Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Beneluxtunnel: hoe kom ik aan de overkant ? - Forum Wereldfietser

De Beneluxtunnel: hoe kom ik aan de overkant ?

Op mijn rondje NL - Belgie kom ik de 2e dag voor de Nieuwe Maas te staan.

De track gemaakt met OpenFietsMap 2014.
Afbeelding
Ik sta dus aan de overkant van de tunnel die onbereikbaar is.
De Karel Doormanweg loopt hier n.l dood.
En het land tussen de Beneluxtunnel en de KarelDoormanweg is afgegraven.
Zie foto GoogleMaps
Afbeelding

Een automobilist had door dat ik zoekende was en wees me de weg.
Zo moest ik gaan:
Afbeelding

Toch maar even de nieuwe versie van de OFM installeren.
Er is toch gewoon een tunnel(buis) voor de fietsers met aan beide zijden een in-/uitgang?! :D
Een beetje off topic maar don't blame de Openfietsmap :lol:

hoogframe schreef:
do 02 aug, 2018 15:28
Er is toch gewoon een tunnel(buis) voor de fietsers met aan beide zijden een in-/uitgang?! :D
Klopt, maar waar het hier om gaat is: hoe kom ik bij de ingang of beter gezegd de lift. Want je moet wel met de lift down en up. Ik had 3 ploegen racefietsers voor me en was zo een half uur verder. Wel lekker koel in de tunnel.
De tovenaar schreef:
do 02 aug, 2018 15:38
Een beetje off topic maar don't blame de Openfietsmap :lol:

Hallo De tovenaar.
Voel je niet aangsproken.
Immers, ik heb het aan mezelf te danken.
Dus, Gewoon updates in de gaten houden.
Het stukje groen daar is veranderd in een getijdenpark.



Er was nog een fietsbrug gepland op de plaats waar je omgekeerd bent, maar die is er nooit gekomen.

Je kunt overigens ook met de roltrap naar beneden, die heeft een grotere capaciteit dan de lift. Die roltrap is echter wel vaak stuk. Er is ook nog de mogelijkheid om via de onderhoudstunnel te fietsen, maar dat is een omweg.
Blanche schreef:
do 02 aug, 2018 16:10
Het stukje groen daar is veranderd in een getijdenpark.



Er was nog een fietsbrug gepland op de plaats waar je omgekeerd bent, maar die is er nooit gekomen.

Je kunt overigens ook met de roltrap naar beneden, die heeft een grotere capaciteit dan de lift. Die roltrap is echter wel vaak stuk. Er is ook nog de mogelijkheid om via de onderhoudstunnel te fietsen, maar dat is een omweg.
Interessant YouTube film. Bedankt. Wat de onderhoudstunnel betreft: die is dacht ik voor bromfietsen ed.
Heb je de borden gevolgd, of een route? Het voordeel van ergens bekend zijn is dat je nergens op hoeft te letten. Jouw gecorrigeerde route is zoals iedereen altijd rijdt. Ik rijd er regelmatig, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat de roltrap buiten bedrijf was. Zeker geluk gehad. Wat betreft de onderhoudsbuis, ik ben er haast zeker van dat er staat dat het voor brommers en zware fietsen is, maar het kan zijn dat dat er alleen aan de zuidkant staat.
Het huidige fietspad naar de Beneluxtunnel was oorspronkelijk een eigen weg van rijkswaterstaat en eigenlijk niet bedoeld voor fietsers. Toen het getijdepark is aangelegd is dit de vaste route geworden.

De service buis is tegenwoordig opengesteld voor bromfietsers om de smalle fietstunnel te ontlasten. Formeel mag je er niet fietsen, er staan verbodsborden bij de schuifhekken van rijkswaterstaat.
In de praktijk is het geen probleem om door die buis te fietsen, het scheelt stil staan op de roltrap of wachten op de lift.
jellstr schreef:
do 02 aug, 2018 17:44
De service buis is tegenwoordig opengesteld voor bromfietsers om de smalle fietstunnel te ontlasten. Formeel mag je er niet fietsen, er staan verbodsborden bij de schuifhekken van rijkswaterstaat.
In de praktijk is het geen probleem om door die buis te fietsen, het scheelt stil staan op de roltrap of wachten op de lift.
Het is een merkwaardige situatie: er staan inderdaad verbodsborden dus je mag er niet fietsen, maar borden bij de fietstunnel geven aan dat je met elektrische (of anderszins zware) fietsen (die lastig te hanteren zijn op de roltrap) bij storing van de lift de servicebuis (C-buis) kunt gebruiken. De wegbeheerder lijkt dus zelf het verbod ook met een korreltje zout te nemen...

Zelf negeer ik met grote regelmaat de verbodsborden. Ik rijd met mijn velomobiel vaak door de Beneluxtunnel. De liften van de fietstunnel zijn nogal eens in storing en mijn velomobiel wil niet op de roltrap. Als je pech hebt, doet de lift aan de kant waar je de tunnel in gaat het wel, maar die aan de overkant niet. Met een fiets die niet op de roltrap kan, moet je dan dus terug de fietstunnel door, naar boven, (hopen dat die lift het nog steeds doet,) en omrijden via de C-buis. Preventief fiets ik daarom altijd door de C-buis. Ik kom daar overigens de laatste tijd almaar meer fietsers (zowel wielrenners als stadsfietsers) tegen.

Uiteraard is dit meer klim- en daalwerk dan de fietstunnel, bovendien rijd je een stukje om. Het lijkt me sterk (maar ik heb het nog nooit getimed) dat je sneller bent dan door de fietstunnel, zelfs met wachten op lift of roltrap. Je kunt wel harder naar beneden: mijn record staat op 76,4 km/u.

Janenliseth, het handige van zo'n kaart is dat je er ook op kunt kijken naar de omgeving als je route ergens niet klopt. De toegang tot de tunnel is niet zo moeilijk te vinden op het kaartje dat je laat zien. ;) Als troost: je bent niet de enige die moeite heeft met het water hier in de regio. Ik kwam ooit uit het toegangsgebouw van de Maastunnel, een paar km naar het oosten, toen ik een toerist met fiets ontredderd om zich heen, en op een telefoon zag kijken. Toen ik hem benaderde, toonde hij me een route op zijn telefoon door de tunnel en vroeg me: "Do you know how I get to this bridge?" :)

Groetjes,

Carl
Ik ben verschillende keren met de fiets door de C-buis gestuurd, omdat zowel de roltrappen als de lift defect waren. Ik wist niet dat die buis normaal niet toegestaan is voor fietsers. Uit mijzelf zou ik er ook niet zonder noodzaak door fietsen.