Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hitte... - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Hitte...

215 berichten
Gelukkig zitten we hier niet in een lock-down met semi-verplicht binnen blijven. Stel je voor dat je in een klein appartement in Bueonos Aires woont, en al langer dan 100 dagen nauwelijks naar buiten mag, en daardoor geen inkomsten meer hebt, en moet gaan lenen om te overleven (zoals een Argentijnse collega me vertelde). Nou, dan hebben we het in NL nog best wel goed. Die paar dagen in de hitte zijn voor de meeste mensen wel te overzien.
Afgelopen zondag op mijn molen gedraaid. Ik ging per trein erheen, fiets mee.
Op de stelling (12 meter hoog) was het nog heerlijk koel bij NNO-wind, stoeltje buiten zetten. Eerst vier volle zeilen, maar daarna waaide het harder, dan moest er gezwicht worden (oprollen tot halve zeilen), terwijl mensen op de begane grond veel meer last van de hitte hadden. De stellingdeuren aan de kant van de draaiende wieken ook opengezet, er stond veiligheidshalve een hekje voor om ongelukken met de "klap van de molen" te voorkomen. https://www.youtube.com/watch?v=IEJ44hfvGP4 (filmpje is van andere datum). Dus ook lekker doorwaaien door de molen zelf. Ik had ook veel water gedronken.
Drie zeilen vertoonde plooien en dat hoort niet zo. Vanuit de kap zijn deze recht getrokken totdat ze glad werden als een vliegtuigpropeller.
Met hulp van een collega molenaar uit Overschild de maalstenen afstellen.
Ik kwam stralend weer thuis ondanks de hitte, totaal 22 km op de fiets (excl. trein). Het heeft me reuze goed gedaan!
IMG-20200809-WA0021.jpg
willem.m schreef:
do 13 aug, 2020 11:55
Gelukkig zitten we hier niet in een lock-down met semi-verplicht binnen blijven. Stel je voor dat je in een klein appartement in Bueonos Aires woont, en al langer dan 100 dagen nauwelijks naar buiten mag, en daardoor geen inkomsten meer hebt, en moet gaan lenen om te overleven (zoals een Argentijnse collega me vertelde). Nou, dan hebben we het in NL nog best wel goed. Die paar dagen in de hitte zijn voor de meeste mensen wel te overzien.
Natuurlijk, daar zit geen woord Spaans bij. maar het is óók fijn om ergens lekker oudhollands over het weer te kunnen babbelen ipv over covid :wink:

Voor een beetje doorfietsen bij warm weer zoals nu heb ik 1 liter water per uur nodig. Oftewel, met 2 liter op de fiets langer dan twee uur onderweg zónder gelegenheid om dat aan te vullen gaat niet goed.
Zwembroek binnen handbereik, regelmatig m'n shirt uitspoelen, iets met suiker en E-nummers in m'n bidons en bij elk verkooppunt controleren of het raketje nog hetzelfde smaakt....

Dan is het best te doen. (-:
Ik ben gelukkig met een redelijk lommerrijke tuin waardoor ik nu een week in de msr zonder buitentent slaap. De nachten zijn buiten lekker koel rond de 20 graden waardoor ik kan slapen als een roos.
In huis rond de 26 graden.
Ik werk als verpleegkundige in de wijk, het is bijna niet te doen in woningen van 26 graden of warmer met bij sommigen nog een mondkapje voor.

Vergelijk met warme landen gaat niet helemaal op, de woningen zijn daar over algemeen koeler.
Wel doe ik het kantoorwerk in het Asser bos, mij zie je niet op kantoor.
:D
Op het werk vinden ze me een natuurmens, ik blijf zeggen zet de tent eens op en ervaar..
Marjan schreef:
do 13 aug, 2020 18:42
Vergelijk met warme landen gaat niet helemaal op, de woningen zijn daar over algemeen koeler.
Daar hebben de woningen vaak dikke muren met kleinere ramen, waar luiken (foto in Pisa, Italië) voor hangen. Bij modernere woningen worden dikwijls holle bakstenen toegepast, zodat de warmte moeilijk door de muur heen wordt doorgegeven. Zelfs ook schuin gemetseld onder de holle-en-bolle dakpannen! Bovendien lekker licht tijdens de logistiek.
Om het dakoppervlakte kleiner te houden, geen "Noord-Europese" steile daken, daarom "luie daken".
Mijn schoonvader, die in Nederlands-Indië (het huidige Indonesië - op de onderste foto het jongetje rechts) was geboren en opgegroeid, beschreef daar de talrijke huizen, die rondom door een galerij onder het ver overstekende dak zijn voorzien. Die worden galerijen genoemd, waar het huiselijke leven zich afspeelde. Alleen binnen zijn er slaapvertrekken en bijv. een keuken. Dit soort landen weten heus wel hoe rekening te houden met het warme klimaat.
imm006_N6.jpg
Hollow bricks.jpg
Palembang, voor ons huis in 1927, met baby Henk.jpg
Een periode abnormaal weer en wat we alllemaal willen en moeten gaan veranderen aan de bouw. Het lijkt wel of we er niets van kunnen. Als je woning nu te heet wordt betekend wel dat je in het voor-en najaar daar voordeel hebt gekregen. In die periodes heb je er geen last van gehad maar de woning wordt warmer met minder energie.
WimB schreef:
do 13 aug, 2020 22:57
Een periode abnormaal weer en wat we alllemaal willen en moeten gaan veranderen aan de bouw. Het lijkt wel of we er niets van kunnen. Als je woning nu te heet wordt betekend wel dat je in het voor-en najaar daar voordeel hebt gekregen. In die periodes heb je er geen last van gehad maar de woning wordt warmer met minder energie.
Er worden in Nederland veel te megaveel platte daken gebouwd. Lekker warm voor de bovenste verdiepingen.
Mijn huis staat in schaduw van bomen. Zelfs zonnepanelen zijn hier onmogelijk.
De buienradar biedt inmiddels een sprankje hoop. Vannacht vielen hier een paar spetters en op dit moment hangen er buien boven Zeeland, die met een zacht zuidwestelijk briesje deze kant op lijken te komen. Door dat briesje en een gesloten wolkendek leek de ergste hitte vanochtend voorbij, maar inmiddels brandt de koperen ploert weer op de met noppenfolie afgedekte ruiten. Volgens de weerapp blijft het kwik hier vandaag steken op 26 graden, maar door de hoge vochtigheidsgraad is de gevoelstemperatuur maar liefst 6 graden hoger. Dat voel ik dan ook gelijk zodra ik de voordeur aan de zuidkant van ons huis open doe.

Toen gisteren de temperatuur op zolder, waar mijn pc staat, tegen de 30 graden aanliep, ben ik naar beneden gevlucht om de rest van de dag in een wat koeler deel van het huis door te brengen met fietsklusjes, zoals kettingen en tandwielen vervangen. Een tuin hebben we helaas niet. Vanochtend kwam ik een buurman tegen die wel een schaduwrijke tuin heeft, maar zelfs daar was het volgens hem erg warm geworden.

Grandonneur schreef:
do 13 aug, 2020 15:40
Natuurlijk, daar zit geen woord Spaans bij. maar het is óók fijn om ergens lekker oudhollands over het weer te kunnen babbelen ipv over covid :wink:
Over die andere crisis heb ik vanochtend inderdaad oudhollands gebabbeld met mijn kapper. Hij gewapend met een spatscherm en ik met een mondkapje op. Ook daar zijn we voorlopig nog niet vanaf. Toch verwacht ik niet dat dit virus hét grote drama van deze eeuw gaat worden, net zo min als de Spaanse Griep dat in de vorige eeuw is geworden. De 5e Nederlandse hittegolf in drie jaar tijd doet echter vrezen dat het hier nog sneller opwarmt dan klimaatmodellen tot nu toe aangeven (zie dit interview).

Afbeelding
Vanmorgen heeft het hier nog amper geregend, nauwelijks nat. En de warmte van de afgelopen week zijn nog niet uit de muren en het dak. Binnen staat een ventilator overuren te draaien.
Je hebt gelijk hoor, global warming is een ramp.
Bij de Spaanse griep stierf in Nederland ongeveer 4 promille. Omgerekend naar de huidige bevolking dus zo'n 70000 mensen, veelal jong volwassenen. Desondanks heeft het historisch nauwelijks indruk gemaakt. De levenden leven gelukkig voort en creëren een nieuw leven. Blijvende beperkingen bij niet overledenen zouden weleens een grotere impact op ons collectief geheugen kunnen hebben.
Als je de onderzoeksgegevens van de Spaanse griep voorzichtige geschat op de huidige wereldbevolking toepast, heb je het over 200-300 miljoen doden!
geelfietsje schreef:
vr 14 aug, 2020 16:56
Je hebt gelijk hoor, global warming is een ramp.
Bij de Spaanse griep stierf in Nederland ongeveer 4 promille. Omgerekend naar de huidige bevolking dus zo'n 70000 mensen, veelal jong volwassenen. Desondanks heeft het historisch nauwelijks indruk gemaakt. De levenden leven gelukkig voort en creëren een nieuw leven. Blijvende beperkingen bij niet overledenen zouden weleens een grotere impact op ons collectief geheugen kunnen hebben.
Als je de onderzoeksgegevens van de Spaanse griep voorzichtige geschat op de huidige wereldbevolking toepast, heb je het over 200-300 miljoen doden!
Vergeet niet dat de medische voorzieningen in 1919 veel minder ontwikkeld waren dan het heden. Mondkapjes zeker niet.
Edit: dubbel
Martin E. van Doornik schreef:
vr 14 aug, 2020 19:30
Vergeet niet dat de medische voorzieningen in 1919 veel minder ontwikkeld waren dan het heden. Mondkapjes zeker niet.
Toch wel Martin. Wikipedia meldt hierover: Mondkapjes zijn grootschalig ingezet bij de bevolking tijdens de Spaanse griep in 1918. Eind 19e eeuw ontstonden de eerste aanbevelingen om ze te gebruiken als bescherming. In 1878 beval in een wetenschappelijk artikel de New Yorkse wetenschapper A.J. Jessup om katoenen mondkapjes te gebruiken bij epidemieën, maar werd destijds niet in praktijk gebracht.[7] De inzet van gezichtsbedekking hield samen met de wetenschappelijke stand van dat moment. Eerder werd er tijdens pestepidemieën door pestmeesters gewerkt met vogelmaskers.
Het mondkapje geeft vooral een veilig gevoel.
Ik bedoelde niet dat ik zo'n ramp van corona verwacht.
Ik reageerde op de constatering van Keesswart dat de Spaanse griep niet de ramp van de vorige eeuw is geworden. Dat is zo, maar eigenlijk vreemd omdat het wel een gigantische ramp was.
Sterven en lijden door ziekte zijn vaak relatief onzichtbaar voor het collectief geheugen. Speelde bij de eerste corona golf ook. Er zijn hier in Oost Brabant echt enorm veel mensen geïsoleerd eenzaam overleden, maar de meeste mensen hebben het echte drama niet gezien. Als je het niet ziet, zal het wel meevallen. Getallen spreken niet.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 14 aug, 2020 19:30
Vergeet niet dat de medische voorzieningen in 1919 veel minder ontwikkeld waren dan het heden. Mondkapjes zeker niet.
Het wordt nu misschien wel erg off-topic, maar toch: in 1918 wisten ze blijkbaar al wel raad met mensen die zich niet aan de regels hielden ... :D

_methode_times_prod_web_bin_d0a4bfde-6dd8-11ea-be3e-cbd8c9978c9e.jpg
(Foto van The Times website. Onderschrift bij de foto: Face masks were a common sight in 1918 too, although advice about standing 6ft apart seems to have had little traction)

Groet,
Tom.
geelfietsje schreef:
vr 14 aug, 2020 20:10
Het mondkapje geeft vooral een veilig gevoel.
Ik bedoelde niet dat ik zo'n ramp van corona verwacht.
Ik reageerde op de constatering van Keesswart dat de Spaanse griep niet de ramp van de vorige eeuw is geworden. Dat is zo, maar eigenlijk vreemd omdat het wel een gigantische ramp was.
Sterven en lijden door ziekte zijn vaak relatief onzichtbaar voor het collectief geheugen. Speelde bij de eerste corona golf ook. Er zijn hier in Oost Brabant echt enorm veel mensen geïsoleerd eenzaam overleden, maar de meeste mensen hebben het echte drama niet gezien. Als je het niet ziet, zal het wel meevallen. Getallen spreken niet.
Als je het gaat vergelijken met andere ziekten in verhouding tot de wereldbevolking dan is 3% sterfte en 30% ziek niet misselijk te noemen, (een derde van de toenmalige wereldbevolking dus.) Stel je je dat even voor, dat om je heen dus 1 in 3 ziek wordt en van de 100 mensen die je kent er 3 overlijden.
Door "gewone" griep sterven elk jaar wereldwijd tussen de 3 en 600.000 mensen.
De grootste ramp voor de mensheid is de mens zelf, we zijn namelijk prima in staat om elkaar en het eco-systeem om zeep te helpen.
Martin E. van Doornik schreef:
di 24 jul, 2018 23:56
Gelukkig staat m'n huis in de schaduw van grote bomen en de kust ligt hier vlakbij, nog wat koelte door de wind.
Het moet niet gekker worden, code oranje en meer van dit soort dingen.
Ik was onlangs in Zweden, ook warm en extreem droog. Zelfs een bosbrand van dichtbij gezien en gefotografeerd. Ook in de provincie Groningen zijn de bomen verkleurd en op dijken en iets hoger gelegen velden is het gras geel; doet me denken aan 1975 en 1976.
20180630133622.jpg
Bosbrand bij Agnesberg ten noorden van Göteborg - 30 juni 2018
20180713162439.jpg
Het lijkt wel oktober, maar de foto is op 13 juli 2018 genomen! (op het Zweedse eiland Hisingen)
Dit is een herplaatsing, omdat mijn oude TinyPics-foto's zijn verdwenen.
jorryt schreef:
di 24 jul, 2018 00:16
Gewoon goed drinken en smeren als je snel verbrand. Zo gek warm is t niet. Ik ben fietskoerier dus ik zweet heel wat af. Er gaat dan zo'n 750cc doorheen in een uur.

Paar jaar terug in Italië probeerde ik rustig te fietsen met 45 graden. Dat is dan wel echt te gek en ik ben snel omgekeerd. Het is ook heel persoonlijk hoe je tegen warmte kan.
Ik heb vier dagen door de Jordaanse woestijn gefietst, het was 38 tot 41 graden! Het was in de maand juni, de zon echt verticaal boven me, amper schaduw op de grond. Watertank van 5 liter aan de bagagedrager, onderweg een of tweemaal bijgevuld. Ik was toen 28 jaar en ik verbaas me (nu 69 jaar) nog steeds over hoe ik het voor mekaar had gekregen! Zou ik nu niet meer durven. Fietshelmen bestonden toen nog niet; ik droeg een kova tembel (een Israëlische kibboetshoed) op mijn hoofd. Lichte overhemden met lange mouwen. Veel smeren. Het grote verschil was dat de lucht erg droog was, niks geen geplak onder je oksels. Het fietsframe kon ik niet eens aanraken, veel te heet! Mijn spuug erop kookte.
Een Arabier met een soort Brabants-bont hoofddoek met zwarte ringen op z'n hoofd maakte met mijn camera deze foto, achter mij zat zijn dromedaris. Bijzondere foto!
Foto 72.jpg
De hitte is weer even terug, en hoe: nooit eerder werden op 15 september in Nederland door het KNMI zulke hoge maximumtemperaturen gemeten als vandaag. Gelukkig wordt het vanaf morgen minder warm, maar september lijkt wel het nieuwe augustus te gaan worden.

Afbeelding