Additionally, paste this code immediately after the opening tag: skelterbinnenband - Forum Wereldfietser

skelterbinnenband

Beste lezer,

Even een vraag die niet over fietsen gaan, maar over een skeltermodel van Infento --> https://www.infento.com/nl/

Ik zet de link er even bij want ik denk dat hier best veel mensen zijn die dit ook erg leuk vinden. Ik ben erg verbaasd over de kwaliteit en diversiteit van het spul, het is echt heel gaaf. Op dit moment wordt het bouwpakket omgebouwd tot een skelter met twee voorwielen. Leuke verassing voor zijn 5e verjaardag! Maar nu blijken de twee binnenbanden lek te zijn :( Nooit gebruikt maar ja nu heb ik ze nodig. We gaan nog wel even contacten met Infento maar ondertussen was ik opzoek naar een binnenband welke ik niet in dezelfde maat kan vinden. Wie kan mij uitleggen wat nu de maat is? 3.00/3.25-3 (13x3)

Heel wat getallen en volgens mij is het iets met 300/3. Maar daar kan ik enkel 300/4 van vinden. Kan iemand mij hier iets wijzer in maken?

En voor de zekerheid mijn vraag of je zo'n ventiel ook kunt repareren. Het is lek bij het rubbertje waar het ventiel uitkomt. Er zit zo'n dik tuutje op de binnenband en dan komt het ventiel. Beide banden lekken tussen dat rubbertje en het ventiel... tsja.


dankje
luchtfietser schreef:
zo 20 sep, 2020 19:57
Wie kan mij uitleggen wat nu de maat is? 3.00/3.25-3 (13x3)

Heel wat getallen en volgens mij is het iets met 300/3.
3.00 moet volgens mij als 3 inch gelezen worden, niet als 300 watdanook en ik denk dat het op de breedtemaat zou kunnen slaan. Maar ik vind het wel een eigenaardige maataanduiding, ben je zeker dat er 13x3 staat? Dat zou dan een band met diameter ongeveer 13 inch en dikte 3 inch zijn. Kleine wielen hebben evenwel even maten, dus 12, 14 of 16 inch. Post misschien eens een foto van het wiel en de maataanduiding.
Als ik het juist interpreteer dan is het een bandje voor een velg van 3 inch. Ik kom in de scootmobielenhoek uit maar kan dan alleen tot 2.5 inch breed vinden. De dubbele aanduiding zie ik wel bij bandjes voor 4 inch velgen maar bij 3 inch kom ik niet verder dan de enkele 2.5 aanduiding.
Je moet een 3.00-8 binnenband hebben (ook een waardeloze maataanduiding, maar via google vind je desondanks zat banden). stukje uitleg van deze antieke getallen (maar ali webwinkels doen er nog aan): 13x3 slaat op 13 inch totale hoogte, en 3 inch dik. velgmaat is 13-2x3=8 (stukkie afronding :lol: ). meet dat wieltje maar eens, zal rond de 8inch = 20cm diameter zijn.
Dankje, ik heb op internet wel banden gevonden van die maat 300-8
Bij dezen voor de zekerheid nog een foto

https://ibb.co/Zx8XvvY
https://ibb.co/hHrMY3M

maar is het een bekend probleem dat deze type banden bij het ventielovergang gaan lekken? En dit kan ik niet repareren lijkt mij.
Inderdaad 8 inch wielen. Er staat 3.00/3.25 - 8.

Volgens mij zijn de binnenlanden aan het ventiel kapot gegaan omdat ze niet goed gemonteerd waren ofwel zijn de binnenlanden ten opzichte van het ventielgat verschoven door met veel te weinig druk te rijden.
de wielen zijn niet gebruikt. ze komen nieuw uit de doos waar ze nu drie jaar lagen tot dat we toe waren aan een model waar drie wielen voor nodig waren.