vastsjorren.
1 Klopt het dat een kar met een grote kunststof bak het handigste is?
2 Zijn er goedkope karren die je gewoon buiten kunt laten staan, of roesten die onder je handen weg?
3 Zijn karren die je ook als boodschappen wagentje kunt gebruiken handig, of werkt dat niet in de supermarkt? Kan er wel genoeg in?
4 Onze huidige kar heeft een lage koppeling aan de liggende achtervork. Mij lijkt dat het beste weggedrag te geven, en veel beter dan een koppeling aan de zadelpen. Klopt dat?
5 Wat vergeet ik nog?
5. Dat een en ander tamelijk afhankelijk is hoeveel ruimte je hebt om de kar te stallen. Ik heb ooit een tamelijk zware kar gehad* toen mijn fietsen nog in een fietsenkelder met lange bochtige gang moesten staan of met de lift naar boven moesten. Daar was niks leuks aan om te gebruiken. Dat is relevant want juist mensen die kleiner en in binnensteden wonen hebben vaak geen auto en zouden een fietskar willen gebruiken. Een plaats buiten hebben die mensen ook vaak niet.

*: een Batavus Vouwkar, een onhandige rammelbak. (https://www.2dehands.co.nl/uploads/cach ... 00x800.jpg)
Klopt, en daarom vroeg ik me af of je zo'n kar buiten kunt laten staan. Wij hebben wel een inpandige fietsenberging, maar daar staan al veel fietsen. Onze Bever/Challenge kar is rvs, maar daar zou ik dan een kunststof bak op moeten monteren (met een deksel of zo).
Je hebt eurokratten/stapelbakken, google maar eens, van 60 x 40 cm en dan in verschillende hoogtes, met/zonder deksel, ook met dichte handgrepen. Op Marktplaats vind je ze ook, nieuw en gebruikt. Dit zijn degelijke bakken bedoeld voor professioneel gebruik.
Die op het frame van jouw Bever-kar bevestigen, en dan bij niet gebruik de kar rechtop in de berging zetten.
Wim schreef:
wo 09 mar, 2022 10:49
Klopt, en daarom vroeg ik me af of je zo'n kar buiten kunt laten staan.
Je kunt toch niet iets op straat laten staan?
Op het forum van de Fietsersbond is de vraag een keer gesteld. In 2015
Zonder resultaat.
https://forum.fietsersbond.nl/t/boodsch ... fiets/1021

In het kader van een ontwerpwedstrijd voor een seniorenfiets is voorgesteld om een boodschappentas op twee wielen, zoals door veel senioren wordt gebruikt, achter de fiets te hangen.
Volgens de bedenker was dat doenlijk.
Ik zal eens zoeken naar een link.

OffTopic: Fietsen voor m’n eten is een consumentenplatform en een informatiebron om jouw dagelijkse eten bij elkaar te sprokkelen op de fiets.
https://fietsenvoormijneten.nl/
Wij hebben een boodschappenkar van Andersen. Daar is ook een adapter voor om dat ding aan je fiets te koppelen. Tas is opvouwbaar, kar ook. Wielen met kogellagers. En er gaat echt heel veel in zo’n tas.
https://www.duifhuizen.nl/andersen-roya ... gKm_PD_BwE
Hier een link met de mogelijkheden om te koppelen.
https://www.andersen-shopper.de/en/products/bike-easy/
Wim schreef:
wo 09 mar, 2022 10:22
5 Wat vergeet ik nog?
Sluit niet aan bij je vraag maar is het een optie om vaker naar de winkel te gaan, en niet alles op te sparen? Dan heb je geen kar nodig en heb je ook meer beweging :) .
Op mijn stadsfiets heb ik twee fietstassen en ik kan nog twee tassen aan het stuur hangen.
Af en toe heb ik ook teveel en dan fiets ik twee keer op en neer.
In een grijs verleden een Winter donkey gehad, lag prima stabiel achter de fiets.
https://www.fietskar.nl/product/winther ... ygQAvD_BwE

Weggedaan omdat grote canvas fietstassen volstaan voor de boodschappen.
De Burley Travoy volgt goed achter de fiets en kun je ook als trolley mee de winkel in nemen. Maar hoeveelheid bagage is niet zo groot als met een platte kar.
Als je nog een kidcarcombi kunt vinden, daar passen mooi 2 kratjes in.
Alvast hartelijk dank voor alle suggesties.
@Leon We hebben genoeg plek in de tuin met een afgeschermde parkeerplaats voor fietsen van bezoekers, en voor de vuilcontainers.
@JanH Ja, we gaan de meeste dagen inderdaad gewoon op de fiets eten kopen voor die dag, maar dan nog is de auto af en toe nodig voor het wat grotere werk. Dat zou nog wel wat minder moeten kunnen was het idee.
Ik sluit me aan bij de fietstassen.
15 jaar geleden de Arafura's achtertassen van 55 liter gekocht en ik haal 1 keer per week alle boodschappen. Bij heeel veel boodschappen uitwijken naar pakkiedrager ,snelbinders en alle broden in een tas aan 't stuur.
Probeeruttus.....
Pier.
5 Wat vergeet ik nog?
Het aantal fietsen dat je moet hebben is altijd n+1. Dus waarom niet nog een bakfiets er bij?
Maar zonder gekheid, waarom moet je alles in 1 keer halen, en als je samen gaat dan moet dat lijkt me toch wel in de tassen passen, anders wordt het tijd om te gaan minderen.
Overigens heb ik makkelijk praten aangezien ik op minder dan 300 meter van een ruim voorzien winkelcentrum woon, en anders op weg van werk naar huis langs verscheidene met de fiets kom.
Misschien vloeken in de kerk. De zware dingen laten bezorgen. Voor de rest zijn fietstassen dan wel voldoende.

Ik gebruik zelf mijn hondenkar voor dit soort zaken. Niet altijd even handig, maar met passen en meten werkt het wel. Staat vaak onder een oude dikke motorhoes om te beschermen tegen de elementen.
Bij boodschappen is eigenlijk het enige moment dat ik m'n Ortlieb Back Rollers nog gebruik.

Ook wel eens veel boodschappen gedaan met 4 Back Rollers, 2 voorop en 2 achterop.

Maar ach, met een groot gezin kom je dan toch eerder ruimte tekort ja.
Ik gebruik (in Brussel, iets anders dan de biljartlaken wegen en fietspaden bij jullie in het Noorden) een kar van Hinterher https://www.hinterher.com
Modulair systeem.
Een plateau met een aluminium bak. 10x beter dan het spul van Croozer of Roland dat ik ook heb gebruikt.
Hinterher gebruikt lage Weberkoppelingen.
Ik doe er in 1 keer boodschappen mee voor een gezin van 5 (ouders + 3 adolescenten) op de markt in Anderlecht en bij de Colruyt.
Je hebt een verstandige vrouw.
_Peter_ schreef:
do 10 mar, 2022 00:46
Maar zonder gekheid, waarom moet je alles in 1 keer halen, en als je samen gaat dan moet dat lijkt me toch wel in de tassen passen, anders wordt het tijd om te gaan minderen.
Ik heb wel een vermoeden😉
2BC44418-AD1B-4FEC-83C0-EF862FFB08BC.jpeg
Velotraumer schreef:
do 10 mar, 2022 08:27
_Peter_ schreef:
do 10 mar, 2022 00:46
Maar zonder gekheid, waarom moet je alles in 1 keer halen, en als je samen gaat dan moet dat lijkt me toch wel in de tassen passen, anders wordt het tijd om te gaan minderen.
Ik heb wel een vermoeden😉

2BC44418-AD1B-4FEC-83C0-EF862FFB08BC.jpeg
Doet me denken aan deze mooie brug die studenten van mijn alma mater momenteel maken:
https://www.nu.nl/291810/video/twentse- ... nbrug.html

(Excuses voor mijn off-topic bijdrage)
Bekend gesleep. De kinderen zijn inmiddels het huis uit, maar op het hoogtepunt was het ook niet aan te slepen. Had twee grote fietstassen met boodschappentassen die er precies in pasten. Dat werkte handig. Binnen in de supermarkt alles inpakken in de boodschappentassen, buiten alles snel en zonder probleem in de fietstas. Datzelfde kan ook met de boodschappentrolley, die gaat mee de super in. Handig als het regent. Verder de Andersen-trolley in gebruik, maar vooral voor lopend. Daar kunnen twee kratjes bier op.
Bedenk dat een fietskar niet altijd handig is. Je hebt meer parkeerplek nodig en je moet ‘m buiten oppakken/beladen. Komt nog bij dat je iets moet bedenken voor een onverwachte zomerse plensbui.
Je moet ook zorgen dat je de boodschappen niet overbodig hoeft over te laden, dus zoals ericplan zegt binnen de super inpakken. Daarna moet je die tassen direct in een natte kar kunnen zetten.
Misschien is het ideaal wel een kar die is samengesteld uit een fietskaronderstel en een winkelwagen-bovenkant, zodat je met de afgekoppelde kar zo de winkel inrijdt zonder dat het erg opvalt. Dan moet hij dus afkoppelbaar zijn achter de dissel. Maar misschien wordt het dan weer gecompliceerd en dat is weer een nadeel.