Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groningen fijsntofstad van Noord Nederland? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Groningen fijsntofstad van Noord Nederland?

Stadjer schreef:
di 06 mar, 2018 15:35
Door het verkeer via andere wegen te geleiden (o.a. Oosterhamrikkade) neemt het autoverkeer op de Korreweg af.
De Oosterhamrikkade is géén doorgaande weg, die op korte afstand van het Van Starkenborghkanaal ophoudt. Maar de Oosterhamrikkade heeft wél een busbaan, die met een eigen viaduct over het genoemde kanaal gaat, waar niet-dragers van blauwe nummerplaten verboden zijn. De zijstraten leiden naar vooroorlogse woonwijken, daarvan zijn alleen de J.C. Kapiteynlaan (belangrijk tussen het UMCG en de Bedumerweg), de Heymanslaan en de Zaagmuldersweg wel doorgaande straten. De Oosterhamrikkade heeft wel een nogal lastig kruispunt bij de J.C. Kapiteynbrug, waar moeilijk voorrang te verlenen is. Zowel fietsers als automobilisten moeten daar goed oppassen.
Martin E. van Doornik schreef:
di 06 mar, 2018 15:53
Stadjer schreef:
di 06 mar, 2018 15:35
Door het verkeer via andere wegen te geleiden (o.a. Oosterhamrikkade) neemt het autoverkeer op de Korreweg af.
De Oosterhamrikkade is géén doorgaande weg, die op korte afstand van het Van Starkenborghkanaal ophoudt. Maar de Oosterhamrikkade heeft wél een busbaan, die met een eigen viaduct over het genoemde kanaal gaat. De zijstraten leiden naar vooroorlogse woonwijken, daarvan zijn alleen de J.C. Kapiteynlaan (belangrijk tussen het UMCG en de Bedumerweg), de Heymanslaan en de Zaagmuldersweg wel doorgaande straten. De Oosterhamrikkade heeft wel een nogal lastig kruispunt bij de J.C. Kapiteynbrug, waar moeilijk voorrang te verlenen is. Zowel fietsers als automobilisten moeten daar goed oppassen.
Juist de Oosterhamrikkade zal flink worden aangepakt. In de nieuwe situatie zal de busbaan plaats moeten maken, of iig gedeeld moeten worden, met autoverkeer. Doel is om de Petrus Campersingel en Korreweg (en hopelijk ook de Kapteynlaan) hierdoor deels te ontzien.
rooss schreef:
di 06 mar, 2018 14:48
2-takt techniek stinkt het meest, omdat daarbij de motoren gesmeerd worden door olie die door de benzine wordt gemengd (de zogenaamde mengsmering) en bij het verbrandingsproces meeverbranden.
Dat is zo, en wat daarbij ook meespeelt, misschien wel meer bepalend, is dat de in- en uitlaatpoorten van een brommer-tweetakt tegelijk open staan waardoor een deel van het verse lucht-brandstofmengsel via de uitlaat naar buiten komt zonder dat er ook maar iets mee gebeurt. De hete uitlaat fungeert vervolgens heel efficiënt als een chemische reactor om de vervuilende en ongezonde stoffen te produceren die daarna uit die uitlaat komen.
Over ruim 2 weken heb je dè kans om te laten weten hoe je over vieze lucht in de stad denkt!

Groet,
Tom.
Dus vooral niet stemmen op de partijen die vóór vuile lucht zijn, wil je zeggen :wink: ?
Pas vooral op dat je geen type D persoonlijkheid ontwikkelt want dat is nog slechter voor je gezondheid ;-).
Matthieee schreef:
wo 07 mar, 2018 16:15
Pas vooral op dat je geen type D persoonlijkheid ontwikkelt want dat is nog slechter voor je gezondheid ;-).
Hier kun je dat snel even testen, voor wat het waard is (zelf weet ik nog net aan dit label te ontkomen :? ; als ik destijds had geprobeerd om te voldoen aan allerlei maatschappelijke verwachtingen en niet lekker was gaan fietsen, was ik nu de pineut geweest :wink: )
Ik vind het scooter gebruik in de stad Groningen helaas niet meevallen. Als ik 's avond tegen zessen van mijn werk door het Noorderplantsoen rijd dan kom ik daar bijna altijd wel 1 of meer scooters tegen, veelal met gele kentekens en van fast-food bezorgdiensten Daar zijn ook veel mensen aan het harlopen en wandelen. Ik vind het treurig dat die mensen de vieze fijnstof van pizza-bestellers moeten inademen. Die vieze scooters zijn daar verboden maar kennelijk is er weinig controle zodat daar bijna altijd scooters rijden. Ik vind dat irriterend. Ik zie er wel eens een politie automobiel langzaamrijdend doorheen gaan, maar scooters zien dat en slaan snel af of nemen gas terug totdat de politieauto uit zicht is.

En ja er komen meer elektrische scooters en fietsen, maar onlangs werd ik bijna aangereden door een elektrische scooter die weliswaar van rechts kwam maar die ik niet zag aankomen op de onoverzichtelijke kruising. De scooter reed dusdanig hard dat ik maar net op tijd kon stoppen. Dat was wel schrikken. Ik moet zeggen dat er ook genoeg onoplettende voetgangers en fietsers in de stad zijn, maar vermoedelijk is dat iets wat voor iedere stad geldt. Mensen die op een smalle weg zonder op of omkijken gewoon naast elkaar blijven fietsen en bijna een botsing veroorzaken. Soms vraag ik mij af waar mensen hun aandacht bij hebben in het drukke verkeer in de stad. En dan heb je ook fietsers die met hoofdtelefoon op rijden en / of met smartphones bezig zijn tijdens het fietsen.

En bij de Jumbo Beren is achter een voetgangerszone waar fietsen toegestaan zijn. Daar zie ik ook regelmatig scooters rijden. Die worden bij de ingang van de Jumbo supermarkt geparkeerd, alsof dat gewoon toegestaan is om daar gemotoriseerd te rijden.

Op zo'n 20 minuten fietsen naar mijn werk kom ik tussen de 10 en 20 scooters tegen. Ik vind dat te veel. Elektrische scooters of fietsen vind ik prima, maar dan wel met een maximum snelheid van 25 km/uur.

Ondanks deze ellende is het afgezien van de scooters wel leuk om door de stad naar mijn werk te rijden. Groningen is een fraaie stad, afgezien van dat m.i. lelijke Groninger Forum en enkele andere lelijke bouwwerken die ik absoluut niet vind integreren in de historische stad. En inderdaad, het platteland is heel fijn om te fietsen, lekker verkeersarm en met fraaie historische bouwwerken.
Ik woon zelf in de Korrewegwijk en ik vind het scooter gebruik wel meevallen. Toen ik zelf nog een jaar of 18 was reden ik en vele klasgenoten op Vespa's en op Puchjes. Dat is wel aan het veranderen. Je ziet steeds meer mensen, ook jongeren, op een electrische fiets. Ook bezorgdiensten zie je overstappen naar electrische fietsen. Kwestie van tijd, dan zie je geen bezorgscooters meer.
Druk kan het zeker zijn in de stad. De kruispunten die allemaal tegelijk groen zijn is een kriskras gefiets waar het recht van de sterktste vaak heerst. De voetgangersoversteekplaats bij het VVV kantoor en Martinitoren is voor menig toerist een soort "frogger". De meeste fietsers stoppen niet voor een voetgangsoversteekplaats, tenzij ze niet anders kunnen. Mijn vriend uit Duitsland fietst in de stad dan ook niet, die is dat niet gewend. En ik kan me voorstellen als je uit een dorp komt dat het fietsen in deze stad stressvol kan zijn.
Groningen is nu eenmaal een fietsstad, met vele studenten en de compactheid van de stad natuurlijk ideaal. En daardoor ook wel eens overlast.
Het Noorderplantsoen is weliswaar niet bedoeld voor bromfietsers, maar zeker wel voor de vele fietsers. Als hardloper ga ik er toch wel vanuit dan men dan de gele paden beloopt en niet de asfaltweg. Trouwens, ik kan me nog herinneren dat de bietenwagens en overige verkeer door het plantsoen reden. In die zin is een enkele bromfiets nu natuurlijk een enorme vooruitgang!

Oh, en niet te vergeten, binnen 7 minuten ben ik in hartje stad, en in 2 minuten al op het platteland. Waar vind je dat nog!
Grichzly schreef:
zo 25 mar, 2018 20:05
Het Noorderplantsoen is weliswaar niet bedoeld voor bromfietsers, maar zeker wel voor de vele fietsers.
Hier is de ingang van het Noorderplantsoen vanaf de brug over het Reitdiep gezien. Ik heb hier ook heel vaak gefietst. Ik zie anders geen verbodsbord staan voor brommers....
https://www.google.nl/maps/@53.2194091, ... 312!8i6656
Martin E. van Doornik schreef:
zo 25 mar, 2018 20:49
Grichzly schreef:
zo 25 mar, 2018 20:05
Het Noorderplantsoen is weliswaar niet bedoeld voor bromfietsers, maar zeker wel voor de vele fietsers.
Hier is de ingang van het Noorderplantsoen vanaf de brug over het Reitdiep gezien. Ik heb hier ook heel vaak gefietst. Ik zie anders geen verbodsbord staan voor brommers....
https://www.google.nl/maps/@53.2194091, ... 312!8i6656
Waarom een verbodsbord voor bromfietsers? Het blauwe bord geeft al aan wie daar mogen rijden, namelijk fietsers en snorfietsers. Bromfietsers mogen daar niet komen. Die kunnen de parallelweg nemen langs het plantsoen.
Grichzly schreef:
zo 25 mar, 2018 22:59
Martin E. van Doornik schreef:
zo 25 mar, 2018 20:49
Grichzly schreef:
zo 25 mar, 2018 20:05
Het Noorderplantsoen is weliswaar niet bedoeld voor bromfietsers, maar zeker wel voor de vele fietsers.
Hier is de ingang van het Noorderplantsoen vanaf de brug over het Reitdiep gezien. Ik heb hier ook heel vaak gefietst. Ik zie anders geen verbodsbord staan voor brommers....
https://www.google.nl/maps/@53.2194091, ... 312!8i6656
Waarom een verbodsbord voor bromfietsers? Het blauwe bord geeft al aan wie daar mogen rijden, namelijk fietsers en snorfietsers. Bromfietsers mogen daar niet komen. Die kunnen de parallelweg nemen langs het plantsoen.
Ik wist niet dat brommers niet toegestaan zijn op fietspaden. In de jaren '70 heb ik een Puch-brommer gehad – kijk maar op de vierde foto aan de rechterkant van dit hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Puch en daar waren brommers heel normaal op fietspaden. Ik woonde toen in Blaricum. Het heeft maar een paar jaar geduurd, tussendoor fietste ik ook veel, toen ben ik de Puch in de fietsenkelder van mijn werk helemaal vergeten. Hij heeft zeker een jaar daar gestaan, ook toen ik van baan wisselde. Na een brief van dit bedrijf haalde ik hem op en heb ik de Puch aan m'n broer gegeven.
Wim schreef:
di 06 mar, 2018 14:11
De Biesbosch ligt dicht bij België en in de wind van het Ruhrgebied.
Laat ik nou meestal de wind in het westen van Nederland vanuit de zee voelen, die richting het Rurhgebied waait, en niet andersom vanuit het binnenland naar de zee toe :)

Er wordt wel geschreven dat het Ruhrgebied schoner is dan Nederland.
Nederland heeft geen ambities voor een schoner milieu. Zo is er bijvoorbeeld geen landelijke wetgeving voor rookgassen afkomstig van houtkachels. Sterker nog, er wordt subsidie verleent op houtkachels. De 2-tact brommers en scooters zijn voor mensen met astma en COPD 'adembenemend', maar evenzo de diesel taxi's die met draaiende motor staan te wachten op passagiersvervoer. Je zou ze uitgefaseerd binnen nu en 5 jaar kunnen verbieden. Dan heeft de detailhandel tijd genoeg om over te schakelen. En gebruikers idem dito op schoner vervoer.
Dit vraagt wel om ambitie bij bestuurders!
De rechter heeft milieudefensie in gelijk gesteld dat Nederland op plekken waar de lucht te vuil is, zoals bij autowegen en veehouderijen, direct te gaan aanpakken. Dit gaat met name over stikstofdioxide en fijnstof.
Veroorzakers zijn landbouw, scheepvaart, het wegverkeer en energiebedrijven. Zie artikel in Trouw van zaterdag 9 september 2017.
Extra normoverschrijdingen mogen er niet komen van de rechter.
En natuurlijk er zijn altijd wel weer viezer plekken op de wereld aan te wijzen zoals China of India.
Het bekende wijsvingertje om zelf dan maar niets te hoeven doen; laat eerst maar die ander.....
Over de bestuurscultuur van Nederlandse politiek zijn flink veel boeken geschreven, neem bijvoorbeeld die van Gerard van Westerloo; 'Niet spreken met de bestuurder'. Het stemt niet tot optimisme.
Wim schreef:
di 06 mar, 2018 14:11
De Biesbosch ligt dicht bij België en in de wind van het Ruhrgebied.
Wim,
Mag ik aannemen dat je Rijnmondgebied bedoelt?
Leon
Leon schreef:
ma 26 mar, 2018 09:34
Wim schreef:
di 06 mar, 2018 14:11
De Biesbosch ligt dicht bij België en in de wind van het Ruhrgebied.
Wim,
Mag ik aannemen dat je Rijnmondgebied bedoelt?
Leon
De overheersende windrichting is zuidwest. Dan kwalificeren de haven van Antwerpen, het Moerdijkgebied en het (zware) industrieterrein bij Geertruidenberg.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 26 mar, 2018 00:16
Grichzly schreef:
zo 25 mar, 2018 22:59
Martin E. van Doornik schreef:
zo 25 mar, 2018 20:49

Hier is de ingang van het Noorderplantsoen vanaf de brug over het Reitdiep gezien. Ik heb hier ook heel vaak gefietst. Ik zie anders geen verbodsbord staan voor brommers....
https://www.google.nl/maps/@53.2194091, ... 312!8i6656
Waarom een verbodsbord voor bromfietsers? Het blauwe bord geeft al aan wie daar mogen rijden, namelijk fietsers en snorfietsers. Bromfietsers mogen daar niet komen. Die kunnen de parallelweg nemen langs het plantsoen.
Ik wist niet dat brommers niet toegestaan zijn op fietspaden. In de jaren '70 heb ik een Puch-brommer gehad – kijk maar op de vierde foto aan de rechterkant van dit hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Puch en daar waren brommers heel normaal op fietspaden. Ik woonde toen in Blaricum. Het heeft maar een paar jaar geduurd, tussendoor fietste ik ook veel, toen ben ik de Puch in de fietsenkelder van mijn werk helemaal vergeten. Hij heeft zeker een jaar daar gestaan, ook toen ik van baan wisselde. Na een brief van dit bedrijf haalde ik hem op en heb ik de Puch aan m'n broer gegeven.
Asbest was vroeger ook heel normaal. Maar wel kankerverwekkend net als die vieze brommers. Volgens mij is de uitstoot van zo'n smerige brommer vergelijkbaar met de uitstoot van een vrachtwagen. Met de huidige kennis en techniek vind ik dat absurd.

Ik vind het triest dat er iedere keer als ik door het plantsoen fiets er zo'n smerige scooter met geel kenteken passeert. Kennelijk word je daar niet of nauwelijks op aangesproken in Nederland. Overheid vindt alles wel best wat betreft scooterrijders die de regels aan hun laars lappen. Ik snap niet waarom het niet mogelijk is om ten minste enkele scooter vrije fietsroutes door een stad te maken zodat je niet samen met die veel te hard rijdende vieze scooters hoeft te rijden.
Jongens, wat een chagrijn, leven en laten leven is mijn devies! Als je iets wilt veranderen: begin een actiegroep, ga in de politiek, maar vooral: geef het goede voorbeeld! (Financiel) stimuleren van de elektrische scooter zou ik overigens prima vinden. Financieel voordeel is het enige waar de gemiddelde Nederlander voor warm loopt.
Bert van Sprang schreef:
ma 26 mar, 2018 23:24
Jongens, wat een chagrijn, leven en laten leven is mijn devies! Als je iets wilt veranderen: begin een actiegroep, ga in de politiek, maar vooral: geef het goede voorbeeld! (Financiel) stimuleren van de elektrische scooter zou ik overigens prima vinden. Financieel voordeel is het enige waar de gemiddelde Nederlander voor warm loopt.
Helemaal mee eens! Van kopzorgen krijg je alleen maar hoofdpijn....
joukon schreef:
ma 26 mar, 2018 09:02
Zo is er bijvoorbeeld geen landelijke wetgeving voor rookgassen afkomstig van houtkachels. Sterker nog, er wordt subsidie verleend op houtkachels.
En in Zweden klaagt er niemand over: zowat iedereen daar stookt met hakhout.... Dit is alleen omdat Nederland Rijdende Rechter-achtig te vol is.
Een beetje schuur in Zweden heeft een flinke voorraad brandhout, zoals hier de mijne:

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:
ma 26 mar, 2018 23:43
En in Zweden klaagt er niemand over: zowat iedereen daar stookt met hakhout....
Ten zuiden van de Sahara ook.
En in Zuidoost Azië, Midden- en Zuid Amerika.
Ze zullen dat wel gezellig vinden.... :cry:

Groet,
Tom.
jeroen_ schreef:
ma 05 mar, 2018 18:22
de laatste tijd ben ik regelmatig in de stad Groningen voor mijn werk. Ik fiets dan door de stad naar mijn werk. Ik kom oorspronkelijk uit Emmen en ik ben erg geschrokken van de vuile lucht in de stad Groningen. Ik kom vaak veel vieze scooters tegen die een langdurig stinkend spoor van uitlaatgassen achterlaten. Niet alleen jongeren maar ook ouderen rijden in deze stad op vieze scooters en brommers.
Het is maar de vraag of de vuile lucht waar jij van geschrokken bent fijnstof is of gewoon stank van uitlaatgassen.

Fijnstof bestaat volgens Wikipedia uit deeltjes die fijner zijn 10 micron. Onder die grens van 10 micron heb je nog vele soorten en onderverdelingen. Het stof dat je met een vinger van een brugleuning kunt vegen is niet meteen het meest schadelijke, juist omdat het neerslaat of zich gemakkelijk laat vangen. De klasse beneden 1 micron (ultrafijnstof) is het meest schadelijke omdat het moeilijk neerslaat, en dus in concentratie ophoopt. Bij inademen wordt het niet in neus of keel opgevangen en kan diep in de longen doordringen en daar neerslaan. Plaatje uit Engelse Wikipedia.

Afbeelding


Als je naar de concentratie van fijnstof in Nederland kijkt, valt op dat de hoge concentraties optreden in de dichtsbevolkte en sterkst-geïndustrialiseerde gebieden, maar ook in enkele meer agrarische gebieden, zoals Oost-Brabant en de westelijke Veluwe. Dit plaatje uit de Nederlandse Wikipedia toont het aantal dagen in 2006 dat de normwaarde voor fijnstof werd overschreden.

Afbeelding

Er is ook een sterke anti-correlatie met de locale windsterkte , wat voor de hand ligt want waar het hard waait wordt veel weggeblazen en verspreid!

Afbeelding

Zijn die scooters en brommers wel zulke vervuilers? Veel fietsers gaan er van uit dat ze het meest groene transportmiddel gebruiken. Daar kun je gerust vraagtekens bij zetten!

Het menselijk lichaam gaat niet zuiniger om met brandstof dan een verbrandingsmotor. De omzetting van calorieën uit voedsel naar mechanische arbeid heeft een rendement van 20-25%, van dezelfde orde-grootte als een verbrandingsmotor op fossiele brandstof.
In een bruine boterham met kaas zit veel verborgen energie uit fossiele brandstoffen. Van het ploegen en bemesten van het land, het zaaien en maaien van koren, malen en bakken, verpakken, transporteren, in de schappen leggen, bij de kassa afrekenen tot en met het smeren van het brood. En als je denkt dat boter en kaas van een Nederlandse koe uit het eten van gras voorkomt, moet je nog eens beter in een melkstal rondkijken!

Iemand heeft me ooit gezegd dat ongeveer 1/3 van de prijs van elk produkt uit proces-energiekosten bestaat. Iedere keer dat ik dat ging narekenen, klopte het vrij aardig. In de prijs van brood (1€ per 800 gram?) zou dan €0,33 voor procesenergie zitten. Op industriële schaal koop je daarvoor ca. 2 kWh = 7200 kJ. Een brood van 800 gram heeft levert ongeveer 6400 kJ verbrandingsenergie. Met dit sommetje stel je dus vast dat een mens op een fiets ongeveer het dubbele verbruikt van een verbrandingsmotor! De helft van verbrandingsgassen wordt direct uitgeademd, de andere helft is door de schoorstenen van de voedselindustrie en de energiecentrales in de lucht geblazen.
Een sterk punt voor een e-bike!