Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets blijkt gestolen na aankoop - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets blijkt gestolen na aankoop

uit welk jaar zei de verkoper dat de fiets kwam?
ik zou me toch lichtelijk genaaid voelen
Volgens mij voelt-ie zich dat ook. Vandaar dit draadje...
@M276: ik voel me ook genaaid, maar als ik rationeel afweeg kom ik tot de conclusie dat ik er beter vrede mee kan hebben daar het er niet op lijkt dat de fiets is gestolen, ik heb "slechts" een totaal andere fiets gekocht die weliswaar veel gelijkenissen had met de fiets op de advertentiefoto's...

Vandaag eerst naar mijn werk in de stad gereisd per 22 jaar oude vouwfiets. Dat ging prima: ik haal veel mensen op een "gewone" rechtopfiets in met mijn mini-fietsje. Vervolgens fietste ik naar lijn 300 (bus) naar Emmen. Ik vroeg de chauffeur of de fiets ook mee mocht. "Ja tuurlijk, stap maar achter in" was zijn antwoord. Ik hen een prettige reis met mijn nieuwe fietsje gemaakt van Groningen naar Emmen. Zie foto. De fiets lijkt ondanks zijn leeftijd prima.


Afbeelding
Goed zo. Gewoon lekker op fietsen! Ook als je anderen níet inhaalt, want ook dat is niet belangrijk.
jeroen_ schreef:
ma 17 sep, 2018 12:14
Hoi,

omdat ik verwacht binnenkort meer te moeten gaan reizen voor mijn werk en omdat mijn vriendin en vrienden erg tevreden zijn over hun nieuwgekochte Brompton vouwfietsen besloot ik ook zo'n fiets te willen aanschaffen. Omdat ik niet gelijk meer dan duizend euro wilde uitgegeven (ik heb immers een negatieve ervaring met een gestolen Santos die ik zelf nieuw heb gekocht), vond ik een tweedehands Brompton op Marktplaats in Amsterdam.

Ik vroeg de verkoper hoe oud de fiets was en of hij eerste eigenaar was. Hij vertelde dat hij de fiets vier jaar geleden zo goed als nieuw had gekocht. Ik besloot een bod van 500 euro te doen, zijn vraagprijs was 600 euro, onder de voorwaarde dat de fiets technisch in orde was. Hij ging akkoord en ik kreeg zijn adresgegevens en telefoonnummer. Het was een ouder persoon en ik was in de veronderstelling dat het geen fietsdief zou zijn ookal weet je dat nooit zeker. Hij was overigens al 13,5 jaar lid van Marktplaats.

Ik vroeg hem op het station in Amsterdam af te spreken omdat dat voor mij handiger was op de terugreis naar het noorden. Hij ging akoord en stond daar met zijn auto en ingepakte vouwfiets. Ik vroeg of ik even een stukje mocht fietsen en ik was er samen met mijn vriendin. Het viel mij direct op dat het lederen Lepper zadel dat op de foto op de Marktplaats advertentie stond niet op de fiets zat, er zat een zwart kunststof zadel op. Ik informeerde hem waarom hij het zadel verwisseld had maar hij gaf geen duidelijk antwoord. Wel had hij nog een Brompton voortas bij zich die ik er bij kon krijgen.

De fiets reed goed en ik besloot hem te kopen dus betaalde ik de verkoper en ging naar huis. Op de terugreis zag ik een sticker van een Duitse fietsenzaak op het frame zitten. Ik begon toen wat te twijfelen of de fiets wel eerlijk gekocht was door de vorige eigenaar. Op het frame staan op drie verschillende regels nummers en / of cijfers. Ik meende dat de eerste regel het framenummer zou zijn, deze bestaat uit zes cijfers. Op de tweede regel staan twee letters gevolgd door een spatie gevolgd door vier cijfers. Op de derde regel staat "Part 1".

Op de website van RDW / fietsdiefstalregister zocht ik aanvankelijk het zescijferige nummer op waarvan ik dacht dat dat het framenummer zou zijn. Ik vond niets dus was opgelucht dat de fiets niet als gestolen geregistreerd stond. Ik zocht nog naar Duitse fietsdiefstalregister websites maar kon slechts enkele vage websites vinden waar ik ook geen zoekresultaten kon vinden voor mijn framenummer.

Als laatste test voerde ik nog de twee letters gevold door vier cijfers, inclusief spatie, in op de RDW website en opeens kreeg ik een zoekresultaat. Ik schrok want de kleur kwam overeen met mijn Brompton. Ik baalde behoorlijk. Ik ging twijfelen aan de verkoper en zijn verhaal: ik vroeg hem voor de koop of hij de fiets voor woonwerk had gebruikt. Nee, hij en zijn vrouw gebruikten de vouwfiets voor de vakantie. Maar zijn vrouw wilde een gewone fiets dus wilde hij de vouwfiets verkopen. Hij ging een trekhaak monteren en een fietsendrager aanschaffen vertelde hij mijn vriendin. Wat ik overigens wel vreemd vond was dat hij de fiets niet goed kon uitvouwen, iets wat mij wel direct lukte. Hij vertelde dat de fiets wat stroef was en lang niet was gebruikt. Er zat overigens wel stof en zaagsel op de fiets.

Ik heb gisteravond direct de politie opgebeld om melding te doen van de situatie en vanochtend heb ik op het politiebureau de fiets laten zien en mijn verhaal gedaan. Volgens de agent was er geen sprake van heling maar technisch gezien kon de politie de fiets innemen. De agent had begrip voor mijn situatie en maakte een notitie van de zaak en ik kon de fiets weer meenemen. Ik vroeg de agent of de politie nog kon helpen met het terugvragen van mijn 500 euro van de verkoper maar dat moest ik zelf uitzoeken. Ik vroeg de agent nog mijn fiets wel de online gevonden gestolen fiets was omdat ik de indruk heb dat het serienummer als gestolen geregistreerd staat en niet het framenumer. De agent meende dat de twee letters gevolgd door vier cijfers wel het framenummer was en niet het serienummer. De agent vertelde ook dat de persoon die in 2011 de diefstal heeft opgegeven niet meer de achterhalen is door de privacywet waarbij gegevens ouder van 5 jaar vernietigd worden.

Om eerlijk te zijn heb ik weinig zin om met een gesloten te gaan fietsen. Het voelt voor mij slecht. Achteraf had ik het framenummer voor de koop moeten opvragen en controleren, hoewel dat geen garantie voor succes geeft: als de verkoper dan het zes cijferige nummer zou hebben gegeven had ik de fiets niet in het fietsdiefstalregister kunnen vinden.

Ik heb tijdens mijn studie in Zweden ook een tweedehands fiets gekocht bij een fietsenmaker. Toen ik ergens in de natuur was en naar mijn fiets terug liep die schuin op de grond lag viel mijn oog op een framenummer wat mijn aandacht trok. Ook toen heb ik dat nummer na aankoop gecontroleerd bij de politie in Zweden en bleek de fiets gestolen te zijn. De politie heeft toen de eigenaar nog kunnen traceren en opbellen maar het was al lang geleden en de eigenaar had er vrede mee.

Enkele jaren geleden is mijn nieuw gekochte Santos waar ik, inclusief opwaarderingen, zo'n 2000 euro aan heb uitgegeven gestolen in Emmen. En nu heb ik dus 500 euro betaald voor een gestolen fiets. Ik baal behoorlijk van al dit gedoe en de criminaliteit. Ik vraag mij nu af wat ik verder nog kan doen. Ik heb het adres van de fietsenzaak. Ik heb ook de contactgegevens van de verkoper die mij de fiets gisteren heeft verkocht. Hebben jullie nog tips?
Beste Jeroen wat ik niet begrijp waar staan de letters voor de frame nummer bij een Brompton ik heb er ook een wou registeren en zou gewoon de 6 cijfers invoeren ik heb de hele fiets onderste boven gekeken maar alleen frame nummer en serie nummers mvg ken