Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Framescheur Koga worldtraveller 29 - Forum Wereldfietser

Framescheur Koga worldtraveller 29

Beste lezers,

Momenteel verblijven mijn vriendin en ik in León. We hebben alhier ontdekt dat de bovenbouw van het frame is gescheurd ter hoogte van de zadelpen.

De zadelpen zit ruim onder de markering voor de hoogste stand. Het zadel staat wel erg ver naar achteren.

We kunnen hier in de omgeving geen Koga dealer vinden. We wachten op adviezen van ene lokale fietsenmaker. Hebben forumleden nog adviezen hoe om te gaan met dit probleem zonder terug te hoeven keren naar Nederland?

We horen het graag!
+ bijlagen

Bijlagen

Ik kan er compleet naast zitten (beetje wishful thinking), maar misschien is het een scheurtje in de "mastiek" die aangebracht is om de lasnaden af te werken.

Verder is dit heel moeilijk te beoordelen op afstand.
Wat gebeurt er als je op de fiets zit, en je wipt wat op en neer, gaat die scheur dan een beetje open en toe?

Je zou met een schuurpapiertje de lak en eventueel mastiek kunnen wegschuren om te kijken of het echt diep is.
Ivarski schreef:
do 16 sep, 2021 12:50
De zadelpen zit ruim onder de markering voor de hoogste stand.
Heftig probleem voor onderweg. :cry:

En inderdaad moeilijk te beoordelen op afstand. Mijn commentaar zonder garantie...

Is er bij die markering wel rekening mee gehouden dat er bij jouw fiets een heel stuk zitbuis boven het frame uit lijkt te steken, al kan ik dat op de van vreemde standpunten genomen foto's niet goed beoordelen? Als er zo'n stuk bovenuit steekt moet de zadelpen immers dienonvereenkomstig dieper. M.a.w. de markering op de zadelpen dient ter bescherming van de pen, niet ter bescherming van het frame.

Zit de zadelpen er misschien in met een vulbus? Samen met dat frame met dat stuk er bovenuit stekend lijkt me dat vragen om dit soort scheuren want dan steunt het diepere deel van de zedelpen nergens op en dat diepe deel begint dan al bij de barst.
(Bron: http://www.m-gineering.nl/oops.htm)

Maar dat helpt je allemaal niet.
Als de lak goed is gaat het niet meevallen om er met een schuurpapiertje iets af te krijgen. Dan heb je een haakse slijper nodig en ik snap dat je van dat idee niet vrolijk wordt.

Als er nog garantie op de fiets zit kun je overwegen om er niet aan te komen.
Als er geen garantie op zit dan valt er niet veel meer te verspesten aan dit frame.
Is het een idee om deze foto en je verhaal naar Koga zelf te sturen? Dan weet je meteen hoe het zit en wat zij er al dan niet aan kunnen doen.
zoals genoemd: geeft het 'beweging' in je fiets als je fietst? zo ja, heel goed opletten want opeens gaat 'ie helemaal door en zing je net zo hoog als Gerard Joling. zo nee, oplettend en beheerst verder fietsen.

tja, ik zou, bij geen fietsenmaker of kundige dorpssmid, op zoek gaan naar een vijl en het framemateriaal blank vijlen, zodat ik kan zien of daar de scheur ook in zit.
als het framemateriaal gescheurd is, dan zou ik desnoods een dorp verderop op zoek gaan naar een brander en een soldeermateriaal (draadje messing of zo) en dan met hardsolderen de boel vullen/verstevigen. goegel eens op 'fillet brazing' als je dit zou willen. en eerst checken of je framemateriaal niet eerder smelt dan het draadje soldeermateriaal :wink:

(ik heb vergelijkbare scheuren in een Azor Highlander stadsfietsframe, van aluminium, onderin en bovenin de balhoofdsbuis: het lijkt een kras en ik weet niet hoe diep het doorloopt. Met twee uitlaatklemmen in de juiste diameter er om heen wordt dat niet erger. Voorvork draait even soepel als voorheen als ik die klemmen niet te vast draai. En voorlopig gaat dit goed. Helaas kan dit niet op de plek van jouw kras/scheur.)

met op de kop tikken van een vervangende fiets en een De Hopeloze Leverancier-punt in de buurt misschien opsturen van de ene fiets en verder met de andere fiets? of een vervangende fiets opgestuurd krijgen en enkele dagen wandelvakantie inlassen?

Succes!
Dat is zuur tijdens je vakantie. De foto's laten mijns inziens duidelijk zien dat het frame gescheurd is (en behoorlijk ook). Kijkend naar de scheuren en de plaats zou ik hier persoonlijk niet veel verder mee fietsen. Het lijkt me een uiterst lastige plaats om iets met een doe-het-zelf oplossing te (laten) doen. Ik zou kijken of je een ander frame of een andere fiets kunt bemachtigen, maar dat hangt natuurlijk af van je persoonlijke wensen en wat mogelijk is om te regelen.. In ieder geval veel succes met het vervolg.
Gewoon overlaten aan koga niks zelf aan doen.

Dan kan koga je ook nergens van beschuldigen.
Er is vanalles te verzinnen met slangklemmen, spalken, glasvezel, epoxy, doorgeboorde gaten om de glasvezel om te winden, eenvoudig lassen, solderen etc. Maar dan kun je je leverancier niks meer vragen.
De vraag is hoe lang het moet blijven functioneren. Hoe lang is de geplande reis nog? Hoe oud is de fiets? Is ie met deze zadelpen e.d. gekocht?
Voorwaarde uno is dat een evt te korte of met vulbus te dunne zadelpen vervangen wordt door een passende.
deze link beschrijft ongeveer hetzelfde
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 4&start=15

mijn ogen zien een scheur in het frame, zie hier de garantievoorwaarden van koga
https://www.koga.com/files/6/3/2/4/KOGA ... aarden.pdf

wannner je fiets niet meer in garantie zit, kun je een las overwegen.

ik zou er niet meer op fietsen, of je zadel heeeeel laag zetten.
kortom: verzinsels, vragen en voorwaarden...
succes!
JandeFietser schreef:
do 16 sep, 2021 18:03
garantievoorwaarden van koga
Dat is de fabrieksgarantie die je bovenop de wettelijke garantie krijgt. De wettelijke garantie krijg je van degene van wie jij iets koopt, niet van de fabrikant, importeur etc.
Ivarski schreef:
do 16 sep, 2021 12:50
We kunnen hier in de omgeving geen Koga dealer vinden.
Als ik het goed zie op de Koga-website, zitten de dichtstbijzijnde dealers zo'n beetje rondom Genève, dus daar heb je niet veel aan. Als je eerste eigenaar bent of de fiets tweedehands bij een fietsenwinkel hebt gekocht, zou ik zeggen: neem contact op met de leverancier.

Als je de fiets meerdehands van een particulier hebt (of als je leverancier niet meer bestaat), is dat natuurlijk lastig. Plan B, zoals al gesuggereerd, is contact opnemen met Koga zelf.

Succes gewenst en wees voorzichtig,

Carl
Monty Python schreef:Ik moet u spijtig genoeg mededelen dat uw frame geen frame meer is, het is er mee opgehouden, het is voorbij vervaldatum en op weg naar de schroothoop.
De oorzaak van het overlijden is volgens mij de ongelukkige combinatie van een te korte zadelpen en een frame met een zadelbuis die te lang uitsteekt. Indien dit de originele zadelpen is ga dan direct naar plan C.

Hoe het nu verder gaat hangt af van de plannen en de omstandigheden.

Indien je op reis bent en snel verder wil reizen:
  • Plan A: repareer het frame, of laat het repareren, en zorg voor een zadelpen die lang genoeg is. Reparen kan door de hele knoop te omwikkelen met glasvezel en epoxy. Waar vind je materialen en expertise?
    1. mensen die bamboo fietsen fabriceren
    2. mensen die in de yacht industrie werken en
    3. mensen die carosserie-herstellingen doen van auto's.
    Je kan het frame laten lassen maar zonder correcte behandeling scheurt aluminium naast de nieuwe las. Om het frame volgens de regels van de kunst te herstellen moet je het eerst in de oven te steken om te annealen, dan lassen (en richten) en dan moet het terug in de oven en daarna een schrikbad om het te harden. Deze behandeling verknoeit de verf en is economisch zinloos. Solderen kan niet met aluminium.
  • Plan B: koop een andere fiets en fiets verder, stuur deze naar huis voor verdere behandeling, de onderdelen zijn waarschijnlijk wel wat waard.
Als het vooral om de fiets gaat:
  • Plan C: val Koga lastig tot ze je een nieuw frame en/of fiets opsturen. Dit is geen normale manier van falen, een Worldtraveller mag niet zomaar beginnen barsten, hoe ver je je zadel ook naar achter zet. Als off-axis belasting een punt is voor Koga kan men maar best alle vormen van zadeltassen verbieden.

    Als dit niet de originele zadelpen is maar een korte variant, of met een bus, ben je volgens mij de sigaar. Ga terug naar A.
Je kan ook een nieuw frame kopen, heb je nu toch nodig en alles overlaten zetten of het zelf doen.

Mario
bdr schreef:
vr 17 sep, 2021 00:36

Indien je op reis bent en snel verder wil reizen:
  • Plan A: repareer het frame, of laat het repareren, en zorg voor een zadelpen die lang genoeg is. Reparen kan door de hele knoop te omwikkelen met glasvezel en epoxy. Waar vind je materialen en expertise?
    1. mensen die bamboo fietsen fabriceren
    2. mensen die in de yacht industrie werken en
    3. mensen die carosserie-herstellingen doen van auto's.
Dat zijn andere soorten aluminium dan die van fietsframes en je zal de boel goed moeten kaal maken, ontvetten en etsen om ook maar een beetje goede grip te krijgen en dan nog is het oppervlak ten opzichte van de belasting erg klein.
Ik zou echt voor plan C gaan.
Plan B/C: stuur de fiets naar huis en vier de vakantie verder met een ter plekke geregelde fiets, of huurauto.
Plan D: ga naar huis.

Ik ben ondertussen wel benieuwd naar meer info over de technischevkant van dit probleem. Daar leren we tenslotte van.
Dit ziet er tamelijk fataal uit eerlijk gezegd. Dus hoe oud is de fiets, wat voor leven heeft hij gehad, wat zegt de dealer en wat zegt Koga?
Shadow schreef:
vr 17 sep, 2021 07:57
bdr schreef:
vr 17 sep, 2021 00:36

Indien je op reis bent en snel verder wil reizen:
  • Plan A: repareer het frame, of laat het repareren, en zorg voor een zadelpen die lang genoeg is. Reparen kan door de hele knoop te omwikkelen met glasvezel en epoxy. Waar vind je materialen en expertise?
    1. mensen die bamboo fietsen fabriceren
    2. mensen die in de yacht industrie werken en
    3. mensen die carosserie-herstellingen doen van auto's.
Dat zijn andere soorten aluminium dan die van fietsframes en je zal de boel goed moeten kaal maken, ontvetten en etsen om ook maar een beetje goede grip te krijgen en dan nog is het oppervlak ten opzichte van de belasting erg klein.
Ik zou echt voor plan C gaan.
Het is geen estetische reparatie (maar het frame is toch om weg te gooien). Ik geloof wel dat het zal houden, epoxy plakt op alles en je hebt meer dan genoeg plaats om de scheuren te omwikkelen. Ik geloof ook dat je de materialen in een kleine provinciestad als Léon kan vinden. Hier in deze bamboo framebouwvideo gebruiken ze zelfs geen glasvezeldoek maar hennepdoek.

Zoals ik al zei, het hangt van je prioriteiten af, gaat het om de fiets of de vakantie? Andere oplossingen vragen waarschijnlijk (veel) meer tijd.

Het zou leuk zijn om nog iets van de topic starter te horen, maar ik vrees dat het een drive-by-poster is.
bdr schreef:
vr 17 sep, 2021 16:29
kleine provinciestad als Léon
Ho ho, dat laat ik zomaar niet zeggen. :wink: Het is wel een naamgevende stad van Castilië en Léon, de grooste autonome regio van Spanje met een oppervlak van bijna drie keer Nederland. :D