Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vouwfiets geschikt voor het fietsen in Amsterdam? - Forum Wereldfietser

Vouwfiets geschikt voor het fietsen in Amsterdam?

Ik woon midden in Amsterdam en moet regelmatig met onhandige OV opties waarbij een vouwfiets mijn reis zeer zou versnellen. Het gaat dan om stukjes fietsen van ongeveer 5-15 minuten. Ik moet veel "heuvels" over (bruggen bij grachten) en veel wegen waar ik op rij zijn met "hobbelige" stenen in plaats van asfalt. Ik ben aan het rondkijken op Marktplaats, maar weet eigenlijk niet zeker wat het meest geschikt is. Ik twijfel tussen 16 of 20 inch. Ik lees dat 16 inch beter is voor kleinere mensen zoals ik (163cm), maar elders lees ik weer dat 20 inch veel minder zwaar trappen is en dat lijkt mij dan fijner. Ik twijfel ook of versnellingen wel of niet bevorderend zijn in mijn situatie. Versnellingen maakt de fiets wel duurder namelijk. Als versnellingen het fietsen over heuvels en stenen wegen wat toegankelijker maakt, dan ben ik wel bereid daar meer geld voor neer te leggen. Graag hoor ik jullie mening of ervaringen!
Proppink weet echt helemaal niks van vouwfietsen.
Vraag niet alleen op dit forum, maar ook aan mensen om je heen.
Hun ervaring - in Amsterdam zelf - lijkt me een goede hulp.

Laat geld geen belemmering zijn want met een voordelig fietsje wat je geen plezier geeft ben je nog verder van huis.

Andere optie: Koop een fietsje op Marktplaats voor een habbekrats en verpats het later voor ongeveer dezelfde prijs.
Dan kan je putten uit eigen ervaring.
Tromm tegenover de Rai is een vouwfietsenspecialist. Stap daar eens binnen. Je hoeft niet onmiddellijk daar een karretje te kopen, maar je kunt daar wel de nodige informatie vergaren. Kun je gebruiken bij het maken van je keuze.
Op de hoek van de Rozengracht en de Tweede Rozendwarsstraat is Fietstop. Daar werkt op dinsdag en donderdag monteur Robert. Hij heeft veel ervaring met fietsen op een vouwfiets.
De Brompton is de duurste maar ook meest praktische vouwfiets voor zulk forens gebruik. Wij hebben er al vele jaren een voor gezamenlijk gebruik in het gezin. Soms gaat het gebruik om een combinatie met de auto, maar meestal gaat het dan om de combinatie met OV, en ik heb er zeker ook in Amsterdam mee gereden. Ik kan er prima vlot mee vooruit komen, maar veel hangt daarbij af van de banden die je monteert. Verder moet je echt oppassen met tramrails en glibberige keitjes. Tot slot is het fijn als de fiets niet al te zwaar is, want je zult hem toch ook vaak moeten dragen.
Wim schreef:
di 15 feb, 2022 13:44
De Brompton is de duurste maar ook meest praktische vouwfiets voor zulk forens gebruik. Wij hebben er al vele jaren een voor gezamenlijk gebruik in het gezin. Soms gaat het gebruik om een combinatie met de auto, maar meestal gaat het dan om de combinatie met OV, en ik heb er zeker ook in Amsterdam mee gereden. Ik kan er prima vlot mee vooruit komen, maar veel hangt daarbij af van de banden die je monteert. Verder moet je echt oppassen met tramrails en glibberige keitjes. Tot slot is het fijn als de fiets niet al te zwaar is, want je zult hem toch ook vaak moeten dragen.
Brompton vergt een investering, maar hij gaat wel lang mee, hoor ik van mensen die er al lang op rijden.
Ik had ooit een goedkoop karretje gekocht bij Hallfords, maar dat vouwfietsje was snel versleten, terwijl ik er echt niet veel op gereden had. Ik gebruik een vouwfiets alleen maar om mee te nemen in de trein voor korte ritten.
Ik bezit nu een klasse beter, maar ik vind vouwfiets toch niet echt lekker fietsen. Ik vind het meer voor een circus-act.
Overigens moet je ook op een gewone fiets in Amsterdam oppassen voor de tramrails, maar daar zijn veel Amsterdammers wel aan gewend. Mijn meest extreme ervaring met tramrails had ik op de Alsembergsesteenweg in Brussel, waar ik moest fietsen op een smal strookje slechte kasseien tussen de stoeprand en de tramrails. Deze straat gaat ook nog op en neer de heuvel op.
bert sitters schreef:
di 15 feb, 2022 13:51
Brompton vergt een investering, maar hij gaat wel lang mee,
Maar lang niet altijd bij de oorspronkelijke eigenaar :wink:

We gebruiken hier een 20" Batavus versa met 1 versnelling. Mrs G rijdt er met 1.67 ofzo prima op. Het ding is niet heel zwaar, maakt mooi tempo en is degelijk. Crossen we goed mee door de stad. Volgens mij moet je daarvan een aardig nette voor het geld kunnen vinden.

Eens: monteer alsjeblieft de breedste banden die erop passen (elke vouwfiets).
Bedankt allen voor de reacties, ik ga de suggesties eens opzoeken! Kan ik uit de reacties concluderen dat versnellingen niet echt uitmaken in mijn geval? Ik ga proberen zo spoedig mogelijk bij een fietsenmaker langs te gaan, maar wegens werk kan dat nog wel even duren.
Briop schreef:
di 15 feb, 2022 14:46
ik ga de suggesties eens opzoeken! …mogelijk bij een fietsenmaker langs te gaan
Wat mag het kosten?
Velotraumer schreef:
di 15 feb, 2022 15:20
Briop schreef:
di 15 feb, 2022 14:46
ik ga de suggesties eens opzoeken! …mogelijk bij een fietsenmaker langs te gaan
Wat mag het kosten?
Eerlijk, ik ga de vouwfiets tweedehands kopen, ik wil liever niet meer dan 100 euro uitgeven, als er echt een goede deal is dan 150 max. Ik weet dat ik dan geen topmodellen moet verwachten, maar tweedehands in die prijs range hoop ik wel een okay vouwfiets te kunnen vinden.
Er was al eerder eens een topic over reizen met vouwfiets in 2011.
viewtopic.php?t=15500

Er zijn zelfs mensen die een wereldreis doen op de Brompton.
Een Duitser die een groot deel van zijn leven fietsend door bracht deed dat o.a. enkele jaren op een Brompton.
Heinz Stücke
Home is elsewhere, 50 years around the world by bike
Brompton Bicycle
ISBN 978-0-9934524-0-6
Heinz Stücke is de Duitse Frank van Rijn. Hij wordt ook wel genoemd ‘the man that wanted to see it all’ en dat is een passende benaming voor iemand die meer dan 50 jaar op de fiets onderweg is geweest, 196 landen heeft bezocht en 648.00 kilometer heeft gefietst. En o ja, hij maakte ook nog meer dan 100.000 foto’s onderweg.
Hiervan fietste hij op de Brompton van 2009-2013,
Bron: https://vanderveeke.net/fiets-algemeen/uitgelezen.htm
Zoon heeft een paar jaar dagelijks een dahon gebruikt. Ik vind de bouwkwaliteit daarvan behoorlijk tegenvallen, cruciale scharnieren in de stuurpen die behoorlijke speling krijgen etc. Mijn conclusie is dat ik bij intensief gebruik toch echt voor de brompton zou gaan, maar voor mij heeft de grootschalige uitrol van de OV-fiets de vouwfiets overbodig gemaakt. Je kunt op een brompton ook prima kampeertochten maken, zo blijkt uit https://www.youtube.com/channel/UC0MoCM ... CZ55i0Pvng
Er zit ook een andere kant aan. Ik heb een nogal brakke vouwfiets. Die heb ik ooit gekregen van een oud vrouwtje, al geloof je dat toch niet natuurlijk. Meer was het ding ook niet waard. Ik heb hem gepoetst, met Brillo de roest er afgehaald, gesmeerd, 2 goedkope dikke banden# ervoor gekocht, een lange zadelpen (ik ben lang) en toen bleek dat ik regelmatig naar Amsterdan moest een stevig slot. Het slot was het duurste. Ik ben menigmaal op Zuid uitgestapt om via het Vondelpark naar de bestemming vlakbij Centraal te fietsen. Soms ook vanaf Duivendrecht toen de trein niet verder wilde. Het ding fietst voor mijn 185 cm niet goed maar in een binnenstad telt dat niet zo hard aan als in een buitengebied.
Het mooiste aan die vouwfiets vond ik wel dat ik hem met een gerust hart overal neerzette. Dat kun je met een Brompton niet zo gemakkelijk doen.

Het is er precies zo een: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... uw-fietsje

#: 47x406
Ik word in de stad vaak wel blij van een 3 versnellingsnaaf. Met derailleur wordt zo'n vouwfiets vaak wel weer kwetsbaar.

Al heeft mijn Trek Dahon ook 7 versnellingen met derailleur, maar dat is omdat ik 'm kreeg bij een twee Ortlieb tassen op marktplaats.
Vroeg iemand naar een vouwfiets met brede banden?
Jammer genoeg buiten budget...
Afbeelding

Ikzelf ben ook een tevreden brompton forens.
In de trein vond ik de brompton minder diefstalgevoelig dan andere vouwfietsen aangezien hij tussen de banken kan ipv aan de deuren moet achterblijven.
2dehands kopen en dan zakken ze bijna niet meer in waarde mits goed onderhoud.

Maar ze zijn nooit echt goedkoop te noemen.

Een brompton kon ik enkele dagen gratis proberen bij de lokale verdeler. Dat geeft een goed idee van de mogelijkheden en het comfort. Andere merken hebben dat misschien ook.
Dikke (big apple) banden is essentieel!
Ik kan niet ontdekken of Brompton iets aan het frame veranderd heeft om bredere banden mogelijk te maken. Misschien kan dat alleen op de nieuwe super dure Titanium variant met ultralight afmontage. Op die oude van ons is 37 mm het maximum en in die maat zijn er zelfs geen echt lichte snelle banden. Op dit moment hebben we dus de 35 mm Marathon Racer, maar breder zou welkom zijn voor meer comfort en grip. De andere snelle banden hebben ook geen reflectierand, wat ik op zo'n typische stadsfiets wel een gemis vind.
kristiano schreef:
di 15 feb, 2022 20:29
Vroeg iemand naar een vouwfiets met brede banden?
Jammer genoeg buiten budget...
Afbeelding

Ikzelf ben ook een tevreden brompton forens.
Wim schreef:Ik kan niet ontdekken of Brompton iets aan het frame veranderd heeft om bredere banden mogelijk te maken
Dit is een zogenaamde EerderXplorer. Een Brompton conversie.
https://www.eerdermetaal.nl/
Een Brompton is diefstalgevoelig. Zeker in Amsterdam. Ik zie echter dat veel Bromptongebruikers hun fietsje mee naar binnen nemen. Dat mag niet overal, maar slimme Bromptonner doen hun karretje in een tas.
Deze zou je voor het geld weleens kunnen proberen. Moet je wel snel bij zijn denk ik.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... vouw-fiets
Is daar nu digitaal het merk weggekrast op het frame?

Zou het framenummer ook digitaal weggekrast zijn of misschien juist te vinden op https://fdr.rdw.nl?

Versnellingen heeft 'ie overigens wel, misschien dat ze niet werken?