Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hitte... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hitte...

215 berichten
Klopt wat Leon zegt.
Voorts kan gesteld worden dat turbulente stroming een groter koelend vermogen heeft (warmteoverdrachtscoëficiënt) dan laminaire stroming. Je lichaam/kleding zorgt ook voor een turbulente stroming. Tenzij je op een tijdrit-fiets met bijbehorend pak zit, dan wil je zoveel mogelijk laminaire stroming :lol:

Groet,
Tom
Tom vds schreef:
do 26 jul, 2018 10:47
Tenzij je op een tijdrit-fiets met bijbehorend pak zit, dan wil je zoveel mogelijk laminaire stroming :lol:
Op de website velifilie wordt het verder zo uitgelegd:
Velofilie schreef: Er zijn twee types aerodynamische weerstand: 1. Wrijving van de luchtmoleculen 2. Energieverlies door onderdruk en wervelingen in het zog. De verandering van de luchtsnelheid aan het oppervlak in de laminaire grenslaag verloopt gelijkmatig. De dunne luchtlagen schuiven als het ware over elkaar. Verder stroomafwaarts wordt de grenslaag steeds dikker, omdat de wrijving de lucht aan het oppervlak steeds verder afremt. Er komt dan een omslagpunt, waarbij de grenslaag turbulent wordt. Hierbij spelen factoren een rol als de ruwheid van het oppervlak en de turbulentiegraad van de aanstromende lucht. Er gaat energie zitten in de wervelingen en de wrijvingsweerstand kan met een factor 3 tot 10 groter worden. Daarna laat de turbulente grenslaag het voorwerp los en ontstaat een verstoord stromingsgebied erachter: het zog. Als het voorwerp klein en gestroomlijnd is, en de grenslaag laminair, ontstaat er nagenoeg geen zog. Stompe lichamen of grove oppervlakken leveren een breed zog. Wervelingen en turbulenties kunnen zeer veel energie opslorpen en zo een grote weerstand opleveren. Bij sommige voorwerpen en snelheden kan het gunstig zijn om de laminaire laag heel dun te houden. Men zorgt er dan voor dat de grenslaag zeer snel turbulent wordt. De luchtstroom omspoelt dan het lichaam+ de turbulente grenslaag en bouwt geen, steeds dikker wordende, laminaire laag op. Het gevolg is dat de luchtstroom later, en met een kleiner zog, het lichaam loslaat. De wrijvingsweerstand van deze ruwe oppervlakken is wel hoger, maar de totale weerstand is lager, omdat onderdruk en zog klein blijven. Dit is het geheim van de putjes in de golfbal en ribbels op schaatspakken.
Link: http://fietssite.jouwweb.nl/aerodynamica
Kledingtip voor fietsers in fietskleding met warm weer; zgn "armscreens", dunne kunststof armbedekking bedoeld om te dragen in de zonnehitte. Ik ken ze en heb ze van Rapha maar andere merken hebben ze nu ook in de collectie. Heeft het effect en het gevoel van schaduw op je armen. Echt een aanrader en smeren hoeft ook niet.
Mooi omschreven Leon, daarvoor zou ik m’n studie boeken weer van zolder hebben moeten halen :D
Voor water/scheepsrompen geldt namelijk (nagenoeg) hetzelfde.

Groet,
Tom.
We zijn nu een paar dagen in de hitte onderweg naar Denemarken via de Jutlandroute.

In de warmte fietsen is te doen, mits je:
- voldoende en regelmatig drinkt (niet wachten tot je dorst heb)
- vaker dan anders (kort) pauzeert in de schaduw
- voldoende en regelmatig eet (niet wachten tot je honger hebt)
- je hoofd en huid goed beschermd is tegen de brandende zon (ik draag nooit een hoed, maar nu wel, een lichtgekleurde katoenen hoed, bevalt me uitstekend!)
- onbedekte lichaamsdelen goed insmeert
- vroeg (6 uur) opstaat en uiterlijk om 7:00 uur á 7:30 uur op de fiets zit
- uiterlijk 13:00 á 14:00 uur stopt en ‘s middags lekker niks doet in de schaduw of in het water

Dit is uiteraard geen wet van Meden en Perzen, maar hoe wij tot nu toe de dagen ingevuld hebben en ons erg goed bevalt.

Oh ja, bijna vergeten: vlak voor vertrek nog geïnvesteerd in een thermosfles, een Klean Kanteen Insulated. Was niet goedkoop, maar elke euro meer dan waard.
Wat heerlijk om een slok koud water te kunnen nemen of over je gezicht te kunnen gieten, i.p.v. warm “theewater” uit een plastic bidon! :D
Meeste is al over hitte geschreven. daar heb ik weinig aan toe te voegen. De armscreens kende ik nog niet. Dank je wel voor de tip Georg. Van de hitte heb ik zelf nooit veel last maar huidkanker is wel een dingetje.
Naast alle praktische tips mis ik wel hoe je daar mentaal mee om gaat.
Wij hebben maanden lang door extreme hitte gefietst en ik merkte dat naast alle lichamelijke ongemakken dat het toch ook vooral een mentale uitdaging is. Iedereen kent dat wel, Met 40 graden een stevige klim doen op spiegelglad zwart asfalt waar geen plekje schaduw is. Dan is het vooral een kwestie van het terugbrengen van je hartslag. Rustig blijven. Een goede vriend van mij begon in paniek te raken. Hoge hartslag, geen verkoeling, en dan gaat het heel snel mis. We konden niets anders doen dan hem van de fiets halen en een schaduwplek maken en rustig op hem inspreken om zijn hartslag terug te brengen naar rust. Toen ging het weer.
Ik merk aan mijzelf dat in zo'n situatie ik mijn hartslag terug breng (kan je doen door anders te ademen, alle yoga mensen herkennen dat wel) en kan daarna nog heel lang doorgaan. Alle duursporters spelen daarmee. Hartslag omhoog waar het kan, naar beneden brengen waar het moet. Accepteren dat het heet is, rustig ademen, rustig trappen, focus verleggen.
Het werkt. probeer maar eens.
derdekeer schreef:
ma 23 jul, 2018 22:29
shirt met lange mouwen (armen) en beenstukken van Sugoi. Textiel is prettiger dan smeren.
Jep, lange mouwen zijn ideaal tegen de zon
Jep, lange mouwen zijn ideaal tegen de zon
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het een ontdekking van mijn vrouw was.
Die witte beenstukken van Sugoi zijn mijn eigen ontdekking. Nu ik ze draag vind ik het vreemd dat ik niemand anders zie met dergelijke beenstukken.
Accepteren dat het heet is, rustig ademen, rustig trappen, focus verleggen.
Interessante opmerking en m.i. waar.
Ik zie een soort parallel met aanhoudende regen. Zoals je jezelf enigszins kunt beschermen tegen zon & hitte, kun je jezelf enigszins beschermen tegen de vervelende effecten van regen. Maar de mentale attitude - accepteren dat je doornat zult worden, wat je ook doet, is het niet van de regen dan van de transpiratie - is belangrijk om het haalbaar te houden.

Dat neemt niet weg dat een mens limieten heeft, die bij mij ruwweg tussen 5 en 35 °C liggen. Lang fietsen in lagere of hogere temperaturen kan ik niet, mentale attitude of niet.
Ik merk de laatste tijd dat vooral 's-avonds een rondje fietsen nog wel lekker is. Ben ook niet zo'n vroegop mens, bovendien moet ik dan gewoon werken. Op fietsvakanties rij ik ook vaak 's-avonds nog door. De dalende temperatuur en wegvallende felle zon is dan erg fijn.

Afgelopen vrijdag 35km afgelegd midden op de dag, deels door de stad Utrecht, het was toen volgens het KNMI 35°C. Leuk om eens te doen maar je merkt wel dat je een stuk minder energie hebt. Rustig aan doen en het gaat prima. Gelukkig was het op mijn werk 10° koeler.
IMG_20180727_163105240.jpg
en oh ja, helemaal 'genieten' was natuurlijk dat blikje Radler 0.0 uit m'n tas die ondertussen lekker 30°C was geworden. :P
Je vergeet even dat dat de temperatuur in de schaduw is, in de volle zon is het dan al snel een stuk warmer, en in steden waar de warmte in de stenen en het asfalt is gaan zitten is het dan nog warmer. Vandaag ook even gefietst het zou een graad of 25 moeten zijn, maar met rijwind gaf de computer toch al snel 30 aan en dat met een hogere luchtvochtigheid maakt het rijden in de warmte in NL er niet prettiger op.
derdekeer schreef:
zo 29 jul, 2018 20:48
Dat neemt niet weg dat een mens limieten heeft, die bij mij ruwweg tussen 5 en 35 °C liggen. Lang fietsen in lagere of hogere temperaturen kan ik niet, mentale attitude of niet.
Hier vergelijkbaar. Ik weet dat ik bij 35 graden ook een ronde kan fietsen, dat heb ik vaak genoeg gedaan: met en petfles van anderhalve liter en een kleine bidon fietsen en een paar uur later rustig fietsen kangs het kanaal was het water op. Toch heb ik me op een gegeven moment afgevraagd waarom. Sindsdien ligt mij leuk-limiet echt op 30 graden en de echt-niet-leuk-meer bij 32, bij Nederlandse omstandigheden: geen echt klimwerk, weinig wind en ietwat vochtige lucht.
Het echt-wel-lekker-weertje-niveau ligt overigens bij mij op 27.
Zaterdag rondje Arnhem - Nijmegen en terug langs de rivieren 51 km en zondag 55 km gefietst van Arnhem langs de dijk/rivier naar Kesteren/Rhenen en terug de andere kant langs het water en delen in de schaduw. Ik kwam nog redelijk wat fietsers tegen.
Was prima te doen. Vond het zelfs frisjes aanvoelen in vergelijking met eerdere dagen.
Afgelopen donderdag 55 km over de Veluwe was warmer, deels vanwege naaldbomen waaronder het warmer is dan loofbomen. En sommige delen over de heide was dat weer flink warmer. Maar ook toen kwam ik nog mede fietsers tegen. Zoveel als mogelijk mijd ik de versteende stad met zijn vele asfalt!
Ik pas mijn tempo aan, houd vaker pauzes en eet en drink kleinere porties. Vooral veel water drinken en bijtijds bijvullen. En soms de benen even strekken met wandeling of duik in een meertje. Vrijdag was het mij te warm. Hield toen een rustdag.
Vrijdag ben ik vroeg opgestaan en een dagtocht gemaakt van 0515 tot een uur of 11. Eerste uren heel goed te doen, na 0930 werd het echt warm en ging het waterverbruik flink omhoog.

Wel een prachtige tocht gemaakt door de Biesbosch zo in de vroege ochtend: IJsvogel, vossen, heel veel buizerds en veel andere vogels gezien.
Buizerds zag ik ook. Soms bovenop een lantaarnpaal.
Maar ook deze ooievaar had een plekje gevonden op zo'n paal.

Het lokt mij in elk geval nog steeds naar buiten toe om te gaan fietsen.

Bijlagen

Wij waren vorige week maandag tot en met woensdag met de fiets op pad als korte huwelijksreis. Het was erg warm en bovendien hadden we de hond bij ons. Dat betekende dus voor ons rustig fietsen maar vooral door het bos. En vaak schaduwplekken opzoeken zodat woef kon afkoelen en wij daarna weer verder konden. Vooral het ophouden van de helm was een uitdaging waarmee we het onszelf best moeilijk gemaakt hebben denk ik.

De tip van de armstukken kende ik niet. Ik gebruik altijd sleeves voor koude of regen
Tsja, bedouinen bedekken zich ook...

Alles wat directe zo tegenhoudt is wat dat betreft een goede idee wat mij betreft.
Grrrr voor volgende week ook weer 30+ voorspeld... :(

Week na week stel ik de meerdaagse tochten uit (ben niet zo'n warmtemens en rustig fietsen lukt mij moeilijk ;))
Weekenden zijn qua temperatuur vaak wel OK maar die zijn altijd gereserveerd voor uitjes met mijn vrouw (en ja tegenwoordig zitten daar ook korte fietstochtjes bij :D ) Door de weeks begint de hitte dan weer.

Ben bang dat we straks zo overgaan in een natte herfst :roll: ... kunnen we weer over het weer gaan klagen ;)
Fedor schreef:
do 02 aug, 2018 08:13
Grrrr voor volgende week ook weer 30+ voorspeld... :(

Week na week stel ik de meerdaagse tochten uit (ben niet zo'n warmtemens en rustig fietsen lukt mij moeilijk ;))
Weekenden zijn qua temperatuur vaak wel OK maar die zijn altijd gereserveerd voor uitjes met mijn vrouw (en ja tegenwoordig zitten daar ook korte fietstochtjes bij :D ) Door de weeks begint de hitte dan weer.

Ben bang dat we straks zo overgaan in een natte herfst :roll: ... kunnen we weer over het weer gaan klagen ;)
Ik voel heel erg met je mee. Ondertussen begin ik me erg opgesloten te voelen. Ik heb voor volgende week de Transbrabant per MTB gepland, maar ik denk toch dat ik gewoon ga. Hopelijk lukt het me met vroeg vertrekken en rustig aan om het te overleven. :|
Maurice schreef:
do 02 aug, 2018 12:44
Ondertussen begin ik me erg opgesloten te voelen.
Dit idd... jij iig veel plezier en succes volgende week!
Nog meer info! Te veel drinken is ook niet goed.
https://www.volkskrant.nl/de-gids/we-zw ... ~be08249f/