Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brompton uitproberen - Forum Wereldfietser

Brompton uitproberen

Nu de fietsenmakers alleen fietsen mogen maken en online fietsen mogen verkopen zoek ik een andere manier om met een Brompton een testrit te maken. Want blind online deze fiets te kopen gaat mij net een stap te ver.
Wie zou zijn of haar Brompton hiervoor beschikbaar willen stellen en woont in de regio Zwolle of Deventer? En mocht de keuze er zijn dan gaat mijn voorkeur uit naar een model H (hoog stuur).
En niets voor niets uiteraard. Ik heb er best een flesje wijn voor over.

Alfred
Ik heb een M1l brompton. Ik heb lang nagedacht en proefritten gemaakt.
Elke keuze heb ik afgewogen en ben nog steeds blij met de fiets.
Uitproberen kan altijd maar dan moet je wel naar Utrecht komen.
egopro schreef:
za 16 jan, 2021 12:24
Uitproberen kan altijd maar dan moet je wel naar Utrecht komen.
Bedankt voor het aanbod maar in het kader niet geschoten is altijd mis toch de plaatselijke dealer gevraagd en testrijden was geen probleem. Ik kan vanmiddag het model van mijn eerste voorkeur (H6) ophalen en twee dagen uitproberen en aansluitend mijn tweede keus (M3) uitproberen.
Als ik uiteindelijk mijn keus gemaakt heb zal het lange wachten beginnen want de levertijden zijn 5 tot 6 maanden :(
Er zijn de laatste maanden heel veel Bromptons verkocht uit Nederland naar Azië, maar maar als je niet zo lang wil wachten probeer dan de Brompton junction store of de Brompton dealer in Utrecht, die hebben waarschijnlijk nog op voorraad.
Naar ik uit Engelse media begrijp heeft Brompton ook problemen met de levering van onderdelen.
Zelf begrijp ik de gegroeide vraag naar Bromptons niet helemaal. Ik heb er een en ben er erg blij mee, maar ik zie het toch vooral als de perfecte aanvulling op de trein. Als je openbaar busvervoer in Covid tijden eng vindt ga je toch ook niet in de trein zitten? En voor gewoon fietsen in de stad is een gewone fiets heus fijner. Of is dit voor mensen die klein behuisd zijn en de fiets anders niet kunnen stallen?
Voor het overige vind ik de Brompton echt de beste vouwfiets voor kortere ritten. Hij is gewoon compacter dan de concurrentie en rijdt nog redelijk (maar niet meer dan dat). Wat mij betreft is voor dit doel het grootste bezwaar dat hij nog vrij zwaar is.
Ik heb bewust gekozen voor de versie zonder versnellingen. De “derailleur” vereist veel te veel onderhoud.
Door de kleine wielen zit deze namelijk vlak boven de grond en vangt daardoor veel stof. En ik vind hem lawaaiig.
De 3 naaf is veel te zwaar en heeft geen fijn bereik.
Ook het bagage rekje vind ik zonde van het gewicht.
Tot 10km vind ik het een heerlijk fietsje.
En ja ik moet voor het werk nog wel eens ergens zijn en gebruik de fiets voor de combi met ov.
Er zit geen derailleur op een Brompton, wel een kettingspanner op alle uitvoeringen en op de 2 en 6 speed een mechaniek wat de ketting op 2 verschillende tandwielen achter kan leggen en die vereist bijna geen onderhoud.
Ook fiets de Brompton ongeveer het best en gaat het langst mee van alle vouwfietsen, slijtage van banden, ketting en velgen is universeel hoger bij alle vouwfietsen maar Brompton steekt met kop en schouders boven de rest uit qua levensduur van de rest van de onderdelen.
Klopt, ik fiets er vrijwel dagelijks op zonder noemenswaardige problemen. De banden slijten natuurlijk iets sneller, de aandrijving, ketting en tandwielen slijten niet sneller dan die op een 'normale fiets. Een setje tandwielen en ketting kost nog geen €30 , daar valt wel mee te leven. Ik ga er ook mee op vakantie, ben geen kilometervreter, een dagafstand van zo'n 70 km vind ik ideaal, en dat gaat probleemloos.
Mr. Z schreef:
zo 17 jan, 2021 23:37
Er zit geen derailleur op een Brompton, wel een kettingspanner op alle uitvoeringen en op de 2 en 6 speed een mechaniek wat de ketting op 2 verschillende tandwielen achter kan leggen en die vereist bijna geen onderhoud.
Ook fiets de Brompton ongeveer het best en gaat het langst mee van alle vouwfietsen, slijtage van banden, ketting en velgen is universeel hoger bij alle vouwfietsen maar Brompton steekt met kop en schouders boven de rest uit qua levensduur van de rest van de onderdelen.
Dat vind ik dan weer een baude opmerking dat de Brompton langst meegaat. Graag link naar die testvergelijking :twisted:
Ik fiets zelf op de Airnimal Joey, ook een plooifiets, en nu ongeveer 5.000 km mee gefietst met veel plezier. Enige dat ik vervangen heb in die periode is een ketting en remblokjes voor en achter remschijf. Die zijn inmiddels opnieuw aan vervanging toe. Ik fiets in heuvelachtig landschap tot 12% stijgingspercentage. Lange afstanden > 100 km geen probleem.
Verder nog geen onderdelen hoeven vervangen.
Wel is de Airnimal minder plooibaar dan de Brompton. Maar met 24 inch velgmaat en brede bandmaat zeer bruikbaar als vakantiefiets met bepakking tot circa 15 kg. Dat geeft mij een gerust gevoel dat ik nooit teveel mee kan nemen met vakantie :P

Een bagagelijst wil ik wel een keer toevoegen als bijlage.
Tja vast een goede fiets maar plooi je hem elke dag om naar en van je werk te gaan met de trein, dat maakt iets van 1300 keer per jaar? Nou zie ik Bromptons die dat soms al 15 jaar lang doen :wink:
Mr. Z schreef:
ma 18 jan, 2021 23:18
Tja vast een goede fiets maar plooi je hem elke dag om naar en van je werk te gaan met de trein, dat maakt iets van 1300 keer per jaar? Nou zie ik Bromptons die dat soms al 15 jaar lang doen :wink:
Dit is al iets helemaal anders dan jouw eerste stelling. Nu gaat het enkel over het plooien van de fiets.

Ikzelf heb in de collectie een R+M Birdy Speed. Indertijd, voor ik die kocht, ook met een Brompton getest. Als het op compact vouwen aankomt, is de Brompton een pak beter, zonder twijfel. Maar indien de rijkwaliteiten primeren, scoort de Birdy een pak beter: stijver kader, grotere wielen en - in het geval van de Speed - een stukje lichter.
Zo zullen er ongetwijfeld nog goede plooifietsen zijn. Het hangt vooral af van de prioriteiten.
Precies. Je hebt een breed spectrum aan mogelijkheden, van echte vouwfietsen voor forensengebruik tot vakantiefietsen met S&S koppelingen of Rinko aanpassingen. Die laatste rijden natuurlijk beter, zeker met bagage, maar laten zich niet vlot uit elkaar halen. Zo'n Airnimal zit daar een beetje tussenin.
Ik zou van mijn leven geen zin hebben om een lange tocht op een Brompton te maken, maar een rit van 10 km wil nog wel. Op die manier kan ik naar het station in Groningen fietsen, en in bijvoorbeeld Amsterdam naar een afspraak die wat verder weg ligt. Ik vind het een briljante vouwfiets voor als opvouwbaarheid en compacte maat de doorslag geven en rijkwaliteit wat minder belangrijk is. De rijkwaliteit is wat mij betreft wel meer dan goed genoeg voor dit doel. En ja, het is geen helemaal onderhoudsvrije fiets. De aandrijving inclusief de naven zit wat lager en kan flink vies worden, en de kabels krijgen door het vouwen wel wat te verduren. Zelf heb ik de drie versnellingsnaaf - er was destijds geen 'derailleur' optie, maar nu zou ik in Nederland voor de 2 versnellingsversie kiezen vanwege het lagere gewicht. Ik zou wel een licht verzet kiezen. Ik zie dat je nu ook de Schwalbe One kunt krijgen voor de Brompton. Dat lijkt me een goed idee want zeker de Marathon is wat stug en stuitert al snel op plaveisel. Die One is ook lichter, en elke gram telt als je zo'n fiets moet tillen in het station.
Iedereen maakt natuurlijk z'n eigen afweging, mijn zoon gebruikt een dahon om van station naar school te gaan, maar het verbaast mij dat Bromptons nog zo gewild zijn sinds de OV-fiets vrijwel overal beschikbaar is.
onze vouwfiets ligt veel vaker achterin de auto dan in een trein. Vlotte en flexibele optie voor onszelf én toch weer een auto minder in de binnenstad.
blokdoorn schreef:
di 19 jan, 2021 14:00
Iedereen maakt natuurlijk z'n eigen afweging, mijn zoon gebruikt een dahon om van station naar school te gaan, maar het verbaast mij dat Bromptons nog zo gewild zijn sinds de OV-fiets vrijwel overal beschikbaar is.
Mijn fietsje gaat ook vaak in de bus mee, bij veel bushaltes is geen ov fiets te krijgen.
Verder moet je een OV fiets inleveren dus die lieve collega die je een lift wil geven moet je ook wegwuiven.
CapoJan schreef:
di 19 jan, 2021 10:49
Mr. Z schreef:
ma 18 jan, 2021 23:18
Tja vast een goede fiets maar plooi je hem elke dag om naar en van je werk te gaan met de trein, dat maakt iets van 1300 keer per jaar? Nou zie ik Bromptons die dat soms al 15 jaar lang doen :wink:
Dit is al iets helemaal anders dan jouw eerste stelling. Nu gaat het enkel over het plooien van de fiets.

Ikzelf heb in de collectie een R+M Birdy Speed. Indertijd, voor ik die kocht, ook met een Brompton getest. Als het op compact vouwen aankomt, is de Brompton een pak beter, zonder twijfel. Maar indien de rijkwaliteiten primeren, scoort de Birdy een pak beter: stijver kader, grotere wielen en - in het geval van de Speed - een stukje lichter.
Zo zullen er ongetwijfeld nog goede plooifietsen zijn. Het hangt vooral af van de prioriteiten.
Mr. Z schreef: Er zit geen derailleur op een Brompton, wel een kettingspanner op alle uitvoeringen en op de 2 en 6 speed een mechaniek wat de ketting op 2 verschillende tandwielen achter kan leggen en die vereist bijna geen onderhoud.
Ook fiets de Brompton ongeveer het best en gaat het langst mee van alle vouwfietsen, slijtage van banden, ketting en velgen is universeel hoger bij alle vouwfietsen maar Brompton steekt met kop en schouders boven de rest uit qua levensduur van de rest van de onderdelen.
Niet specifiek benoemt maar valt wel onder de rest :wink:
Mr. Z schreef:
zo 17 jan, 2021 23:37

Ook fiets de Brompton ongeveer het best en gaat het langst mee van alle vouwfietsen, slijtage van banden, ketting en velgen is universeel hoger bij alle vouwfietsen maar Brompton steekt met kop en schouders boven de rest uit qua levensduur van de rest van de onderdelen.
Geldt dat ook wanneer je een Birdy vergelijkt met een Brompton? (Met mijn excuses aan de TS)
Mijn organisatie verhuist volgend jaar, en een vouwfiets zou een oplossing kunnen zijn voor de grotere afstand tot het treinstation.
Ik heb op een Brompton gereden en was niet enthousiast over de rijkwaliteiten.
Een vriendin die ervaring heeft met Brompton en Birdy zegt dat deze laatste in alle opzichten superieur is, met uitzondering van de opgevouwen maat.
Maar een Birdy is nog duurder, en ik heb geen zin om méér geld uit te geven aan iets dat sneller stuk gaat.
derdekeer schreef:
di 19 jan, 2021 21:03

Mijn organisatie verhuist volgend jaar, en een vouwfiets zou een oplossing kunnen zijn voor de grotere afstand tot het treinstation.
Ik heb op een Brompton gereden en was niet enthousiast over de rijkwaliteiten.
Twee stationsfietsen? Eentje van huis naar het vertrekstation en de andere van het aankomststation naar de werklocatie.
Jurr schreef:
di 19 jan, 2021 21:15

Twee stationsfietsen? Eentje van huis naar het vertrekstation en de andere van het aankomststation naar de werklocatie.
Dat is een andere optie, en voor die jaren dat ik nog moet werken uiteindelijk goedkoper dan een Brompton en zeker dan een Birdy. De beslissing is dus nog niet gevallen. De kosten zijn niet allesbepalend, maar een Brompton bevalt me niet, en als ik nu verneem dat er hoge onderhoudskosten zijn aan een Birdy dan maakt dat de keuze gemakkelijker voor mij.
derdekeer schreef:
di 19 jan, 2021 21:03
Mr. Z schreef:
zo 17 jan, 2021 23:37

Ook fiets de Brompton ongeveer het best en gaat het langst mee van alle vouwfietsen, slijtage van banden, ketting en velgen is universeel hoger bij alle vouwfietsen maar Brompton steekt met kop en schouders boven de rest uit qua levensduur van de rest van de onderdelen.
Geldt dat ook wanneer je een Birdy vergelijkt met een Brompton? (Met mijn excuses aan de TS)
Mijn organisatie verhuist volgend jaar, en een vouwfiets zou een oplossing kunnen zijn voor de grotere afstand tot het treinstation.
Ik heb op een Brompton gereden en was niet enthousiast over de rijkwaliteiten.
Een vriendin die ervaring heeft met Brompton en Birdy zegt dat deze laatste in alle opzichten superieur is, met uitzondering van de opgevouwen maat.
Maar een Birdy is nog duurder, en ik heb geen zin om méér geld uit te geven aan iets dat sneller stuk gaat.
Vind de Brompton qua rijden niet veel minder dan een Birdy hoe wel die wat lekkerder rijd ivm de iets grotere wielen maar qua dagelijks gebruik in het openbaar vervoer zou ik zelf een Brompton nemen en als je in de trein kijkt [ na ja keekt :? ] dan zijn de meeste het met me eens :wink: Hij vouwt niet alleen kleiner op maar ook een stuk makkelijker.