Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietscomputer weigert bij gebruik van GPS - Forum Wereldfietser

fietscomputer weigert bij gebruik van GPS

Mijn fiets heeft een Sigma BC 14.16 STS fietscomputer, draadloos.
Deze werkt uitstekend. Behalve, zodra ik mijn GPS, een Garmin Oregon 700, monteer dan laat de fietscomputer het afweten. Heb al van alles geprobeerd, Bluetooth aan en uit, Wifi aan en uit, Garmin aan en uit, niets helpt
Als de Garmin uitstaat, niets aan de hand.
Wie kent dit probleem, of heeft er een oplossing voor?

Zal ik toch een bekabelde fietscomputer moeten zoeken? is dit een frequentie probleem?

Graag goede raad en/of advies.
Dit hoor je vaker.
En idd is de oplossing een bedraad computertje kopen

Hier lees ik wat modellen die het wel zouden moeten doen:

https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=13622
Heb je ook geprobeerd de afstand tussen gps en fietscomputer te vergroten? Door bvb elk van de toestellen zo ver mogelijk van elkaar op het stuur te bevestigen?
Wat doet die Sigma BC 14.16 STS meer dan de Garmin Oregon 700.
Al een oud fenomeen : https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=24&t=7430
Zie laatste bericht, ook O700, remedie voldoende afstand.
Mijn garmins zitten op mijn stuur, mijn draadloze cateye heb ik een stuk lager op stuurpen gemonteerd. Geen probleem.
WimB schreef:
do 30 apr, 2020 20:54
Wat doet die Sigma BC 14.16 STS meer dan de Garmin Oregon 700.
Backup zijn. Een stuk strakker de momentane snelheid meten. Op je fiets blijven zitten zodat de totaalstand ook bijgehouden wordt als de GPS er eens niet op zit. Er zijn op de trips dat de de GPS niet gebruikt.
Leon schreef:
vr 01 mei, 2020 10:09
WimB schreef:
do 30 apr, 2020 20:54
Wat doet die Sigma BC 14.16 STS meer dan de Garmin Oregon 700.
Backup zijn. Een stuk strakker de momentane snelheid meten. Op je fiets blijven zitten zodat de totaalstand ook bijgehouden wordt als de GPS er eens niet op zit. Er zijn op de trips dat de de GPS niet gebruikt.
Batterij van de Garmin kan wel eens op zijn of het apparaat crasht weer eens.
Hoogtemeters zijn ook betrouwbaarder van de Sigma.
Nicolevelo - was me voor - ik heb hetzelfde gehad maar dan met de telefoon (Osmand) en de fietscomputer, ook de Sigma BC 14.16 STS, ik heb ze nu nu behoorlijk ver uit elkaar zitten en alles werkt wederom gewoon naar behoren.

Wim - voor mij is de fietscomputer een backup van de Osmand + de computer geeft het aantal rpm's weer en dat vind ik fijn om regelmatig te checken wat de cadans is.
Wat achtergrond...

Sigma en andere fabrikanten van draadloze fietscomputers voor eigen standaarden en die standaarden houden geen rekening met elkaar. Het probleem hier is waarschijnlijk dat Ant+ van de Garmin Oregon 700 soort op de Sigma, zover ik weet kan je Ant+ bij Garmin niet uit zetten.

Voor mijn fiets heb ik de keuze gemaakt voor een Ant+ fietscomputer die snelheid en Cadans aan geeft en de afstand bij houdt. Als ik de GPS mee heb dan verbindt hij met dezelfde sensoren en slaat dat op in de track.

Een nadeel is dat fietscomputers met Ant+ moeilijker te vinden zijn en duurder zijn. De goedkoopste optie die ik ken is de O-Synce Urban X en de Bontrager RIDEtime Elite die op het moment voor z'n €60 te koop zijn.

Een andere standaard is BLE, Bluetooth Low Energy, handig in combinatie met een smartphone. De goedkoopste fietscomputer daarvoor zijn rond de €90 lijkt het.
Die van O-Synce zijn ook nog eens goed in hun batterijverbruik, de sensoren (die je niet meer op maximaal 60 cm in lijn met de ontvanger hoeft te monteren) zijn vaak eerder leeg.
Voordeel van die sensoren is dat je ze gelijktijdig kan koppelen aan andere ANT+ geschikte apparaten, en dat zijn er heel veel. Van BLE heb ik het idee dat ze minder energiezuinig zijn.
Aan allen die mij hebben geholpen met tips en commentaren.

Dankzij diverse suggesties ben ik erin geslaagd om beide werkend te hebben.
Sigma-Garmin fout.jpg / Sigma-Garmin goed.jpg
Foto's ter verduidelijking. Bijlagen.
Hierop zie je het beugeltje op mijn stuur. (Waypoint-Garmin)

Op foto Goed, zie je dat ik het beugeltje naar de bestuurder toe heb gekanteld, zo veel als praktisch mogelijk is.
Tevens heb ik de Garmin zoveel mogelijk naar links bevestigd.
Ook heb ik de Sigma zoveel mogelijk naar rechts bevestigd op het stuur.
Deze combinatie werkt goed.
Gisteren een testrit gemaakt van 20 km., uitstekend.
Vandaag een iets korter ritje, ook uitstekend.

Dus, ik denk , opgelost. Dat wilde ik je laten weten.
Allemaal bedankt. Co Tambach.

Bijlagen