Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hitte... - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Hitte...

215 berichten
Ha Willem. Ik schreef net een stukje van die strekking, maar dacht "och, net niet goed genoeg". Dat van jou maakt het ook duidelijk. :D

(Toevallig gisteren een oude - versie 1 - iPad gekregen die hardnekkig op het logo blijft hangen. Vandaag eens kijken...)
Leon schreef:
zo 30 jun, 2019 09:36
(Toevallig gisteren een oude - versie 1 - iPad gekregen die hardnekkig op het logo blijft hangen. Vandaag eens kijken...)
Misschien moet je hem even omdraaien :lol: :wink:

Hier gaan we vandaag weer een stukje fietsen. Moet wel zeggen dat de thermoskan de neiging om terrasjes te pakken (of een route met persé terrasjes uit te zoeken) een stuk vermindert. Nu nog wat meer bankjes in deze omgeving (en in vele andere), daar is dan wel een tekort aan.
Leon schreef:
zo 30 jun, 2019 09:36
Ha Willem. Ik schreef net een stukje van die strekking, maar dacht "och, net niet goed genoeg". Dat van jou maakt het ook duidelijk. :D
Ha ha. Na het intikken dacht ik: pfff, wat een verhaal; ik moet hoognodig op vakantie. Nog een paar dagen volhouden en dan ... :D :D :D
Na een (korte) nacht wild-kamperen op het strand, onder de sterren en met zeevonk in de branding, rond 4:30 alweer op de fiets. Ik weet dat het niet mag, maar €20 betalen voor een plekje op een trekkers-veld op een camping vind ik belachelijk. Zo vroeg in de morgen met een heerlijke 15 graden door de duinen en het Meijendel al fietsend de zon op zien komen en op richting Scheveningen. Aangezien ik mijn fiets niet in een stalling uit het zicht wilde stallen besloten om hem dan maar mee het strand op te nemen. Dan moet je dus vanaf de strandopgang tot de vloedlijn een stukje door heel mul zand en een 200 meter verderop weer terug richting de duinen. Nu is dat met een graad of 15 prima te doen, geen centje pijn. Maar met 35 graden dezelfde weg weer terug richting de geplaveide paden is horror. Het is mij gelukt maar vraag niet hoe. Gelukkig was er wel een watertap van Dunea als beloning na deze afmatting.
Fedor schreef:
zo 30 jun, 2019 10:05
Leon schreef:
zo 30 jun, 2019 09:36
(Toevallig gisteren een oude - versie 1 - iPad gekregen die hardnekkig op het logo blijft hangen. Vandaag eens kijken...)
Misschien moet je hem even omdraaien :lol: :wink:
Werkt alweer. Toch leuk voor dagen dat het om 08.15 al 25 graden is. :D

Hiite is overigens niet goed voor het rendement van zonnepanelen, maar dat wordt meestal ruim gecompenseerd met een enorm aantal uren dat de zon schrijnt. Deze maand alweer voor ruim 80 euro stroom van boven ontvangen:
Afbeelding
Graag advies...
Wij gaan morgen voor een weekendje kamperen bij vrienden, die drie weken op een camping staan, een kleine 100 km van huis. De planning was morgenochtend op de fiets te stappen, en rustig aan een dagje te fietsen.
Gezien de temperaturen hebben we een uitdaging... we fietsen niet hard (18 pu overall gemiddeld, zonder de lange pauzes mee te rekenen), en mijn vrouw kan niet zo goed tegen de hitte...
Er zijn alternatieven: gewoon de kampeerspullen in de auto gooien, of met de fiets naar station, trein verder, en weer op de fiets. Dat fietsen we totaal 30 km. ;-)

Morgen is de wind (voor zover aanwezig) tegen, is nu de verwachting. Zondag zouden we terugfietsen, dan lopen we dus kans op regen en onweer, maar dat vinden we een minder groot probleem dan de hitte.
Polling schreef:
do 25 jul, 2019 07:35
Er zijn alternatieven: gewoon de kampeerspullen in de auto gooien, of met de fiets naar station, trein verder, en weer op de fiets. Dat fietsen we totaal 30 km. ;-)
Thuis blijven is ook een optie.
Zodra het licht wordt vertrekken, PETfleshouder op de fiets, anderhalve liter PETfles met sportdop, regelmatig een ijsje en onderweg minstens twee keer zwemmen.

Tenminste, zo zou ik het doen :)
Bij gemiddeld 18 km/u en een afstand van 100 km zitten jullie dus ca. 5,5 uur op de fiets.
Als je om 6:30 uur vertrekt kom je om 12:00 uur aan.

Lijkt me te doen. Wel veel water mee. Wat wij als erg prettig hebben ervaren in de hitte tijdens onze fietsvakantie naar Denemarken vorig jaar was het drinken van koud water uit een thermosfles. Heerlijk verkoelend.

Goed insmeren, zonnehoed, zonnebril, voldoende drinken en op tijd vertrekken.

(En als het onderweg niet meer te doen is, kijken of je alsnog een stuk kunt overbruggen met de trein).
Edwin* schreef:
do 25 jul, 2019 09:22
Bij gemiddeld 18 km/u en een afstand van 100 km zitten jullie dus ca. 5,5 uur op de fiets.
Als je om 6:30 uur vertrekt kom je om 12:00 uur aan.

Lijkt me te doen. Wel veel water mee. Wat wij als erg prettig hebben ervaren in de hitte tijdens onze fietsvakantie naar Denemarken vorig jaar was het drinken van koud water uit een thermosfles. Heerlijk verkoelend.

Goed insmeren, zonnehoed, zonnebril, voldoende drinken en op tijd vertrekken.

(En als het onderweg niet meer te doen is, kijken of je alsnog een stuk kunt overbruggen met de trein).
Eens met alles.

Om 0500 is het al "licht" en is er een heerlijk temperatuurtje. Dan heb je heel wat uren voordat het echt warm wordt.
En als je vrouw niet zo goed tegen de hitte kan, is er de optie die vooruit te laten gaan met fiets & trein :idea:
Gewoon zo vroeg mogelijk wegrijden (tussen 5 en 6u). Veel water mee. Thermosfles kan, maar je kunt ook gewoon onderweg water vragen, of bij een begraafplaats of camping koel water halen. (En zelfs van warm water is nog nooit nemand doodgegaan.) Rustig fietsen; 18 km per uur kan nog aan de hoge kant zijn als je regelmatig in de schaduw stopt. Mocht je een beek of rivier tegenkomen: ga even met je voeten /sandalen erin staan, dat is verkoelend.

Op deze manier heb ik gisteren (met bepakking), 126km en 1200 hm weggetrapt. Dat ging prima. Ik heb rustig gefietst. De confrontatie met de hitte kwam pas eind vd middag op station Heerlen, waar treinen uitvielen, de liften het niet deden, en bankjes in de schaduw ontbraken, en daarna in de trein zelf, waar de airco het in het fietsgedeelte niet deed. Daarmee vergeleken was het fietsen echt heel goed te doen.
Dank voor alle reacties. Ik hoopte daarop, omdat dat ook mijn keuze is: gewoon vroeg te vertrekken. Maar we gaan naar vrienden die daar op een camoping staan, en die hebben ons gevraagd of we de auto kunnen meenemen (vnochtend appje). Dat verandert de afweging, we gaan dus met de auto.

En nee, de optie thuisblijven is er dus niet, omdat we naar vrienden gaan die daar al staan, vaste plek voor 3 weken.
Als het zo heet is, draag ik graag een petje met zo'n flapje voor je nek (a la tropenpetje) Ziet er weliswaar wat gek uit hier in NL maar wat boeit het?! In Azië, waar de temperaturen soms ook best pittig zijn, heb ik er non-stop de hele dag mee gefietst (ook op het heetst van de dag met bizarre luchtvochtigheid)
Als aanvulling op de houder zet ik een drinkslang op m'n 1,5 - 2 liter petfles, zodat ik nog minder moeite hoef te doen om gehydreerd te blijven.
Succes met warmte!
Mij geeft dit wel een warm gevoel (wacht in ieder geval tot op 54 seconden ..):
https://www.youtube.com/watch?v=tI5OENR3i0c
Vroeg beginnen en een natte doek in je nek, er zijn zelfs speciale sjaals die je helpen afkoelen.
https://www.rene-vos.nl/onze-merken/cob ... 78362.html
Daarnaast ook proberen een route door het bos te vinden, het is daar toch vaak een stukje koeler.
Gewoon door blijven fietsen.

Gisteren een tochtje van 28 km rond 11.45 start en een 2e om 17.30 uur van 30 km om te kijken of ik een beetje toekomstbestendig tegen hittestress kan. En ja hoor. Nog geen problemen. Ik zie overigens ook anderen die fietsen. Dus niet zeuren. Blijf fietsen. Houd je hoofd koel. Voor vertrek stop ik mijn petje nog even in een bak met ijskoud water. Blijf ook water drinken.

En een frisse duik in een meertje is ook niet te versmaden onderweg.
Een gezonde fietser kan veel verdragen en dus ook wel enige hitte. Als het moet, lukt het ook mij wel om met dit weer een stuk te fietsen. De optimale temperatuur blijft voor mij echter tussen de 15 en de 25 graden. Daar zitten we steeds vaker 20 graden boven en dan vind ik er geen zak meer aan. Daar komt nog bij dat de luchtkwaliteit tijdens hittegolven slecht is. Voor fietsvakanties wordt de zomer steeds minder geschikt.
keesswart schreef:
vr 26 jul, 2019 09:45
Voor fietsvakanties wordt de zomer steeds minder geschikt.
Kwestie van een beetje mazzel hebben: de eerste drie weken van juli dit jaar is de temperatuur in De Bilt niet boven de 24,8 graden uitgekomen (7 dagen onder de 20 zelfs) en 7 nachten waren ruim onder de 10 graden. Gelegenheid genoeg dus zelfs om je donzen slaapzak te testen. Maar inderdaad, de afgelopen dagen waren voor de gemiddelde vakantiefietser een welhaast apocalyptisch inferno.
De komende jaren zul je steeds meer mazzel moeten hebben om in de zomer met aangenaam weer (voor mij is dat rond de 20 graden) in Europa te kunnen fietsen. Volgens dit artikel zullen hittegolven hier steeds intenser en frequenter worden.
Vorige maand maakten we in de Franse Alpen ook al een hittegolf mee, vergelijkbaar met de huidige. Zelfs op weg naar de Col de l'Iseran had de fietscomputer het erg warm (33.1 graden op 2600 m hoogte). Gelukkig was daar de voorraad ijsblokjes nog lang niet op.

Afbeelding

Gelukkig is hier zojuist de wind naar het westen gedraaid. Ik hoop dat dit de rest van deze zomer zo blijft...