Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hitte... - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Hitte...

215 berichten
derdekeer schreef:
wo 08 aug, 2018 21:17
Had geen eetlust, zeer onrustige nacht, getranspireerd als een gek. Ik ben vandaag nog altijd niet helemaal OK. Te warm is te warm. Ik ben erg blij dat de ergste zomerhitte (voorlopig toch) voorbij is.
Het is juist de combinatie van vochtige lucht en hitte als oorzaak, waar een mens niet lekker van voelt.
De grootvader van m'n vrouw was KNIL-officier in het toenmalige Nederlands-Oost Indië. Vaak patrouilleren door de jungles (zie foto, met aan de overkant nog een grote groep soldaten). Voor het eten moesten de militairen maar zelf zorgen zoals een zwijn vangen en slachten. Rivieren oversteken waar krokodillen voorkwamen. Het was een zwaar leven en dergelijke mensen konden al met 45 jaar met pensioen gaan! M'n vrouw is daar ook geboren. Haar familie moest op last van Soekarno vertrekken.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:
di 07 aug, 2018 21:48
jeroen_ schreef:
di 07 aug, 2018 20:56
Ik vind de gevolgen van de klimaatverandering zorgwekkend, maar het uitblijven van een reactie van de mens vind ik eigenlijk nog zorgwekkender.
Die van 1975 en 1976 kan ik me nog haarscherp herinneren. Maar daarna hebben wij ook wel eens slechte zomers gehad. Dus niet zo overdrijven over de klimaatverandering. Dacht ik in 2002 in een lekker warm land te gaan fietsen, maar het bestond voor de helft uit veel regen....
Martin, klimaatverandering wordt wereldwijd vastgesteld op weerstations en met satellietfoto's. Het resultaat daarvan is een stuk nauwkeuriger en betrouwbaarder dan wat ons geheugen of gevoel zegt. En wat politici met rare kapsels roepen, verandert niets aan de feiten. Voor NRC Handelsblad was de opwarming van de aarde gisteren weer eens voorpaginanieuws. Komkommertijd, ik weet het, maar toch...

Afbeelding

In Nederland zijn zomerhitte, langdurige droogte of juist extreem zware regenval overigens een probleem voor de korte termijn. Toekomstige generaties krijgen er een nog veel groter probleem bij: de stijging van de zeespiegel als gevolg van het smelten van ijskappen op Groenland en de Zuidpool. Nederland zal dan grotendeels onderlopen (zie hier), net als delen van de ons omringende landen. Misschien dat er in Lapland en op de Hardangervidda dan nog wat ruimte is voor klimaatvluchtelingen. Ook dat zal echter tijdelijk zijn, want ooit kunnen we weer een ijstijd verwachten en is Noord-Europa aan de beurt om te verhuizen. (Laatst vertelde ik dit nog aan een paar kennissen. Ondanks hun hoge opleiding hadden ze tot mijn verbazing nog nooit van ijstijden gehoord.)
De grote vraag is natuurlijk: overschatten wij de invloed van de mens niet te veel??

Dirk
Zonder twijfel warmt de aarde op. Dit betekent volgens mij nog lang niet dat de huidige lange droge en hete periode veroorzaakt wordt door deze opwarming, want inderdaad ook `vroeger` kwamen er in de zomer lange droge en hete periodes voor. Het feit dat het NRC er kond van doet lijkt mij geen geaccepteerd wetenschappelijk bewijs :D. Ook zou ik voorzichtig zijn over doemscenario´s voor de lange termijn. Weten wij veel of de huidige (deels door ons veroorzaakte) opwarming binnenkort gecompenseerd wordt door een naderende ijstijd?
Het wereldklimaat IS al veranderd en de problemen ZIJN er al. Dat is geen mening of voorspelling maar een gemeten feit uit het verleden van de afgelopen tientallen jaren. Wat de toekomst brengt weten we niet maar we weten wel dat de snelheid waarmee de gemiddelde temperatuur op aarde toeneemt historisch nog nooit zo is voorgekomen. Met andere woorden: we gaan recht op een muur af en hard ook, maar je kunt als je de advocaat van de duivel gaat uithangen niet nu bewijzen dat we straks de muur gaan raken...

Interessante uitleg dat de zomer van 76 vooral hier warm was maar de zomer van 18 bijna overal: https://metro.co.uk/2018/07/24/climate- ... f-7753745/
Het wereldklimaat veranderd al sinds het begin der tijden. De veronderstelling dat de gemiddelde temperatuur nog nooit zo snel is toegenomen is volgens mij niet te bewijzen. Dat de menselijke activiteit geen positieve invloed heeft op het klimaat wil ik direct geloven, maar ik heb een vreselijke hekel aan doemdenken. Laten we ons a.u.b. focussen op de klimaatverandering in een overzichtelijke periode van bijvoorbeeld 50 jaar en daar de juiste maatregelen voor nemen. Al erg genoeg dat al die Randstedelingen dan ook nog bij ons moeten komen wonen :D .
Tja doordat mensen een hekel hebben aan doemdenken wordt er niet naar de toekomst gekeken. Een gevolg hiervan is dat er nog steeds geen verandering is! 50 jaar vooruit kijken is veel te weinig. Dan ben ik nog niet met pensioen en de generaties voor mij hebben daar niks aan.

Maar zolang er nog steeds mensen zijn die klimaatverandering echt ontkennen heb ik er een hard hoofd in.
Verandering begint bij jezelf maar de overheid is wel nodig om een collectief in beweging te zetten.
jorryt schreef:
do 09 aug, 2018 17:23
50 jaar vooruit kijken is veel te weinig. Dan ben ik nog niet met pensioen ...
Met de huidige verhogingen van de pensioenleeftijd ik ook nog niet :roll: ;)
Tja we worden allemaal ouder wat ook niet persé bevordelijk is voor het klimaat. Wat ook een zeer interessante ethische discussie is maar niet voor dit forum.

Nu ben ik 18 en ga zeer waarschijnlijk geen fysiek zwaar werk doen. Dus ben benieuwd als ik voor mijn 80ste met pensioen mag.

Op dit moment ben ik in Le Marche waar het elke dag 35 graden is. Alleen het mais staat er hier beter bij dan in Nederland.
In Nederland is de jaargemiddelde temperatuur sinds 1906 al met 1,7 graden toegenomen. Wereldwijd is de gemiddelde temperatuur sinds 1880 met 0,9 graden gestegen (bron: KNMI).
Op de grafiek hieronder is te zien dat de gemiddelde temperatuur in Nederland van jaar tot jaar flink kan variëren, maar dat de trend een stijgende is. Tot 1980 was een jaargemiddelde boven de 10 graden een zeldzaamheid en kwam het ook wel eens voor dat de 8 graden niet bereikt werd. De laatste 20 jaar zijn temperatuurgemiddelden boven de 10 graden normaal geworden en zijn gemiddelden lager dan 9 graden niet meer voorgekomen.

Afbeelding

Klimaatverandering kun je niet alleen meten, je ziet het ook aan veranderingen in de natuur. Zo viel de vinddatum van het eerste kievitsei in Friesland een eeuw geleden nog rond 21 maart, tegenwoordig is dat 10 dagen vroeger (zie hier).

Afbeelding
Bert zou je alsjeblieft met enige tegenbewijzen willen komen als je ontkent wat er op duizenden meetstations en door op zijn minst vele tientallen satellieten gemeten is en door vrijwel alle wetenschappers wordt bevestigd?
Of ga je straks nog melden dat Elvis nog leeft en dat je opa rookte en 90 isgeworden en roken dus gezond is?

Ik ben trouwens bang dat die 5 m +NAP van bij jou nauwelijks genoeg is en dat de vierkantemeterprijs van mijn grond voldoende wordt om een schandelijke winst op te maken. Of ik er dan nog ben wordt spannend. Ideeën voor de komende 50 jaar? Ik zou niet investeren in een huis op laag land als ik, of evt kinderen, er over 50 jaar nog iets aan zou willen hebben.
Inderdaad: sinds er gemeten wordt, zijn de temperaturen nog nooit zo snel gestegen als nu. Dat een snellere opwarming in de miljoenen jaren daarvoor wel is voorgekomen ga ik ontkennen, noch beweren, want ik weet het niet. Wat er over zeg 50 jaar gebeurd is pure speculatie, dus wat mij betreft net zo erg als het ontkennen van het opwarmen van de aarde deels ten gevolge van menselijke activiteit. En nu stop ik ermee, het is immers niet meer zo heet :D .
Leon schreef:
do 09 aug, 2018 19:19
Ik zou niet investeren in een huis op laag land als ik, of evt kinderen, er over 50 jaar nog iets aan zou willen hebben.
Nou da's ook wat overdreven. De Randstad zal heus niet aan de zee worden overgeleverd. Wel zal er geld moeten worden vrijgemaakt om de zeewering en dijken te verzwaren... en waarschijnlijk heeft dat voor Nederland zelf meer rendement dan de kosten om de NL-bijdrage in de opwarming te verlagen...
Hier wordt een scenario van 5 m zeespiegelstijging in de loop van iets meer dan een eeuw beschreven. Al in 2004 werd hierover een workshop gehouden. De meeste leden van die workshop waren het erover eens 'dat een stijging van vijf meter in honderd jaar hoogstwaarschijnlijk zal uitlopen op massale migratie naar hoger gelegen, dunner bevolkte delen in Nederland. Vluchtelingenkampen in Nederland behoren dan tot de mogelijkheden'.

Het kaartje hieronder laat zien hoe Nederland er nu al uit zou zien zonder zeeweringen en waterbeheer. Een zeespiegelstijging van 5 m is met veel kunst- en vliegwerk wellicht nog bij te houden. Ook nu zijn er al polders die 5 tot 6 m onder zeeniveau liggen. Als je daar opvangbekkens voor langdurige regenval van maakt, zijn de wat minder diep gelegen polders vast nog wel droog te houden. Mits er door het verhitte klimaat geen nieuwe Hoekse en Kabeljauwse twisten oplaaien, waardoor het waterbeheer in het slop zou raken. In dat geval zal de helft van Nederland worden verzwolgen en zullen de Nederlandse havens onbereikbaar worden voor het achterland. Antwerpen zal dan misschien een gouden tijd tegemoet gaan, zoals ik in dit topic (even scrollen) al eens heb beschreven. Daar worden de havens nu al door sluizen beschermd tegen sterk schommelende waterstanden. Ook ligt het achterland er wat hoger. De Westerschelde hoeft dan in ieder geval niet meer uitgediept te worden. Verre nazaten van Antwerpse kooplieden die in 1585 uitweken naar het noorden, zullen 600 jaar later misschien weer terugkeren.

Afbeelding
In dat scenario verhuizen veel Randstedelingen blijkbaar naar booming metropool Maasdriel 8)
Heusden aan zee... ;-)
Polling schreef:
vr 10 aug, 2018 10:02
Heusden aan zee... ;-)
Er ligt al een Zeedijk in Heusden en dat is niet voor niks: tussen 1421-4124 en het aanslibben van de Biesbosch lag Heusden al een eeuw of wat aan zee.
keesswart schreef:
do 09 aug, 2018 21:54
Het kaartje hieronder laat zien hoe Nederland er nu al uit zou zien zonder zeeweringen en waterbeheer.
Dat is dus zonder zeespiegelstijging en zonder een stormvloed die zo af en toe voorkomt.
Als de zeespiegel wel 5 m zou stijgen dan zou er geen sprake meer zijn van Heusden aan zee of bijvoorbeeld Utrecht of Den Bosch, want wanneer zou men beslissen waar een nieuwe zeewering zou komen liggen en wie zou dat betalen? In ieder geval niet de 10 miljoen mensen die net elk een paar ton hebben verloren na de verhuizing of de complete ingestorte economie en industrie.
Nog los van die zeespiegelstijging krijg je hiermee ook het probleem hoe ga je al die mensen daarna voeden en van drinkwater voorzien? Nu komt een groot deel van die drinkwatervoorziening uit de duinen, Biesbosch en IJsselmeer.
Die zijn er dan niet meer.
Veel wateropslag en waterzuiveringsinstallaties zullen verdwijnen.
Een groot deel van de energievoorzieningen wordt verzwolgen door water.

Nu al doet de regering en investeerders moeilijk om bijvoorbeeld Schiphol een plek in de Noordzee te geven. Technisch is dit al minstens een decennia lang mogelijk. Dan zou op de plek waar nu Schiphol ligt huizen gebouwd kunnen worden. Met het geld dat hiermee vrij komt betaal je een deel van dat Schiphol in het water. Het zou om 5 miljard gaan. Een schijntje. Nu wordt dat cadeau gedaan aan de aandeelhouders van enkele multinationals door afschaffing van de dividend belasting.

Maar gelet op de belangen van enkele welgestelden zal er waarschijnlijk helemaal niets gedaan worden.
Nu al is er de ijdele hoop dat een aantal zullen gaan overleven op Mars of andere planeet.....
Anderen hebben hun plekjes in de Navajo woestijn en andere onherbergzame streken waar maar weinig mensen weten te overleven.

Phillip Glass componeerde Koyaanisqatsi: Life out of Balance, een documentaire uit 1982 van regisseur Godfrey Reggio met muziek van Philip Glass. Er is geen gesproken tekst in de film en de vertraging en versnelling in beeld en muziek hebben een hypnotiserend effect.

In de taal van de Hopi-indianen staat koyaanisqatsi voor "leven in gekte, leven in onrust, leven in onbalans, leven in desintegratie, een manier van leven die vraagt om een andere manier van leven".

De vraag is of wij mensen bereid zijn om dit tot ons bewustzijn toe te laten!
Mensen praten en praten maar terwijl de oplossing simpel is: Minder mensen. Wie 'offert zich op' van de jonge generatie en neemt geen kinderen.