Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Framescheur Koga worldtraveller 29 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Framescheur Koga worldtraveller 29

ericplan schreef:
za 18 sep, 2021 09:46
De geometrie van de Koga Worldtraveller 29 is wel uitdagend te noemen. Zeer schuine bovenbuis en lange zadelpen. Als de berijder niet helemaal aan de standaarden voldoet, maar iets langer en zwaarder is, dan komen er flinke krachten vrij.
(Foto gejat van de Koga-site)
Bij MTB's is dit heel normaal en die worden, als je ze niet voor de sier koopt, stevig gebruikt.
M.a.w.: als het ontwerp goed is, en de juiste zadelpen wordt gebruikt, is het geen probleem.
Ivarski schreef:
do 16 sep, 2021 12:50
Hebben forumleden nog adviezen hoe om te gaan met dit probleem zonder terug te hoeven keren naar Nederland?
Over het technische aspect is al genoeg geschreven dus mag ik, om het even een andere boeg te gooien, zo vrij zijn om je vraag te herformuleren naar...

"Hoe, ondanks kapotte fiets, toch te genieten van de rest van deze reis?"

Ik weet niet hoeveel tijd je tot je beschikking hebt, en wat je oorspronkelijke reisdoel was, maar de sleutel tot genieten kan ook liggen in het loslaten van eerder gemaakte plannen en creatief en flexibel zijn.

Ter plekke zijn bijvoorbeeld vast wel fietsen te koop/huur/leen, alleen zullen dat mogelijk geen zware reisfietsen zijn waarop je tig kilo bagage mee kunt nemen.

Dus..... overschakelen naar 'basecampen' in Leon en dagtochten gaan maken met een vervangende fiets? Of je kapotte fiets + een deel van je bagage achterlaten in Leon en een meerdaagse rondreis gaan maken met lichtere bagage en overnachten in hotels of via Warmshowers?

Probeer in contact te komen met mensen ter plekke die je kunnen helpen. Misschien kan een lokale fietser je materiaal lenen, of je spullen tijdelijk opslaan? Misschien kun je een mountainbike regelen en een bagagekarretje lenen? Misschien kun je je kapotte fiets mee terug naar NL laten nemen door terugkerende Nederlandse vakantiegangers? Probeer bijvoorbeeld Warmshowers.org, de facebookgroep van Warmshowers, of andere groepen.

Als gestrande fietsreiziger heb je overal ter wereld een enorme gunfactor, je zult verbaasd zijn hoe hulpvaardig mensen kunnen zijn.
Een idee voor huur fietsen:
https://bicigrino.com/en/

Tijdens mijn Camino (lang Leon) zag ik veel huur fietsen van hen.
Waren prima fietsen geschikt om bagage mee te nemen
Accepteer de situatie als botte pech. Probeer het op te lossen in Nederland en mogelijk kan je de schade claimen bij je reisverzekering.

Mario
Dank voor de vele en uitgebreide reacties! Mijn telefoon was leeg dus mijn eigen reactie liet even op zicht wachten..

Allereerst in reactie op de campingaz blikjes: We hebben bij de Carrefour in León gewoon campinggaz kunnen kopen ;). Wasbenzine konden wij dan weer niet vinden..

De fiets hebben we gekocht via marktplaats (achteraf slechte keuze), dus garantie lijkt me niet erg fair, wel een bericht gestuurd met de vraag voor een eventuele oplossing. Nog geen respons gehad. De onderdelen zijn overigens precies hetzelfde als het origineel en de fietsers (eerste eigenaar en huidige eigenaar) hebben zeker geen proporties in lengte en breedte die voor de fiets ongeschikt zouden moeten zijn. De scheur liep ook van binnen, was goed te zien als de zadelpen uit de fiets was.

We zijn hier door de lokale fietsenmaker goed geholpen, deze heet Jan en alle man gebeld. Uiteindelijk naar lokale werklui verwezen, deze hebben een flinke las aangebracht (inclusief de remkabel :cry: ). Foto's hieronder.

Voor nu gaan we verder naar Santiago en daarna mogelijk richting Sevilla. Op goed geluk/hoop dat de lasser kundig was. Andere frames zijn door de huidige mondiale vraag nauwelijks verkrijgbaar..

Ik zal een bericht sturen als we reactie hebben van Koga en over enkele weken een update geven!
Ivarski schreef:
za 18 sep, 2021 22:22

De fiets hebben we gekocht via marktplaats (achteraf slechte keuze), dus garantie lijkt me niet erg fair...
Waarom niet? zou ik zeggen.
Waarschijnlijk omdat er een boel voorwaarden voor fabrieksgarantie zijn geschonden; ik ga het niet opzoeken.
Als Koga nog wat doet dat heet dat in dit geval coulance.

Ik mis de foto's van de las en verbrande remkabel.
Wel grappig: ik heb ook ooit een fiets door een plaatselijke lasser laten lassen. Toen moest de schakelkabel het ontgelden. Lassers zetten denk ik hun lashelm op en dan zien ze niet zo veel meer behalve het lasbad.
Garantie is alleen voor de eerste eigenaar bij Koga dacht ik?
Ivarski schreef:
za 18 sep, 2021 22:22

Uiteindelijk naar lokale werklui verwezen, deze hebben een flinke las aangebracht
Fingers crossed dat het goed komt met de rest van de vakantie! Goede reis verder!

Ivarski schreef:
za 18 sep, 2021 22:22
Andere frames zijn door de huidige mondiale vraag nauwelijks verkrijgbaar..
Kijk na thuiskomst eens naar bijvoorbeeld een Avaghon frame. Een S28, X29 of Atlas frame, en dan zul je een hoop onderdelen van je Koga over kunnen zetten. Kun je voor het nieuwe-fiets-gevoel ook nog een kleur kiezen ;)

Surly zou ook nog een optie kunnen zijn. Met velgremmen kun je dan kijken of je ergens nog een LHT frame kunt vinden, met schijfremmen bijvoorbeeld een Disc Trucker of Ogre.

Koga verkoopt net als bijvoorbeeld idworx geen losse frames, en Santos is daarin niet goedkoop.

Voor een goedkopere frame vervanging kun je bijvoorbeeld naar een Intec frame kijken.
Tout Terrain verkoopt ook losse frames en in mijn ogen de mooiste stalen frames na custombouw...
Shadow schreef:
za 18 sep, 2021 23:21
Tout Terrain

[...]

in mijn ogen de mooiste stalen frames na custombouw...
Ach, maar niet iedereen is fan van die bagagedragers die deel uitmaken van het frame. En ook die Pinion bak die ze bij ToutTerrain in z'n geheel verschuifbaar maken om de ketting/riem te kunnen spannen vind ik optisch geen topper, al werkt het vast prima.

Verder zeker een mooie optie :) is de losse frameprijs nog een beetje aantrekkelijk ten opzichte van een complete ToutTerrain?
Shadow schreef:
za 18 sep, 2021 23:21
Tout Terrain verkoopt ook losse frames en in mijn ogen de mooiste stalen frames na custombouw...
Ik zie op de foto's van OP een fiets die niet meer nieuw is maar misschien zelfs al lang gebruikt is.
Als je fiets dan zo zwaar beschadigd is dat het wat weg heeft van total loss dan ga je meestal niet op zoek naar de duurdere vervangingsonderdelen. Ik zou de fiets eerst eens goed willen bekijken.
Als het frame total loss is kan de rest van de onderdelen nog goed zijn om een volgende fiets mee op te bouwen, toch? :wink:
Ja, maar als de onderdelen al een flink deel van hun levensduur gehad hebben, afhankelijk van de onderdelen, dan wordt de optelsom vrij snel ongunstig:
# Een los frame in ongunstig in prijs.
+ Je moet de fiets eerst uit elkaar halen: extra arbeidsloon.
+ Je moet de nieuwe fiets opbouwen: arbeidsloon en wel meer dan in een nieuwe fiets zit want dit is maar één fiets en een serie.
+ De kans dat alles past is klein: al snel heb je meerdere nieuwe onderdelen nodig omdat de oude niet passen.
+ Je vervangt dingen die toch al flink versleten waren zoals draaiende delen; tenzij je die pas vervangen hebt. Bij dingen die je niet vervangt gaat er wat van de levensduur af. Bij velgremmen kun je dit soms gewoon uittellen en moet je wielen in bijvoorbeeld 25.000 km afschrijven.
+ Je gebruikt van sommige onderdelen per definitie nieuwe, zoals kabels.
+ De garantie op het nieuwe samenstel is erg beperkt.
+ Je weet nooit echt zeker of alles lekker gaat werken in de nieuwe samenstelling.
+ Voor sommige onderdelen is het vervangen niet gunstig voor de kwaliteit, zoals een balhoofdstel.

Kortom: het is nooit 'alleen een frame vervangen'. Je kunt beter spreken van een nieuwe fiets met een aantal oude onderdelen. Zo heb ik op mijn fietsen al een aantal onderdelen meerdere nieuwe fietsen achter elkaar gebruikt, zoals de tubusdragers en bijzondere bar-ends die niet meer verkrijgbaar zijn. Dingen als zadel en pedalen zie ik ook als los van de fiets, niet als vast onderdeel ervan.
Nu de foto hoop ik..

Bijlagen

Tsja, fraai is anders, maar hopelijk blijft het een tijdje heel. Je kunt het nog afwerken met een spuitbusje met om het even welke kleur, maar dat is alleen voor de sier.
Nu eerst genieten van de verdere reis!
Jurr schreef:
za 18 sep, 2021 23:59
Shadow schreef:
za 18 sep, 2021 23:21
Tout Terrain

[...]

in mijn ogen de mooiste stalen frames na custombouw...
Ach, maar niet iedereen is fan van die bagagedragers die deel uitmaken van het frame. En ook die Pinion bak die ze bij ToutTerrain in z'n geheel verschuifbaar maken om de ketting/riem te kunnen spannen vind ik optisch geen topper, al werkt het vast prima.

Verder zeker een mooie optie :) is de losse frameprijs nog een beetje aantrekkelijk ten opzichte van een complete ToutTerrain?
Ik zou graag even alle mensen willen horen met een bagagedrager op hun TT die defect is gegaan....? Dat is een zorg die hier wel vaker uitgesproken wordt, maar uiteindelijk heeft de fabriek daar nog geen garantieclaims voor gehad.

De pinion bak verschuiven is mooier als schuifpadden in mijn ogen, als je geen spanner wil gebruiken, wat ik zou doen...

Ik heb een Rohloff frame besteld en al met al scheelt het mij t.o.v. de complete fiets bijna 1000 euro wat ik minder kwijt ben en dan heb ik alles naar wens.
mooi dat het zo gerepareerd kon worden.
goede voortzetting van je reis gewenst!
een nieuwe las over iets wat al klaar is, is nooit mooi, als het voldoet voor nu is het toch prima,
geniet van de rest van je vakantie.
Shadow schreef:
zo 19 sep, 2021 17:55

Ik zou graag even alle mensen willen horen met een bagagedrager op hun TT die defect is gegaan....? Dat is een zorg die hier wel vaker uitgesproken wordt, maar uiteindelijk heeft de fabriek daar nog geen garantieclaims voor gehad.
Ik ben niet bang dat 'ie stuk gaat, maar ik heb geen bagagedrager en ik wil er ook geen. En als 'ie er dan toch op zit wil ik graag dat 'ie demontabel is. Toch wat lastig als dat met een slijptol moet... ;)

Shadow schreef:
zo 19 sep, 2021 17:55

De pinion bak verschuiven is mooier als schuifpadden in mijn ogen, als je geen spanner wil gebruiken, wat ik zou doen...
Doe mij de schuifpadden maar ;)

Shadow schreef:
zo 19 sep, 2021 17:55

Ik heb een Rohloff frame besteld en al met al scheelt het mij t.o.v. de complete fiets bijna 1000 euro wat ik minder kwijt ben en dan heb ik alles naar wens.
Chiq! Ben benieuwd naar het resultaat (: