Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Framescheur Koga worldtraveller 29 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Framescheur Koga worldtraveller 29

Leon schreef:
vr 17 sep, 2021 16:54
bdr schreef:
vr 17 sep, 2021 16:29
kleine provinciestad als Léon
Ho ho, dat laat ik zomaar niet zeggen. :wink: Het is wel een naamgevende stad van Castilië en Léon, de grooste autonome regio van Spanje met een oppervlak van bijna drie keer Nederland. :D
En ik maar denken dat ze in Mexico zitten, waar 1,5 miljoen mensen in de stad León wonen.
Volgens Wikipedia heeft Léon net zoveel inwoners als Maastricht dus denk ik dat mijn inschatting correct was ;-)

Ik ben er geweest en kan in ieder geval verklappen dat je in heel Léon geen Camping Gaz click blikken kan vinden.
Ik kan je verzekeren dat dat niet erg is voor OP want dat spul lijmt voor geen meter aluminium frames.

Polyesterplamuur en glasvezel vind je waarschijnlijk in elke werkplaats waar iemand met een vieze overall loopt, dus in elk boerengat.
Leon schreef:
vr 17 sep, 2021 17:33
Ik kan je verzekeren dat dat niet erg is voor OP want dat spul lijmt voor geen meter aluminium frames.

Polyesterplamuur en glasvezel vind je waarschijnlijk in elke werkplaats waar iemand met een vieze overall loopt, dus in elk boerengat.
Sorry maar plamuur en een glasvezelmatje gaan dit niet fiksen, net zo min als epoxy en bindraad. er komen gewoon krachten en op die op den duur de lijm weer los doen laten. ik zou dat niet in een afdalingen willen testen met volle bepakking. Iedere scheur in een aluminium frame is te lassen, maar de kans dat het terug komt zonder warmtebehandeling is vrij groot.
Ik vraag me af wat voor fiets dit is: op de foto's zie ik ook andere beschadigingen bvb in de lak, en een scheur/deuk in de achtervork ter hoogte van het ringslot.
nicolevelo schreef:
vr 17 sep, 2021 18:06
Ik vraag me af wat voor fiets dit is: op de foto's zie ik ook andere beschadigingen bvb in de lak, en een scheur/deuk in de achtervork ter hoogte van het ringslot.
Volgens mij is dat gewoon vuiligheid, maar als ik naar de bevestiging van de bagagedrager kijk dan heb ik geen hoop meer voor de reisfietsen van Koga...
Shadow schreef:
vr 17 sep, 2021 18:01
Leon schreef:
vr 17 sep, 2021 17:33
Ik kan je verzekeren dat dat niet erg is voor OP want dat spul lijmt voor geen meter aluminium frames.

Polyesterplamuur en glasvezel vind je waarschijnlijk in elke werkplaats waar iemand met een vieze overall loopt, dus in elk boerengat.
Sorry maar plamuur en een glasvezelmatje gaan dit niet fiksen, net zo min als epoxy en bindraad. er komen gewoon krachten en op die op den duur de lijm weer los doen laten. ik zou dat niet in een afdalingen willen testen met volle bepakking. Iedere scheur in een aluminium frame is te lassen, maar de kans dat het terug komt zonder warmtebehandeling is vrij groot.
Wat ik beschrijf is niet anders dan de methode hoe die zelfbouw bamboe frames gemaakt worden, zie het filmpje dat ik hierboven gepost heb. Als je maar genoeg lagen gebruikt is het wel sterk genoeg (maar het is zeker niet mooi). Over pakken op lijm op aluminium: in het filmpje zie je dat de makers een alu headtube en bottom bracket gebruiken onder al die lagen hennep en epoxy. Alu inserts en lijm worden continu gebruikt op carbon frames, in carbon kan je geen draad tappen.

Over het lassen van aluminium:
Facebook Framebuilders group schreef: Hi, this is my old Marin attack trail 8. The frame has been welded by an aluminium fabrication company 3 time's now and each time a new crack above the weld.
241677758_4231631853611136_6178585048220218846_n.jpg
Consensus op framebuilders groep was: zonder annealing, lassen, en heat treatment heeft het geen zin een alu-frame te repareren. Als er iemand beweert een alu-frame te kunnen repareren zonder dat het opnieuw moet worden gericht en volledig moet herspoten worden is die persoon niet serieus bezig. Probleem is dat heat treatment en lakken meer kost dan de waarde van een doorsnee alu frame.
Als de las wat dikker was opgelegd en daarna keurig vloeiend tot nul was afgwerkt, afgevijld zou deze misschien wat langer zijn mee gegaan.
Er ook aangedacht dat er verkeerde uh te dunne buizen zijn gebruikt.
Shadow schreef:
vr 17 sep, 2021 18:01
Leon schreef:
vr 17 sep, 2021 17:33
Ik kan je verzekeren dat dat niet erg is voor OP want dat spul lijmt voor geen meter aluminium frames.

Polyesterplamuur en glasvezel vind je waarschijnlijk in elke werkplaats waar iemand met een vieze overall loopt, dus in elk boerengat.
Sorry maar plamuur en een glasvezelmatje gaan dit niet fiksen, net zo min als epoxy en bindraad. er komen gewoon krachten en op die op den duur de lijm weer los doen laten. ik zou dat niet in een afdalingen willen testen met volle bepakking. Iedere scheur in een aluminium frame is te lassen, maar de kans dat het terug komt zonder warmtebehandeling is vrij groot.
Tuurlijk gaat het kapot. Ik heb het over thuiskomen ermee. Ook heb ik het over een dikke klont materiaal met veel lagen glasvezel, zodat datgene wat er onder breekt gewoon geen kant uit kan en je in ieder geval niet ineens op de grond ligt maar dat het langzaam en krakend breekt.

Nog een wikd reparatie-idee: om thuis te komen kun je ook een dikke staaf binnenin steken en die rijkelijk van een of ander plamuursel voorzien.
Is dit geen optie? https://nl.bauhaus/reparatietape-duct-t ... p/24491756

Heb op YT wel eens demo's van dergelijk tape gezien (kan het exacte merk niet meer vinden). Was behoorlijk onverwoestbaar.
Leon schreef:
vr 17 sep, 2021 20:38
Tuurlijk gaat het kapot.
Als je niet gehinderd bent door restricties inzake gewicht, esthetiek en economisch gebruik van materiaal kan je in composietmateriaal makkelijk verbindingen maken die heel wat sterker zijn dan dunwandige, aan elkaar gelaste, aluminiumbuizen. Ik vind die tuurlijk dus niet zo tuurlijk.

It ain't rocket science, als bv. je kijkt hoe catamarans worden gebouwd die miljoenen kosten, die verbindingen krijgen heel wat meer krachten te verdragen dan een fietsframe. Uiteindelijk zijn dat ook maar wat lagen glasvezel in een mal om de buitenkant er glad te laten uitzien.
Tuurlijk :?:
Dat is ontworpen als zelfdragende constructie, dit is REPAREREN, niet vanuit sterkteberekeningen een ontwerp neerzetten in composiet.
Fedor schreef: Is dit geen optie? https://nl.bauhaus/reparatietape-duct-t ... p/24491756

Heb op YT wel eens demo's van dergelijk tape gezien (kan het exacte merk niet meer vinden). Was behoorlijk onverwoestbaar.
Beste idee tot nu toe!
bdr schreef:

Wat ik beschrijf is niet anders dan de methode hoe die zelfbouw bamboe frames gemaakt worden, zie het filmpje dat ik hierboven gepost heb. Als je maar genoeg lagen gebruikt is het wel sterk genoeg (maar het is zeker niet mooi). Over pakken op lijm op aluminium: in het filmpje zie je dat de makers een alu headtube en bottom bracket gebruiken onder al die lagen hennep en epoxy. Alu inserts en lijm worden continu gebruikt op carbon frames, in carbon kan je geen draad tappen.

Ja maar bamboe flext een stuk meer dan aluminium, waardoor de verbinding zwaarder belast wordt...

Alu inserts en lijm zijn de grootste bron van kraken in carbon frames, omdat de lijm loslaat...
Shadow schreef:
vr 17 sep, 2021 23:06
Dat is ontworpen als zelfdragende constructie, dit is REPAREREN, niet vanuit sterkteberekeningen een ontwerp neerzetten in composiet.
Ik ga er niet op blijven doorgaan want het is een discussie over een potentiële hypothetische reparatie van een kapot frame waarvan we niet weten waarom het kapot is gegaan, maaarrrrrrr...., het is niet omdat iets niet berekend is dat het niet sterk kan zijn.

Ik zeg gewoon dat dit de weg is die ik zou inslaan als mijn reis ervan afhing en ik geen andere betaalbare of tijdige opties had. En ja ik zou voor overkill gaan, 10 of 15 lagen dik, en ik zou die reparatie als betrouwbaarder inschatten dan een aluminium las zonder heat treatment.
Leest Ivarski nog mee?
schuif een buisje over de scheur,lkan de scheur niet gelast worden
Ik rij al heel vele jaren met koga,vroeger met aluminium kader,maar 3 fietsen werden gestolen,heb er ook veel kaderbreuken mee voorgehad,telkens met aluminium kader,Met bepakking rij ik nu met stalen kader,is veel sterker,aluminiumkader werd ook gelast bij dubbele breuk aan trapas en stuur,heeft een tijd uitgehouden,daarna breuk op andere plaats,waarschijnlijk metaalmoeheid,dus lassen is optie
willem.m schreef:
vr 17 sep, 2021 23:55
Leest Ivarski nog mee?
Goeie vraag.

en het advies een stalen frame te nemen gaat TS ook niet echt helpen.
chris nys schreef:
za 18 sep, 2021 07:56
... stalen kader,is veel sterker ...
{Ik leg het maar weer eens uit, voor de zoveelste keer want het blijft altijd terugkomen}
Dat jij niet veel gebroken stalen frames hebt gezien wil niet zeggen dat die per definitie sterker zijn.
Een frame is niet sterk vanwege het materiaal alleen. Het gaat ook om de legering, de toegepaste dikte op elke afzonderlijke plek in de fiets, het mechanisch ontwerp van de fiets, de manier van fabriceren (smeden etc), de hittebehandeling, de manier van lassen, solderen of lijmen, de variabelen en foutjes daarin (er zijn tientallen verschillende mogelijkheden om het te verpesten), de behandeling daarna, de onderdelen die daarop zijn gemonteerd (het kan fout gekozen worden), de manier van monteren (te hard aantrekken of juist niet), de accessoires die de gebruiker er op monteert etc. etc.
Miljoenen fietsers fietsen op een aluminium fiets die niet kapot gaat en sommigen doen dat best wel heftig zonder dat die fiets kapot gaat. Dus wat je zegt is helaas een fabel.
De geometrie van de Koga Worldtraveller 29 is wel uitdagend te noemen. Zeer schuine bovenbuis en lange zadelpen. Als de berijder niet helemaal aan de standaarden voldoet, maar iets langer en zwaarder is, dan komen er flinke krachten vrij.
F8EE3432-0EB6-4627-AAC2-39AFD276CB6C.png
(Foto gejat van de Koga-site)
Jup en het 'smoothen' van de lasnaden is dan in mijn ogen geen goed idee.