Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke apps gebruik jij? - Forum Wereldfietser

Welke apps gebruik jij?

Ik ben bezig met het maken van een overzicht van welke apps voor vakantie- en wereldfietsers belangrijk zijn.
(In de 9e editie van De wereldfietser, handreiking voor het maken van een lange reis, komt een overzicht te staan.)

Natuurlijk heb je allerlei gps-apps zoals maps.me en de meer geavanceerde apps zoals OsmAnd+ en PocketEarth, ik gebruik ook de shaver app, banken apps, berichten, WhatsApp, dji app, google drive, muziek apps, booking.com app, buienradar, wifi analyzer en app ministerie buitenlandse zaken,

Welke apps gebruik jij?



Afbeelding
Ik heb sinds april 2018 een Nokia-2 smartphone, maar ik moet nog steeds eraan wennen. Hoofdzakelijk om sms-berichten te sturen en ontvangen want ik kan niet telefoneren. Er zitten maar een paar apps in zoals buienrader, Google maps, fietsknooppunten, Telegraaf, een spelletje patience. Ik gebruik hem maar een paar keer per week. Ook fotografeer ik nauwelijks met die Nokia-2.
Maar als ik even over de grens ga, heeft dat ding geen internet meer, sms'en kan nog wel. Rara, hoe doen de anderen dat?
Martin E. van Doornik schreef:
do 18 okt, 2018 00:02

Maar als ik even over de grens ga, heeft dat ding geen internet meer, sms'en kan nog wel. Rara, hoe doen de anderen dat?
Bij instellingen vinkje aanzetten bij Roaming. Dan heb je ook in het buitenland internet.

Op fietsreis gebruik ik google maps en archies, buitenom de apps die ik sowieso gebruik in het dagelijks leven.
Google Maps gebruik ik nu tijdens mijn reis door Duitsland als alternatief voor de al geplande track op de Etrex. Dat levert vaak uitstekende routes op, maar soms ook hilarische. Zoals gisteren, toen GM mij een niet bestaand bospad in stuurde, dwars door de struiken uitkomend op een enorme afgraving. Weg van de gebaande paden is echter wel zo leuk, want alleen asfalt vind ik saai.

Voor precieze topografische info gebruik ik trouwens LocusPro. Heel fijne app, ook offline. Werkte uitstekend in Peru.
Ik gebruik Komoot om de weg te vinden en de Fietsplanner app van de Fietsersbond om die weg te plannen als het een rondje in Nederland is.
gios schreef:
do 18 okt, 2018 00:43
Martin E. van Doornik schreef:
do 18 okt, 2018 00:02

Maar als ik even over de grens ga, heeft dat ding geen internet meer, sms'en kan nog wel. Rara, hoe doen de anderen dat?
Bij instellingen vinkje aanzetten bij Roaming. Dan heb je ook in het buitenland internet.
Heb ik ook geprobeerd, maar het lukte me niet. Hiervoor is het noodzakelijk om opnieuw over de grens te gaan om hem te testen. De gebruiksaanwijzing is alleen online op te vragen en zit waarschijnlijk vanuit het Chinees vol met vertaalfouten.... Zal naar de servicedesk van Mediamarkt moeten gaan, waar ik hem heb gekocht.
Deze Nokia werkte wel goed in mijn Zweedse huis met wifi, maar juist niet aan boord van de Stena Line Kiel-Göteborg v.v. waar 'free wifi' (met password) stond aangegeven.
Eric Schuijt schreef:
wo 17 okt, 2018 23:52
Welke apps gebruik jij?
Geen, want ik heb geen smartphone, maar als ik die wel had, dan zouden naast enkele voor de hand liggende opties die al genoemd zijn of anderen ongetwijfeld nog gaan noemen, TPE (The Photo Ephemeris) en iets als Star Chart meegaan.

Carl
Vrienden van mij zijn met een camper op stap en hebben veel baat bij Ioverlander, voor iphone en android. Geeft veel info van andere reizigers over overnachtingsmogelijkheden, eetgelegenheden etc.
Op de android-telefoon:
Viewranger voor de gps-navigatie, Archies om campings te zoeken, Booking.com om hotels te zoeken en reserveren, Google Maps om hotel, camping, supermarkt en snackbar te lokaliseren, Tripadvisor en Google reviews om de mening van anderen over onderdak en attracties te vernemen. En dan in elk land nog een weer-app zoals Meteo France of Aemet of Het Weer in Nederland voor de plaatselijke weersverwachting en regenradar. En Google Translate natuurlijk om de menukaart te ontcijferen.
Archies om campings te vinden, dit jaar 3 maanden elke dag gebruikt. Mocht je een fout vinden en melden dan word dit razendsnel aangepast.

Pocketearth om te navigeren

PIA om achter een VPN te zitten voor bankieren en eigenlijk alles.

Om privacy reden gebruik ik Booking, Expedia en dergelijke gewoon in de browser.
ioverlander en Maps.me zijn toch wel de meest gebruikte onderweg.

En Windy is ook een goede, voor weer en vooral windrichting.
Als ik ga fietsen ben ik vooral geinteresseerd in snelle, simpele info over het weer en met name de wind. Omdat ik een app omslachtig vind heb ik hiervoor een chatbot ontwikkelt op telegram. De bot vertelt je hoe de wind staat (en welke richting je op moet), of t gaat regenen en welke kleding gepast is. Wellicht een lichte vorm van zelf bevlekking maar ik gebruik de bot zelf verrassend vaak. De bot is publiekelijk beschikbaar door deze toe te voegen op telegram:
https://t.me/Stalenros_bot
Ioverlander is fantastisch voor de Amerika's, maar daar buiten is de informatie nogal beperkt. Is offline te gebruiken.

Wikiloc biedt tegenwoordig al bijna 10 miljoen tracks en is vooral voor Europa onschatbaar als je veel offroad wilt fietsen, maar ook voor op de weg. Via de website kun je downloaden naar je Garmin of je gebruikt rechtstreeks de app. Zelf maken van routes is ook mogelijk.

Maps.me is onmisbaar om je te oriënteren en te navigeren, ook als je offline bent. Beter dan Google of Apple maps.

Freecampsites.net is mooi voor gratis kamperen in de VS en Canada. Geen app.

Hipcamp.com, idem maar dan betaald. Geen app.
Wat betreft navigatie: Voor off-line kaarten OsmAnd+ en voor off-line route-planning onderweg brouter. Verder natuurlijk Archies, met off-line kaarten, hoewel ik ook de campings langs mijn route in OsmAnd+ heb staan.

Verder de Flixbus App, DB Navigator, Weather&Radar (voor het weer in Duitstalige landen) en de Forumslader App die ik één keer per dag 's avond bekijk.
Een VPN app mag in het lijstje niet ontbreken, er zijn er daar meerdere van ieder met zijn eigen voor of nadelen en prijs. Je wilt thuis of onderweg niet onaangenaam verrast worden dat iemand er toch met je gegevens aan de haal is gegaan en het te besteden geld op of minder is geworden door toedoen van iemand die daar geen recht op heeft.
Een VPN App kan wat extra veiligheid geven als je unencrypted WiFi gebruikt en als je liever niet hebt als websites je aan je adres herkennen maar ik geloof niet dat het verder veel wat betref veiligheid toevoegt. De meeste verbindingen die je browser maakt zijn tegenwoordig https en dus niet zomaar af te luisteren en dat geldt zeker voor Apps van banken, WhatApp en vele andere Apps.

Het grootste veiligheidsrisico is denk ik de Man-in-the-middle (MITM) aanval en daarvoor moet je in de verbinding tussen jouw mobiel en de andere partij kunnen ingrijpen. Met unencrypted WiFi kan dat redelijk makkelijk, met een gewone mobiele dataverbinding is dat denk ik even moeilijk als bij je thuisverbinding.

Stel je voor dat iemand met een MITM-aanval jou https verbinding zou kunnen afluisteren, dan zou op dezelfde manier ook de VPN verbinding af te luisteren te zijn.
Etrex, Komoot, TPE, Star Chart, Ioverlander, Viewranger, Pocketearth, PIA, VPN, bot, OsmAnd+, MITM….
Het duizelt me van die onbekende termen en afkortingen, om stoom uit m’n oren van te krijgen, net of ik stressvol in erwtensoep aan het zwemmen ben…. :shock: :? :roll: :?:
Windy heb ik hier wel op m'n PC zitten, belangrijk voor molenaars.
Meest handig voor wandelaars in Frankrijk, maar ik gebruik wel de "geoportail" app, hierop heb je direct online toegang tot de topografische (wandel)kaarten van het IGN.

Verder zoveel mogelijk weer/meteo/radar-apps, de "DocScan"-app om reisgidsen me te fotograferen.
Verder toch het liefst zoveel mogelijk analoog onderweg, want daar fiets ik voor (o.a.).
Onmisbaar in dit verband een stapel papieren landkaarten...schaal rond 1:200.000 voor het overzicht, maar dat was de vraag niet geloof ik.
Hallo,
Wow, ik ben verbaasd over het enorme aantal speciale apps die fietsers hier zeggen te gebruiken. Ik gebruik op mijn smartphone dezelfde apps tijdens de fietsvakantie als in het dagelijks leven: Whatsapp, Weeronline en soms nu.nl. Google Maps is heeeeel soms handig als ik de weg denk kwijt te zijn. Alhoewel kwijt: ik fiets dan gewoon op een andere weg, ook heerlijk :lol:
Groet, Petra.
Ook al heb je geen smartphone en apps nodig, het maakt het reizen een stuk makkelijker. Probeer het maar eens.
Mijn laatste tocht in India was alleen maar mogelijk met een GPS-app, anders had ik die kleine wegen nergens kunnen vinden. En de hoofdwegen zijn in India niet fijn.

Ook voor de komende tocht over de hoogvlakte van de Andes konden wij het alleen maar goed plannen dankzij een GPS routeplanner.

Dank voor de input allemaal. Ik worstel alleen nog met een VPN; Peter, welke zou jij aanraden voor een Android? Ik vind het niet erg om voor een app te betalen.