Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Boekenlijst - Forum Wereldfietser

Boekenlijst

Hoi allen,

Voor inspiratie, voorpret of gewoon vanuit luilekkerland vind ik het altijd leuk om verhalen te lezen over wereldfietsers. Daarom was ik hier op de website en het forum opzoek naar een boekenlijst, een overzichtje wat men zoals leest en misschien in twee zinnen wat diegene er van vindt. Het gaat mij daarbij niet om fietsgidsen.

In een eerder topic kwam ik wel een verwijzing tegen, maar daarin zaten enkel twee dode links:
viewtopic.php?f=10&t=3545

Dus bij deze de vraag, wat zijn jullie favoriete en minder favoriete verhalende fietsboeken?
Frank van Rijn voor mij met stip bovenaan.
Met stip op nummer 1: 'One year on a bike', van Martijn Doolaard. Een van de weinige fietsreisverslagen die zowel inhoudelijk (prettig leesbaar, en niet zo'n slap verhaal of van 'kijk mij eens wereldfietsen') als visueel (prachtige foto's, mooi design, goed gedrukt) heel knap in elkaar zitten. Hij heeft er duidelijk heel veel tijd ingestoken. Enige nadeel: een dikke pil, en daarmee ongeschikt om op reis mee te nemen.

20200715_220109-01.jpeg
Geert Monnink, met fiets en tent naar de orient. De rijm in de titel vind ik wat gezocht, maar het is een prachtig verslag van twee mannen die (ik meen in de jaren 30) naar Egypte fietsen op fietsen met wel drie versnellingen! Wat een luxe was dat.
De Aarde is Vals Plat van Marten Zeckendorf is toch wel mijn persoonlijk favoriet.

En in de catagorie mindere boeken (of heel slecht eigenlijk): Zeven nomadische jaren van Pascal Kolkhuis
Het boek dat mij aan het reizen per fiets heeft gebracht is "Wat heb ik nou aan mij fiets hangen" van Wim Dussel. Lees het nog steeds graag.
Afbeelding
gios schreef:
do 16 jul, 2020 21:51
Het boek dat mij aan het reizen per fiets heeft gebracht is "Wat heb ik nou aan mij fiets hangen" van Wim Dussel. Lees het nog steeds graag.
+1
Ik had dit boek bij mij als PDF toen ik de TransAm / Bikecentennial deed in 2013.

Heb ook dit boek dat ter ere van het 40-jarig jubileum uit kwam.
DSC00316.JPG
(sta er zelf ook nog in)
Het is fictie (dat het geschreven is door een schrijver en niet een fietser kan een serieuze meerwaarde zijn). Geen tip van mij want ik heb het nog niet gelezen, maar in de Volkskrant kreeg het 4 van de 5 sterren:

Minke Douwesz - Het laatste voorjaar

Over een fietsreis naar de Krim met thema's als klimaatangst & midlife-crisis.
Op eigen Kracht - zoë Agasi en Olivier v Herck
(Ook een dikke pil)
Afrika van Binnenuit - Willem Hoffmans

Marc en Willem op de fiets richting Guinee.
Jurr schreef:
zo 12 mar, 2023 11:39
Afrika van Binnenuit - Willem Hoffmans
Dit boek las ik afgelopen kerstvakantie. Na verschillende fietsboeken uit Europa en Azië te hebben gelezen was dit m'n eerste fietsboek over Afrika. Onderhoudend en leest makkelijk weg, een aanrader.
Mijn favoriete boekje is die van Margriet Brandsma (journaliste) en Waar is de Muur? - verhalen over Berlijn (2006).
Dat inspireert mij, net als de lp van Lou Reed/Velvet Underground - Berlin (1973).

De stad heb ik verschillende malen bezocht. Onder andere voordat de muur was gevallen en het oostelijk gedeelte achter de muur en de andere versperringen een diepe indruk maakten. Maar ook de mensen die ik sprak. Tegenwoordig zie je op talrijke plekken in de wereld muren verschijnen. Om bevolkingsgroepen van elkaar te scheiden. Je zou willen dat de mensheid geleerd zou hebben van die muur in Berlijn. Of die andere muren uit de oudheid.
Muren hebben mijn bewondering.
Neem die muur van Hadrianus in het Verenigd Koninkrijk. Een gedeelte heb ik langs beide muren gefietst.
"Nooit meer slapen" van W.F. Hermans. Geen fietsboek en misschien zelfs geen reisboek, maar wel een verhaal dat je inspireert om op pad te gaan. Excuses alvast voor deze poging je topic te kapen.