Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sanitair op campings - Forum Wereldfietser

Sanitair op campings

Mijn fietsvakanties hebben zich tot op heden beperkt tot Nederland, België, Duitsland en Denemarken. Ik zoek voor overnachten altijd wat natuurlijker gelegen campings uit, omdat ik geen zin heb 's avonds ergens tussen de caravans mijn tentje op te zetten.
Het valt mij alleen op dat de trekkersplekken vaak precies op het verste plek van het sanitair zijn, waardoor ik er 's avonds (eerlijk is eerlijk) toch vaak kies om even "wild" te plassen.
Ik vraag me eigenlijk wel af waarom ze dat zo indelen. Zouden de trekkersplekken economisch niet interessant genoeg zijn? Of zouden ze denken dat trekkers wel met deze "ongemakken" om kunnen gaan? Herkennen jullie het en wat doen jullie als het eenmaal donker is op de camping?
erikopdefiets schreef:
ma 24 mei, 2021 21:26
Het valt mij alleen op dat de trekkersplekken vaak precies op het verste plek van het sanitair zijn, waardoor ik er 's avonds (eerlijk is eerlijk) toch vaak kies om even "wild" te plassen.
Ik vraag me eigenlijk wel af waarom ze dat zo indelen. Zouden de trekkersplekken economisch niet interessant genoeg zijn? Of zouden ze denken dat trekkers wel met deze "ongemakken" om kunnen gaan? Herkennen jullie het en wat doen jullie als het eenmaal donker is op de camping?
Ooit eens in het voorjaar in Engeland gefietst, gevolg: veels te koud + regen.
Omdat ik een hekel aan heb me in de regen te moeten begeven, maar er zeker door de kou in Engeland geregeld uit moest, ben ik er toen overgestapt op de tactiek van 'bidon vullen'.
(ik had dat ooit eens als tip meegekregen, als bizar terzijde geschoven, maar blij dat ie ergens nog in het achterhoofd zat!)

Als wildkampeerder (waar dit probleem nauwelijks speelt) herken ik dat plasprobleem/ver-weg-sanitair op een camping echter wel:
omdat ik geen aanstoot wil geven + er bijna altijd achtergrondverlichting aanwezig is, toch maar die lange tocht richting sanitair...
(tenzij het hard regent, dan...)
's-Nachts doe ik mijn eventuele plasje altijd in de buurt van de tent. Overigens komt dat niet zo vaak voor, voor mij een signaal dat ik overdag meer moet drinken, maar 's-nachts erg handig.
Afhankelijk van de ligging van de tent. Als het rustig is sta ik altijd wel in de buurt van de toiletten. Als het verder is, zijn er altijd wel een paar struiken in de buurt om ff te plassen (alleen als het weer te slecht/koud is voor een kort wandelingetje (zaklamp mee dan)).
erikopdefiets schreef:
ma 24 mei, 2021 21:26
Ik vraag me eigenlijk wel af waarom ze dat zo indelen. Zouden de trekkersplekken economisch niet interessant genoeg zijn?
Allicht. En vaak hebben ook niet alle verre plekken electriciteit. Logisch om caravanners die 2 weken blijven a 20 euro per nacht dan een 'betere' plek te geven dan fietsers die maar 1 nacht a 10 euro blijven.
erikopdefiets schreef:
ma 24 mei, 2021 21:26
Het valt mij alleen op dat de trekkersplekken vaak precies op het verste plek van het sanitair zijn, waardoor ik er 's avonds (eerlijk is eerlijk) toch vaak kies om even "wild" te plassen.
Herkenbaar :oops:
Shrek schreef:
erikopdefiets schreef:
ma 24 mei, 2021 21:26
Ik vraag me eigenlijk wel af waarom ze dat zo indelen. Zouden de trekkersplekken economisch niet interessant genoeg zijn?
Allicht. En vaak hebben ook niet alle verre plekken electriciteit.
Daar heb je inderdaad een punt!
"Het veldje" is soms een multifunctioneel gebied dat bij topdrukte verhuurbaar kan zijn aan caravans en campers, waar dingen georganiseerd kunnen worden of auto's geparkeerd kunnen worden en inderdaad ook trekkers kunnen staan.

Ik vind het meestal allemaal meevallen als je maar buiten het topseizoen gaat. Vaak sta je op werkdagen heel rustig tussen lege caravans.
De beste plek op een camping hangt meestal af van de prioriteit van de dag. Is het warm dan is schaduw topprioriteit. Is er disco dan is afstand tot de disco dat. Stinken de toiletgebouwen of de friture dan is de windrichting weer belangrijk.

De mooiste plekken zijn uiteraard de plekken waar je staat op aangename zomeravonden, op het einde van de campng waar je de rest van de camping niet meer ziet, over de velden en bergen uitkijkt en er nauwelijks onderscheid is met wildkamperen, maar dan wel met een comfortabel toiletgebouw op loopafstand en 's morgens vers brood.
erikopdefiets schreef:
ma 24 mei, 2021 21:26
trekkersplekken vaak precies op het verste plek van het sanitair zijn, [...]Of zouden ze denken dat trekkers wel met deze "ongemakken" om kunnen gaan?
Er zijn ook trekkers die het een zegen vinden om niet pal naast het sanitairgebouw te hoeven staan, met lichtoverlast, klappende deuren en geloop. Is het al in je opgekomen dat campingeigenaars mogelijk trekkers een plezier willen doen door ze een plek te geven zo ver mogelijk van het sanitairgebouw? ;)
Zelf sta ik in Nederland meestal op natuurkampeerterreinen, en ik reis hoe dan ook vaak in het voor- of najaar, dan geeft zo'n toilethok weinig hinder. Omdat ik vaak tig keer heen en weer loop (handdoek voor de douche vergeten, terug, muntje vergeten, weer terug, niet aan gedacht bidons gelijk mee te nemen om bij te vullen…), sta ik vaak ook liefst naast het sanitair. Maar is het eens wel druk of fungeert het gebouw 's nachts als verlichting voor het hele terrein, dan zoek ik liever ook een stil en donker hoekje op.
wat doen jullie als het eenmaal donker is op de camping?
Slapen.

Groetjes,

Carl
Liever ver weg dan zoals op SBB Hoorn op Terschelling pal naast het toiletgebouw. De hele nacht licht, geklepper van klompen en slippers en dichtslaande deuren :lol:
Ik denk iedereen zijn eigen behoefte heeft qua staplek op de camping. Ik sta liever rustiger wat verder op de camping, dan naast een toiletgebouw waar toch vaak geluid is van afwassende mensen / spelende kinderen / mensen die zingen onder de douche etc. De laatste rondje (tandenpoetsen + plassen) en evt. er snachts uit doe ik gerust in mijn "pyjama" (boxershort/korte broek + tshirt als vrouw). En hoe "ver" is het nou lopen? vaak niet meer dan 50-100 meter is mijn ervaring.

Op een camping vind ik het niet zo netjes om "gewoon even naast je tent te plassen", maar dat is mijn mening. Als je niet naar het toiletgebouw wilt lopen, gebruik dan een uribag (wat minder dat geluid van "de straal"), bidon of andersinds of vraag specifiek om een plekje in de buurt van het toiletgebouw als je aankomt / reserveert.
Alpineflower schreef:
di 25 mei, 2021 17:01
En hoe "ver" is het nou lopen? vaak niet meer dan 50-100 meter is mijn ervaring.
Dat kan in het donker al best ver zijn.
Het verste wat ik heb meegemaakt is een met de fietscomputer gemeten afstand van 700 meter. Retour dus 1400 meter. Niet het wc-papier vergeten!
erikopdefiets schreef:
ma 24 mei, 2021 21:26
... Ik vraag me eigenlijk wel af waarom ze dat zo indelen. Zouden de trekkersplekken economisch niet interessant genoeg zijn? Of zouden ze denken dat trekkers wel met deze "ongemakken" om kunnen gaan? ...
Vraag het op het forum van campingeigenaren. 💡

... Herkennen jullie het ...?
Nee. Nooit bij stil gestaan.

... en wat doen jullie als het eenmaal donker is op de camping?
Slapen.
Leon schreef:
di 25 mei, 2021 17:09
Niet het wc-papier vergeten!
Dat gebeurt mij dus altijd:
- Ik word wakker, bijvoorbeeld om 7:00
- Ik moet plassen, dus ik spoed me naar het sanitairgebouw
- Na het plassen realiseer ik me dat het handig was geweest als ik meteen mijn lenzen mee had genomen
- Terug naar de tent
- Lenzen pakken
- Terug naar washok
- Na het indoen van mijn lenzen realiseer ik me....
- Etc
- En zodoende lukt het mij dus nooit om voor 10:00 op de fiets te zitten :evil: :lol:
Leon schreef:
di 25 mei, 2021 17:09
Alpineflower schreef:
di 25 mei, 2021 17:01
En hoe "ver" is het nou lopen? vaak niet meer dan 50-100 meter is mijn ervaring.

Ik heb geregeld toch wel 300 meter meegemaakt, natuurkampeerterrein in Brabant, terrein in Flevoland. Ik ben ook gebonden aan vakanties, dus da's een nadeel in dit geval, omdat het dan altijd drukker is en je vaak geen keuze hebt in plekken.
Ik kan persoonlijk weinig appreciatie opbrengen voor mensen die op een camping gaan wildzeiken.
Ik begrijp het ook niet. 100 kilometer fietsen, fijn! Maar een paar honderd meter lopen naar de toiletten ... nee, dat is te inspannend.
derdekeer schreef:
di 25 mei, 2021 21:14
Ik kan persoonlijk weinig appreciatie opbrengen voor mensen die op een camping gaan wildzeiken.
Ik begrijp het ook niet. 100 kilometer fietsen, fijn! Maar een paar honderd meter lopen naar de toiletten ... nee, dat is te inspannend.
Wie is nou een zeikerd?

(geintje 🙃)
Ik vind een beetje gezeik altijd wel wat reuring geven.... maar niet het gezeik in de bosjes op een camping.

Je ziet mij dan ook af en toe geheel in campingstijl met de pleerol onder de arm naar de wc lopen als ik op een camping ben om te overnachten. Afstand geen bezwaar :wink:

(Ik vind het dan ook maar niks om mijn territorium af te bakenen... vind het niet zo fris, ook niet voor degene die na mij op die plek komt te staan).
willem.m schreef:
di 25 mei, 2021 21:29

Wie is nou een zeikerd?

(geintje 🙃)
Gelukkig dat je het expliciet schrijft, anders had ik het vast niet begrepen :D
Het is heerlijk om in de nacht over de camping te lopen en de geur en geluiden van de nacht te beleven. En als het te ver is pak ik de fiets naar het toiletgebouw, net zo makkelijk.
Ik probeer altijd in te schatten dat er geen direct licht op de tent schijnt en dat de eerste zonnestralen in de ochtend direct op mijn tentje schijnen. (sneller droog)

De afstand tot het sanitair maakt me niet zo veel uit, maar de condens van het natte tentdoek op mijn rug als ik de tent uit- en weer inkruip, dát is pas erg!