Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent opzetten tot hoeveel Beaufort - Forum Wereldfietser

Tent opzetten tot hoeveel Beaufort

Geen idee hoe het kan, maar als ik naar buiten kijk borrelt ineens de volgende vraag in mij op... :roll:

Tot hoeveel Beaufort zetten jullie je tent nog op? En wanneer zoek je bij voorkeur elders onderdak?
Tot 7.59 Bft durf ik het aan...

Zonder gekheid:
Dat hangt naast de windkracht en type wind van een aantal factoren af, zoals type en kwaliteit tent, type ondergrond, aanwezige beschutting, risico op afbrekende takken e.d., alternatieve overnachtingsmogelijkheden, gemoedsrust en risicobereidheid. Kortom, ik kan je geen zinnig antwoord geven.
Het hangt volgens mij idd veel meer van de superlokale situatie af dan van de windkracht volgens de weerswaarneming. Hoe hard het echt waaide waar ik stond kan ik geen zinnig woord over zeggen behalve dat het vaak volledig windstil was.
Het hangt ook af van de tent.
Een tunneltje dat je in één keer kunt opzetten, waar de binnentent al inhangt, heeft minder last van de wind bij het opzetten.
Een koepel met "binnentent eerst" waar je dan een buitentent moet overgooien ... Dat kan bij een strakke wind van 5 beaufort, pakweg 40 km/u, al moeizaam worden.
Tipi ook stormvast. Eerst de haringen, dan de stok.
Zonder goede haringen wordt het al snel een uitdaging, geen wonder ook dat voor kamperen op zandgrond (denk duinen) er hele andere haringen zijn dan voor gebruik in de bergen op rotsachtige ondergrond. En als het losse rotsen zijn dan is dat nog erger dan zand. Een de Waard wordt niet voor niets veel aan de kust gebruikt en staat daar dan het hele seizoen (met de kont in de wind dat wel) een trekkerstentje wat laag is en mits goed afgespannen zou het tot 7 zeker moeten uithouden.
Ook al blijft een tent staan, bij stormachtige wind (6 à 7 Beaufort) wordt het zo lawaaiig door het flapperen van het tentdoek, dat er van slapen weinig terecht komt. Vergelijkbaar met een luide snurker op een paar meter afstand. Heel lang geleden had ik op een stormachtige avond mijn noktentje (dezelfde als in dit verhaal) onderaan de dijk naast de haven van Lauwersoog opgezet. Ik deed geen oog dicht en midden in de nacht besloot ik om maar te verhuizen naar een luwere plek in het bos, een paar honderd meter verderop.
Een Lowland Caribou in windkracht 8: http://condor.guruburu.com/drupal/node1a6a.html (derde link). Kont in de wind inderdaad. Ik stond daar naast een windsurfcentrum, met windmeter. Er was ook een hotel 8)
Echt lekker slapen was het overigens niet, door al het kabaal van de wind.

Ik heb ook wel eens met mijn Helsport Ringstind (1 boog) bovenop een berg gestaan, waarbij het 's nachts ging stormen. De tent hield het wel, maar boog flink mee, waardoor ik constant met het tentdoek in mijn gezicht lag. Ook weer niet bevorderlijk voor de nachtrust.
zoals al gezegd: de ene tent is de andere niet, en de ene standplaats (beschutting, soort en kwaliteit bodem) is de andere niet.

Daarnaast zijn het opzetten van de tent in harde wind en het laten staan van de tent bij harde wind ook twee verschillende dingen. Goed te merken aan de twee tenten die ik de laatste vijftien jaar heb gebruikt.

Eerst was dit een Vaude Power Taurus Ultralight. Ontzettend makkelijk op te zetten en af te breken in de harde wind. Een haring stevig in de achterste punt van de tent, en dan de rest van de tent met de wind mee opzetten. Makkelijk alléén te doen ook bij storm. Veel plezier van gehad. Echter, bleef het lang stormen, dan werd de ervaring minder. De tent was dan minder stabiel omdat de lange stok maar aan een kant de grond raakte, aan de achterkant van de tent. Het andere uiteinde stak de lucht in boven de enige ingang. Van voeten tot heupen lag de tent plat tijdens harde windstoten. Bovendien klepperde het doek dusdanig dat je daarom alleen al slecht zou slapen, hoewel ik snurkers in het algemeen erger vind, juist omdat het geluid daarvan steeds weer opnieuw een irritant voorspelbaar karakter heeft. De stok van die tent brak in Ijsland bij Bft 8 op een open veld. Moest er die nacht nog een paar keer uit om het provisorische reparatiestuk terug te plaatsen, werd alsnog wakker met een tent in dekenvorm met mijn fietstassen als buffer rondom mij.

Daarna een Fjallräven Abisko Dome 2 gekocht, ook vanwege de grotere binnenruimte om met zijn tweeën te reizen. Deze is níet zo makkelijk alleen op te zetten, laat staan in de harde wind. Met zijn tweeën ging dit wel altijd goed in vijf minuten. Staat de tent eenmaal, dan staat ie goed. Zomer 2020 een storm meegemaakt bij Skaftafell op (weer) Ijsland zoals we die niet eerder hadden meegemaakt. Mensen werden van te voren aangeraden te evacueren, maar dan wel met de auto die we niet hadden of met de bus die vanwege de verwachte wind niet reed. In overleg met de warden concludeerden we dat we moesten blijven. De weg op was tijdens die storm voor ieder voertuig ook verboden. De tent gaf geen krimp en ook relatief weinig geluid. Drie even lange stokken grond-grond door sleuven, cirkelvormige koepelvorm met sterk afgeplat dak, zes lange scheerlijnen in zes gelijke hoeken van 60 graden, steviger materiaal (wel wat minder licht), het scheelt allemaal. Een week later op Vestmanneyjar ging het met deze tent wat minder: ondanks dat de storm deze keer niet van de buitencategorie was schoten twee haringen 's nachts los omdat de grond brokkeliger was.

Hans
javb2812 schreef:
za 29 jan, 2022 23:59
... het opzetten van de tent in harde wind ...
Tijdens onze eerste dag van onze eerste IJslandtrip in 2007 arriveerden we in Grindavík, een visserdorp aan de zuidwestkust. Het waaide erg hard: een normaal weerfenomeen in IJsland. Naast ons probeerden twee andere reizigers hun tent op te zetten. Vrij laconiek, want ze lieten het doek los (beginnersfout) en húp: de hele tent vloog de lucht in, over het grasveld, over de weg, en over de loods waarachter de Atlantische Oceaan lonkte. Ze renden er achteraan, maar zonder succes want ik heb ze geen tent meer zien opzetten. Voor ons was het een waarschuwing: houd op IJsland altijd rekening met de wind.

Verder heb ik denk ik maar één keer ooit gedacht dat onze tent kapot zou waaien. Dat was in 2012 in Saint-Florent op Corsica, het eiland met namen voor winden uit vele richtingen (zie onder). De camping daar bevond zich in het 'diepste' stukje van de baai: een perfecte windfuik, zo bleek later. We hadden net een tunneltent, en deze niet goed met het voorportaal tegen de wind in opgezet (beginnersfout). En die wind werd midden in de nacht opeens heel krachtig. Je hoorde dan eerst zo'n opwellend geluid, waarna harde rukwinden de zijkant van de tent op de proef stelden. Aan mijn slaapzijde, wel te verstaan. Toch heeft de tent deze tunneltentwindtunneltest goed doorstaan.

Screenshot_20220130-085529.png